Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaan tuttavan kommentit, mitä näistä pitäisi ajatella?

Vierailija
23.10.2024 |

Eli minulla on tuttava, joka on jo vanhempi naishenkilö. Hän lähestyy eläkeikää. Ovat miehensä suhteellisen varakkaita, on oma firma jne.

Tämä tuttu on viime aikoina alkanut sanoa kaikenlaisia outoja kommentteja rahaan liittyen. Mm erään liikkeen alennusmyyntiä selitti minulle pitkään. Siis niin, ettei - 20 % tuotteen hinnasta ole paljon, sehän on esim 100 euron tuotteesta vain 20 e. Ja 20 e ei ole MITÄÄN kuulemma.

Tätä siis painotti pitkään, että miten se 20 e ei ole mitään, ei yhtään mitään. Katseli samalla minua oudosti ja kai odotti jotain kommenttia? En sanonut sitten mitään siihen...

Samaa vakuutteli kerran eräästä tuotteesta, johon minulla ei ollut varaa ettei se 5 e ole mitään. No, minulle oli kun ei ollut rahaa. Ja olin sen kertonut.

Ja pari kertaa on huolaillut erään kerrostalon ulkonäköä, miten se näyttää ihan kaupungin vuokra-asunnoilta. Jne jne.

En tiedä, mitä näistä pitäisi ajatella? 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 20 prossaa ole mitään alennuksista. Jos olisi 50 tai 70 prossaa, niin se jo tuntuisi. Tuttavasi oli aivan oikeassa. Otat liian pilkun tarkasti hänen sanomiset. 

Ei se ehkä ole varakkeelle mitään. Mutta pitääkö tuollaista asiaa hieroa pitkään köyhän naamaan? Aloittajahan kertoi, että on köyhä ja tuttu paasasi kauan miten 20 e ei ole mitään. Selkeästi koko ajan odottaen, että aloittaja sanoo jotain mitä ei sitten osannut tutun mieliksi sanoa. Eli kyllä minusta on jo aika pirun epäkohteliasta. 

Vierailija
42/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat tuntuvat ihan aidosti vihaavan köyhiä. Itse en välitä, mutta näitä kommentteja valuu aina ja kaikissa tilanteissa

Tämä! Köyhyys on aina köyhän oma vika. Parhaassa tapauksessa (jos ei tunne yhtään köyhää) on köyhyyttä romantisoitu. Ne vaaleanpunaiset silmälasit karisevat kyllä silmiltä sitten, jos tutustuu oikeaan köyhään. Ei varakkaan vain kestä sitä, jos/kun tajuavat sen 5 e olevan jollekin iso raha. 

Kylläpä olet ihmisenä hyvin pieni, vaikka varakkuutta sinulla olisikin. Nuo vaaleanpunaiset lasit ovat ihan omalla nenälläsi, näet niiden läpi rikkaat hyvin, hyvin naiivin ihanteellisessa valossa. Ihmisyys ei ole kiinni kukkarosta. Eikä todellinen rikkaus. Todellinen rikkaus on sisäistä rikkautta: kykyä kokea ja nähdä kauneutta, kykyä empatiaan, ymmärrystä elämän monista puolista ja syy- ja seuraussuhteista. Kykyä nähdä IHMINEN siellä rahojen tai rahattomuuden takana.

Hämmästyn yhä vain enemmän ja enemmän, kuinka pikkusieluisia ihmisiä oikeasti on. Eivät he ole vain kirjoissa ja elokuvissa - heitä on ihan oikeasti elävässä elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi vaikea keskustella alennuksista köyhän kanssa. Ottavat nokkiinsa suoran sanomisen. Köyhä saattaa itse polttaa rahansa, niin ettei ole 5 EUR ruokaa rahaa. 

Vierailija
44/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se tuttavan nyt pitäis tietää, kuinka köyhä sä nyt sitten oikeasti olet? Vai ootko niitä "köyhiä" jolla on ripsenpidennykset ja kynsikorut ja jotka tilaa ruoan Woltilta ja sit oho! Ei ookaan viittä euroo johonkin tarpeelliseen?

Tunnusta pois että hengailet tän mummon kanssa ihan vaan yrityksenä saada siltä pummittua fyffeä?

