Millä ihmeellä Kanariansaarilla meinataan elää ilman turismia?
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010775502.html
Ja joo, kysyn ihan tosissani ja kyllä, olen käynyt peruskoulun, lukion ja ammattikorkeakoulun.
Kommentit (260)
Airbnb-viha on jotenkin käsittämätöntä. Vuokraan itse sen kautta pihamökkiäni lähinnä kesäaikaan, sillä asun suositun kesäkohteen alueella. Samoin tekee täällä moni muukin. Ympärivuotisia hotelleja täällä ei taida olla kovin montaa, sillä ne eivät kannata. Tuskin kannattaa ympärivuotinen Airbnb-majoituskaan. Rahat siis tulevat paikalliselle asukkaalle ja yöpyvä matkustaja käyttää myös kahviloita sekä kauppoja. Suosin itse myös matkoillani persoonallisia Airbnb-kohteita, sillä hotelleissa minua risoo liian runsaat aamiaiset.
Vierailija kirjoitti:
Airbnb-viha on jotenkin käsittämätöntä. Vuokraan itse sen kautta pihamökkiäni lähinnä kesäaikaan, sillä asun suositun kesäkohteen alueella. Samoin tekee täällä moni muukin. Ympärivuotisia hotelleja täällä ei taida olla kovin montaa, sillä ne eivät kannata. Tuskin kannattaa ympärivuotinen Airbnb-majoituskaan. Rahat siis tulevat paikalliselle asukkaalle ja yöpyvä matkustaja käyttää myös kahviloita sekä kauppoja. Suosin itse myös matkoillani persoonallisia Airbnb-kohteita, sillä hotelleissa minua risoo liian runsaat aamiaiset.
On käsittämätöntä miten asumisen hinnan raju kasvu ja uhka kodittomuudesta suututtaa ihmisiä?
Mutta liian suuret aamupalat ovat merkittävä ongelma? Et sitten ymmärtänyt, että voit ottas sieltä vaikka yhden omenan ja syödä vain sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika on liikaa, turismista on tullut rasite. Pilaavat luontoa, vievät asuntoja paikallisilta jne.
Ymmärrän toki tämän.
Mutta jos haluavat häätää turistit niin miten vaikuttanee heidän elintasoon? Itse henk.koht. en tule ikinä matkustamaan kohteeseen jossa mellakoidaan että turistit ei ole tervetulleita. Vien mieluusti rahani muualle.
Ap
He eivät ole itse turisteja vastaan, vaan kaikkea sitä ikävää, mitä massaturismi on tuonut ja tuo tullessaan.
Olen matkoillani kuullut useammaltakin paikalliselta Kanarialla että yli 90% asukkaista saa siellä elantonsa matkailusta. Virallinen arvio noin 40% tarkoittaa sis vain suoranaisesti ja kokonaisuudessaan turisteilta tulevaa elantoa. Lisäksi olen sekä kuullut että omilla silmilläni nähnyt, miten kaikki perinteinen työ ja toimeliaisuus on saarilla lopetettu ja panostetaan turismiin, koska turistit tuovat saarille rahaa niin että ranteet notkuu ja heistä irtoaa parempi elintaso vähemmällä.
Esimerkkinä vaikka suolanerottelulaitos, jollaiseen tutustuin Lanzarotella. Aikaisemmin niitä oli saarilla enemmänkin koska olosuhteet ovat sille erittäin suotuisat ja suolaa vietiin muualle. Nyt on vain yksi laitos jossa vain pari suolakenttää on enää käytössä ja suola tuodaan ulkoa. Koska turisteilta rahat saa helpommin kuin suolaa kuivattelemalla. Sama näkyy kaikkialla. Heti hotellien ja loma-asuntojen ulkopuolella on kaikkialla jälkiä rappeutumasta, vanhoja tehtaiden ja tuotantolaitosten raunioita.
Toivoisin todella että saisimme kaikki turistit yhteisrintamaan ja pysyttelemään muutaman vuoden poissa Kanarialta, niin katsotaan miltä se maistuu. Häpeämättömiä ovat. Heillä on fantastinen ilmasto läpi vuoden, EU-maan yhteiskuntajärjestys ja kehtaavat vinkua heidät elättävistä turisteista.
Vierailija kirjoitti:
Airbnb:n alkuajatus oli kaunis: minäkin majoittautunut mm. asukkaiden piharakennuksissa. Siitä on kuitenkin tullut piinkovaa sijoitusbisnestä ja esim. kokonaisia kerrostaloja on tyhjennetty paikallisista vuokralaisista, jotta saadaan asunnot tuottamaan paremmin airbnb:lla.
Myös suomalainen asuntosijoittajaystäväni on kertonut, että ainoa mikä tällä hetkellä Suomessa tuottaa, on airbnb-toiminta. Siis ostavat kohteita ihan tätä käyttötarkoitusta varten.
MATKUSTAMISESTA PITÄISI TEHDÄ JÄLLEEN VARAKKAIDEN JUTTU, EI MASSAN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airbnb:n alkuajatus oli kaunis: minäkin majoittautunut mm. asukkaiden piharakennuksissa. Siitä on kuitenkin tullut piinkovaa sijoitusbisnestä ja esim. kokonaisia kerrostaloja on tyhjennetty paikallisista vuokralaisista, jotta saadaan asunnot tuottamaan paremmin airbnb:lla.
Myös suomalainen asuntosijoittajaystäväni on kertonut, että ai
Edelleen, miksi meitä alkuperäisiä pihamökkimajoittajia sitten pitää myös alkaa vihata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On käsittämätöntä miten asumisen hinnan raju kasvu ja uhka kodittomuudesta suututtaa ihmisiä?
Mutta liian suuret aamupalat ovat merkittävä ongelma? Et sitten ymmärtänyt, että voit ottas sieltä vaikka yhden omenan ja syödä vain sen.
Minun pihamökkini ei sovellu kenellekään vakituiseksi asunnoksi. Maksan hotellihuoneen ylihinnasta myös sen ylisuuren aamiaisen hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös suomalai
Missä se sun pihamökkisi sijaitsee? Espanjassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pieni osa Kanariansaarten asukkaista vastustaa turismia. Ja se osa ei taatusti saa elantoaan turismista.
No ehkä ei suoraan turismista, välillisesti kuitenkin. Sen verran pieni saariryhmä nyt kyseessä.
Ja jos miettii mikä olisi palvelujen tarjonta tuolla ilman turismia.. montako ravintolaa sitten löytyisi ym
Ap
Vähempikin taatusti riittäisi. Ja suurimmat hyötyjät luultavasti vievät isoimmat potit, raha menee rahan luo kuten muuallakin maailmassa. Tuskin tavallinen tarjoilija saa hyvää palkkaa, ravintolan omistaja kyllä pistää tuoton omaan taskuun, sama hotelleissa ja putiikeissa. Mutta järjestyshäiriöt, korkeat vuokrat, asuntopula, turistijoukot rannalla ja joka paikassa laumoittain, niin etteivät omat asukkaat mahdu nauttimaan niistä. Ympäristö, luonto, kuluu ja sotkeentuu kun turistithan eivät mitään siistejä ole. Ja jotkut hankkiutuvat ongelmiin kun eivät ota vakavasti kieltoja, mennään uimaan, patikoimaan, omille retkille ympäripäissään yms. Näitä pitää sitten olla pelastamassa.
Vähemmän turisteja, kalliimpia matkoja eikä mitään halpoja sikailureissuja. Eiköhän löydy muutakin työtä, ihan niin kuin muuallakin missä ei turisteja käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liika on liikaa, turismista on tullut rasite. Pilaavat luontoa, vievät asuntoja paikallisilta jne.
Ymmärrän toki tämän.
Mutta jos haluavat häätää turistit niin miten vaikuttanee heidän elintasoon? Itse henk.koht. en tule ikinä matkustamaan kohteeseen jossa mellakoidaan että turistit ei ole tervetulleita. Vien mieluusti rahani muualle.
Ap
Sinun on sitten parasta pysyä kotona, sillä jokaisessa maassa on niitä jotka inhoavat turisteja. Suomessakin, itse asun paikkakunnalla jossa paikalliset itkee koko ajan miten kaupungin rahat käytetään pelkästään turisteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös suomalainen asuntosijoittajaystäväni on kertonut, että ai
Muistaakseni Suomessa lyhytmajoitus on kielletty kohteessa, jossa kukaan ei ole kirjoilla eli mitenkäs tuo onnistuu. Tai sitten kohde pitää muuttaa majoitusliikkeeksi ja harvoin sekään onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Siellä on ollut turismia jo 80-luvulta saakka. Suurin osa paikallisista monimiljonäärejä jo, sekä isot sijoitusomaisuudet. Ei ne tarvi enää massaturismia. Riittää luksuksesta maksavat.
Monimiljonäärit siellä töissä kahviloissa? Osoittavat mieltä huvikseen?
Järkyttäviä videoita netissä, joukko käy syömässä olevien lastenkin "kimppuun" Ihmiset ihan rauhassa ilman häiriöitä olivat aterialla ja nämä ilmestyivät mölyämään ja heittelemään tavaroita turistien päälle. Huomioitavaa myöskin että näyttivät käyvän ainoastaan eurooppalaisten turistien kimppuun, afrikan ihmeet ja kiinalaiset saavat edelleenkin nähtävästi täyttää niiden paikat(vaikka ovat pahimpia turistirottalaumoja)
Ööhh?? Eihä paikalliset mitään saa. Kaikki valuu isoille rikkaille toimijoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi jättää vaikka syömättä, mutta se aamiaisen hinta on ujutettu tavallisesti huoneen hintaan.
Airbnb-kämpässä ei yleensä taas ole.
Vierailija kirjoitti:
MATKUSTAMISESTA PITÄISI TEHDÄ JÄLLEEN VARAKKAIDEN JUTTU, EI MASSAN.
Sano tuo niille kiinalaisille jotka miljoonapäisinä laumoina lentelevät ympäri maailmaa, nykyään myös intialaiset mukana. Ei taida pienillä eurooppalaisilla ryhmillä olla paljoa vaikutusta kun vertaa näiden megamassaturismiin ;)
Vierailija kirjoitti:
Ööhh?? Eihä paikalliset mitään saa. Kaikki valuu isoille rikkaille toimijoille.
Palkkaa saavat tekemästään työstä.
Vierailija kirjoitti:
Osoittaisivat mieltään omia poliitikkojaan kohtaan, jotka ovat laiminlyöneet asuntojen riittävän rakentamisen. Turistit tuovat Espanjaan 200mrd € vuodessa. Espanja olisi kehitysmaa ilman turistien sinne vuosikymmenien ajan kantamia euroja. Mitä kiittämättömyyttä.
Kuinka moni tavan työläinen turismilla rikastuu? Sitäpaitsi on typerää että koko talous ja työpaikat ovat yhden kortin varassa. Pitäisi monipuolistaa elinkeinorakennetta, kouluttaa ja perustaa muitakin yrityksiä. Ei se siellä ole yhtään sen vaikeampaa kuin muuallakaan. Itse asiassa turismi ja omistajaväelle tuleva helppo raha näivettää kaiken muun.
Teneriffalla asuu 900000 asukasta. Saarella käy vuosittain yli 6 miljoonaa turistia. Aika paljon vessapaperia ja muuta työnnetään putkista mereen.