Kuka hoitaa vanhukset?
Tulevaisuudessa työelämä muuttuu kun työntekijöiden pitää mennä huolehtimaan vanhemmistaan, joita yhteiskunta ei hoida. Tämä koskee heitä, joilla vanhemmat alkaa olla kasikymppisiä, eli minua. Lähdeppä työpaikalta vaikkapa satojen kilometrien päähän katsomaan äitiä tai isää, tai molempia. Palvelukotipaikkaa ei saa, ja sairaalan vuodeosastolla ei hoideta pitkäaikaissairaita vanhuksia. Olisi hyvä muuttaa vanhuksen lähelle, tai hommata vanhus itsensä lähelle. Sekin on mahdollista. Onneksi minä asun vain kymmenen kilometrin päästä äidistä, ja veljeni asuu kolmen kilometrin päässä.
Kommentit (114)
Ei kukaan, siitä tämä nykyinen hallitus pitää huolen. Kaikki vaan töihin vientialoille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kotihoitaja pese pyykkiäkään, koska koneeseen voi tulla vika ja on tulipaloriski.
Ei 10 minuutissa ehdi pyykkikone käymään.
Usko tai älä, mutta kotihoidossa töissä olleena omaiset ovat yrittänert tehdä rikosilmoituksia kotihoidon työbtekijöistä, että kotihoidon tulisi korvata hajonnut pyykinpesukone. (Vaikka kone olisi ollut vanha ja risainen jo valmiiksi, ja vain lakannut toimimasta.) Päätös oli sitten hyvinvointialueelta että kotihoito ei enää pese asiakkaiden pyykkejä niille joilla on omaiset lähellä, ja pitää allekirjoittaa vastuuvapautuslomake että kotihoito ei korvaa esim. vahtimattomasta pyykinpesukoneesta johtuvaa vesivahinkoa. Hoitajilla ei ole aikaa istui 3h katsomassa pyykkikonetta, eikä asiakkailla ole halua siitä maksaa.
&nbs
Jos työnantaja on linjannut, että kotihoito ei pese pyykkiä niin vakuutus ei korvaa, jos joku hoitaja siitä huolimatta omin päin jättää pyykkikoneen päälle. Hoitaja maksaa sitten omista palkoistaan vahingot, jos koneeseen tulee vika ja tulipalo.
kirvoitti:
Olen jo pitkään harkinnut lopettavani hoitajan työt ja vaihtavani kokonaan alaa.
Niin minäkin, nyt kun mennään pienemmällä mitoituksella kuin ennen. Enää en ehdi edes viemään asukkaita vessaan aamutoimille, vaan vaippa vaihdetaan nopeasti sängyn vieressä seisten ja sitten kävellään päiväsaliin istumaan. Ja siellä istutaan koko päivä. Hampaat pestään joskus myöhemmin jos on aikaa.
Aterioitakaan ei enää ehdi syöttää kokonaan, vaan asukkaat ehtivät syödä noin puolet ennen kuin minun pitää mennä jo syöttämään seuraavaa.
Tuntuu turhalta tehdä töitä. Mitä hyötyä tällaisesta "hoivasta" kellekään on? Sama kuin henkilökuntaa ei olisi lainkaan.
Suomessa ei ole pakkotyötä. Työpaikaltaan saa lähtä
vaikka heti.
Itse voisin ottaa eläkkeellä olevan vanhemmat pyykit omaan kotiin pestäväksi, mutta veden hinta ja sähkön hinta on kallista niin en voi.
Kuka työssäkäyvä ehtii istua eläkeläisen luona istumassa, kun pyykkikone pesee kauan korkean asteen lakanapyykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse voisin ottaa eläkkeellä olevan vanhemmat pyykit omaan kotiin pestäväksi, mutta veden hinta ja sähkön hinta on kallista niin en voi.
Kuka työssäkäyvä ehtii istua eläkeläisen luona istumassa, kun pyykkikone pesee kauan korkean asteen lakanapyykkiä.
Kai se vanhus voi maksaa vedestä ja sähköstä jos se on niistä maksanut tähänkin saakka pestessään pyykit itse kotonaan.
- vanhus maksaa hoitonsa itse. Suomessa vanhukset hylkäävät lapsensa 18-30 vuotiaina. Heillä on tästä asti aikaa järjestää omat asiansa ja oma hoitonsa
- vanhus muuttaa lapsen välittömään läheisyyteen. Huoltosuhteeseen kuuluu se, että huoltaja huoltaa ja huollettava vikisee perässä. Yhtä lailla kun lapsi muuttaa vanhempansa perässä, jos vanhus haluaa hoitoa samalla diilillä, hän elää huoltajansa ehdoilla
- vanhus kuolee luonnollisesti hoidon puutteeseen. Jos rahaa ei ole, eikä ylpeys anna periksi alistua lapselleen, tai on vaikkapa itse tehnyt niin paskaa kasvatustyötä että joutuu pelkäämään lastaan, vanhus voi kuolla itsekseen omine aikoineen, ihan niinkuin eläimet luonnossa kuolevat
Yksi vaihtoehto on tietysti se, että tekee naapurin työttömän kanssa diilin, että työtön käy auttelemassa vanhusta sovitusti. Eräs vanhus etsi vastikkeetonta vuokralaista omaan asuntoonsa tällä diilillä, mutta joku kusipää mies huomautti tämän olevan veronkiertoa :D Mutta eiköhän tuollaisen järjestelyn saa niinkin toimimaan, etteivät katkerat mieslapset pääse nillittämään sääntövirheistä
Tämä tilanne jo nyt. Piti jättää työt parhaassa työiässä, koska työnantaja ei joustanut tippaakaan muistisairaan omaisen hoidossa.
Muistisairaasta ei ota välttämättä vastuuta mikään virallinen taho, vaikka tilanne olisi kuinka huono ja muistisairas sekaisin. Kotona ei pärjää, huoli-ilmoituksista ei apua, edes kotihoidon käyntejä ei suostuta myöntämään. Kun kotihoito kieltäytyy ottamasta hoitovastuuta, vastuu KAIKESTA jää täysin omaiselle.
Edes terveysasema ei hoida osaansa, ei tule kutsuja kontrolleihin tms, vaan muistisairaan pitäisi itse osata/muistaa varata hoitajakäyntinsä, labransa, reseptinsä yms. Ja ymmärtää itse, koska on sairas ja tarvitsee apua. Lääkkeet pitäisi itse hakea apteekista, täyttää dosettiin ja muistaa ottaa. Miljoona asiaa voi sekoittaa hataran palapelin sekunnissa.
Luulisi että työikäisten halutaan pysyvän töissä. Osa sanoo jätä hoitamatta, mutta moniko jättäisi esim. oman parivuotiaan lapsensa aivan yksin kotiin. "Minusta ei tarvitse vanhana huolehtia", kaunis ajatus mutta kun toteutuksen aika tulee, niin kellä on sydäntä jättää läheisensä yksin sekavana haahuilemaan.
Hoitamistarve vähenee jatkuvasti.
Taitaa olla syysrokotukset käynnissä.
Nro 109: Olen pitkälti kanssasi samaa mieltä, mutta mä olen jo omaan hoitotahtooni laittanut, että sitten, jos jonain päivänä en enää muista tai kykene varaamaan lääkäriakoja, hankkimaan lääkkeitäni apteekista, jakaa niitä dosettiin tai ottaa itse purkista, syödä, juoda jne, niin mua ei saa niistä muistuttaa eikä kukaan saa tehdä niitä mun puolestani. Ainoa poikkeus asiassa on kipulääkkeet. Tämän hoitotahdon olen tehnyt ihan sitä varten, ettei muistisairauden tms iskiessä mun elämääni edes yritetä pitkittää. Äitini muistisairaus kesti vaikeassa vaiheessa noin 2 vuotta ja suurimman osan siitä ajasta äiti oli peloissaan ja hätääntynyt, vaikka saikin asua muutamia sairaalajaksojja lukuunottamatta loppuun asti kotona. Omaiset saattavat haluta pitkittää vanhuksen kärsimyksiä omista itsekkäistä syistään (menetyksen ja surun pelko) ja vaikka omat lapseni näkivätkin, millaista mumminsa viimeiset vuodet olivat, en voi olla ihan varma, mikä tilanne sitten on, jos sama osuu mun kohdalleni. Siksi tuo hoitotahto.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tilanne jo nyt. Piti jättää työt parhaassa työiässä, koska työnantaja ei joustanut tippaakaan muistisairaan omaisen hoidossa.
