Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onkohan mun poika autisminkirjolla?

Vierailija
23.10.2024 |

Ei ole koskaan tutkittu, mutta olen alkanut epäilemään sitä... Hänellä on TODELLA voimakkaita tunnereaktioita, itku tulee todella helposti ja lyö suutuspäissään, vaikka hän on jo 10. Hän ei pysty ollenkaan hillitsemään tunteitaan eikä myöskään osaa kunnolla tunnistaa omia tai muiden tunteita. Mun poika puhuu myös koko ajan kirjakieltä. Hän ilmeisesti rasittuu kovassa melussa, kun opettaja on kertonut selittämättömistä raivareista tunneilla. Mä olen itsekin huomannut, että jos hänellä on jano, nälkä, kylmä, vessahätä tai joku hätänä niin hän muuttuu tosi äreäksi. Miltä kuulostaa?

Neuvolassa aikoinaan selviteltiin hieman hitaanpuoleisesti kehittynyttä puhetta, mutta muuten kehitys on ollut normaalia. Mitään diagnoosia ei ole eikä sellaisesta ole edes ollut puhetta. Olen alkanut vain itsekseni selvittämään asiaa ja mun mielestä moni asia viittaisi autismiin.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksiin vaan. Mulla samanikäinen tyttö, kolmen vuoden terapian jälkeen saatu noita aggressio kohtauksia vähenemään. Apua tarvitsee lapsi, hopi hopi.

Vierailija
42/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2020-luvun lastenkasvatus menee niin, että ensin sanoitetaan tunteita ja jos lapsen huono käytös jatkuu siitä huolimatta, niin aloitetaan nepsyprosessi. Nepsyprosessi tuottaa onnistuessaan diagnoosin lapselle, aina vähintään toteaman siitä, että lapsella on nepsypiirteitä vaikka virallista diagnoosia ei saisikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa diagnoosi nyt kun se on vielä lähes ilmaista. Kun poika on täysi-ikäinen ja kaikki on mennyt perseelleen, on diagnoosin ja avun saaminen kallista.

Tulistuva ja muiden lasten mielestä pelottava assi tulee usein kiusatuksi. Ja vaikka ei kiusattaisi, kokee assi tulevansa kiusatuksi. Muut lapset kun käyttäytyvät omalla tavallaan. Lapsi tarvitsee konkreettista opetusta kaverisuhteiden ylläpidosta ja toimivan toimintamallin melttareihin.

Joo - kunhan myös muistaa, että diagnoosi vaikeuttaa vakuutujḱsen saamista. Haittaa tiettyjen tehtävien saamista intissä ja työpaikoilla. Jää roikkumaan omakantaan ja voi haitata muiden sairauden hoitoja ja lääkitysten saantia jne. 

Kun ei autistinen siellä intissä pärjää, sinne tehdään lääkärin tutkimus ja kyllä siinä kiinni jää ja saa vapautuksen, vaikka ei olisi diagnoosia!

Ei haittaa muiden sairauksien hoitoa, voi jopa nopeuttaa niitä kun liitännäisiä autismin kirjon kanssa on mm. masennus...

Vakuutukset nyt on tietysti sellaisia että terveyteen liittyvät ainakin kannattaa ottaa jo vauvalle. Koska silloin korvaamaan niitä lääkkeitä ja lääkäri kuluja kun ei ole vielä diagnooseja...

Vierailija
44/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotias on loppujen lopuksi vielä aika pieni. On ihan tavallista, että vähän haastavammalla temperamenttipiirteillä varustetulla lapsella on tuollaisia ongelmia vielä 10-vuotiaana, vaikkei olisi minkäänlaista neuroepätyypillisyyttä. 

Apu omien vahvojen tunteidensa kanssa elämiseen varmasti on hänelle hyödyksi, opetalla kohtaamaan ja käsittelemään ne sisäisesti ilman, että täytyy purkaa raivarina tai muina ongelmakäytöksenä aina ulospäin. Iän myötä todennäköisesti oppii ilmankin apua, mutta kyllä esim. juttelu koulupsykologin kanssa voisi olla hyväksi. Ja sieltä sitten tarvearvion mukaan muihin tutkimuksiin.

Vierailija
45/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mun tunne voisi osua oikeaan. Miten voin auttaa mun lasta? Kai hän tarvitsee jotakin tukea? Harmittaa hänen puolestaan nuo voimakkaat tunnereaktiot koulussa... Miksi kukaan ei ole ottanut tätä asiaa ennen puheeksi? Ap

Eikö opettajakaan ole vihjannut mitään? 

Autismia ei oikein vielä tunnisteta, ADHD.n muotoja nykyään tuntee opettajat todella hyvin. Mutta autismi on muutenkin niin monimuotoinen oireilta, että sitä ei välttämättä ymmärrä. Ajatellaan monesti että ihminen on jotenkin röyhkeä, ei pidä muiden seurasta, kommentoi liian kärkkäästi, ei ole joustava tai suvaitsevainen....

Vierailija
46/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa diagnoosi nyt kun se on vielä lähes ilmaista. Kun poika on täysi-ikäinen ja kaikki on mennyt perseelleen, on diagnoosin ja avun saaminen kallista.

