Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia toksisesta työympäristöstä selviämisestä

Vierailija
23.10.2024 |

Tilanne työpaikallani on ollut jo pidempään aika kestämätön (suurin ongelma yhden henkilön käytös muita kohtaan)  ja nyt ilmapiiriongelmat räjähtäneet käsiin. Itse täysin loppu tilanteeseen ja myös ammatillinen itsetunto pohjamudissa jatkuvan kritisoinnin kohteena olemisen jälkeen (olen nuori ja vielä uran alussa).. Pitkään olen vain sietänyt hiljaa ja ottanut vastaan kommentteja ja arvosteluja mutta enää en vain jaksa. Harkitsen tällä hetkellä pitkää sairaslomaa ja jos tilanne ei olennaisesti muutu niin irtisanoutumista. Olo tällä hetkellä aika toivoton ja mieli maassa. Kaipaisin keskustelua aiheesta, vinkkejä ja viisaita sanoja

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Meillä oli sama tilanne töissä ja koko työyhteisö kääntyi minua vastaan kun nostin erään henkilön epäasiallisen käytöksen esiin. Olisi vaan pitänyt lähteä vähin äänin...

Vierailija
22/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuollaiseen kannata jäädä. Etsi aktiivisesti uutta työpaikkaa. 

Joo valitettvasti olen jäänyt liian pitkäksi aikaa ja vasta nyt tajuan kuinka paljon se on vaikuttanut kaikkeen..

ap

Tuollainen työpaikka on vähän kuin huono parisuhde eli sitä antaa ihan liian pitkään siimaa kun uskoo, että ehken huomenna kaikki onkin jo paremmin.

Eikä se lähteminenkään ole helppoa (kummastakaan) vaan se just vaatii voimia joita ei tietenkään tuollaisessa (pitkittyneessä) tilanteessa ole ainakaan ylimääräisiä yhtään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun alat tosissasi hakemaan uutta työtä alat jo irtautua vanhasta. Saat sisäistä vahvuutta siitä että tiedät ettei tämä kestä kauaa. Voit sisäisesti puhella että puhukaa sekopäät mitä puhutte, se on kuin vesi hanhen selästä, minä olen jo poissa. 

Vierailija
24/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys työsuojeluun ! Älä heti irtisanoudu, älä anna niille periksi.

Vierailija
25/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Meillä oli sama tilanne töissä ja koko työyhteisö kääntyi minua vastaan kun nostin erään henkilön epäasiallisen käytöksen esiin. Olisi vaan pitänyt lähteä vähin äänin...

Minä vein asia työsuojeluun, tuli palaveri jossa kiusaaja poltti päreensä, sai merkinnän mustaan kirjaan.

Vierailija
26/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuollaiseen kannata jäädä. Etsi aktiivisesti uutta työpaikkaa. 

Joo valitettvasti olen jäänyt liian pitkäksi aikaa ja vasta nyt tajuan kuinka paljon se on vaikuttanut kaikkeen..

ap

Tuollainen työpaikka on vähän kuin huono parisuhde eli sitä antaa ihan liian pitkään siimaa kun uskoo, että ehken huomenna kaikki onkin jo paremmin.

Eikä se lähteminenkään ole helppoa (kummastakaan) vaan se just vaatii voimia joita ei tietenkään tuollaisessa (pitkittyneessä) tilanteessa ole ainakaan ylimääräisiä yhtään.

Tää oli hyvin sanottu! Pikkuhiljaa se vaan alka syödä itteään vaikka miten yrittäisi. Muutenkin hyvää keskustelua ja pointteja, kiitos tsempeistä ja kirjoituksista!

ap

Vierailija
27/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vein asia työsuojeluun, tuli palaveri jossa kiusaaja poltti päreensä, sai merkinnän mustaan kirjaan.

Meillä tulossa todennäköisesti lähiaikoina palaveri esihenkilöiden kanssa aiheeseen liittyen, kauhulla odotan mitä siitä seuraa Esihenkilöt siis ovat asiasta nyt tietoisia.

Vierailija
28/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimiehen tehtävänä on hoitaa työssä käskytys ja palautteen antaminen, ei kollegoiden. Jos esimiesporras ei saa tai halua saada muita päsmäävää rivityöntekijää kuriin, niin oikein mikään muu ei oikein auta.

Olen ollut kauan sitten parissa työpaikassa jossa tällainen hirviö on tuhonnut työpaikan ilmapiirin kokonaan. Tapaukset eivät parane itsestään tai pikku torumisilla, se on ainakin varmaa. Toisessa tapauksessa joka suuntaan kohdistuvan v..lun ja huutamisen lopettivat vain potkut. Toisessa olin onneksi vain pienen aikaa tuuraamassa, joten en tiedä lopputulosta.

Vierailija
29/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tulee hyvä neuvo kokemuksen syvällä rintaäänellä:

Kirjoita tapahtumia muistiin. Mieluummin kynällä paperille, niin vanhanaikaista kuin se onkin. Merkitse muistiin aika, paikka, mitä tapahtui, ketä oli paikalla ja mitä siitä seurasi.

Siitä on kaksi hyötyä. Saat ne asiat pois mielestäsi, kun on kirjattu johonkin. On todisteet sitten, kun viimein reipastut ottamaan asian esille esimiehen ja tarvittaessa työsuojelun kanssa.

Älä luovuta vaan taistele ja muista tämä: mikä ei tapa, se vahvistaa.

Vierailija
30/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi heti uusi työ. Uuden työn saa helpommin jos on jo töissä. Jos olet irtisanoutunut tai jopa sairaslomalla uuden työn saanti vaikeutuu huomattavasti. 

Keksi työhaastatteluihin sopiva selitys miksi haet uutta työtä, älä kerro totuutta. Huonosta työpaikasta kertominen voi leimata sinua, syyttä mutta näin vaan on.

Itse hain uuden työpaikan, muutin paikkakunnalta ja en ollut enää missään tekemisissä vanhan paikan ihmisten kanssa vaikka perään soittelivat. Pyysivät todistamaan oikeudessa (työpaikkakiusaustapaus ja laiton irtisanominen, mikä yllätys) mutta siitäkin kieltäydyin. Vedin selkeän viivan itseni ja sen myrkyllisen maailman välille.

Sanalla kiusaus on kaksikin merkitystä:

1. viettelys, 2. eräs laatikkoruoka. 

Kiusaaminen on kiusaamista, ei kiusaus. 

Vierailija
31/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma suositukseni on, että jää sairauslomalle, ja etsi uusi työpaikka. Itse sinnittelin töissä, ja vielä työpaikan vaihduttua, kesti todella kauan toipua edellisen paikan aiheuttamasta uupumuksesta. Uskon että jos olisin vaan jäänyt sairauslomalle, toipuminen olisi nopeutunut, ja mennyt uupumuksen aiheuttaneen työnantajan piikkiin.

Vierailija
32/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uran alussa olevan tulisi sopeutua siihen että kokeneempi kollega katsoo perään vielä perehdytyksen jälkeenkin ja puuttuu virheisiin vaikkei ole esimiesasemassa. Näitä nokkavia untuvikkoja on nähty liian usein.

Noh, näin useammassa työyhteisössä ja koulussa pyörähtäneenä sanoisin, että se "nokkavuus" on ennemminkin sen kokeneemman kollegan ongelma. Ajatellaan, että pitkä kokemus keskinkertaisuudesta lisäisi pätevyyttä. Usein se koulusta tuleva nuori on osaavampi, vie firmaa parempaan suuntaan, kuin kaavoihinsa kangistunut vanhus

Eräs "kokeneempi kollega" katkerasti tuhahteli minulle tätä samaa asiaa joskus lounaspöydässä, ja henkilö kenestä tuhahteli sattui olemaan sellainen, jonka työskentelyä olin itse päässyt seuraamaan muissa yhteyksissä. Tämän "kokeneemman kollegan" oma suoritus oli todella rimaa hipovaa, mutta oli työnantajalle uskollinen, ja siksi saanut pysyä firmassa. Näitä kateellisia keskinkertaisuuksia ovat firmat pullollaan - jotkut tuota sitten kestävät, mutta aika moni myös jättää firman joka tällaista henkilöstöä hilloaa :d

Vierailija
33/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee hyvä neuvo kokemuksen syvällä rintaäänellä:

Kirjoita tapahtumia muistiin. Mieluummin kynällä paperille, niin vanhanaikaista kuin se onkin. Merkitse muistiin aika, paikka, mitä tapahtui, ketä oli paikalla ja mitä siitä seurasi.

Siitä on kaksi hyötyä. Saat ne asiat pois mielestäsi, kun on kirjattu johonkin. On todisteet sitten, kun viimein reipastut ottamaan asian esille esimiehen ja tarvittaessa työsuojelun kanssa.

Älä luovuta vaan taistele ja muista tämä: mikä ei tapa, se vahvistaa.

Joo just. Eli jos mies hakkaa niin lyöt vaan takaisin, kyllä se siitä aikanaan kaatuu. Ei näin

Etsi väkivallaton työympäristö tai ole ilman työtä. Anna näiden katutappelijoiden rähistä keskenään

Vierailija
34/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae saikkua ja sano syyksi masennus. Työuupumus ei ole sairausloman peruste, masennus on. Saikulla voit etsiä uutta työpaikkaa, ei kannata irtisanoutua.

Uuteen työpaikkaan sanot että kaipaat haasteita ja että ammatillista kehitystä.

Vierailija
35/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä käännyit yksittäistä henkilöä vastaan.

Vierailija
36/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti uutta työpaikkaa etsimään! Kuten sanottu, uuden työpaikan saaminen on helpompaa, kun olet vielä työsuhteessa.

Itselläni samanlaisia kokemuksia. Olin töissä pienessä firmassa, jossa oli kaksi todella inhottavaa työntekijää minua kohtaan. Minun sanomisten vääristelyä ja suoranaista valehtelua siitä, mitä olin tehnyt tai jättänyt tekemättä, kaiken sen ilkeän käytöksen ja puhetyylin lisäksi. Olen miettinyt, että mikä minussa heitä oikein ärsytti. Luulen, että yksi syy on se, että olin tarkka ja täsmällinen työssäni, en juurikaan tehnyt virheitä, kun taas he tekivät jatkuvasti virheitä työssään. Alussa, aivan ystävällisesti ja rakentavasti, huomautin näistä virheistä heille, mutta se oli kuin punainen vaate ja he suuttuivat siitä minulle. Työssämme jouduttiin joskus puhumaan englantia, jossa olin hyvä, kun taas he eivät osanneet yhtään kieliä. Veikkaan siis, että kyseessä heillä molemmilla oli vain huono itsetunto ja he eivät kestäneet sitä, jos joku muu oli parempi kuin he. Voin kyllä sanoa, että ovat kaksi ilkeintä ihmistä, jotka olen koskaan tavannut. Lopulta en kestänyt enää tilannetta ja irtisanoin itseni. Huh, se helpotuksen tunne, kun sain sen tehtyä! Oli kuin olisi tonnin painoinen viitta pudonnut harteiltani! Nyt on helpompi hengittää! Hyvä työyhteisö ja kivat, kannustavat työkaverit on tärkeämpää, kuin hyvä palkka.

Vierailija
37/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tällaiset yhteisöt ovat enemmän tai vähemmän läpeensä sairaita. Jos yhtä myrkkykäärmettä ei olla onnistuttu eliminoimaan, niin se tarkoittaa sitä, että johdossa istuu myös myrkkykäärme. Ja silloin tuo myrkky vaan leviää ja leviää...

Vierailija
38/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tällaiset yhteisöt ovat enemmän tai vähemmän läpeensä sairaita. Jos yhtä myrkkykäärmettä ei olla onnistuttu eliminoimaan, niin se tarkoittaa sitä, että johdossa istuu myös myrkkykäärme. Ja silloin tuo myrkky vaan leviää ja leviää...

Myrkkykäärmeitä myös nuo hiljaiset hyväksyjät....

Vierailija
39/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etsi uusi työ, vaikka pienemmällä palkalla kunhan tulet toimeen. Itseä pitää suojella. Irtisanoutumisesta tulee karenssi ja mahdollisesti joutuu myöhemmin työnhaussa selittämään.

Minusta on hullua, että karenssi tulee myös, jos on irtisanottu henkilöperusteisin syin, jos työntekijä kuitenkin itse vastustaa irtisanomista ja haluaisi jatkaa työsuhdetta. Lyödään vielä lyötyä. 

Vierailija
40/87 |
23.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pelätkö työpaikan vaihtamista! Vaihdoin epäasiallisen kohtelun vuoksi työpaikkaa, eikä prosessi ollut yhtään vaikea. Sairaita ihmisiä maailmasta löytyy, mielummin elää kauempana heistä.