Muistisairaasta ei ota välttämättä vastuuta mikään virallinen taho, vaikka tilanne olisi kuinka huono ja muistisairas sekaisin. Kotona ei pärjää, huoli-ilmoituksista ei apua, edes kotihoidon käyntejä ei suostuta myöntämään. Kun kotihoito kieltäytyy ottamasta hoitovastuuta, vastuu KAIKESTA jää täysin omaiselle.
Edes terveysasema ei hoida osaansa, ei tule kutsuja kontrolleihin tms, vaan muistisairaan pitäisi itse osata/muistaa varata hoitajakäyntinsä, labransa, reseptinsä yms. Ja ymmärtää itse, koska on sairas ja tarvitsee apua. Lääkkeet pitäisi itse hakea apteekista, täyttää dosettiin ja muistaa ottaa. Miljoona asiaa voi sekoittaa hataran palapelin sekunnissa.
Luulisi että työikäisten halutaan pysyvän töissä. Osa sanoo jätä hoitamatta, mutta moniko jättäisi esim. oman parivu
Tähän on sitten hyvä vetää se, että omasta vanhemmastaan ei Suomessa ole lakisääteistä vastuuta huolehtia. Vain alaikäisistä lapsista on. Mitäpä tapahtuisi, kun kertakaikkisesti _lopetettaisiin_ se huolehtiminen? Tehtäisiin työmme, ei vastaittaisi puhelimeen, tai jis vastattaisiin, sanottaisiin että ei ehdi/kykene. Pakkohan ei ole. Että ollaan juurikin vanhushoidosta maksettu saatanalliset verot. Muuttuisiko jokin? Jos ei yksinkertaisesti taivuttaisi auttamaan - lain mukaan ei nimittäin tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Kotihoitaja pese pyykkiäkään, koska koneeseen voi tulla vika ja on tulipaloriski.
Ei 10 minuutissa ehdi pyykkikone käymään.
Kyllä kotihoidolta voi ostaa pyykinpesupalvelun.
Älä huijaa ihmisiä
Kaikki pslvelut voi ostaa noilta yrityksiltä. Joku nyt taas sotkee kunnallisen kotisairaanhoidon askareet näihin.267
Pakkohan ei ole mitään tehdä toki, ei hoitaa vanhuksia, vammaisia, lapsia, eikä lemmikkejäkään. Naapurit sitten lopulta joutuu huolehtimaan sairaista ihmisistä kun soittavat ovikelloa yöllä sekavana. Jos halutaan Suomi sekasortoon niin hyvin onnistuu. Kaikki ei halua jäädä vanhana yksin hoidotta ja mielikin ehtii muuttua testamenttien kirjoituksen jälkeen. Inhimillisyysaspekti onneksi löytyy, ei tosin kaikilta.
Ei kotihoito pese pyykkiä suuressa osassa kaupunkeja, koska he ei voi olla vaatuussa siitä, että koneeseen tulee vika ja tulipalo, kun huonokuntoinen vanhus on yksin. Kotihoitaja on vain 10 minuuttia kerralla.
Se on sitten tietysti jokaisen hoitajan oma asia, jos jättää pyykkokoneen päälle ja tulee tulipalo, hän korvaa omista palkoistaan vahingot.