Tulistuva ja muiden lasten mielestä pelottava assi tulee usein kiusatuksi. Ja vaikka ei kiusattaisi, kokee assi tulevansa kiusatuksi. Muut lapset kun käyttäytyvät omalla tavallaan. Lapsi tarvitsee konkreettista opetusta kaverisuhteiden ylläpidosta ja toimivan toimintamallin melttareihin.

Joo - kunhan myös muistaa, että diagnoosi vaikeuttaa vakuutujḱsen saamista. Haittaa tiettyjen tehtävien saamista intissä ja työpaikoilla. Jää roikkumaan omakantaan ja voi haitata muiden sairauden hoitoja ja lääkitysten saantia jne. 

Kun ei autistinen siellä intissä pärjää, sinne tehdään lääkärin tutkimus ja kyllä siinä kiinni

Outoja ennakkoluuloja sulla. Kyllä mun mies pärjäsi ilmeisen hyvin siellä intissä diagnosoimattomana aspergerina. 

Vierailija
47/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli mun tunne voisi osua oikeaan. Miten voin auttaa mun lasta? Kai hän tarvitsee jotakin tukea? Harmittaa hänen puolestaan nuo voimakkaat tunnereaktiot koulussa... Miksi kukaan ei ole ottanut tätä asiaa ennen puheeksi? Ap

Anna sen olla rauhassa. Osta sille peltorit. Ota kännykästäsi kaikki hälytysäänet pois, katso telkkaa kuulokkeilla. Toisin sanoen, tee kodista rauhan tyyssija, ei metelin. 

Äläkä kuormita sitä laahaamalla lapsiparkaa mihinlään sukujuhliin tms. Anna sen olla rauhassa. 

Pidä ruoka-ajat säännöllisinä ja ruoka vähähiilarisena ja runsaasti rasvaa ja prodea sisältävänä, niin 90% meluun liittymättömästä kiukusta häviää sen siliän tien. 

Ñ45, autisti

Vierailija
48/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei autistinen siellä intissä pärjää, sinne te

Sama kokemus omasta kumppanista.

Vierailija
49/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei autistinen siellä intissä pärjää, sinne tehdään lääkärin tutkimus ja kyllä siinä kiinni

Tony Atwood, yksi tunnetuimpia Asperger-tutkijoita on itse asiassa todennut sotilasuran sopivan asseille yleensä erinomaisesti. Koska selvät säännöt ja rutiinit, ja tst-tilanteessa assilla ei emootiot häiritse rationaalista päätöksentekoa. 

Vierailija
50/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei autistinen siellä intissä pärjää, sinne te

Minun isäni on majuri evp ja ilmeinen Asperger. Minut, tyttärensä, on diagnosoitu ja ei ole mitään epäilystä keneltä olen tämän perinyt. 

Vierailija
51/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismia ei oikein vielä tunnisteta, ADHD.n muotoja nykyään tuntee opettajat todella hyvin. Mutta autismi on muutenkin niin monimuotoinen oireilta, että sitä ei välttämättä ymmärrä. Ajatellaan monesti että ihminen on jotenkin röyhkeä, ei pidä muiden seurasta, kommentoi liian kärkkäästi, ei ole joustava tai suvaitsevainen....

Toisaalta aika paljon on sitäkin, että ihan vaan tavallinen introvertti-ekstroverttijatkumon enemmän introverttipäässä oleva, tai ujo, yritetään luokitella autistiksi. Tiedän paljon näitä, joita on vastoin omaa tahtoaan raahattu tutkimuksiin, eikä sieltä ole sitä diagnoosia tullut, ja vanhemmat ihan pettyneitä kun on aivan selvä autisti kuulemma. Näiden mukaan kaikki enemmän itsekseen viihtyvät, hiljaiset ihmiset olisi autisteja.

Vierailija
52/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta aika paljon on sitäkin, että ihan vaan tavallinen introvertti-ekstroverttijatkumon enemmän introverttipäässä oleva, tai

Diagnostiset kriteerit ne autismin kirjossakin on. Jos ei ilmene tarpeeksi (paljon) ehtoja niin ei sitä diagnoosia tule.

Ihan näin vertailun vuoksi, mulla on täysin uniapneaan kuuluvaa hengityksen katkoilua yöllä ja ajoittaista kuorsausta. Kolmesti on tehty yökuvannus, mutta koska juuri niinä öinä ei "kohtauksia" ole tullut tarpeeksi,  ei tule myöskään diagnoosia. Sanotaan vaan että viitteitä on..

Vierailija
53/53 |
24.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2020-luvun lastenkasvatus menee niin, että ensin sanoitetaan tunteita ja jos lapsen huono käytös jatkuu siitä huolimatta, niin aloitetaan nepsyprosessi. Nepsyprosessi tuottaa onnistuessaan diagnoosin lapselle, aina vähintään toteaman siitä, että lapsella on nepsypiirteitä vaikka virallista diagnoosia ei saisikaan.

Taidat olla katkera siitä että sinut on kasvatettu noin retuperälle että jauhat täällä paskaa päivästä toiseen