Vierailija
45/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi vaikea keskustella alennuksista köyhän kanssa. Ottavat nokkiinsa suoran sanomisen. Köyhä saattaa itse polttaa rahansa, niin ettei ole 5 EUR ruokaa rahaa. 

Helppo se on rikkaan huudella. Minulla ei ole tällä hetkellä euroakaan tilillä, rahaa saan ensi kuussa vasta. Maksoin pakollisia laskuja, siihen ne minun rahat paloi. 

Vierailija
46/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä haluaa ostaa tuotteet vasta kun paremmat tarjoukset, itsekin odotan ja ostan mielellään vasta vaikka joulun jälkeen. 

Tuttu siis osti ne tuotteet noista alennuksista, eikä jäänyt odottamaan isompia aleja. Hän oli sitä mieltä, että ne alennukset olivat ihan yhdentekeviä, koska se - 20 % ja esimerkin 20 e ei ole rahana mitään. Ei yhtään mitään.

Ap

Oikeassahan se tuttu on, ei 20 e alennus ole kovinkaan kaksinen, joku 50 e olisi jo sellainen, että sitä voisi pitää edullisena, kun lähtöhinta on 100 e. Mutta koska hänellä on varaa, niin hän ei jää odottamaan parempia alennuksia.

Vierailija
47/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se tuttavan nyt pitäis tietää, kuinka köyhä sä nyt sitten oikeasti olet? Vai ootko niitä "köyhiä" jolla on ripsenpidennykset ja kynsikorut ja jotka tilaa ruoan Woltilta ja sit oho! Ei ookaan viittä euroo johonkin tarpeelliseen?

Tunnusta pois että hengailet tän mummon kanssa ihan vaan yrityksenä saada siltä pummittua fyffeä?

Tuttu tietää, etten ole työelämässä ja tietää suunnilleen tuloni. Olen ne joskus maininnut, kun selitin miksi eräs hänen ehdottomansa asunto oli ihan liian kallis minulle. 

Ripsienpidennyksiä tms ei ole, enkä osaa edes woltata. En ole sitä koskaan tehnyt. En juo, polta tai käytä päihteitä. Tuolta tutulta en ole koskaan saanut tai pyytänyt rahaa. En myöskään enää vahingossakaam edes antaisi hänen tarjota minulle mitään noiden outojen kommenttien jälkeen.

Ap

Vierailija
48/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 20 prossaa ole mitään alennuksista. Jos olisi 50 tai 70 prossaa, niin se jo tuntuisi. Tuttavasi oli aivan oikeassa. Otat liian pilkun tarkasti hänen sanomiset. 

Ei se ehkä ole varakkeelle mitään. Mutta pitääkö tuollaista asiaa hieroa pitkään köyhän naamaan? Aloittajahan kertoi, että on köyhä ja tuttu paasasi kauan miten 20 e ei ole mitään. Selkeästi koko ajan odottaen, että aloittaja sanoo jotain mitä ei sitten osannut tutun mieliksi sanoa. Eli kyllä minusta on jo aika pirun epäkohteliasta. 

Tässä tulee mieleen se, että köyhälle ei saa sanoa, että onpa tuossa ränsistynyt talo, koska köyhä kokee, että se on jotenkin häneen kohdistunut viesti. Eikä saa sanoa, että ihana auto, kun sellaisenkadulla näkee, köyhä kokee toisen sanovan, että sinulla ei ole autoa.

Vierailija
49/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee mieleen se, että köyhälle ei saa sanoa, että onpa tuossa ränsistynyt talo, koska köyhä kokee, että se on jotenkin häneen kohdistunut viesti. Eikä saa sanoa, että ihana auto, kun sellaisenkadulla näkee, köyhä kokee toisen sanovan, että sinulla ei ole autoa.

Siis oikeastiko on muka ok, että joku päivittelee miten ränsistyneen näköinen talo tuolla on. Että ihan tulee kaupungin vuokrakerrostalo mieleen! Tajuatko, ettei tuollainen ole korrektia? 

Vierailija
50/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin köyhyyskeskusteluihin lehahtaa aina näitä korppikotkia, jotka alkavat käheasti raakkuen nokkia saalista. Nauttivat ivallisine asenteineen, kun paremmuudessaan ojentavat ja ohjaavat köyhää. Asenteessa AINA pilkkaa, v*ttuilua.

