Yksi sisaruksista teki luokkahypyn
Minulla on yksi veli ja yksi sisko.
Lapsuuden kotimme on noin 20 000 asukkaan kaupunki, lähellä pääkaupunkiseutua.Veljeni ja minä asumme edelleen samassa kaupungissa ja olemme omat perheemme tänne perustaneet.
Siskoni lähti nuorena opiskelemaan Helsinkiin ja valmistuttuaan jäi sinne töihin.
Vanhempamme, minä ja veljeni teemme töitä perusduunarihommissa.
Meillä on ollut aina sellaiset perusvälit toistemme kanssa, siskoni etääntyi muuttaessaan pois.Välimatka sen teki siis luonnostaan, ei niinkään ollut tarkoituksellista.
Siskoni tapasi miehen, myös akateemisesti koulutetun ja tekevät töitä aloillaan.
Nyt näemme lastemme (siis minun lasteni) synttäreillä lähinnä. Ei muuten.
He juttelevat miehensä kanssa ulkomaan matkoistaan, taiteesta, pörssistä ja maailmankaupasta. Me muut jutellaan siitä miten ruoka on kallistunut, auto pitäisi huoltaa, miten lapsilla menee koulussa.
Sinällään mikään ei ole siis huonosti. On vain niin kummallista seurata kahvipöydässä miten siskoni on ihan eri maailmassa, samaan aikaan kun istuu siinä.
Ehkäpä joku tunnistaa tämän mitä tunnen.
Kommentit (139)
Minä kun käyn kylässä sukulaisilla jotka on väitelleitä kumpikin ja asuvat omakotitalossa Helsingissä, saattaa keskustelunaiheena olla heidän naapurien puuhat. Sinällään ihan luontevaa kun naapurin olkkarin ikkunasta näkyy suoraan naapurin olohuoneeseen 😅, mutta ei ne aiheet kyllä todellakaan välttämättä ole mitään kovin yleviä. Toki puhutaan muustakin, ihan laidasta laitaan.
Minusta on paljon helpompaa ja mielenkiintoisempaa jutella matkailusta, taiteesta tai pörssistä kuin ruoan hinnasta tai auton huollosta. Eikö pikkupaikkakunnilla asuvat ihmiset siis yleensä tykkää jutella taiteesta tai eivätkö he matkusta tai sijoita?
Vierailija kirjoitti:
Omasta puolestani voin sanoa, että on vaikea jutella ruoan kallistumisesta, kun olen ollut niin paljon pois Suomesta. Aina välillä kyllä kun käyn, niin olen huomannut, että kyllähän jotkut ruoat todellakin on Suomessa aika kalliita, mutta ei kaikki ruoka ole kallista.
Suomessa on esimerkiksi hyvin kohtuuhintaista kahvia (kyllä, kahvi on Suomessa edelleen aika edullista), maitoa, juustoja ja muitakin maitotaloustuotteita. Suomessa on myös ihana puoli, että jokaisenoikeudella saa onkia ilmaiseksi kaloja, kerätä marjoja ja sieniä. Suomesta saa myös aika kivasti kaikkia kasviksia, täysjyvätuotteita ihan tavallisista hyllyistä eikä erikoistuotteina, mikä myös vaikuttaa hintaankin, ja mm. soijarouhetta, jonka löytäminen ei maailmalla ole mitenkään itsestään selvää.
Ja lisäksi suomalainen ruoka on vielä puhdastakin. Ei tarvitse pelätä, että mitähän melamiinia maitopurkista tai jugurtista löytyy tai paljonkohan hedelmiin on lisätty f
Et osaa keskustella ruuan hinnasta mutta vedät siitä kuitenkin monologin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnistan asian toisin päin. Minä olen se, joka muutti miljoonakaupunkiin ulkomaille pienestä kaupungista, ja vaikka perhe onkin rakas, on vaikea löytää yhteisiä puheenaiheita, koska elämämme ja kiinnostuksen kohteemme ovat niin erilaisia. Heillä puheet pyörivät paljon esim. sen ympärillä mitä heidän naapurit ovat viimeksi tehneet, yritän kyllä esittää kiinnostunutta ja osallistua keskusteluun parhaani mukaan.
Eivätkö he tarpeeksi ihaile sinun erinomaisuuttasi? Voi, voi jaxuhali sinne.
Mistä tämmöinen kommentti? En sanonut olevani erinomainen vaan ERILAINEN.
Ne tarkoittaa samaa, erinomainen, erilainen, eritoten, mitänäitänyt on
Erinomainen: Jokin, joka ylittää tavalliset odotukset ja on laadultaan tai suorituskyvyltään huomattavan hyvä. Se voi viitata myös asioihin, jotka ovat erityisen arvokkaita tai merkittäviä.
Erilainen: Jokin, joka poikkeaa tavanomaisista tai yleisesti tunnetuista asioista. Tämä sana viittaa erojen olemassaoloon ja voi tarkoittaa sekä positiivisia että negatiivisia eroja.
Eritoten: Käytetään korostamaan tiettyä asiaa tai ominaisuutta, johon halutaan kiinnittää erityistä huomiota. Se viittaa asioihin, jotka ovat erityisen tärkeitä tai merkityksellisiä tietyssä kontekstissa. Kontekstista riippuen se voi viitata myös negatiivisiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on paljon helpompaa ja mielenkiintoisempaa jutella matkailusta, taiteesta tai pörssistä kuin ruoan hinnasta tai auton huollosta. Eikö pikkupaikkakunnilla asuvat ihmiset siis yleensä tykkää jutella taiteesta tai eivätkö he matkusta tai sijoita?
Jotkut tykkää ja jotkut ei. Suurin osa ihmisistä ihan asuinpaikasta ja koulutuksesta riippumatta puhuu silti mielellään näitä arkipäivän juttuja, säästä ja bensan tai sähkön hinnasta ja lemmikeistään ja ruuasta ja mitä aiot tehdä lomalla (tähän nyt toki voi liittyä se matkailukin). Ainakin oman kokemukseni mukaan. Taiteesta tai pörssistä voi sitten lähteä puhumaan jos tietää että se sattuu sitä toistakin osapuolta kiinnostamaan, vähän niinkuin muutkin harrastukset oikeastaan.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä itsekään saa ruuan hinnasta mitenkään erityisen mielenkiintoista keskustelua aikaiseksi, kyllähän sen kaikki varmaan tietää, että ruoka on kallista. En tiedä onko sitten vika omissa keskustelutaidoissani. Pörssijutut olisi kyllä vieraita itselle nekin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset keskustelevat eniten aiheista, mitkä heitä kiinnostavat, riippumatta asuinpaikkakunnan koosta. Itse asun pienellä paikkakunnalla ja olen kiinnostunut taiteesta. Poikani puolestaan asuu hiukan isommalla paikkakunnalla ja on kiinnostunut sijoittamisesta. Paikkakunta tuskin vaikuttaa millään lailla siihen, mikä meitä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tykkää ja jotkut ei. Suurin osa ihmisistä ihan asuinpaikasta ja koulutuksesta riippumatta puhuu silti mielellään näitä arkipäivän juttuja, säästä ja bensan tai sähkön hinnasta ja lemmikeistään ja ruuasta ja mitä aiot tehdä lomalla (tähän nyt toki voi liittyä se matkailukin). Ainakin oman kokemukseni mukaan. Taiteesta tai pörssistä voi sitten lähteä puhumaan jos tietää että se sattuu sitä toistakin osapuolta kiinnostamaan, vähän niinkuin muutkin harrastukset oikeastaan.
Mitä te siitä bensan hinnasta keskustelette sen lisäksi, että se on kallista? Mietittekö syvällisesti jotain öljykriisejä, jotka vaikuttaa bensan hintaan vai mistä saatte puheenaihetta tuommoisesta pitkäksi aikaa?
"Mitä te siitä bensan hinnasta keskustelette sen lisäksi, että se on kallista? Mietittekö syvällisesti jotain öljykriisejä, jotka vaikuttaa bensan hintaan vai mistä saatte puheenaihetta tuommoisesta pitkäksi aikaa?"
Eihän ne keskustelut yhdessä aiheessa kovin pitkään kestä oli aihe mikä tahansa. Keskustelut ihmisten kesken harvoin on syvällisiä. Ehkä poikkeuksena sydänystävät joita yhdistää joku tietty aihe tai harrastus josta voidaan sitten välillä keskustella hyvinkin syvällisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen ja kaikki työkaverit ovat myös maistereita. Kyllä tauoilla puhumme ihan tavallisista asioista, arjesta. Ehkä koulutus ja sivistys kuitenkin tuo (usein) laajempaa tietoa ja kykyä tarkastella asioita monipuolisemmin, mikä saattaa näkyä keskustelussa. Fiksu ihminen osaa kyllä sovittaa keskustelun keskustelukumppanin mukaan, itse esim vähennän automaattisesti sivistyssanoja, kun juttelen remppamiehen kanssa.
Mistä tiedät ettei se remonttireiska ole älykkäämpi tai sivistyneempi kuin sinä? Ihminen on noin ennakkoluuloinen ja kuvittelee tietävänsä mistään mitään. Jos tietäisit niin korjaisit kämppäsi ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä te siitä bensan hinnasta keskustelette sen lisäksi, että se on kallista? Mietittekö syvällisesti jotain öljykriisejä, jotka vaikuttaa bensan hintaan vai mistä saatte puheenaihetta tuommoisesta pitkäksi aikaa?"
Eihän ne keskustelut yhdessä aiheessa kovin pitkään kestä oli aihe mikä tahansa. Keskustelut ihmisten kesken harvoin on syvällisiä. Ehkä poikkeuksena sydänystävät joita yhdistää joku tietty aihe tai harrastus josta voidaan sitten välillä keskustella hyvinkin syvällisesti.
Sanoisin pikemminkin niin, että ei tarvitse olla sydänystäviä, joill sama harrastus vaan pikemminkin tarvitaan mielenkiintoa moniin eri aiheisiin ja hyvät keskutelutaidot kummallakin osapuolella. J
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tunnistan asian toisin päin. Minä olen se, joka muutti miljoonakaupunkiin ulkomaille pienestä kaupungista, ja vaikka perhe onkin rakas, on vaikea löytää yhteisiä puheenaiheita, koska elämämme ja kiinnostuksen kohteemme ovat niin erilaisia. Heillä puheet pyörivät paljon esim. sen ympärillä mitä heidän naapurit ovat viimeksi tehneet, yritän kyllä esittää kiinnostunutta ja osallistua keskusteluun parhaani mukaan.
Eivätkö he tarpeeksi ihaile sinun erinomaisuuttasi? Voi, voi jaxuhali sinne.
Mistä tämmöinen kommentti? En sanonut olevani erinomainen vaan ERILAINEN.
Sinä kuitenkin ajattelet, että heidän pitäisi olla kiinnostunut sinun elämäsi tapahtumista, mutta sinä väheksyt heidän elämänsä tapahtumia. Kyllä se aika itsekkäältä kuulostaa. Aloita sinä, kuuntele mitä he puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
😂. Ai saakeli mikä ää liö olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin pikemminkin niin, että ei tarvitse olla sydänystäviä, joill sama harrastus vaan pikemminkin tarvitaan mielenkiintoa moniin eri aiheisiin ja hyvät keskutelutaidot kummallakin osapuolella. J
Ei ne keskustelu taidot mitän auta jos ei ole kiinnostunut keskustelemaan syvällisesti seipäistä. Kyllä nimenomaan se hyvä keskustelija vaihtaa tuossa kohtaa nopeasti aihetta johonkin mikä häntä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Omasta puolestani voin sanoa, että on vaikea jutella ruoan kallistumisesta, kun olen ollut niin paljon pois Suomesta. Aina välillä kyllä kun käyn, niin olen huomannut, että kyllähän jotkut ruoat todellakin on Suomessa aika kalliita, mutta ei kaikki ruoka ole kallista.
