Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi ei, menin ilmoittautumaan johonkin työttömien palveluun

Vierailija
21.10.2024 |

Mulla pitkä työhistoria ja korkeakoulututkinto, lisäkoulutuksia ym. Jäin loppukesällä työttömäksi. Ilmoittauduin mukaan työkkärin suosittelemaan palveluun jossa saa henkilökohtaista neuvontaa. Kuvittelin että siellä olisi työnhaun ammattilainen, jolta voisi kysyä neuvoa hakemuksen ja cv:n selkeyttämiseen ja sellaiseen. Siitä kun on kymmenen vuotta aikaa kun viimeksi hakemuksia olen tehnyt. Olen vähän hämmästynyt mihin jouduin kun tapasin tämän ohjaajan. Ilmeisesti oletetaan, että työtön = luuseri, jolla ei ole työ- tai koulutushaluja. Sain kyselylomakkeen jossa kartoitettiin elämänhallintaongelmia, liikuntakyvyttömyyttä, psyykkisiä sairauksia, oppimisvaikeuksia ym. Minä vähän jopa loukkaannuin. Sellaisinako meidät työttömät nähdään? Minä olen ihan terve ja työkykyinen, nyt vaan on ollut huono tuuri kuten tuhansilla muillakin ja on irtisanottu. Nyt mietin miten kohteliaasti liukenen tuon "avun" piiristä.. 

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suthan toimitettiin johonkin sellaiseen palveluun joka on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille.

Ei se sulle mitään työnhakukoutsia sitten ehdottanut?

Cimson, nillä on hyvät kurssit, mene sinne.

Vierailija
2/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suthan toimitettiin johonkin sellaiseen palveluun joka on tarkoitettu pitkäaikaistyöttömille.

No tämä nimenomaan on se tarjottu työnhakuvalmentaja, ikävä kyllä. ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kokemusta minullakin on näistä palveluista. Aina on jokin olettamus siitä että ihmisestä täytyy löytyä jotakin vikaa josta voidaan taas ilmoitella sinne sun tänne muka niin huolestuneina. Mennyt tämä kiusaaminen Suomessa syvälle ja ytimeen saakka. Intentio ei ole auttaa vaan tutkia, udella, kiusata ja aiheuttaa stressiä lisää.

Vierailija
4/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä kunnialla pysty liukenemaan, ainaskaan sairaaksi ei voi tekeytyä, korkeintaan jos löydät heti jonkin korvaavan.

Vierailija
5/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet työtön niin ei sinulla ole mitään arvoa eikä mitään oikeuksia. Itse olin viimeksi työttömänä niin kolmen kuukauden sisään kävin kome eri näin teet CV kurssia ja en edes tiedä mikä se neljäs kurssin nimi oli mutta se oli tarkoitettu pelkästään nuorille joilla ei ole työkokemusta ja jotka on astumassa työelämään. Itsellä siinä vaiheessa työkokemusta 18 vuotta.

Isäni kuoli silloin työttömyys aikana niin se konsultti joka minua käskytti ilmoitti minulle samana päivänä kun se isäni kuoli että minulla on sinulle nippu tehtäviä ja hakemuksia jotka sinun on tehtävä tämän viikon aikana kun minä jään lomalle niin vaadin että teet nuo kaikki ennen kun jään lomalle. Yritin sanoa että isäni kuoli että nyt en oikein kykene tekemään noita kun olin kuitenkin isäni kanssa läheinen niin se vaan sanoi että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kuoli. Minä vaadin sinua tekemään nämä kaikki tämän viikon aikana tai ilmotan työkkäriin että et suostu näitä tekemään ja saat pitkän karenssin. Minulta siis estettiin isäni kuoleman käsittely kun sillä ei ollut mitään merkitystä vaikka kuolikin. Yritin työkkäristä pyytää apua siihen tilanteeseen niin sain vain vastauksen että en ota kantaa muuten kun että sinun on pakko tehdä ne kaikki mitä käsketään tai saan karenssin

Vierailija
6/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein puistattaa koko tapaaminen. Kysyttiin teenkö kotitöitä, jaksanko käydä suihkussa, tapaanko sukulaisia joka viikko...! 

Vierailija
7/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea ne te-palveluiden/työmarkkinatorin tietosuojalausekkeet. Kaikki tiedot mitä tuollaiseen kyselyyn annat voidaan antaa eteenpäin esim. "tieteelliseen tutkimukseen" vedoten.

