Kuinka montaa ystävää sinulla on?
Määrittelisin ystäväksi ehkä sellaisen, jonka kutsuisin omiin häihin.
Minulla on muutama ystävä/kaveri, mutta ei oikein ketään, jonka kanssa tuntisin syvää ystävyyttä. Sellaista, missä pystytään jakamaan kaikki.
Hyvistä ihmisistä olen koittanut pitää kiinni, vaikka elämä onkin kuljettanut osaa kauemmas ja yhteydenpito on vähentynyt.
Kommentit (83)
Ystäviä 0, jos ei puolisoa lasketa. Sukulaisia ja tuttavia on.
Vierailija kirjoitti:
Tosi surullista huomata täällä(kin) tämä yksinäisyyden määrä. Tosin se ei yllätä; suomalainen yhteiskunta kannustaa itsenäisyyteen, jakamattomuuteen, jopa suoraan itsekkyyteen. Puhutaan vahvoista omista rajoista, energiasyöppöydestä ja omasta tilasta vedettynä niin yli, että käytännössä se rajaa kaiken paitsi hyvin pinnallisen lässynlässynkirvesvartta-tuttavuuden juuri silloin itselle sopivana hetkenä. Vastavuoroisuus on väännetty tarkoittamaan sitä, että pitää jollakin tasolla hyötyä ystävyydestä. Ahdistavaa, tunkkaista ja narsistista, kuplaantunutta kulttuuria.
Pitää verkostoitua. Hankkia ihmisiä, joista voi hyötyä. Aidot kaverit ovat harvassa, ystävistä puhumattakaan. Tuntuu, että ennen oltiin kavereita, koska viihdyttiin yhdessä. Kaverista saattoi myös hyötyä, mutta se ei ollut syy kaveruudelle. Nykyisin hyöty tuntuu monessa suhteessa olevan pääasia. Jos sinusta ei ole hyötyä, sinulla ei ole arvoa.
Teidän täytyy olla vastenmielisiä ihmisiä jos teillä ei ole ystäviä tai on vain yksi tai kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Teidän täytyy olla vastenmielisiä ihmisiä jos teillä ei ole ystäviä tai on vain yksi tai kaksi.
Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi surullista huomata täällä(kin) tämä yksinäisyyden määrä. Tosin se ei yllätä; suomalainen yhteiskunta kannustaa itsenäisyyteen, jakamattomuuteen, jopa suoraan itsekkyyteen. Puhutaan vahvoista omista rajoista, energiasyöppöydestä ja omasta tilasta vedettynä niin yli, että käytännössä se rajaa kaiken paitsi hyvin pinnallisen lässynlässynkirvesvartta-tuttavuuden juuri silloin itselle sopivana hetkenä. Vastavuoroisuus on väännetty tarkoittamaan sitä, että pitää jollakin tasolla hyötyä ystävyydestä. Ahdistavaa, tunkkaista ja narsistista, kuplaantunutta kulttuuria.
Pitää verkostoitua. Hankkia ihmisiä, joista voi hyötyä. Aidot kaverit ovat harvassa, ystävistä puhumattakaan. Tuntuu, että ennen oltiin kavereita, koska viihdyttiin yhdessä. Kaverista saattoi myös hyötyä, mutta se ei ollut syy kaveruudelle. Nykyisin hyöty tuntuu monessa suhteessa olevan pääasia. Jos
Verkostoituminen on saatanasta. Oikeasti. Teennäistä, pinnallista, valheellista.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttisi perusteella olet vastenmielinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään ystävää. Yksi tuttava on, jonka kutsuihin häihin.
Mitä tarkoitat tuttavalla? Itse miellän tuttavaksi kaverin kaverit/puolison/sukulaiset, opiskelu-, harrastus- ja työkaverit, puolison kaverit/sukulaiset, lasten kaverit perheineen, naapurit jne. Siis sellaiset ihmiset, jotka tunnen jotenkin, mutta ei olla varsinaisesti kavereita (joskus tietenkin edellä mainituista saattaa tulla kavereita/läheisempiä) ja kaupassa tms. törmätessä tervehditään ja ehkä muutama sana vaihdetaan. Mietin vain, että käyttääkö osa ihmisistä tuttavaa kaverin synonyymina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtäkään.
Elämä vienyt erilleen ja joskus vanhoja kavereita nähdessä ollaan lähinnä vain kiusallisen vaivautuneita.
M49
Kenen kanssa sinä jaat elämän ilot ja surut?
En kenenkään.
-eri
Kukaan ei selviä ilman toisen apua tai vastavuoroisuutta loputtomiin, tämä on tosi surullista. Saako kysyä onko viisikymppisellä miehellä koskaan ollut ystäväsuhdetta vaikka koulu- tai työkaveriin, harrastuksista löytynyttä kaverisuhdetta tmv?
Selviää, jos on pakko. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuitenkin hyviä ystäviä runsaasti useissa maissa ja näemme toisiamme useamman kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Mitä enemmän ikää sen vähemmän kavereita.
Olen myös huomannut, että kaverit vähenee ajan myötä. Uudet suhteet jäävät helposti tuttava tasolle. Onko täällä ketään 40+, joka olisi onnistunut säilyttämään (ja jopa saamaan uusia) kaveri- ja ystävyyssuhteita? Miten te sen teette?
Vierailija kirjoitti:
Mihin tuon perustat? Tiedän monta todella vastenmielistä ihmistä (kohtelevat muita todella törkeästi jne.), joilla on paljon kaveita.
3 kpl,
ja sitten 2- 3kpl sellaisia joita tapaa tarkoituksella n.kerran vuodessa.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuitenkin hyviä ystäviä runsaasti useissa maissa ja näemme toisiamme useamman kerran vuodessa.
Eli juuri itse todistit, ettei vastenmielisyys ole syy kaverittomuudelle. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään. Mitä enemmän ikää sen vähemmän kavereita.
Olen myös huomannut, että kaverit vähenee ajan myötä. Uudet suhteet jäävät helposti tuttava tasolle. Onko täällä ketään 40+, joka olisi onnistunut säilyttämään (ja jopa saamaan uusia) kaveri- ja ystävyyssuhteita? Miten te sen teette?
40 - 50 -vuotiaana muodostunut 2 uutta tiivistä ystävyyttä, aloimme vaan viihtyä yhdessä ja nähtiin vähän vaivaakin käydä kahvilla, kylässä jne. Paljon huumoria, tilaa ja toisen erilaisuuden hyväksyntää. Spontaaneja rentoja tapaamisia. Ystävyys syveni.
Kuitenkin vanhempana on vaikeampaa. Toinen ystävyys katkesikin kokonaan, toinen jäi hyväksi.
N53
Seitsemän läheistä pitkäaikaista ystävää, kumpaakin sukupuolta. Jokaisen kanssa jaan ja teen vähän erilaisia asioita eli aika hyvä kattaus.
Jos et ole vakuuttunut asiasta, niin siinä tapauksessa et ole tottunut siihen vielä riittävän hyvin.
Eri