Suomessa on esimerkiksi hyvin kohtuuhintaista kahvia (kyllä, kahvi on Suomessa edelleen aika edullista), maitoa, juustoja ja muitakin maitotaloustuotteita. Suomessa on myös ihana puoli, että jokaisenoikeudella saa onkia ilmaiseksi kaloja, kerätä marjoja ja sieniä. Suomesta saa myös aika kivasti kaikkia kasviksia, täysjyvätuotteita ihan tavallisista hyllyistä eikä erikoistuotteina, mikä myös vaikuttaa hintaankin, ja mm. soijarouhetta, jonka löytäminen ei maailmalla ole mitenkään itsestään selvää.
Ja lisäksi suomalainen ruoka on vielä puhdastakin. Ei tarvitse pelätä, että mitähän melamiinia maitopurkista tai jugurtista löytyy tai paljonkohan hedelmiin on lisätty f
Roikut valtakunnan paskapalstalla esittelemässä kuinka fiksu olet. Voi hyvänen aika.
Minulla on laajasti suvussa monen eri koulutustason ihmisiä, kaikista löytyy moukkia, kuten tässäkin ketjussa akateemiset itse todistavat. Useampi vaikuttaa kirjoitustaitonsa perusteella olen nk. akateeminen, siis mielikuvitusakateeminen.
"Sinä kuitenkin ajattelet, että heidän pitäisi olla kiinnostunut sinun elämäsi tapahtumista, mutta sinä väheksyt heidän elämänsä tapahtumia. Kyllä se aika itsekkäältä kuulostaa. Aloita sinä, kuuntele mitä he puhuvat."
Juurihan tuossa sanoin, että perhe on rakas ja yritän parhaani mukaan keskustella jonkin minulle täysin ventovieraan ihmisen asioista. En voi valehdella, että kokisin olevani kiinnostunut näistä asioista, mutta koska tiedän että on heille tärkeätä niin osallistun keskusteluun parhaani mukaan vaikka salaa toivonkin, että voitaisiin keskustella joskus muustakin. Tuntuu tosiaan, että minun ja perheen välillä on jonkinmoinen kuilu ja se on surullista.
Vierailija kirjoitti:
No puhutaan taiteesta, mihin haluat mielipiteeni?
Vierailija kirjoitti:
Tämä sai miettimään että ehkä tässä oli syy miksi menetin lapsuudenaikaisen kaverini niihin aikoihin kun valmistuin yliopistosta. Ajankohta voi olla ihan sattumaa, mutta hänestä tuli välinpitämätön ja jotenkin nuivempi, kuin meidän välille olisi syntynyt jokin kuilu. Omasta mielestäni olen aina ollut samanlainen, oman tien kulkija kyllä, mutta kuitenkin. Oma perhekin alkoi haastaa jossain vaiheessa riitaa kanssani. Sieltä ainakin selvisi että pitävät minua jotenkin outona ja hienostelevana nykyään. Surullista. Miksi turhaan ovat tuollaisia?
Et sinä leikkiakateemisuudestasi huolimatta osaa harrastaa itsereflektiota lainkaan. Kaikki on aina muiden syy. Olet taatusti persu. Akateemisen pitäisi hallita edes pilkun käyttö, sinä et hallitse.
Ja lisäksi suomalainen ruoka on vielä puhdastakin. Ei tarvitse pelätä, että mitähän melamiinia maitopurkista tai jugurtista löytyy tai paljonkohan hedelmiin on lisätty formaldehydiä. Ei se vaikeus akateemisesta tai varakkuudesta johdu, vaan siitä, että näemme joidenkin ihmisten kanssa maailman hyvin eri tavalla eikä yhteistä aikaa halua käyttää kinastelemiseen.