Vierailija
8/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä nimenomaan on se tarjottu työnhakuvalmentaja, ikävä kyllä. ap 

No, onko tätä nyt sitten kuinka monta käyntikertaa tarjolla?

Ja vaikuttaako tähän valmennuksien tarjontaan se, että työttömät siirretään muutaman kk:n päästä kuntien vastuulle.

Jos on useita käyntikertoja tälle tietylle tyypille, niin pyydä sitä antamaan sulle ohjausta niihin hakemusdokumentteihin.

Vierailija
9/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa kokemusta minullakin on näistä palveluista. Aina on jokin olettamus siitä että ihmisestä täytyy löytyä jotakin vikaa josta voidaan taas ilmoitella sinne sun tänne muka niin huolestuneina. Mennyt tämä kiusaaminen Suomessa syvälle ja ytimeen saakka. Intentio ei ole auttaa vaan tutkia, udella, kiusata ja aiheuttaa stressiä lisää.

Työkkärillä ja työministeriöllä ei ole muuta virkaa kuin työttömän hyppyytys jota myös aktivoinniksi tai kuntoutukseksi tai kyykytykseksi kutsutaan. Eli ensin pitää keksiä hyvät syyt lähetellä työtöntä kaikenmaailman toimenpiteisiin (kurssit, cv/pupu/tiesmitä, tai harjoitteluun/kokeiluun/työpajaan) ja sitten voidaan merkata että taas on ministeriössä ja työkkärissä oltu ahkeria aktivointityön parissa ja tehdä tilastoa ministerille erilaisista toimenpiteistä. Ja vaikkei mitään löytyisikään niin ainahan voi laittaa tämän työttömän täyttämään hakemuksia sen 4 kuussa ja raportoimaan noista.

Jos suurtyöttömyydestä ei 30 vuodessa ole noilla keinoilla päästy eroon niin johan sen logiikkakin sanoo että kohta noiden keinojen on pakko ruveta toimimaan... /s

Vierailija
10/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutettuna osaat varmaan hakea apua myös netistä. Siellä on vaikka kuinka paljon oppaita työnhakuasiakirjojen laadintaan ja haastatteluun valmistautumiseen.

Vierailija
11/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin te akateemiset työttömät aina luulette, ettei teissä ole mitään vikaa. Onhan teissä, kun kerran olette työttömiksi jääneet. Ei työkkäri ole lainkaan pakollinen. 

Vierailija
12/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks työtön olisi muka luuseri....ihme pohdintaa. Kait nyt ihminen työtön saa olla jos haluu eläen omilla hilloilla. Luurerin määritelmä muutenkin rakoilee sieltä sun täältä.

Vierailija
13/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein puistattaa koko tapaaminen. Kysyttiin teenkö kotitöitä, jaksanko käydä suihkussa, tapaanko sukulaisia joka viikko...! 

Lähettivätkö ne sinut terveystarkastukseen?

Ei kertomasi kyllä kuulosta miltään työnhakuvalmennukselta.

Vierailija
14/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt laajasti töitä ja koulutuksia, muuten sä jäät pyörii sinne työkkäriin loppuelämäksi, ei ne koskaan muuta tarjoa kun noita kursseja joilla ei ole mitään järkevää sisältöä.

Vierailija
15/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olet työtön niin ei sinulla ole mitään arvoa eikä mitään oikeuksia. Itse olin viimeksi työttömänä niin kolmen kuukauden sisään kävin kome eri näin teet CV kurssia ja en edes tiedä mikä se neljäs kurssin nimi oli mutta se oli tarkoitettu pelkästään nuorille joilla ei ole työkokemusta ja jotka on astumassa työelämään. Itsellä siinä vaiheessa työkokemusta 18 vuotta.

Isäni kuoli silloin työttömyys aikana niin se konsultti joka minua käskytti ilmoitti minulle samana päivänä kun se isäni kuoli että minulla on sinulle nippu tehtäviä ja hakemuksia jotka sinun on tehtävä tämän viikon aikana kun minä jään lomalle niin vaadin että teet nuo kaikki ennen kun jään lomalle. Yritin sanoa että isäni kuoli että nyt en oikein kykene tekemään noita kun olin kuitenkin isäni kanssa läheinen niin se vaan sanoi että sillä ei ole mitään merkitystä vaikka kuoli. Minä vaadin sinua tekemään nämä kaikki tämän viikon aikana tai il

Oikeuteen olisi tuo törkimys pitänyt haastaa.

Vierailija
16/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin te akateemiset työttömät aina luulette, ettei teissä ole mitään vikaa. Onhan teissä, kun kerran olette työttömiksi jääneet. Ei työkkäri ole lainkaan pakollinen. 

