Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaan tuttavan kommentit, mitä näistä pitäisi ajatella?

Vierailija
23.10.2024 |

Eli minulla on tuttava, joka on jo vanhempi naishenkilö. Hän lähestyy eläkeikää. Ovat miehensä suhteellisen varakkaita, on oma firma jne.

Tämä tuttu on viime aikoina alkanut sanoa kaikenlaisia outoja kommentteja rahaan liittyen. Mm erään liikkeen alennusmyyntiä selitti minulle pitkään. Siis niin, ettei - 20 % tuotteen hinnasta ole paljon, sehän on esim 100 euron tuotteesta vain 20 e. Ja 20 e ei ole MITÄÄN kuulemma.

Tätä siis painotti pitkään, että miten se 20 e ei ole mitään, ei yhtään mitään. Katseli samalla minua oudosti ja kai odotti jotain kommenttia? En sanonut sitten mitään siihen...

Samaa vakuutteli kerran eräästä tuotteesta, johon minulla ei ollut varaa ettei se 5 e ole mitään. No, minulle oli kun ei ollut rahaa. Ja olin sen kertonut.

Ja pari kertaa on huolaillut erään kerrostalon ulkonäköä, miten se näyttää ihan kaupungin vuokra-asunnoilta. Jne jne.

En tiedä, mitä näistä pitäisi ajatella? 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no eihän se 5 euroa ole juuri mitään. Se on fakta, kai itsekin sen tajuat. Sanoo varmasti asiat sinulle suodattamatta kun ajattelee että olette ystäviä etkä tartu näin jokaiseen virheeseen. Tosiasia myös on että tuo on hänen elämäänsä ja kukapa pitäisi rumia taloja kauniina. Ei siinä sen ihmeempiä. 

Vierailija
22/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on tulossa vanhuudenhöperöksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no eihän se 5 euroa ole juuri mitään. Se on fakta, kai itsekin sen tajuat. Sanoo varmasti asiat sinulle suodattamatta kun ajattelee että olette ystäviä etkä tartu näin jokaiseen virheeseen. Tosiasia myös on että tuo on hänen elämäänsä ja kukapa pitäisi rumia taloja kauniina. Ei siinä sen ihmeempiä. 

Tervetuloa kokeilemaan elämää minimi työkyvyttömyys eläkkeellä. Olen pahimmillaan ostanut 5 eurolla useamman päivän ruuat. Pitkälti mentiin puurohiutaleilla ja leivällä monta päivää. 

Vierailija
24/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi jokaisen aikuisen tajuavan, että kaikki on suhteellista. Kyllä 5 eurolla saa esim. ruokakaupasta aterian aineet, joten minusta on väärin sanoa, ettei se ole mitään. Ja tuttavapiirissäni on monta vuotta ollut ihmisiä, jotka ovat rahasta hyvin tarkkoja.

Vierailija
25/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuttavallasi tarve tuntea paremmuutta vähävaraisiin nähden? Nuo kommentit vuokra-asunnoista ja alennusten vähättely minusta kuulostaa siltä. Mitä mieltä itse olet tuosta? Miksi et kommentoi hänelle suoraan ja ilmaise mielipiteitäsi?

Kerrot, että tuttava lähestyy eläkeikää. Minusta on aina kuulla jonkun ikääntyvän olevan asenteiltaan mustavalkoinen, materialistinen yms. Kypsään ikään tulleen ihmisen odottaisi saavuttaneen jo hiukan henkistä kehitystä ja ymmärrystä elämästä ja ihmisyydestä. Se, että jokuu asuu vuokra-asunnossa vähennä tuon ihmisen ihmisarvoa, ihan älytöntä jaotella ihmisiä jonkun asumismuodon perusteella.

En ole osannut sanoa oikein mitään, nuo tilanteet ovat tulleet niin yllättäen. Olen itse köyhä, eli eivät nuo kommentit kivalta tunnu. Ja jotenkin mietin, ettei kyseessä voi olla ihan vahingossa suusta päässyt sammakko/ohi mennyt

Tyypillinen kokkari. 

Vierailija
26/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa että sinulla on ongelma hänen varallisuudestaan ja olet ehkä kateellinen. Takerrut lillukanvarsiin ja etsit hänestä herkällä korvalla moitittavaa. Anna olla, jos hän on ystäväsi. Kaikilla on ominaispiirteensä. Toinen vaihtoehto on ottaa etäisyyttä. 

Vierailija
27/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkaat tuntuvat ihan aidosti vihaavan köyhiä. Itse en välitä, mutta näitä kommentteja valuu aina ja kaikissa tilanteissa

Vierailija
28/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa kokeilemaan elämää minimi työkyvyttömyys eläkkeellä. Olen pahimmillaan ostanut 5 eurolla useamman päivän ruuat. Pitkälti mentiin puurohiutaleilla ja leivällä monta päivää. 

Ei se muuta tosiasiaa. 5 euroa on 5 euroa. 

Vierailija
29/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin vuokra-asunnot ovat ainakin jossain vaiheessa olleet tulorajallisia eli niitä on tarjottu vain kaikista köyhimmille, no ajat muuttuvat, mutta vanhojen ihmisten käsitykset ehkä ei..

Kyllä niissä taloissa ihmisiä se inhottaa että ne on aina pelkkää vuokralaista täynnä eikä omistavaa poppoota tippaakaan.

Onko siinä vuokralaisuudessa joku ongelma? Ajatellaanko, että ihmisellä on joku velvollisuus omistaa kiinteistöjä, vai onko se vaan se köyhyys mikä inhottaa?

Vierailija
30/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuttavallasi tarve tuntea paremmuutta vähävaraisiin nähden? Nuo kommentit vuokra-asunnoista ja alennusten vähättely minusta kuulostaa siltä. Mitä mieltä itse olet tuosta? Miksi et kommentoi hänelle suoraan ja ilmaise mielipiteitäsi?

Kerrot, että tuttava lähestyy eläkeikää. Minusta on aina kuulla jonkun ikääntyvän olevan asenteiltaan mustavalkoinen, materialistinen yms. Kypsään ikään tulleen ihmisen odottaisi saavuttaneen jo hiukan henkistä kehitystä ja ymmärrystä elämästä ja ihmisyydestä. Se, että jokuu asuu vuokra-asunnossa vähennä tuon ihmisen ihmisarvoa, ihan älytöntä jaotella ihmisiä jonkun asumismuodon perusteella.

En ole osannut sanoa oikein mitään, nuo tilanteet ovat tulleet niin yllättäen. Olen itse köyhä, eli eivät nuo kommentit kivalta tunnu. Ja jotenkin mietin, ettei kyseessä voi olla ihan vahingossa suusta päässyt sammakko/ohi mennyt

Siis tätä tuttua pitää jo toisetkin ihmiset ylimielisenä ja ovat sen sanoneet päin naamaa? Alkaa vaikuttaa siltä, että ylimielinen se on. Tai sitten on täysin todellisuudesta vieraantunut ja sanoo kaiken ääneen, mitä ajattelee. 

Vierailija
31/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä että rikas rahastava eliitti on tiensä päässä ja tavallisten ihmisten on aika aloittaa kapina rahastavaa eliittiä kohtaan kaikkialla...

Vierailija
32/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varakkuus ei tarkoita, että 5 Euroa ei pitäisi rahana. Itseasiassa näkee, että pummit ja köyhät heittelee palautuspullojakin roskiin, kun varakkaat vie ne ahkerasti kauppaan. 

Tunne suht. varakkaita. Toki ap:n tarkoittama varakas voi olla eri tavalla rikas kuin minun tuntemani. Näillä tuntemillani varallisuus on 1-5 miljoonaa. Ja ihan just laskevat joka pennin. Kahvia termokseen mukaan ajomatkalle, hintoja vertaillaan, ollaan tyytyväisiä alennustuotteista jne. Tuo varakkain säätää junalippujaankin ikuisuuden, koska pitää saada se kympin junalippu ja katkerana tilittää, jos joutuu ottamaan viime tipassa ja maksaakin 30 Euroa. 

Siksi ovat varakkaita. Ovat olleet nuukia, viisaita rahan kanssa ja suht. hyvätuloisia työuransa. Siksi on jäänyt sukanvarteen mukavasti. 

Vierailija
33/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemus on se, että mummoista tulee ilkeitä mitä vanhemmaksi tulevat. No, NAIMISISSA olevista mummoista. Sinkkumummot vaikuttavat ihan iloisilta

Vierailija
34/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun noi pikkurahat ei merkkaa heille mitään. Tämä näkyy esim. hallituksen toimissa. Ei varakas ymmärrä miten muutaman satasen leikkaus on katastrofi pienituloiselle. Olen itsekin pienituloinen ja todella hintatietoinen. Onneksi ei juuri tarvi enää hankkia kuin ruokaa ja päivittäistavaroita. Jonkun euron takia ei kannata autoa startata mutta jos sen kävelemällä saa niin ok. 

Kommentoijalle sanoisin vain että me ollaan ihan eri tilanteessa. Meillä on suvussa ja tuttavissa erittäin varakkaitakin entisiä firmojen omistajia ja perustajia, ei ne kommentoi kenenkään elämää mitenkään ja arvostavat kaikkia. Työntekijääkin arvostettiin kun yhdessä aloitettiin melkein nollasta ja eteenpäin oli mentävä yhdessä. Toinen ja kolmas polvi alkaa olla ihan erilaista. Kehutaan ja ollaan niin pomoa ja johtajaa... jutut leviää nuorempien keskuudessa.

Vierailija
35/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkuus ei tarkoita, että 5 Euroa ei pitäisi rahana. Itseasiassa näkee, että pummit ja köyhät heittelee palautuspullojakin roskiin, kun varakkaat vie ne ahkerasti kauppaan. 

Tunne suht. varakkaita. Toki ap:n tarkoittama varakas voi olla eri tavalla rikas kuin minun tuntemani. Näillä tuntemillani varallisuus on 1-5 miljoonaa. Ja ihan just laskevat joka pennin. Kahvia termokseen mukaan ajomatkalle, hintoja vertaillaan, ollaan tyytyväisiä alennustuotteista jne. Tuo varakkain säätää junalippujaankin ikuisuuden, koska pitää saada se kympin junalippu ja katkerana tilittää, jos joutuu ottamaan viime tipassa ja maksaakin 30 Euroa. 

Siksi ovat varakkaita. Ovat olleet nuukia, viisaita rahan kanssa ja suht. hyvätuloisia työuransa. Siksi on jäänyt sukanvarteen mukavasti. 

Jep, tämä myös oma kokemukseni. Että ovat todella pihejä ja kyttäävät joka senttiä. Laitetaan vähemmän keksejä pöytään koska jos näyttää että niitä on paljon, niitä syödään enemmän -tyylistä settiä, joka olisi itselleni ihan yksi hailee. Ei haluta ostaa parin euron kirjekuoripakettia vaan siitäkin vingutaan ja vongutaan. Sitten kuitenkin joissain tilanteissa esitetään varakasta ja anteliasta. Jotenkin ihan häiriintynyttä :D

Vierailija
36/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 20 prossaa ole mitään alennuksista. Jos olisi 50 tai 70 prossaa, niin se jo tuntuisi. Tuttavasi oli aivan oikeassa. Otat liian pilkun tarkasti hänen sanomiset. 

Vierailija
37/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia käyt hänen kanssaan kaupassa tai olet muuten tekemisissä?

Vierailija
38/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jostain jari sarasvuon pöhinäkurssista voisi maksaa 20 000e, mutta pysyvä taideteos joka maksaa 600e on liian kallis. Eli asioiden arvottaminen on hyvin erilaista

Vierailija
39/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varakkaat tuntuvat ihan aidosti vihaavan köyhiä. Itse en välitä, mutta näitä kommentteja valuu aina ja kaikissa tilanteissa

Tämä! Köyhyys on aina köyhän oma vika. Parhaassa tapauksessa (jos ei tunne yhtään köyhää) on köyhyyttä romantisoitu. Ne vaaleanpunaiset silmälasit karisevat kyllä silmiltä sitten, jos tutustuu oikeaan köyhään. Ei varakkaan vain kestä sitä, jos/kun tajuavat sen 5 e olevan jollekin iso raha. 

Vierailija
40/69 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungin vuokra-asunnot ovat ainakin jossain vaiheessa olleet tulorajallisia eli niitä on tarjottu vain kaikista köyhimmille, no ajat muuttuvat, mutta vanhojen ihmisten käsitykset ehkä ei..

Onko näin? Se saattaisi selittää ap:n tutun ajatusmaailmaa. Mutta mitä pahaa siinäkään on, jos kyseessä olisi kaupungin vuokra-asunnot ja kaikista köyhimmät ihmiset?

Täytyy olla taustalla jotain ennakkoluuloja. Ja paljon/sitkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi