Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät nuoret työttömät naiset ryhdy kotiäitiuralle?

Vierailija
23.10.2024 |

Sillä saisi turvattua toimeentulon kun valtio maksaa kodinhoidontukea ja lapsilisiä. Jos vielä muuttaa sellaiseen kuntaan, joka maksaa kuntakohtaista kodinhoidontukea valtion tukien lisäksi. Lapsen voisi tehdä joka toinen vuosi niin kauan kuin hedelmällisyyttä riittää. Hommaisi vielä sellaisen ukon, joka jaksaa paiskia töitä uupumatta.

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastikään burn outin saaneena tuo olisi houkutteleva vaihtoehto. Kotona voin ja pärjään oikein hyvin, mutta töitä ajatellessa tulee hermoromahdus.

Ongelmana näen kuitenkin sen, että ilman työtä en pystyisi tarjoamaan lapsilleni sellaista elämää kuin haluaisin. Tarkoitan nyt esim. harrastuksia ja kivoja kesäreissuja (en merkkivaatteita ja jatkuvaa matkustelua ulkomaille).

Sellaista miestäkään minulla ei ole joka suostuisi nämä lapset minulle antamaan. Itsellistä äitiyttä olen tässä pohtinut, mutta valitettavasti taloudellisen epävarmuuden vuoksi en taida siihen lähteä.

Enemmän kuin raha itseäni häiritsee tuossa se geenilotto. Siis pitäisi ottaa arpajaivauva kehoonsa ja sitoutua siihen 20 vuodeksi. Todella epäilyttävää

Vierailija
122/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuki on muutaman satasen ja lapsilisä alle satasen. Kerrotko omin sanoin, miten alle 500 eurolla saa toimeentulon äiti sekä lapsi? 

Jotkut kunnat maksavat siihen päälle vielä kuntakohtaista kodinhoidontukea. Parhaimmillaan se on 300€ kuukaudessa.

Ah no se tekeekin sitten ruhtinaalliset lähes 800 euroa kuussa! Kyllähän sitä jo sillä perheen elättää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta stressi rahan riittävyydestä on iso elämänlaatua laskeva asia. Kurjaa on myös selittää huvipuistoon haluavalle lapselle, että retki lähimetsään pillimehun kanssa on ihan yhtä mukavaa.

Vierailija
124/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko maksat palkkaa, ap

Vierailija
125/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on todella stereotyyppisiä ajatuksia kotiäideistä. Itse olen hoitanut lapsia kotona, kun he olivat pikkuisia. Minulla on yliopistotutkinto ja ennen hoitovapaille jäämistä n. 3 vuotta oman alan työkokemusta ja lisäksi paljon muuta työkokemusta eri aloilta. Lapsia on kolme. Hoitovapaiden aikana opiskelin lisäpätevyyksiä. Ei ollut mitään vaikeuksia työllistyä, kun halusin jälleen palata töihin. Minulla on työuraakin vielä 30 vuotta jäljellä. Joku lasten hoitovapaa on yksi hyttysen pieru ihmisen pitkässä työurassa.

Vierailija
126/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa heittäytyä kotiäidiksi jos on siihen varallisuutta mutta ei saa jäädä jos meinaa tehdä sen meidän muiden kustantamana eli yhteiskunnan piikkiin

Vierailija
127/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku haluaisi tehdä noin jos voisi itsekin opiskella ammatin, mennä töihin ja saada kunnon palkkaa? Ja ennen kaikkea, olla riippumaton miehestään. Se kun ei ole mikään automaatio, että se elättäjämies pysyy siinä elättämässä.

Yököttää jo ajatuskin esim. 20 vuodesta kotona kersojen vaippoja vaihtamassa ja keittiötä puunaamassa ilman minkäänlaista älyllistä toimintaa, ilman omia tuloja, pelkkien tukien ja miehen rahapussin varassa.

Lisätään tähän vielä ihmiskontaktien puute. Mieheni oli henkisesti sairas ja voi pitää mykkäkoulua viikkoja ja kuukausia. Hän myös vetäytyi makuuhuoneeseen omaan rauhaan töistä tultuaan. En halua ajatella sitä aikaa.

Vierailija
128/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa heittäytyä kotiäidiksi jos on siihen varallisuutta mutta ei saa jäädä jos meinaa tehdä sen meidän muiden kustantamana eli yhteiskunnan piikkiin

Eihön kotiäitiydessä saa mitään yhteiskunnan tukia.

Vierailija
129/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on todella stereotyyppisiä ajatuksia kotiäideistä. Itse olen hoitanut lapsia kotona, kun he olivat pikkuisia. Minulla on yliopistotutkinto ja ennen hoitovapaille jäämistä n. 3 vuotta oman alan työkokemusta ja lisäksi paljon muuta työkokemusta eri aloilta. Lapsia on kolme. Hoitovapaiden aikana opiskelin lisäpätevyyksiä. Ei ollut mitään vaikeuksia työllistyä, kun halusin jälleen palata töihin. Minulla on työuraakin vielä 30 vuotta jäljellä. Joku lasten hoitovapaa on yksi hyttysen pieru ihmisen pitkässä työurassa.

Melkein kaikki äidit on kotiäitinä jonkin aikaa kun lapsensa ovat pikkuisia. Jotkut vain lyhyen aikaa, jotkut joitain vuosia. Ei kai sitä kukaan ihmettele. 

Vierailija
130/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidontuki on muutaman satasen ja lapsilisä alle satasen. Kerrotko omin sanoin, miten alle 500 eurolla saa toimeentulon äiti sekä lapsi? 

Jotkut kunnat maksavat siihen päälle vielä kuntakohtaista kodinhoidontukea. Parhaimmillaan se on 300€ kuukaudessa.

Ah no se tekeekin sitten ruhtinaalliset lähes 800 euroa kuussa! Kyllähän sitä jo sillä perheen elättää. 

Meidän kunta ei maksa mitään lisiä. Sekin on vähän typerää, kun ei se lasten hoito päiväkodissakaan ilmaista ole. Jostain laskelmasta luin, että pikkulapsen päivähoito maksaa n. 1500 -1700 e/kk/lapsi. Minun matematiikallani jokaisen kunnan kannattaisi maksaa kuntalisää, mutta eipä ne vain maksa. 

Vierailija
131/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikään burn outin saaneena tuo olisi houkutteleva vaihtoehto. Kotona voin ja pärjään oikein hyvin, mutta töitä ajatellessa tulee hermoromahdus.

Ongelmana näen kuitenkin sen, että ilman työtä en pystyisi tarjoamaan lapsilleni sellaista elämää kuin haluaisin. Tarkoitan nyt esim. harrastuksia ja kivoja kesäreissuja (en merkkivaatteita ja jatkuvaa matkustelua ulkomaille).

Sellaista miestäkään minulla ei ole joka suostuisi nämä lapset minulle antamaan. Itsellistä äitiyttä olen tässä pohtinut, mutta valitettavasti taloudellisen epävarmuuden vuoksi en taida siihen lähteä.

Enemmän kuin raha itseäni häiritsee tuossa se geenilotto. Siis pitäisi ottaa arpajaivauva kehoonsa ja sitoutua siihen 20 vuodeksi. Todella epäilyttävää

Jos helpottaa niin yksityisellä puolella siittiöt voidaan tilata spermapankista ja luovuttajista saa tarkemman kuvauksen, osasta jopa kuvankin. Toki yksityiselle on työttömän/sairauslomalaisen varmaan aika vaikea lähteä.

Yksi vaihtoehto toki on tutustua ihan livenä johonkuhun mieheen. Hyvällä tuurilla löydät sopivan puolison, huonolla tuurilla hätä keinot keksii ja voit suostua läheisyyteen vain oviksen aikaan ilman ehkäisyä. Yllättävän monelle kelpaa. Mikään pakko ei ole miestä vaatia isän rooliin. Voit sanoa, että oli yhden illan juttu ja et tiedä isästä mitään.

Vierailija
132/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki äidit on kotiäitinä jonkin aikaa kun lapsensa ovat pikkuisia. Jotkut vain lyhyen aikaa, jotkut joitain vuosia. Ei kai sitä kukaan ihmettele. 

Ei kotihoidontukea saa kuin alle 3-vuotiaan lapsen hoitoon. 

Vierailija
133/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuttavapiirissä on näitä AP:n kuvailemia kotiäitejä. Mutta usein pariskunnan molemmat osapuolet tuntuu olevan tyyppejä, joille työnteko ei niin maita. Eli mieskin viihtyy kotona enemmän, kuin töissä.

Vierailija
134/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Jos on kolme lasta vaikka 2v välein niin siitä helposti tulee joku 6-7v kotona, ellei mene välissä töihin. Se on kuitenkin vielä ihan eri asia kuin tämä ap:n ehdottama "kotiäidin ura". 

Vierailija
135/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on toinen synonyymi pennutukselle mutta ihmisille...

Vierailija
136/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Jos on kolme lasta vaikka 2v välein niin siitä helposti tulee joku 6-7v kotona, ellei mene välissä töihin. Se on kuitenkin vielä ihan eri asia kuin tämä ap:n ehdottama "kotiäidin ura". 

Voihan niitä lapsia tehdä enemmän vaikka 6-7 ja vaikka kolmen vuoden välein.

Vierailija
137/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on ihan kiva korvaus kotona löhöämisestä.

Ukko on töissä ja tekee rahan. Työttömyyskorvaus on hyvä shoppailulisä. Ilmaseksi tulee. Sen päälle lapsilisät ym.

Olis hirveetä joutua töihin!

Työttömyyskorvaus on vastikkeellinen tuki. Sen eteen täytyy hakea työtä. Nykymallin mukaan on haettava 4 paikkaa/ 4 vk. Ei todellakaan voi vain jäädä löhöilemään kotiin.

Vierailija
138/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurperheen äiti Amanda saa yli 5500€ erilaisia sosiaalitukia.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c

Vierailija
139/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten hommaa sellaisen ukon?

Opiskelemalla Aallossa, Hankenilla, oikiksessa tai lääkiksessä. Sieltä niitä löytyy. Sieltä minäkin oman kotona viihtyneen vaimoni löysin.

Hukkaanko meni vaimon opinnot Hankenilla, oikiksessa tai lääkiksessä. Oletko varma, ettei jossain vaiheessa halua lähteä toteuttamaan osaamistaan kodin ulkopuolelle?

Vierailija
140/169 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin ei ole lainkaan helppoa olla työtön työnhakija, eikä kotiäiti voi olla hoitotuella ja samalla työnhakijana, en usko että onnistuu. Turhia tämmöiset aloitukset. Opiskelu kannattaa ja elämää eletään omilla palkkatuloilla ja hankitaan lapsia sitten kun sopivat varat ja mahdollisuus elättää omat lapset. T. mummi 

Ei tietenkään voi olla yhtäaikaa Kelan hoitotuella ja työttömyyskorvauksella.