Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aaamun otsikko: KELA maksaa etuuksia eniten nuorille????

Vierailija
20.10.2024 |

Tämä mm. IS:sä ja Ylellä. 

Ihmeen syyllistävä sävy, varsinkin kun laskuista oli jätetty pois sairaanhoito ja- ja lääkekorvaukset.

Ilmeisesti eri eläke-etuudetkin oli jätetty pois laskuista?

Aika normaalia, että nuoret saavat etuuksia, kun he opiskelevat, perustelevat perheitä ja joku tekee kai vielä lapsiakin? Toivottavasti?

Mutta jos nuo terveydenhoito- ja eläke-etuudet lasketaan, niin eiköhän eniten tukia saa kuitenkin vanhimmat ikäluokat?

Vähän tuntui politikoinnilta taas kerran. Olenko väärässä?

Ja hyvää huomenta kaikille. Kaunis aamu.

Kommentit (259)

Vierailija
221/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nääkö on näitä ns. veronmaksajia ja tulevaisuuden toivoja. Suurin osa on tainnut päättää jo varhain ettei aio päivääkään töitä tehdä.

Jaa... Kummipoika opiskelee korkeakoulussa ja oli vuokrattava sunto. Ei ole täälläpäin mitään kiinnostavaa koulutusta. Kesätöissä hän on käynyt vuosikaudet. Tottakai pitää kaikki tuki hakea mitä on saatavilla. Tarkoitus on kyllä ihan työllistyä kun valmistuu ja muuttaa naisystävän kanssa omaan kotiin. Ei kannattaisi olettaa eikä yleistää jos ei ymmärrystä ole. Vai tunnetko paljonkin tukien saajia.

Vierailija
222/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Ja siinä on 83 euroa ihan liikaa. 

Niin, työikäiset ei tule hoitamaan eläkeläisiä, kun heiltä koko ajan leikataan. 

Eläkeläiset saa ostaa maksulliset palvelut siinä vaiheessa, kun eivät itse jaksa siivota ja käydä kaupassa. 

He maksavat kyllä jo nykyisin ihan itse nuo mainitsemasi asiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työnhaku kurssilla ja raksalla 20 vuotta työskennellyt mies sai moitteet kaikkien kurssilaisten kuullen, koska ei ollut suorittanut mitään tutkintoa. Ja kova kysely mikset ole suorittanut tutkintoa. 

Heh joo... Itse en ehtinyt moisille kursseille. Tutkinto on kyllä alalta jossa en sitten työskennellyt päivääkään. Useimmat ikäiseni miehet ovat tehneet samoin. On vaan menty lähellä olevaan mielenkiintoiseen työpaikkaan.

Lopulta se oma ala löytyi eikä siihen ole edelleenkään mitään ammattikoulutusta. Työ opitaan tekemällä. Niin oli jossain työpaikalla mahdollisuus joillekin teoriatunneille ja suorittaa tutkinto. Firma sai siihen jotain tukea. Moni aloitti mutta suurin osa jätti kesken.

Vierailija
224/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta...... Ei YLEn yhdenvertaisuus koulutuksesta saatuja suodattimia. Hienosti toimittelija Ylestä otsikoinut tarinan opiskelijoiden kuluista 🤣 

Vierailija
225/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuoss jutussa mielestäni missään lukenut, etteikö kelan maksamia (pieniä) eläkkeitä olisi otettu huomioon tarkastelussa. Lääkekorvaukset oli jätetty ulkopuolelle. Pakkohan tuossa on olla kelan eläkkeet mukana, ei muuten ole mahdollista, että suomalaiselle maksetaan keskimäärin 2400 euroa vuodessa.

https://yle.fi/a/74-20118991

Etuuksia ovat omaishoidontuki, sairaan lapsen kotihoidontuki, kuljetustuet, vammaistuet, kuntoutustuet, vaippatuet, ammatillinen kuntoutus, hei nyt tää seuraava on paha sotiemme veteraanien kuntoutusjaksot, aikuiskoulutustuki, koulumatkatuki, .. Niitä tukia on niin paljon, että ei nyt tarvitse ruveta ensimmäiseksi listalle kansaneläkettä laittaa ja onko se mikään näihin verrattava tukimuotokaan.

Juu, olen kuullut että hyväpalkkainen lääkärikin hakee toiselta lääkä

Kansaneläke on kuitenkin veronalaista. Mutta hyvä on, tehdään kuten toivot, poistettakoon kansaneläke, sitten sinä pääset näkemään kurjuuden ja itse loistokkassa vauraudessasi kylvet.

Otatko syytinkiin sen jolta eläke poistetaan. Maksaako kunta sulle jos otat eläkketyömän hoteisius. Perustetaanko köyhäintaloja tai vaivaistaloja, kehruuhuoneita.

Toimeentulotuelle vaan!

Vierailija
226/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuoss jutussa mielestäni missään lukenut, etteikö kelan maksamia (pieniä) eläkkeitä olisi otettu huomioon tarkastelussa. Lääkekorvaukset oli jätetty ulkopuolelle. Pakkohan tuossa on olla kelan eläkkeet mukana, ei muuten ole mahdollista, että suomalaiselle maksetaan keskimäärin 2400 euroa vuodessa.

https://yle.fi/a/74-20118991

Etuuksia ovat omaishoidontuki, sairaan lapsen kotihoidontuki, kuljetustuet, vammaistuet, kuntoutustuet, vaippatuet, ammatillinen kuntoutus, hei nyt tää seuraava on paha sotiemme veteraanien kuntoutusjaksot, aikuiskoulutustuki, koulumatkatuki, .. Niitä tukia on niin paljon, että ei nyt tarvitse ruveta ensimmäiseksi listalle kansaneläkettä laittaa ja onko se mikään näihin verrattava tukimuotokaan.

Juu, olen kuullut että h

Edellinen kommentti tähän ketjuun tarkoitettu sille joka kertoi kansaneläkkeen olevan suuri maksuerä kelalle.

Vauva.fi ei onnistu kohdentamaan kommentteja ketjussa. Vaipat p.skassa vauvalla.

Vierailija
227/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työkkäri oli jo 1990-luvulla ja myös toimeentulotuki ja ansiosidonnainen, siitä on 30 vuotta. Ennen myös ansiosidonnaista sai pidennettyä opiskelulla.

Nyt saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

Joo, työssäoloehdon muutos vähän hirvitti mutta just sain kelattua 500 päivää takaisin. Vaan eipä siinä isoa eroa tule jos rahoilta putoaa, sitten toimeentulotuki paikkaa loput. Säästääkö valtio mitään ja parantuuko työllisyys, jää nähtäväksi. Itse saatan työllistyä ensi kesänä tai sitten en. 

Vierailija
228/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Ja siinä on 83 euroa ihan liikaa. 

Niin, työikäiset ei tule hoitamaan eläkeläisiä, kun heiltä koko ajan leikataan. 

Eläkeläiset saa ostaa maksulliset palvelut siinä vaiheessa, kun eivät itse jaksa siivota ja käydä kaupassa. 

He maksavat kyllä jo nykyisin ihan itse nuo mainitsemasi asiat.

Juu, jos saat aivoinfarktin niin itse pitää maksaa palvelut.

Vierailija
229/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työkkäri oli jo 1990-luvulla ja myös toimeentulotuki ja ansiosidonnainen, siitä on 30 vuotta. Ennen myös ansiosidonnaista sai pidennettyä opiskelulla.

Nyt saa leikattua ansiosidonnaista puolitoista vuotta ja keräysaika pidentyi 12 kuukauteen. 

Joo, työssäoloehdon muutos vähän hirvitti mutta just sain kelattua 500 päivää takaisin. Vaan eipä siinä isoa eroa tule jos rahoilta putoaa, sitten toimeentulotuki paikkaa loput. Säästääkö valtio mitään ja parantuuko työllisyys, jää nähtäväksi. Itse saatan työllistyä ensi kesänä tai sitten en. 

Kaikki ei saa toimeentulotukea tilalle. Pitää asua yksin vuokralla, että saa.

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, moottoripyörää eikä asuntovaunua.

Vierailija
230/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulakia tulee ennen joulua. Ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa ja sinä aikana ei saa muuta tukea. 

No mutta saahan ne rahat myöhemmin. Koronan alkaessa oli työkkärissä ja kelassa joku sähläys ja rahat tuli kuukausia myöhässä mutta tuli lopulta. Ainahan rahoja joutuu ekalla kerralla odottelemaan mutta myöhemmin ne saa nopeasti.

Vierailija
231/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkulakia tulee ennen joulua. Ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa ja sinä aikana ei saa muuta tukea. 

No mutta saahan ne rahat myöhemmin. Koronan alkaessa oli työkkärissä ja kelassa joku sähläys ja rahat tuli kuukausia myöhässä mutta tuli lopulta. Ainahan rahoja joutuu ekalla kerralla odottelemaan mutta myöhemmin ne saa nopeasti.

No, millä ostat ruokaa tai maksat lainat odotusaikana, jos ei ole säästöjä.

Monella asuntovelkaisella ei ole.

Vierailija
232/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin työnhaku kurssilla ja raksalla 20 vuotta työskennellyt mies sai moitteet kaikkien kurssilaisten kuullen, koska ei ollut suorittanut mitään tutkintoa. Ja kova kysely mikset ole suorittanut tutkintoa. 

Heh joo... Itse en ehtinyt moisille kursseille. Tutkinto on kyllä alalta jossa en sitten työskennellyt päivääkään. Useimmat ikäiseni miehet ovat tehneet samoin. On vaan menty lähellä olevaan mielenkiintoiseen työpaikkaan.

Lopulta se oma ala löytyi eikä siihen ole edelleenkään mitään ammattikoulutusta. Työ opitaan tekemällä. Niin oli jossain työpaikalla mahdollisuus joillekin teoriatunneille ja suorittaa tutkinto. Firma sai siihen jotain tukea. Moni aloitti mutta suurin osa jätti kesken.

Jos työkkärin virkailija määrää niin kurssille on mentävä.

Itse olen käynyt kerran ja pitäisi kuulemma mennä taas uudelleen.

Vierailija
233/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimeentulotukeen on tulossa työvelvoite."

https://yle.fi/a/74-20043998

Vierailija
234/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toimeentulotukeen on tulossa työvelvoite."

https://yle.fi/a/74-20043998

Toi koskee myös niitä, joilla on lapsia.

Itse jouduin viemään lapset päiväkotiin hoitoon, kun olin työkokeilussa työmarkkinatuella.

Vierailija
235/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kyllä nuorten kelpaa 3500 euron kuukausirahoilla mällätätä. Vanhukset joutuvat syömään perunoita ja suolakurkkua, kun rahat eivät sen parempaan riitä. https://yle.fi/a/74-20118991 Kela maksaa nuorille aikuisille tukia enemmän kuin suomalaisille keskimäärin Viime vuonna Kela maksoi 1629-vuotiaille keskimäärin 3 500 euroa yhtä tuensaajaa kohden.

Niin, vuodessa, ei kuukaudessa.

Vierailija
236/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä,

Tää höppänä se jaksaa latoa tämän tekstin joka paikkaan, missä vähänkään viitataan köyhiin tai eläkeläisiin.

Vierailija
237/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat ei ole asumismenoja, ei saa omistaa kesämökkiä,

Tämä höppänä se kyllä osaa tämän litanian. 

Vierailija
238/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen vaikuttaa puolison tulot, lainat

Tuo on tarpeellinen litania.

Jos olet karavaanari niin saat pelkän 595 työmarkkinatuen, sun pitää myydä asuntovaunu ja ostaa niillä rahoilla ruokaa lapsille ennenkuin voit saada toimeentulotukea.

Vierailija
239/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lääkkeet ei kuulu maksukattoon eli jos olet eläkkeellä ja karavaanari niin sun pitää myydä asuntovaunu ja ostaa niillä rahoilla lääkkeitä ja ruokaa ennenkuin voit saada toimee tulotukea lääkkeisiin.

Vierailija
240/259 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaako nyt näin koville, kun kerrotaan ääneen, että kyllä vaan, nuoret saavat eniten rahaa yhteiskunnalta? Ei ne olleetkaan ne kauheat ja rumat vanhukset. 

Niiden kamalien vanhusten nuoruuden aikaan se huolenpito oli vanhempien vastuulla niistä nuorista, silti ne pystyivät opiskelemaan ja perustamaan perheitä.  Maailma ei ollut silloin mitenkään olennaisesti parempi, ihmisille vaan sälytettiin enemmän vastuuta itsestään ja omasta jälkikasvustaan. 

Saksassa saa lapsilisääkin 25v asti ja oletus on, että vanhemmat elättää. Monissa Euroopan maissa myös asutaan vanhempien luona heittämällä 30v asti. Suomessa nuoret itsenäistyy paljon aiemmin. Toki jos ei vanhemmilta tukea heru, niin hyvä, että yhteiskunnalta sitten. Sopii toki kysyä, että miksei ne vanhemmat tue, varsinkin, kun tällä hetkellä eläkkeelle jäävätkin saa aika muhkeita eläkkeitä, jos ovat töissä käyneet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi