Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheenäiti Miia syöttää lapsilleen pelkkiä eineksiä tässä erikoinen syy

Vierailija
21.10.2024 |

Ruokaa on liian vähän ja epäsäännöllisesti tyttöjen harrastusten määrään nähden, ja äiti määrää keittiössä. Minka ja Minka kertovat, että tarjolla on usein esimerkiksi kylmiä nakkeja ja pinaattilettuja sekä äidin spesiaalia makkaraperunoita. 

Äiti itse joko unohtaa syödä tai syö popcornia ja Coca-Colaa. Kotona keittiössä ei mielellään saa valmistaa ruokaa, koska äiti on erityisen tarkka keittiön siisteydestä.

Mä en ole ikinä tykännyt ruoanlaitosta, en missään määrin. Ja leipomista mä inhoan. Jos on sellainen sanonta, että tie miehen sydämeen vie vatsan kautta, niin ei ole ihan ollut mun sellainen näyte, että kyllä ihan muilla avuilla ollaan siinä vaiheessa menty, Miia sanailee jaksossa.

Tyttäret kertovat, ettei heille ole syntynyt innostusta ruuanlaittoon äidin asenteiden vuoksi.

Kun se on niin tarkkaa äidin kanssa, niin sitten se on vähän sellaista, että mitä mä uskallan tehdä siinä, etten mä nyt vaan sotke mitään.

Mä olen sellainen, että mä tykkään, että keittiö on aina tip top. Ei saisi naarmuttaa liettä, eikä saisi sotkea uunia, eikä saisi mitään, että se varmaan on se mun mielestä ehkä se suurin haaste, et mä en anna kenenkään muun tehdä mun keittiössä ruokaa, Miia myöntää.

https://www.seiska.fi/katso/perheenaiti-miia-syottaa-lapsilleen-pelkkia…

No huuhhuh. Mitä tuolla perheessä sitten saa tehdä? 

Kommentit (257)

Vierailija
81/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme väninää kouluruoan laadusta. Ihan hyvää se on, syön sitä arkisin päivittäin. Tänään oli täysjyväriisiä, kalkkunakastiketta, hernettä, maissia ja punakaaliraastetta. Varsin hyvä ateria mielestäni. Huomenna näköjään tonnikalapastavuokaa, keskiviikkona kasvispihvit ja perunat, torstaina kalakeitto. Mikähän em. ruoissa on vikana? 

Minä syön päivittäin lihapiirakoita, mutta ei se niistä ravitsevaa ja monipuolista ruokaa tee. 

Vierailija
82/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös einekset tule aika kalliiksi? Olen kaupassa katsellut kilohintoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös einekset tule aika kalliiksi? Olen kaupassa katsellut kilohintoja.

Hinnalla ei ole väliä, jos ainut tavoite on, ettei keittiö likaannu. 

Vierailija
84/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Kape tuli apuun. 

Kapen valmismakaroonilaatikko on ihan oikeasti hyvää.

Tuotetiedot

Keitetty makaroni (vehnäjauho, durumvehnäjauho), kuohukerma, vesi, suomalainen naudan jauheliha, HK Amerikan Pekoni 4% (suomalainen porsaankylki, jodioitu suola, vesi, dekstroosi, stabilointiaineet (E450, E451), hapettumisenestoaine (E301), säilöntäaine (E250), savuaromi), sipuli, paprika, aurinkokuivattu tomaatti (aurinkokuivattu tomaatti, auringonkukkaöljy, suola, viinietikka, säilöntäaine (E224)), rypsiöljy, tomaattipyree, valkosipuli, fariini- ja kidesokeri, chili, muunnettu maissitärkkelys), paprikajauhe, mustapippuri. 