Siellä joku ikänsä iskän firmassa töissä ollut mulkku huutelee.

Vierailija
17/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkkäri oma valmentaja ehdotti mullekin tollasta sosiaalista työnhakuvalmennusta, mutta kun kerroin elämäntavoistani, rahataidoistani yms. päättikin laittaa mut jonoon oottamaan "tavallista" työvalmentajaa. Vaikka oishan se ollut ihan kiva tonne jollekin oletettavasti hieman pullealle sosiaalitädille mennä kertoo, et herään klo 7 ja nukkuu klo 22. Treenaan kolme kertaa viikossa salilla ja kolme kertaa aerobista. Syön terveellisesti itse kokattua viisi kertaa päivässä. En juo enkä polta. Luen kaksi paksua romaania viikossa ja tietokirjat päälle. Säästän rahaa ja olen täysin velaton ja osittain taloudellisesti riippumaton pääomatulojen ansiosta. Jne. Elämänhallinta hallinnassa, päihdeongelmia ei, mieöenterveysongelmia ei, muita terveysongelmia ei. Mä nyt vaan satun olemaan työtön juuri nyt. 

Vierailija
18/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minutkin laitettiin jonkun psykologin juttusille. Menin työkkäriin ja luulin että puhutaan työnhakemisesta mutta minut ohjattiin jonkun kallolääkärin juttusille. Ei mitään ennakkoon kerrottu siitä. Se kallotohtori sanoi että hänelle oli kerrottu minun elämänhallinta ongelmista, alkoholisimista ja ettei minulla ole elämässä mitään harrastuksia tai muuta. Pyysin kertomaan kuka oli niin sanonut ja millä todisteilla. Tein sitten rikosilmoituksen työkkäristä ja sain oikeusavustajan. Minun avustaja kaivoi minusta tietoja muun muassa harrastuksista Kävi haastattelemassa kuntosalin omistajia kun olin käynyt työttömyysaikana 6 vuotta salilla 5-6 päivää viikossa. Sitten oli salibandy joukkueeni jäsenkortteja 10 vuodelta. Avustajani sanoi on selvä oikeusjutun paikka ja kunnianloukkaus ja muuta.

Vierailija
19/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minutkin laitettiin jonkun psykologin juttusille. Menin työkkäriin ja luulin että puhutaan työnhakemisesta mutta minut ohjattiin jonkun kallolääkärin juttusille. Ei mitään ennakkoon kerrottu siitä. Se kallotohtori sanoi että hänelle oli kerrottu minun elämänhallinta ongelmista, alkoholisimista ja ettei minulla ole elämässä mitään harrastuksia tai muuta. Pyysin kertomaan kuka oli niin sanonut ja millä todisteilla. Tein sitten rikosilmoituksen työkkäristä ja sain oikeusavustajan. Minun avustaja kaivoi minusta tietoja muun muassa harrastuksista Kävi haastattelemassa kuntosalin omistajia kun olin käynyt työttömyysaikana 6 vuotta salilla 5-6 päivää viikossa. Sitten oli salibandy joukkueeni jäsenkortteja 10 vuodelta. Avustajani sanoi on selvä oikeusjutun paikka ja kunnianloukkaus ja muuta.

Aktiivinen harrastustoiminnoissa, vaan mites se työnhaku?

Vierailija
20/63 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työkkäri oma valmentaja ehdotti mullekin tollasta sosiaalista työnhakuvalmennusta, mutta kun kerroin elämäntavoistani, rahataidoistani yms. päättikin laittaa mut jonoon oottamaan "tavallista" työvalmentajaa. Vaikka oishan se ollut ihan kiva tonne jollekin oletettavasti hieman pullealle sosiaalitädille mennä kertoo, et herään klo 7 ja nukkuu klo 22. Treenaan kolme kertaa viikossa salilla ja kolme kertaa aerobista. Syön terveellisesti itse kokattua viisi kertaa päivässä. En juo enkä polta. Luen kaksi paksua romaania viikossa ja tietokirjat päälle. Säästän rahaa ja olen täysin velaton ja osittain taloudellisesti riippumaton pääomatulojen ansiosta. Jne. Elämänhallinta hallinnassa, päihdeongelmia ei, mieöenterveysongelmia ei, muita terveysongelmia ei. Mä nyt vaan satun olemaan työtön juuri nyt. 

On tuossa vlamennuksen mentävä aukko, vai etkö ole huomannut mitä uupuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi