Mies haluaa päästä "eteenpäin", minä en enää halua ostaa asuntoa enkä lähteä vuokralle, pidän nykyisestä tilanteesta
Asutaan nyt pienessä, vaatimattomassa mutta velattomassa talossa, joka on remontoitu täysin. Lämpö siis pysyy sisällä jne, eli tässä on hyvin halpaa asua. Viihdyn tässä ja voisin viihtyä loppuikäni.
Mies taas kaipaa uusia työhaasteita, ehdottelee että muutettaisiin sinne tai tänne, tai jos minä löytäisin jonkun mielenkiintoisen työn, niin voitaisiin senkin perässä muuttaa. Ajattelee että otettaisiin lainaa ja ostettaisiin asunto, tosin ajattelee että lainan saaminen on yhtä helppoa kuin 20 vuotta sitten... Tai että mentäisiin vuokralle.
Vuokraan menisi muutamassa kuukaudessa se, mitä nyt asumiskulut on vuodessa. En todellakaan ole kiinnostunut! Paljon mieluummin asuisin tässä, säästän ja toteutan yhteisiä unelmia tai matkustellaan ja pyydetään aikuiset lapset mukaan. Parissa vuodessa olen saanut suuren summan säästöön ja haluan asioiden pysyvänkin niin.
Miten löytää yhteinen ajatus tällaisessa tilanteessa, vai voiko löytääkään? Eroko tässä tulee?
Kommentit (110)
Ei kai tuollaisen pikkujutun takia tarvitse erota.
En oikein ymmärrä, että minkä takia juuri työhaasteiden tulisi olla uusia ja erilaisia. Eikö mies voisi aloittaa vaikkapa uutta, perehtymistä vaativaa harrastusta mikäli haasteita kaipaa ja teillä on muuten kaikki hyvin? Toivottavasti olet tuonut hänelle esiin nämä täällä pohdiskelemasi taloudelliset seikat, koska kasvavien menojen kompensointi vaatisi jo suurehkoa palkankorotusta (josta luonnollisesti progressiivinen verotus vie osansa).
Meille tuli ero koska en halunnut muuttaa hesaan paremman työn perässä ja myydä taloani. Naiseni lähti ja minä jäin tähän ok taloon asumaan koska sain tämän perinnöksi. Olen aina halunnut säästää. Hesassa on sairaan kallista, oli jo 2016 ja nyt vielä kallimpaa asua. Ei sieltä saa kun homeisen yksiön 350000 eurolla.
Kuulostaapa rasittavan levottomalta. En jaksaisi kuunnella tuollaista kärttämistä. Mikä hänen ongelmansa on? Yrittääkö peitellä levottomuudella jotakin muuta, kriisiä? Koska lapset ovat lähteneet, onko hänellä harrastuksia?
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ero koska en halunnut muuttaa hesaan paremman työn perässä ja myydä taloani. Naiseni lähti ja minä jäin tähän ok taloon asumaan koska sain tämän perinnöksi. Olen aina halunnut säästää. Hesassa on sairaan kallista, oli jo 2016 ja nyt vielä kallimpaa asua. Ei sieltä saa kun homeisen yksiön 350000 eurolla.
https://huutokaupat.com/ilmoittaja/ulosotto?region=01&sivu=1
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä, että minkä takia juuri työhaasteiden tulisi olla uusia ja erilaisia. Eikö mies voisi aloittaa vaikkapa uutta, perehtymistä vaativaa harrastusta mikäli haasteita kaipaa ja teillä on muuten kaikki hyvin? Toivottavasti olet tuonut hänelle esiin nämä täällä pohdiskelemasi taloudelliset seikat, koska kasvavien menojen kompensointi vaatisi jo suurehkoa palkankorotusta (josta luonnollisesti progressiivinen verotus vie osansa).
Työ on aina ollut hälle Se Juttu. Nykyään ei sentään enää tee koko aikaa ylitöitä kuten joskus, mutta kaipaa uusia haasteita ja nimenomaan töissä. Ja ollaan tottakai rahasta puhuttu paljonkin, silloinkin kun tähän muutettiin niin se oli hän kun hehkutti pieniä asumismenoja. Nyt on vaan menettänyt hänellä merkitystä. Ja olisihan meillä rahaa siihen muunlaiseen asumiseenkin, ei siihen palkankorotusta tarvita. Nyt siis rahaa menee hänellä esim. autoon ja moottoripyörään, minulla säästöön. Mutta minua vaan evvk. En halua vuokralle, en pois täältä enkä koskaan enää halua ostaa taloa, mistään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa olin tulossa sanomaan eli mies muuttakoon ja nainen jää. Helppoa.
Mies kaipaa uutta, sä haluat turvallista.
Helppoa. Anna mennä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee. Anonyymit mammat päättävät, mitä mies saa haluta.
Parisuhteessa haasteita aiheuttaa, jos toiveet elämän ja tulevaisuuden suhteen poikkeavat liikaa. Kovin rakentava ratkaisumalli ei kuitenkaan ole se, että päättää toisen puolesta, että tämän toiveet nyt vain ovat vääriä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pikkujuttu, jos mies ei mukisematta mukaudu naisen tahtoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa rasittavan levottomalta. En jaksaisi kuunnella tuollaista kärttämistä. Mikä hänen ongelmansa on? Yrittääkö peitellä levottomuudella jotakin muuta, kriisiä? Koska lapset ovat lähteneet, onko hänellä harrastuksia?
Kriisihän se on, jos mies haluaa elämässään jotain muuta kuin nainen. Jos miehellä sitten olisi harrastuksia, niin ongelmahan se olisi. Ne veisivät liikaa aikaa ja mahdollisesti rahaa.
Miksi mies ei voisi muuttaa työn perässä ja tapaisitte viikonloppuisin. Ei sen takia erota tarvitse. Itse tunnen kaksi reissutyöperhettä ja hyvin toimii heillä.
No voihan ukko asua toisella paikkakunnalla työn takia. Kun on avioliitossa niin vuokra-asunnosta saa mojovat vähennykset. Ja matkakulutkin kotipaikkakunnalle panolomia varten.
No mitenkäs kompromissi jossa nykyistä taloanne hieman laajennetaan? Mies saa siitä puuhaa ja "projektin" sekä tunteen siitä että mennään eteenpäin ja sinä saat pysyä siinä missä haluatkin. Eikä tule ollenkaan niin kalliiksi kuin kokonaan uuden ostaminen ja muuttaminen.
Miehelle vaikka harrastustila, miesluola, työhuone tms.?
Aapeen mies haluaa kokeilla voisiko edetä uralla, päätyä parempaan asemaan, olla johtaja. Ap taas ei halua mitään uutta, kunhan odottelee kuolemaa.
Tosiasia on, että ne joilla on jotain tavoiteltavaa, ovat usein onnellisempia kuin ne, jotka eivät enää mitään keksi. Mikä sinua pelottaa?
Vierailija kirjoitti:
Ollaan muuteltu paljon aiemmin opiskelun tai töiden takia, tosin silti asuttu pidempiä aikoja yhdellä paikkakunnallakin.Hänelle on ehkä jäänyt "päälle" se, että "aina voi muuttaa". Ja nyt etenkin "helppo muuttaa", kun lapset omillaan.
Minä vaan en enää halua muuttaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei voisi muuttaa työn perässä ja tapaisitte viikonloppuisin. Ei sen takia erota tarvitse. Itse tunnen kaksi reissutyöperhettä ja hyvin toimii heillä.
No näin olen hänelle sanonut, mutta ei halua etäsuhdetta 😄 Ap
Vaikuttaa että toisen toiveilla ei ole mitään merkitystä. Ap haluaa mitä haluaa ja jos puoliso ei jousta niin saa mennä. Teillä se on joko ero tai asutte erillään kumpikin toiveidensa mukaan ja tapaatte silloin tällöin tai puolisosta tulee elmeri ja tottelee ap:tä.
Vierailija kirjoitti:
Oon elänyt reissutyöperhettä sekä silloin kun lapset oli pieniä että nyt kun he ovat aikuisia. Se toimii, mutta kyllä sen toimimaan saaminen vaatii melko paljon vaivaa ja seikkailuhalua. Ap vaikuttaa melko muutosvastaiselta, en tiedä onko hönestä tähän.
Niinpä. Yks haluaa yhtä ja toinen toista. Kyse on kai vaan siitä mitä haluaa enemmän. Vaikeita päätöksiä aina tietysti.
Nimim. Itselläkin, ei ehkä ihan samat, mutta mietinnät päällä kuitenkin...