UMK:sta tuttua Jesse Markinia epäillään lapsen törkeästä pahoinpitelystä Näin artisti kommentoi
Kommentit (492)
Ottamatta tähän tapaukseen kantaa(!), niin onhan vammat voinut aiheuttaa joku muukin kuin vanhemmat.
Aika usein vauvaa näkee monet muutkin kuin äiti/isä, voi olla sisaruksia, mummoja, pappoja, tätiä, setiä, serkkuja, kavereita käy (ehkä lapsineen) kylässä jne.
Vahinko voi tapahtua nopeasti, esim. isovanhempi tipauttaa vahingossa vauvan sylistä, tai kylässä käynyt toinen lapsi on leikkinyt jotain ja vahingossa potkaissut maassa olevaa vauvaa tai hypännyt päälle tmv.
Poliisit varmasti haluavat kuulla vanhempia (ja ehkä muitakin paikalla olleita jos ajankohta selvillä) erikseen jotta saavat selvän kuvan asioista. Yleensä poliisit esittävät erilaisia tai samojakin kysymyksiä, ja huomaavat jos joku valehtelee/tarina muuttuu välissä.
Mutta aika hirveä tilanne, jos itse tietäisi ettei ole mitään tehnyt, pienelle lapselle käynyt pahaa, eikä syyllistä ole tiedossa, on sitten ihminentai joku sairaus.
Väittää ettei poliisi ja lääkärit edes tutki muuta vaihtoehtoa kuin pahoinpitelyjä, siksi ovat hankkineet omat asiantuntijat tutkimaan niitä?
Ei helvata, Suomessa jos missä poliisi ja lääkärit tutkii kaikki vaihtoehdot, satavarmasti, ennenkuin materiaali kiikutetaan syyttäjän pöydälle.
Kaveri selittää ja selittää ihan bullshittiä, on tainnut kuulla hetki sitten itse syytteet, kun on hankkinut nyt oikeusavustajan.
Ja mitä te vouhkastte jostain geneettistä sairauksista, missä luut murtuu kun pussaa vauvaa?
Kai nyt helkutti lastenlääkärit ne Suomessa tietää ja tutkii, ennenkuin syyttämään lähtevät.
Ei tämä nyt mikään kehitysmaa ole, jossa poppamiehet tutkii vauvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän läheltä tapauksen, jossa lapsella on OI (osteogenesis imperfecta), joka aiheuttaa jatkuvasti luunmurtumia. Synnytyksessä jo tuli vaurioita (hiusmurtumia) ja kotona ihan vaan vaipanvaihdon yhteydessä kun nosti jalat ylös niin meni katki sääriluu ja bodyn vaihdossa oli aiemmin vanhempien tajuamatta napsahtanut solisluu. Vauva oli toki itkuinen, mutta ei ollut lähisuvussa mitään vastaavaa eikä ollut tuttu sairaus, niin ei osanneet edes epäillä. Sen sääriluun jälkeen päivystyksestä jo tekivät lasun "kun näistä nyt pitää tehdä" ja seurasi myös rikosilmoitus. Se ajojahti vanhempia kohtaan oli ihan sairas, ja vaikka lopulta diagnoosin tultua juttu raukesi, oli kokemuksena järkyttävä stressi koko perheelle. Kesti monta kuukautta selvittää ja vauva oli juuri 8 viikkoina kun myllytys alkoi, reilu puolivuotias diagnosoitaessa ja perhetyö lakkasi vainoamasta vasta vuosi sen jälkeen. Nekin tukitoimet oli
Eihän se tutkinta olekaan ajojahtia mutta tämmöinen mediamyllytys on. Ajatelkaa jos vanhemmat ovatkin syyttömiä ja täällä tällainen hirveä somelynkkaus jo päällä.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta tähän tapaukseen kantaa(!), niin onhan vammat voinut aiheuttaa joku muukin kuin vanhemmat.
Aika usein vauvaa näkee monet muutkin kuin äiti/isä, voi olla sisaruksia, mummoja, pappoja, tätiä, setiä, serkkuja, kavereita käy (ehkä lapsineen) kylässä jne.
Vahinko voi tapahtua nopeasti, esim. isovanhempi tipauttaa vahingossa vauvan sylistä, tai kylässä käynyt toinen lapsi on leikkinyt jotain ja vahingossa potkaissut maassa olevaa vauvaa tai hypännyt päälle tmv.
Poliisit varmasti haluavat kuulla vanhempia (ja ehkä muitakin paikalla olleita jos ajankohta selvillä) erikseen jotta saavat selvän kuvan asioista. Yleensä poliisit esittävät erilaisia tai samojakin kysymyksiä, ja huomaavat jos joku valehtelee/tarina muuttuu välissä.
Mutta aika hirveä tilanne, jos itse tietäisi ettei ole mitään tehnyt, pienelle lapselle käynyt pahaa, eikä syyllistä ole tiedossa, on sitten ihminentai joku sairaus.
Poliisi nimenomaan kertoo, ettei muita epäiltyjä ole, kuin vauvan huoltajat.
Aika monella menee nyt epäily ja syyttäminen sekaisin. Ketään ei ole vielä syytetty mistään. Jos epäily herää, aloitetaan tutkinta. Tutkinnan päätteeksi asia joko etenee syyttäjälle tai ei.
annetaas poliisille nyt tutkintarauha
ketään ei ole vielä tuomittu eikä syytetty
pöyristyttävää kyllä tämä jatkuva rasismi
Olen lapseton nainen enkä tiennyt, että vauvoja ei saa ravistella. Telkussa on mielestäni hölskytetty vauvoja.
Meillä aikanaan parivuotias lähti yöllä sängystään äidin ja isän sänkyyn, törmäsi pimeässä tutti suussa puoliksi auki olleeseen oveen ja leukaan tuli iso haava tutin reunasta. Isä lähti läheiseen ensiapuun minun ohjeistamanani, että älä anna tikata, jos sellaista ehdottavat, Suomessa (emme siis asuneet Suomessa silloin) laitetaan perhosteippj (jota meillä ei kotona ollut).
Järkytykseni oli suuri, kun isä soitti ensiavusta, että aikovat ottaa mm. kallokuvat. Kielsin ehdottomasti ja sanoin, että etsii lähimmän lastensairaalan. Sen verran vakuuttava isänsä oli, että sai tahtonsa (minun tahtoni) läpi ja poika tuli kotiin perhosteipit leuassa.
Vasta kauan jälkeenpäin ymmärsin, että ensiavussa epäiltiin pahoinpitelyä. Se oli minulle niin täysin outo asia, sillä en koskaan ole voinut ymmärtää, että joku voisi pahoinpidellä pientä, avutonta lasta. Mutta maailma on julma ja jotkut ihmiset läpeensä pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Miten sä saat tästäkin rasismin väännettyä?
Suomalaiset pääsääntöisesti ovat aina, siis aina, vaivan puolella, oli vanhempien ihonväri, tai kansallisuus, tai uskonto mikä vaan.
Valtaisa suomalaisista tuntee syvää myötätuntoa vauvoja kohtaan ja haluaa heitä suojella.
On oksettavaa, että sinä ratsatat rasisimilla, kun on pieni vauva kyseessä.
Se jos mikä on pöyristyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton nainen enkä tiennyt, että vauvoja ei saa ravistella. Telkussa on mielestäni hölskytetty vauvoja.
miksei sinulla ole lapsia oletko lespo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset pääsääntöisesti ovat aina, siis aina, vaivan puolella, oli vanhempien ihonväri, tai kansallisuus, tai uskonto mikä vaan.
Valtaisa suomalaisista tuntee syvää myötätuntoa vauvoja kohtaan ja haluaa heitä suojella.
kyllä tämä rasistiselta ajojahdilta vaikuttaa
Onko kukaan heittänyt vielä tänne ympärileikkausta mahdollisuutena? Se täyttää myös törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkit jos tehty kotona ja ilman riittävää kivunlievitystä. Voi myös aiheuttaa vakavat, jopa hengenvaaralliset komplikaatiot.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan heittänyt vielä tänne ympärileikkausta mahdollisuutena? Se täyttää myös törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkit jos tehty kotona ja ilman riittävää kivunlievitystä. Voi myös aiheuttaa vakavat, jopa hengenvaaralliset komplikaatiot.
tyttöoletetun vai poikaoletetun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kyllä tämä rasistiselta ajojahdilta vaikuttaa
Jess. Poliisi vielä piti molempia vanhempia sellissä kolme vuorokautta oikein rasis*isesti. 😃 Nyt voi olla rasis*isesti rouvalla nenä kipeänä kun taatusti on kolmantena päivänä kiltisti kertonut rasis*ipoliiseille mitä oikeasti tapahtui ja minä päivinä. Se on ihan hirveää kun on tätä rasis*ia.
Vierailija kirjoitti:
Juu ja tehty vielä ympärileikkaus moneen kertaan 🤣🥳 Valoja päälle. Vähän ällöttää nämä kaikki joilla tässä ketjussa vauvojen kikkelit ekana mielessä.
Kyseiseen tapaukseen kantaa ottamatta kannattaa suhtautua kriittisesti lääkäreiden diagnooseihin. Opin itse todella kantapään kautta, että edes erikoislääkärin titteli ei takaa osaamista, vaikka näin luulisi.
Viime vuonna alle vuoden ikäisellä lapsellani todettiin röntgenissä murtuma. Ensin löydöksen teki erikoistuva ja vahvisti tämän jälkeen seniorilääkäri.
Vasta usean (neljän) päivän jälkeen kuvat oltiin näytetty radiologille, jolla oli vihdoin osaamista kertoa, että tämä murtuma ei sitä ollutkaan, vaan normaali luun kaari.
Löydöksen vuoksi aloitettiin pahoinpitelyselvitykset ja lapselle laajat tutkimukset. Minä jouduin myös poliisikuulusteluun. Vaikka tilanne selvisi, kun väärä diagnoosi tuli neljän päivän jälkeen ilmi, jokainen voi kuitenkin miettiä, miltä tämä tuntuisi omalla kohdalla.
Kouluajoissa oli Markinin mukaan sekä hyvät ja huonot puolensa. Esimerkiksi yläasteella sekoittuivat monelta paikkakunnalta tulleet oppilaat, ja tappeluitakin oli Markinin mukaan paljon. Toisaalta tiiviin perheen tuki tasapainotti arkea.
tappeluitakin...??
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikanaan parivuotias lähti yöllä sängystään äidin ja isän sänkyyn, törmäsi pimeässä tutti suussa puoliksi auki olleeseen oveen ja leukaan tuli iso haava tutin reunasta. Isä lähti läheiseen ensiapuun minun ohjeistamanani, että älä anna tikata, jos sellaista ehdottavat, Suomessa (emme siis asuneet Suomessa silloin) laitetaan perhosteippj (jota meillä ei kotona ollut).
Järkytykseni oli suuri, kun isä soitti ensiavusta, että aikovat ottaa mm. kallokuvat. Kielsin ehdottomasti ja sanoin, että etsii lähimmän lastensairaalan. Sen verran vakuuttava isänsä oli, että sai tahtonsa (minun tahtoni) läpi ja poika tuli kotiin perhosteipit leuassa.
Vasta kauan jälkeenpäin ymmärsin, että ensiavussa epäiltiin pahoinpitelyä. Se oli minulle niin täysin outo asia, sillä en koskaan ole voinut ymmärtää, että joku voisi pahoinpidellä pientä, avutonta lasta. Mutta maailma on julma ja jotkut ihmiset läpeensä pahoja.
Mitä ihmeen alapeukuttamista tässäkin oli?
Vierailija kirjoitti:
Kouluajoissa oli Markinin mukaan sekä hyvät ja huonot puolensa. Esimerkiksi yläasteella sekoittuivat monelta paikkakunnalta tulleet oppilaat, ja tappeluitakin oli Markinin mukaan paljon. Toisaalta tiiviin perheen tuki tasapainotti arkea.
tappeluitakin...??
paljon...
Mistä tiedät että kyseessä on maahanmuuttajapariskunta?