Noita em. aineita on siinä aurinkokuivatuissa tomaateissa. Ja aivan taatusti, jos laitat ruokaasi aurinkokuivattuja tomaatteja, ostat niitä sellaisen säilöntäpurkillisen, etkä ala niitä itse säilömään, eli kyllä niissä vaan on jotakin säilöntäaineita laitettuna. Vai käytätkö vain tuoretomaatteja aina ihan kaikkeen? Toki voi ollakin, mutta kyllä moni väittää ruokaa itsetehdyksi, vaikka laittoikin siihen purkillisen aurinkokuivattuja tomaatteja.

Vierailija
85/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme väninää kouluruoan laadusta. Ihan hyvää se on, syön sitä arkisin päivittäin. Tänään oli täysjyväriisiä, kalkkunakastiketta, hernettä, maissia ja punakaaliraastetta. Varsin hyvä ateria mielestäni. Huomenna näköjään tonnikalapastavuokaa, keskiviikkona kasvispihvit ja perunat, torstaina kalakeitto. Mikähän em. ruoissa on vikana? 

Kouluruoka on ihan tutkitusti ravintoköyhää ja tehty puolivalmisteista/einespohjalta. Pussista sitä ja pussista tätä. Aidot raaka-aineet hyvin harvassa. Tuo kalkkunakin tuskin edes nähnyt kalkkunaa kovin paljon, 

Olisi mielenkiintoista lukea tästä aiheesta tehtyä tutkimusta. Voisitko linkata hyviä julkaisuja? 

Olen työskennellyt vuosia useammissa kouluissa Helsingissä ja kokemukseni mukaan kouluruokaloiden taso vaihtelee. Varsinkin salaattipöytien tarjonnan. Nykyisessä koulussani ruoka on ihan hyvää ja monipuolista. Tämänpäiväisessä kalkkunakastikkeessakin oli ihan reilun kokoisia kalkkunanpaloja. Seitikeiton haukkujaa en ymmärrä, mikä vika ky.kalassa? Ihan kelpo raaka-aine seiti. 

Vierailija
86/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön päivittäin lihapiirakoita, mutta ei se niistä ravitsevaa ja monipuolista ruokaa tee.

Rinnastatko tosiaan lihapiirakat riisiin ja kalkkunakastikkeeseen. 

Hupaisaa! 

Vierailija
87/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ne on valmistettu suurelta osin eineksistä. Ei taatusti ole kasvispihvit itsetehtyjä, vaan eineslättyjä. Kalakeitto on jotain halvinta seitipaskaa jne. 

Siis millä tavalla ne kasvispihvit on erilaisia, jos ne on mamma vääntänyt omin pikku kätösin kotikeittiössä, kuin että ne on tehty suurtalouskeittiössä? Samat aineet arvatenkin, määrä vain paljon suurempi, ja niitä on siirretty välissä puolivalmisteena kouluille. Siirrossa on kylmäketju varmasti huomioitu, eikä niitä ruokia säilötä päivätolkulla, etten usko, että säilöntäaineitakaan sen kummemmin tarvinnut laittaa.

Vierailija
88/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että ne on valmistettu suurelta osin eineksistä. Ei taatusti ole kasvispihvit itsetehtyjä, vaan eineslättyjä. Kalakeitto on jotain halvinta seitipaskaa jne. 

Siis millä tavalla ne kasvispihvit on erilaisia, jos ne on mamma vääntänyt omin pikku kätösin kotikeittiössä, kuin että ne on tehty suurtalouskeittiössä? Samat aineet arvatenkin, määrä vain paljon suurempi, ja niitä on siirretty välissä puolivalmisteena kouluille. Siirrossa on kylmäketju v

Oletko sä ihan tosissasi? Niissä einespihveissä on säilöntäaineita. Ei itse tehdyissä kasvispihveissä mitään säilöntäaineita ole. Saarioisten pihveissä näkyy olevan sokeria. Ei sitäkään lisätä itse tehtyihin pihveihin.

Vierailija
89/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuinka moni todella laittaa kotona jonkun älyttömän monipuolisen salaatin normiarjessa? Eiköhän se ole lähinnä jotain kurkkua ja tomaattia vain lähes kaikilla. Että turha nyt taas demonisoida. Pääasia, että on jotain salaattiakin/kasviksia."

Meillä ei ole joka päivä salaattia, mutta ihan joka päivä runsaasti kasviksia tarjolla. Kuorin/huutelen/pilkon ison satsin rasioihin valmiiksi porkkanaa, lanttua, kyssäkaalia, kurkkua, paprikaa, tomaatteja, kukkakaalia, parsakaalia... Ei joka viikko näitä kaikkia, mutta monipuolisesti pääsääntöisesti. Siitä vaan heittää rasiat pöytään aterioilla ja tulee syötyä kasviksia pitkin päivää. Usein myös pakasteherneitä, kesällä tuoreita. Lisäksi omatoimisesti otettavissa hedelmiä, pähkinöitä ja siemeniä. Marjojakin sulatan muutaman kerran viikossa ja pikana esim. jugurttiin lisättävänä kuivattuja marjajauheita. Ja silloin kun on aikaa käyttää kunnolla ruoanlaittoon, niin myös kypsennettyjä kasviksia on tarjolla, nuo tuoreet vaan maistuu lapsille parhaiten.

Vierailija
90/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pokka muija. Keittiön siisteys on tärkeämpi kun kokata nuorille ruokaa. Keittiön saa siivottua aivan hyvin. 

Vierailija
91/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla ne kasvispihvit on erilaisia, jos ne on mamma vääntänyt omin pikku kätösin kotikeittiössä, kuin että ne on tehty suurtalouskeittiössä? Samat aineet arvatenkin, määrä vain paljon suurempi, ja niitä on siirretty välissä pu

Ja se kouluruoka ei edelleenkään ole mitään Saarioisten tekemää, mikä säilyy päiviä, vaan on oletettavasti 24h sisään valmistettu kaupungin omissa suurtalouskeittiöissä, ja menee syötäväksi ja loput hävikkiin heti seuraavana päivänä. Se että ne jaetaan kouluille puolivalmiina ja paistetaan koulujen keittiöissä loppuun, eli tarkoita sitä, että ne olisi keskuskeittiössä tehty viikkoja sitten. Muutenhan niillä pitäisi olla ihan mahdottomat varastotilat keskuskeittiöillä, jos siellä päivätolkulla säilöttäisiin kaikkien koulujen ruokia. Että varmasti pyrkivät minimoimaan varastot ja siis tekemään ruuat ns. juuri ennen tarvetta.

Vierailija
92/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole sitten sotkuinen keittiö kuten Ulvilan murhatalon keittiö.

Vierailija
93/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen geissi.

Vierailija
94/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla ne kasvispihvit on erilaisia, jos ne on mamma vääntänyt omin pikku kätösin kotikeittiössä, kuin että ne on tehty suurtalouskeittiössä? Samat aineet arvatenkin, määrä vain

No ei todellakaan tehdä missään isoissa suurtalouskeittiöissä pihvejä itse vaan kyllä ne tulee Saarioiselta tms. Ei missään suurtalouskeittiöllä ole aikaa itse vääntää pihvejä.

Vierailija
95/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla ne kasvispihvit on erilaisia, jos ne on mamma vääntänyt omin pikku kätösin kotikeittiössä, kuin että ne on tehty suurtalouskeittiössä? Samat aineet arvatenkin, määrä vain

Olet väärässä. Kouluruokaa ei nykyisin valmisteta alusta saakka, vaan keskuskeittiöllä laitetaan einekset ja jauheet pataan ja niistä aikaan saatu ruuankaltainen valmiste kuljetetaan lämpöastioissa ympäri kaupunkia kouluihin. 

Vierailija
96/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se kouluruoka ei edelleenkään ole mitään Saarioisten tekemää, mikä säilyy päiviä, vaan on oletettavasti 24h sisään valmistettu kaupungin omissa suurtalouskeittiöissä, ja menee syötäväksi ja loput hävikkiin heti seuraavana päivänä.

--

Ei välttämättä Saarioisten, mutta valmisruokaa me keskuskeittiöllä lämmitämme. Kastikkeet tehdään jauheista. Sä elät jossain 1980-luvun puolella, jos kuvittelet, että raastepihvien juurekset raastetaan omin käsin keittiöllä ja muutama keittäjä pyörittelee tuhansia lihapullia koko kaupungin laitosten tarpeisiin.

t. keskuskeittiön työntekijä

Vierailija
97/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita em. aineita on siinä aurinkokuivatuissa tomaateissa. Ja aivan taatusti, jos laitat ruokaasi aurinkokuivattuja tomaatteja, ostat niitä sellaisen säilöntäpurkillisen, etkä ala niitä itse säilömään, eli kyllä niissä vaan on jotakin säilöntäaineita laitettuna. Vai käytätkö vain tuoretomaatteja aina ihan kaikkeen? Toki voi ollakin, mutta kyllä moni väittää ruokaa itsetehdyksi, vaikka laittoikin siihen purkillisen aurinkokuivattuja tomaatteja.

--

Itse kuivatan tomaatit uunissa. Ei ole vaikeaa. 

Vierailija
98/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha vedota nyt kouluruokaa. Äidin tehtävä on laittaa sitä sapuskaa lapsille. Ovatko lapset kesällä syömättä , kun ei ole koulua ? Hyvin erikoinen tapaus on.

Vierailija
99/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaako nämä "kouluruoka riittää" henkilöt, että iltaisin, viikonloppuisin ja loma-aikoina lapset eivät tarvitse ruokaa?

Vierailija
100/257 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin riittää. Koulussa saa lämpimän aterian ja kotona sitten eineksiä. Eineksiä muutenkin dissataan aivan liikaa. Elämässä on paljon epäterveellisempiä asioita kuin einekset. Esim. vähäiset yöunet ja ilmansaasteet kaupungeissa.

Kun se kouluruokakin on nykyään einestä käytännössä. Kun tulevat yleensä vähintään puolivalmiina, ja makrot on samalla tasolla kuin eineksissä, eli pelkkiä hiilareita. 

Joka käsittelykerralla ruoasta häviää ravinteita, ja jos einekseen ei ole alun perinkään käytetty kummoisia raaka-aineita, niissä on lopulta vain energiaa, mitä tietysti sitäkin tarvitaan, ja häviävän pieni määrä aminohappoja ja epämääräisiä kissanrasvahappoja. Paitsi kissanrasva olisi varmaan terveellistä niihin verrattuna. 

Toki joku kokkikartanon kalakeitto tai kaalikääryle on melkei

Et sitten ymmärtänyt. Jos samoista raaka-aineista tehtyjä ruokia verrataan, kotitekoinen on parempaa. Katsos kun siitä jää vähintään yksi prosessointikierros. Joka aina hävittää vähintäänkin vesiliukoisia vitamiineja.

Lisäksi joka ikisessä eineksessä, salaatit poislukien, on makrot persiillään. Hiilari on halpaa, joten niitä niissä on, mutta ei aminohappoja tai hyödyllisiä rasvahappoja.

Ravintolaruoka ei muuten välttämättä ole mitenkään erikoisen laadukkaista raaka-aineista tehtyä, puolivalmisteita nekin paljon käyttää. 

Useimmat einekset on sellaisia, myös ne kalliit, että annoksen tekisi itse kolmanneksella siitä hinnasta ja maukkaampana, terveellisempänä ja nälkää pitävämpänä -mikä on osa terveellisyyttä, koska se vähentää jatkuvaa puputusta mikä pilaa hampaat. 

Se, että joku kotikokki valitsee tehdä huonolaatuista ruokaa, ei muuta tätä miksikään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme