Lapsia lääkitään päiväkotikuntoon
Lukemani Kaksplussan artikkelin mukaan lapsia lääkitään päiväkotikuntoon. Tämä on mielestäni todella törkeää ja edesvastuutonta, mutten ihmettele syytä toiminnan taustalla. Artikkelin haastatteleman päiväkodin työntekijän munaan neljän päivän jälkeen voisi vain käydä hakemassa sairaslomatodistuksen lapselle. Näinkö päiväkodeissa todella ajatellaan olevan mahdollista toimia?
Todellisuudessahan lasta saa hoitaa kotona lain mukaan korkeintaan neljä päivää. Tämän jälkeen lapsi jäisi käytännössä heitteille, jos hänelle ei saa järjestettyä muuta hoitajaa. Palkkaa tuolta ajalta ei lakisääteisesti tarvitse maksaa. Oma työehtosopimukseni tarjoaa kaksi palkallista lapsen sairaslomapäivää.
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Lapsi jää herkästi jälkeen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista jos hänellä on paljon sairaspoissaoloja. Varhaiskasvatus pyörii täysillä, mutta lapsi on poissa.
Sikäli ymmärrän vanhempia, jotka pyrkivät tuomaan vähän huonokuntoisemmankin lapsen varhaiskasvatettavaksi.
Höpö höpö. että lapsi jää jälkeen ylipäätään mistään tavoitteista. Ethän itsekään mene töihin puolikuntoisena tai sairaana, miksi lapsi pitää roudata hoitoon?
Vierailija kirjoitti:
Sairaan lapsen vieminen hoitoon pitäisi luokitella pahoinpitelyksi. On se kumma jos ei vanhemmat pysty kantaan mitään vastuuta itse.
Olisi myös työnantajilla/koko työyhteisöllä petrattavaa näiden asioiden suhteen. Sen pienen lapsen vanhemman syyttely ja suoranainen pään aukominen voisi loppua...
Vierailija kirjoitti:
Minun ja miehen pomot ovat iloisia, kun ollaan nyt elokuusta alkaen oltu miltei joka toinen viikko pois lapsen sairastelujen takia. Minä ensin päivän tai kaksi, kumppani toiset. Ei ole tukiverkkoja juurikaan. Ollaan myös sairastuttu itse.
Iloiset pomot voivat yrittää hankkia työpaikoillenne sairaan lapsen hoitoparkkiin lastenhoitajia. Onhan niistä hyviä kokemuksia ulkomailta. Toki sairastelette yhtä paljon edelleenkin, mutta voitte räkiä kuumeisena töissä.
Päiväkotiin ei tarvitse tuoda sairaita lapsia tartuttamaan muita lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi jää herkästi jälkeen varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteista jos hänellä on paljon sairaspoissaoloja. Varhaiskasvatus pyörii täysillä, mutta lapsi on poissa.
Sikäli ymmärrän vanhempia, jotka pyrkivät tuomaan vähän huonokuntoisemmankin lapsen varhaiskasvatettavaksi.
Minä uskon että lapseni oppi kotona paremmin varhaiskasvatusta kuin tuolla laitoksessa jossa aikuisten huomiota ei saanut, kiire oli kokoajan ja tädit ilkeitä lapsille.
Opetin lapselle lukemisen, kirjoittamisen, pyörällä ajon, piirtämisen, kaupassa käynnit, ystävä suhteet, kellonajat, luistelemisen, pianon soiton, vuorokausirytmit ja paljon muuta.
En edes tiedä mitä hän oppi päiväkodissa muuta kuin sen että aina oli joku lyönyt, tädit ei kuuntele, oli pakko nukkua päiväunet vaikka ikää 5v että tädit pääsee kahville, puuroa oli pakko maistaa, meteli oli kova koko päivän kun ma mu ja ja päiväkoti-/ kännykällä kasvatettuja kiljuu vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata voi ottaa tuon neljän päivän jälkeen. Kurjaa, mutta pakkohan sairas lapsi on hoitaa.
Ei, kun nimenomaan ei voi. Neljä päivääkään eivät ole lainmukaan palkallisia! Laki mahdollistaa ainoastaan neljä päivää sairaan lapsen hoitoa, ei enempää. Työnantaja voi velvoittaa tuon ajan jälkeen palaamaan töihin.
Työnantajahan olisi täysi mulkvisti noin tehdessään.
Ei ole, ihan laissa on näin, vanhempien tehtävä on huolehtia lapselle hoitaja jos sairaus venyy.
Vierailija kirjoitti:
Sairaan lapsen vieminen hoitoon pitäisi luokitella pahoinpitelyksi. On se kumma jos ei vanhemmat pysty kantaan mitään vastuuta itse.
Lapsen sairasteluissa on eri tasoja. Jotkut 2-3 -vuotiaat voi olla lähes kokoajan silleen pienesti kipeänä, että nenä vähän vuotaa, tai yskä saattaa jatkua viikkoja, vaikka lapsi on ihan toimintakuntoinen. Nuo ei yleensä tartu aikuisiin, ja varmasti siinä se lapsenkin vastustuskyky kehittyy, kun altistuu moisille (muuten varmaan sairastelisi moiset taudit sitten vasta kouluiässä).
Koronaa ennen tuollaiset nuhanenät sai olla ihan vapaasti päiväkodeissa, mutta nyt sekä työelämän asenteet on kiristyneet poissaolojen suhteen, että samaan aikaan jokaisesta lapsen niiskauksesta pitäisi jäädä kotiin. Aivan kestämätön tilanne ja aika älytöntäkin.
Vierailija kirjoitti:
Oli täiepidemia niin lapseni olisi pois muutamia päiviä. Olin kotona työtön luuseri. Sain kyllä myöhemmin töitä.
Mitä kieltä tuo oli?
Kyllä ne päikystäkin kyttää ja soittaa jos lapsi on toista viikkoa sairaana. Kuvittelee ties mitä... sanoisin että.jos jo muutama päivä ollut sairaana ja viikonloppu välissä kannattaa jo miettiä olisiko sitten influenssa tai lekurille meno paikallaan. Moni korvatulehdus on oireeton mutta aiheuttaa hirveästi itkuista oloa ja sitä on vaikea aina huomata.
Sen saa kun teker lapsia. Pitää sitten sopeutua ja muovautua tilanteen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen sairasteluissa on eri tasoja. Jotkut 2-3 -vuotiaat voi olla lähes kokoajan silleen pienesti kipeänä, että nenä vähän vuotaa, tai yskä saattaa jatkua viikkoja, vaikka lapsi on ihan toimintakuntoinen. Nuo ei yleensä tartu aikuisiin, ja varmasti siinä se lapsenkin vastustuskyky kehittyy, kun altistuu moisille (muuten varmaan sairastelisi moiset taudit sitten vasta kouluiässä).
Koronaa ennen tuollaiset nuhanenät sai olla ihan vapaasti päiväkodeissa, mutta nyt sekä työelämän asenteet on kiristyneet poissaolojen suhteen, että samaan aikaan jokaisesta lapsen niiskauksesta pitäisi jäädä kotiin. Aivan kestämätön tilanne ja aika älytöntäkin.
Juuri näin. Se on ihan normaalia pikkulapsella, että räkä valuu etenkin syys- ja talviaikaan. Kyllä sen huomaa, kun on oikeasti sairas. Eihän lapset olisi koskaan hoidossa/vanhemmat pääsisi koskaan töihin, jos pienestä kirkkaasta rääntulosta tai pikkuyskähdyksestä pitäisi olla pois.
Vierailija kirjoitti:
Sen saa kun teker lapsia. Pitää sitten sopeutua ja muovautua tilanteen mukaan
Työnantajankin pitäisi tähän motivoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun ja miehen pomot ovat iloisia, kun ollaan nyt elokuusta alkaen oltu miltei joka toinen viikko pois lapsen sairastelujen takia. Minä ensin päivän tai kaksi, kumppani toiset. Ei ole tukiverkkoja juurikaan. Ollaan myös sairastuttu itse.
Iloiset pomot voivat yrittää hankkia työpaikoillenne sairaan lapsen hoitoparkkiin lastenhoitajia. Onhan niistä hyviä kokemuksia ulkomailta. Toki sairastelette yhtä paljon edelleenkin, mutta voitte räkiä kuumeisena töissä.
Päiväkotiin ei tarvitse tuoda sairaita lapsia tartuttamaan muita lapsia.
Sen kun näkisi, että Suomeen tulisi jotain tällaista. Mutta miksi ne sairaat lapset saisi siellä aikuisen työpaikalla sairastuttaa hoitajiaan ja sairaat vanhemmat työkavereitaan?
Vierailija kirjoitti:
Oli täiepidemia niin lapseni olisi pois muutamia päiviä. Olin kotona työtön luuseri. Sain kyllä myöhemmin töitä.
Et ole koskaan ollut luuseri. <3 :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkatonta vapaata voi ottaa tuon neljän päivän jälkeen. Kurjaa, mutta pakkohan sairas lapsi on hoitaa.
Ei, kun nimenomaan ei voi. Neljä päivääkään eivät ole lainmukaan palkallisia! Laki mahdollistaa ainoastaan neljä päivää sairaan lapsen hoitoa, ei enempää. Työnantaja voi velvoittaa tuon ajan jälkeen palaamaan töihin.
Älkää nyt jakako väärää tietoa. Ensinnäkin laissa on oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen. Lisäkse laissa on oikeus pakottavan perhesyyn takia jäädä palkattomasti vapaalle.
https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/muut-vapaat-tyosta/perhevapaat/poissaolo…
Työnantaja voi muistuttaa, että työntekijä on jo ollut 4 päivää järjestämässä sairaan lapsen hoitoa, joten kyseessä ei enää ole pakottava perhesyy.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin pitäisi hankkia lääkärintodistus lapsen sairaudesta. Nyt meillä menee niin, että minä vien terveen lapsen lääkäriin saadakseni paperin siitä, että lapsi EI ole sairas, vaan täysin päiväkotikelpoinen. On väärin joutua maksamaan päivähoitomaksua päivistä, jolloin varhaiskasvattaja on tehnyt diagnoosin ja terve lapsi pitää viedä turhaan lääkäriin. Minä kun olen työpaikassa, jossa pitää olla todistus myös lapsen sairaudesta, jos haluaa olla palkallisella tilapäiselllä hoitovapaalla ja liian usein lääkäri joutuu toteamaan, että lapsi on terve, ei tarvetta olla poissa varhaiskasvatuksesta.
Mun vaimo on matala palkka alalla, joutui ottamaan palkatonta vapaata, jos oli edes pari tuntia hoitamassa lasta. Lisäksi pomo huusi ja vittuili ja uhkaili verhotusti potkuilla. Lapsettomat työkaverit, pomon kavereita kaikki, myös piilovittuili jos oli poissa töistä.Tän tuppukylän sinut työnantaja, joka tarjoaa kyseisen alan työtä.
Itse saan olla omalla ilmoituksella 3 päivää täydellä palkalla hoitamassa lasta. Akateeminen ala.
Ei mene tasan nallekarkit. Arvaa, kuka meillä jää aina kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo on matala palkka alalla, joutui ottamaan palkatonta vapaata, jos oli edes pari tuntia hoitamassa lasta. Lisäksi pomo huusi ja vittuili ja uhkaili verhotusti potkuilla. Lapsettomat työkaverit, pomon kavereita kaikki, myös piilovittuili jos oli poissa töistä.Tän tuppukylän sinut työnantaja, joka tarjoaa kyseisen alan työtä.
Itse saan olla omalla ilmoituksella 3 päivää täydellä palkalla hoitamassa lasta. Akateeminen ala.
Ei mene tasan nallekarkit. Arvaa, kuka meillä jää aina kotiin?
Olet sinäkin kyl yks saatanan tossu kun annat kiusata vaimoas.
Ne samat lapsettomat (tai jo isojen lasten vanhemmat), jotka valittavat siellä työpaikalla, kun "saa taas tehdä kollegan työt" tai "ei ole mun ongelma, miksi olet tehnyt lapsiaaaaaawäääääwöööööö" ovat nyt tässä ketjussa valittamassa kuinka huonot vanhemmat (etenkin äidit) vievät sairaita lapsia päiväkotiin... Tee niin tai näin, niin...
Ja juu, en ole vienyt oikeasti sairasta lasta koskaan päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodin pitäisi hankkia lääkärintodistus lapsen sairaudesta. Nyt meillä menee niin, että minä vien terveen lapsen lääkäriin saadakseni paperin siitä, että lapsi EI ole sairas, vaan täysin päiväkotikelpoinen. On väärin joutua maksamaan päivähoitomaksua päivistä, jolloin varhaiskasvattaja on tehnyt diagnoosin ja terve lapsi pitää viedä turhaan lääkäriin. Minä kun olen työpaikassa, jossa pitää olla todistus myös lapsen sairaudesta, jos haluaa olla palkallisella tilapäiselllä hoitovapaalla ja liian usein lääkäri joutuu toteamaan, että lapsi on terve, ei tarvetta olla poissa varhaiskasvatuksesta.
Tämä. Se on fakta, että jos päiväkodissa on henkilöstövaje, niin jokaisesta niiskauksesta soitetaan vanhemmat hakemaan. Ja kyllä, kylmänä vuodenaikana on normaalia, että nenä voi vähän vuotaa - samoin siitepölykaudella.
Kyllä itse ainakin tiedän tasan tarkkaan milloin lapsi ei ole päiväkotikuntoinen ja päiväkodistakin on annettu siihen varsin kattava ohjeistus, jota me noudatamme.