AP:lle sanoisin, että se tuttavasi vaikuttaa minusta hyvin epävarmalta ihmiseltä. Hän ei usko omaan itseensä, arvoihinsa, elämäänsä. Hän tuntee ja on aina tuntenut suurta huonommuutta. Juuri hänenkaltaisensa hakevat vertailukohtaa mm. köyhistä, ym. heikommista, joiden rinnalla hän kokee mustavalkoisesti erottuvansa heistä. Vetoaa hyvin pintapuolisiin asioihin: vuokra-asunnot, alennusmyynnit.

Voisiko jopa olla, että tuo tuttavasti on jostain sinulle kateellinen? Onko sinulla köyhyydestäsi huolimatta jotain, mitä hänellä ei ole? Se ei ole materiaa, se voi olla tasapainoinen olemuksesi köyhyydestäsi huolimatta, se voi olla läheisesi joiden kanssa sinulla on hyvät välit, se voi olla viihtyisä kotisi, se voi olla jokin harrastuksesi ja asia, missä olet taitava.

Vierailija
51/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se varmaan on. Ottavat sen niin sanatarkasti ja henkilökohtaisesti. Mistään ei voi aloittajan kanssa keskustella, kun väännetään ja käännetään sanomiset toisenlaiseksi.

Vierailija
52/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee mieleen se, että köyhälle ei saa sanoa, että onpa tuossa ränsistynyt talo, koska köyhä kokee, että se on jotenkin häneen kohdistunut viesti. Eikä saa sanoa, että ihana auto, kun sellaisenkadulla näkee, köyhä kokee toisen san

Mun lapselle opetetaan päiväkodissa, että tunteiden ilmaiseminen on oikein ja pitää pystyä sanoin ilmaisemaan niin ilo kuin inhokin. Miksi aikuinen ei voisi kauniin vanhan talon nähdessään sanoa, että onpa tuo talo ränsistynyt, mitä pahaa on verrata sitä keskustelukumppanin tietämään kaupungin vuokrataloon?

Vierailija
53/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee mieleen se, että köyhälle ei saa sanoa, että onpa tuossa ränsistynyt talo, koska köyhä kokee, että se on jotenkin häneen kohdistunut viesti. Eikä saa sanoa, että ihana auto, kun sellaisenkadulla näkee, köyhä kokee toisen san

En ole koskaan vielä nähnyt siistiä ja somaa kaupungin vuokrataloa. Jopa uutena ne ovat sotkuisia ja ovet hajalla. Miksi hajonnutta taloa ei saisi verrata hajotettuun?

Vierailija
54/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. 20% ei ole ale eikä mikään - siis toki se on siitä 100€sta 20€, mikä sekin on rahaa, mutta jos et aivan välttämättä tarvitse ko tuotetta niin ei sitä kannata sortua vain tuon 20% alen takia ostaa. Lähes mitä tahansa saa paljon isommilla aleilla kun vähän etsii ja kyttää. 

Oletko varma, ettei hän tuossa tilanteessa halunnut "opettaa" sinua, että älä nyt vain tuon alen vuoksi vielå sorru ostamaan, jos et tuota tuotetta juuri nyt välttämättä tarvitse? 

Itse olen aika varakas ja minusta on aika selvä että minun tuttavapiirissäni moni vähävaraisempi innostuu ostamaan asioita kun 'nyt alennuksella saa' eikä malta säästää rahojaan ja odottaa parempia ale-aikoja. 

Jos huomiseksi tarvitset lapselle kouluun luistimet niin silloin ne toki kannattaa ostaa ennemmin -20% luin samat luistimet normihinnallla ja siinä mielellään toki tuo 20%kin on 'jotain'

Vierailija
55/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee mieleen se, että köyhälle ei saa sanoa, että onpa tuossa ränsistynyt talo, koska köyhä kokee, että se on jotenkin häneen kohdistunut viesti. Eikä saa sanoa, että ihana auto, k

Toivottavasti päiväkodissanne opetetaan lapsellesi myös hienotunteisuutta. Hienotunteisuutta ja kunnioitusta toista ihmistä kohtaan. Kuten myös sitä, että ihmisen arvo ei ole siinä, mitä hän omistaa. Ettei paras kaveri päiväkodissa ole välttämättä se, kenellä on kalleimmat ja hienoimmat vaatteet.

Vierailija
56/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapselle opetetaan päiväkodissa, että tunteiden ilmaiseminen on oikein ja pitää pystyä sanoin ilmaisemaan niin ilo kuin inhokin. Miksi aikuinen ei voisi kauniin vanhan talon nähdessään sanoa, että onpa tuo talo ränsistynyt, mitä pahaa on verrata sitä keskustelukumppanin tietämään kaupungin vuokrataloon?

Voi Jeesus. Tällä logiikalla ajateltuna niin mitä pahaa on sanoa vastaantulijasta, että onpa lihava nainen. Ja verrata häntä vaikka ryhävalaaseen?

Niin. Ihan kaikkea ei tarvitse aina sanoa. 

Vierailija
57/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä haluaa ostaa tuotteet vasta kun paremmat tarjoukset, itsekin odotan ja ostan mielellään vasta vaikka joulun jälkeen. 

Tuttu siis osti ne tuotteet noista alennuksista, eikä jäänyt odottamaan isompia aleja. Hän oli sitä mieltä, että ne alennukset olivat ihan yhdentekeviä, koska se - 20 % ja esimerkin 20 e ei ole rahana mitään. Ei yhtään mitään.

Ap

Oikeassahan se tuttu on, ei 20 e alennus ole kovinkaan kaksinen, joku 50 e olisi jo sellainen, että sitä voisi pitää edullisena, kun lähtöhinta on 100 e. Mutta koska hänellä on varaa, niin hän ei jää odottamaan parempia alennuksia.

Päinvastoin - hän nimenomaan jää odottamaan parempia alennuksia (koska hänellä ei ole tuosta tuotteesta 'ollut jo pitkään' puute/tarve).

Vierailija
58/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. 20% ei ole ale eikä mikään - siis toki se on siitä 100€sta 20€, mikä sekin on rahaa, mutta jos et aivan välttämättä tarvitse ko tuotetta niin ei sitä kannata sortua vain tuon 20% alen takia ostaa. Lähes mitä tahansa saa paljon isommilla aleilla kun vähän etsii ja kyttää. 

Oletko varma, ettei hän tuossa tilanteessa halunnut "opettaa" sinua, että älä nyt vain tuon alen vuoksi vielå sorru ostamaan, jos et tuota tuotetta juuri nyt välttämättä tarvitse? 

Itse olen aika varakas ja minusta on aika selvä että minun tuttavapiirissäni moni vähävaraisempi innostuu ostamaan asioita kun 'nyt alennuksella saa' eikä malta säästää rahojaan ja odottaa parempia ale-aikoja.&nbs

Ei, kyse ei ollut opettamisesta. Tuttu tuntui haluavan korostaa sitä, miten 20 euroa ei ole rahana mitään. Hän kai toivoi minun sanovan jotain siitä, onko raha minulle iso tai pieni?

En tiedä, koko tilanne oli tosi outo. Jotenkin jäi kuva, että tutulle oli tärkeää kertoa jostain syystä yhä uudelleen, ettei 20 e ole rahana mitään. Hoki myös, ettei sillä rahalla (20 e) edes saa mitään jne. 

Ap

Vierailija
59/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee mieleen se, että köyhälle ei saa sanoa, että onpa tuossa ränsistynyt talo, koska köyhä kokee, että se on jotenkin häneen kohdistunut viesti. Eikä saa sanoa, että ihana auto, k

Meidän kaupungissa on sekä ulkoisesti että sisältä asunnoiltaan siistejä ja somia vuokrataloja. Uutta rakennuskantaa paljon. Pihatkin siistejä ja hoidettuja. Ei välttämättä edes arvaisi vuokrataloiksi - perinteisessä mielessä. Mutta ok, sulla on päähänpinttymäsi, että vuokra-alueet ovat jotain maailmanlopun slummeja tai villiä länttä, jossa ovetkin irrallaan repsottaa. Ehkä sitten teilläpäin, mutta ei kyllä täällä.

Vierailija
60/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku kirjoitti, ettei saisi päivitellä jos talo on ränsistynyt? Miksi ei saisi sanoa asiaa suoraan? On kuulemma epäkohteliasta sanoa taloa ränsistyneeksi. Miksi valehdella, jos esim hienosto alueella on huonokuntoinen talo? Ei se tarkoita, että minä niitä ihmisiä arvostellen, jotka asuvat siinä huonokuntoisessa talossa. Arvostelen talon maalia ja pintaa, en muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän