Miksi D-vitamiinilisissä niin järkyttävät määrät, esim 50 mikrogrammaa?
Ajattelin ostaa talveksi C+D vitamiinilisän. Ainoa jonka Prismassa läysin sisälsi 50 mikrogrammaa D vitamiinia. Suositus on 10-20 mikrogrammaa. Rasvaliukoisena tuota tuskin kannattaa valtavia määriä popsia ettei sitten heikennä jonkun muun vitamiinin tai hivenaineen toimintaa. C-vitamiiini vesiliukoinen joten sen kanssa ei ihan yhtä tarkkaa.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa ole ainakin Euroopan pienin suositus määrästä? Vaikka ollaan näin pimeässä pohjolassa.
Ennen oli 10 mutta nykyään 20. Suomalainen saa kuitenkin aika paljon maitotuotteista, muualla ei niin paljon maitotuotteita käytetä..
Yleinen harhaluulo tuo, että d-vitamiinia saa, jos syö maitotuotteita ja esim. kasviöljyjä. Joo, saa niistä joihin sitä on erikseen lisätty, mm. Valion ja Keijun tuotteista. Mutta yleensä vaikkapa kauppojen omien merkkien tuotteisiin d-vitamiinia ei ole lisätty lainkaan, mikä tuli itselleni aikoinaan karuna yllätyksenä.
Mutta paljonko sitten olisi sopiva määrä D-vitamiinia juustossa? Pitäisikö 10 mikrogrammaa saada yhdestä viipaleesta, vai sadasta grammasta? Itselläni menee helposti useampi sata grammaa juustoa päivässä ihan proteiinintarpeen tyydyttämiseksi, joten jos juustoon lisättäisiin D-vitamiinia, saattaisin saada yliannostuksen.
Onko kenellekään tullut sivuoireita? Itse mietin voisiko aiheuttaa unettomuutta? Otan 50 mikrogrammaa aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Onko kenellekään tullut sivuoireita? Itse mietin voisiko aiheuttaa unettomuutta? Otan 50 mikrogrammaa aamulla.
Joillekin aiheuttaa nukkumisen kanssa vaikeuksia. Itselleni tulee iho-ongelmia eläinperäisestä d-vitamiinista, olen kokeillut monta merkkiä. Kasviperäisestä ei.
50mg ei ole riittävästi Suomen olosuhteissa.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiiniä ei syödä yhtäaikaa c-vitamiinin kanssa yhtäaikaa, heikentää D-vitamiinin imeytymistä.
Hassusti kumpaakin on kuitenkin niissä monivitamiineissa, hienoa varmaan kun menee vitskut hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja muistakaa syödä K2 vitamiinia sen d-vitamiininne kanssa että menee kalsium luihin ja ytimiin.
Muistakaa ottaa d-vitamiinia että imeytyy kalsiumit, ai niin ja K2 vitamiinia että imeytyy ne d-vitamiinit ja ainiin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö Suomessa ole ainakin Euroopan pienin suositus määrästä? Vaikka ollaan näin pimeässä pohjolassa.
Ennen oli 10 mutta nykyään 20. Suomalainen saa kuitenkin aika paljon maitotuotteista, muualla ei niin paljon maitotuotteita käytetä.
Fiksu suomalainen ei verorahoilla tuotettua maitoa juo missään muodossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli 10 mutta nykyään 20. Suomalainen saa kuitenkin aika paljon maitotuotteista, muualla ei niin paljon maitotuotteita käytetä.
Maito on vahvasti yhteydessä siihen että kasvetaan pitkiksi ja vahvoiksi. Ei ole sattumaa että esim pohjoismaat ja Hollanti, misä maidon kulutus suurinta, on pisimpiä ja vahvimpia kansoja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähentää melatoniinia ja minulla kanssa on samaa vaivaa että unista tulee katkonaisia liian hyvällä d:n syönnillä.
Niin moneen kertaan kokeiltu että ei voi olla pelkkää plaseboa.
Vierailija kirjoitti:
Kun annatte terveysneuvontaa, kertokaa viestinne yhteydessä, oletteko lääkäri vaiko kokemusasiantuntija, kiitos.
terv. lääk.tri
Jokainen tämän palstan kirjoittaja on lääkäri!
Olen 70-kymppinen nainen. Sairastan leukemiaa. Lääkärit ovat kauttaaltaan olleet sitä mieltä, että 20 mg. D-vitamiini-lisä / vrk. riittää hyvin minulle. Isompia määriä on turha ottaa, koska siitä ei ole mitään hyötyä.
Kyllä 50 mikroa pitää päivässä ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito on vahvasti yhteydessä siihen että kasvetaan pitkiksi ja vahvoiksi. Ei ole sattumaa että esim pohjoismaat ja Hollanti, misä maidon kulutus suurinta, on pisimpiä ja vahvimpia kansoja.
Kyllä, maito on tärkeä ja hyvä perusjuoma. Vauvasta vanhukseksi.
Sen kofeiinin voisi jättää pois.
Olen siinä käsityksessä, että henkilön painolla on yhteys D-vitamiinin tarpeeseen. Kookkaat voivat tarvita enemmän. D-vitamiinia voi syödä myös niin, että ottaa kerralla viikon tarpeen ja pitää sitten viikon tauon. Itse syön talvella 100 mikrogrammaa per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiinisuositukset eivät ole lääkäreiden tekemiä. Suurin osa lääkäreistä toivoisi aikuisille 100 mikrog ja lapsille 50 mikrog vuorokaudessa.
D-vitamiinitasot kannattaa mittauttaa, sitten saa selville sen oikean annostuksen.
Ei niitä tarvitse mittauttaa. Viiskymppistä vaan vuoden ympäri. Se on ihan kaikille hyvä määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vähentää melatoniinia ja minulla kanssa on samaa vaivaa että unista tulee katkonaisia liian hyvällä d:n syönnillä.
Niin moneen kertaan kokeiltu että ei voi olla pelkkää plaseboa.
Äkkiseltään kun katsoin, niin tutkimukset näyttäisi päinvastaista.
Mä olin niin tottunut surkeaan oloon, etten uskonut että puutoksen korjaamisella olisi mitään merkitystä. Mutta pari päivää piikin jälkeen maailma näytti yllättäen ihan erilaiselta. Kuin siinä jossain mainoksessa, jossa nainen tulee ja puhaltaa värit harmaaseen maailmaan. Mulla arvo oli alkujaan 14.