Milloin olet viimeksi ostanut suomalaisia tuotteita, jos ruokaa yms taloustavaroita ei lasketa
52 vuotias äitini paljasti ettei ole moneen vuoteen ostanut mitään kotimaista tavaraa koska ne on yksinkertaisesti niin kalliita.
Eikä ole käynyt ikinä yhdessäkään hotellissa ja kylpylässä.
Kommentit (175)
Olen ostanut
- marimekko
- orthex
- sini
Marimekolla ei hinta vastaa teknistä tai taiteellista laatua, mutta joskus on alessa jotain pilipalia ja pikkutuotteita jotka menettelevät. Vaatteissa ei siis tosiaankaan ajan tasalla
Orthex ja sini tekevät mielestäni hyvää tuotekehitystä. Voisivat tehdä enemmänkin, mutta ehkä se on ihan hyvä ettei tuuttaa koko ajan jotain ulos. Esim fazerilla lähti tuotekehitys ihan lapasesta suklaamakujen suhteen ja metsään meni
Suomalaiset ovat vähän hölmöläisiä monessa. Varsinkin lääketeollisuudesta kannattaa pysytellä kaukana, samaten olen hieman skeptinen näiden uusien tekstiilikuitujen suhteen. Iho on ihmisen suurin elin ja riski terveyshaitoille on suuri kun aletaan lutraamaan synteettisillä kemikaaleilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ostin tällä viikolla. Kaikki kotimaista tuotantoa. Keväällä ostin edellisen kerran, kun kesävaatteita piti ostaa. Kotimaisia nekin. Kotimaisen pyörän ostin keväällä myös.
En mäkään kylpylöissä käy, kun inhoon joukkolilluntaa. En harrasta paljujakaan.
N52
Katsopas tarkemmin niitä vaatteitasi että valmistetaanko ne oikeasti suomessa vai ommellaanko täällä niihin vain pesulappu jolloin ne muuttuu suomalaiseksi vaikka ne valmistetaan ulkomailla?
Kyllä se ompelija on ihan suomalainen nainen. Serkkuni. Kankaista tekee osan itse ja ostaa todellakin kotimaisilta tekijöiltä. Ei ole pesulappuja ommeltu.
Hyvä sitten niin, en tarkoittanut syyttelynä joten pahoittelut siittä. Itsellä on tullut paljon vaatteita vastaan suomalaiselta valmistajilta kun on tarkemmin tutkinut niin vaatteet on valmistettu kiinassa, vietnamissa, Thaimaassa ja Intiassa mutta kun niihin on ommeltu pesulappu suomessa niin niitä mainostetaan suomalaisena. Marimekkokaan ei valmista tuotteita suomessa vaikka niitä suomalaisena mainostetaan
Niin joo ja lumenea olen ostanut, jos se lasketaan
Juuri saatiin kotiin uusi kuusilinnan sohva, valmistettu suomessa.
Ostin Suomessa suunnitellut vaelluskengät, mutta tietty ne oli tehty sitten jossain halvemmassa maassa. Käytin kyllä kotimaisen suutarin palveluja kun jouduin liimauttamaan kyseisten kenkien saumat.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan toissa vuonna kun tietokoneen näppäimistö hajosi ja tarvitsin kiireesti uuden niin ei ollut mahdollista odottaa sitä viikkoa että tulisi euroopasta niin jouduin ostamaan sen suomesta tupla hinnalla.
Ja ihan rehellisesti, vaikka jotain tuotetta mainostetaan suomalaisena ja siinä on suomi avainliput ja kaikki niin se tuote on kuitenkin valmistettu ulkomailla ja korkeintaan pakattu suomessa pienempään pakkaukseen ja tämän perusteella sitä tuotetta valehdellaan suomalaiseksi.
Hyvänä esimerkkinä vaikka Fiskars yhtiön tuotteen, niitä mainostetaan suomalaisena vaikka ne valmistetaan Puolassa.
"Se on nyt vaan tyhmää maksaa liikaa" ja "sieltä ostetaan mistä halvemmalla saadaa" eikös nämä ole suomalaisten yritysten mainoslauseita
Oman maan elinkeinotoiminnan kehittäminen vaatisi selkärankaa ja joviaaliutta, sekä arvostusta kaikille työvaiheille
En ole ylipäätään ostanut mitään viime aikoina. Viimeinen ostos oli sormikkaat, made in Finland.
Tänään ostin ravintolasta sushia. Sen valmisti aasialaistaustainen kokki, mutta kai hänetkin suomalaiseksi lasketaan? Tosi harvoin ostan mitään suomalaista tavaraa. En pidä suomalaisista vaatteista, kengistä, laukuista, meikeistä. Sisustustavaraa ja astioita ostan harvoin, nekään eivät yleensä ole suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ostan niin harvoin mitään muuta kuin ruokaa, mutta ehkäpä viimeksi ostamani suomalainen tuote on Sievin kengät noin 10 vuotta sitten. Vieläkin käytössä. Erinomaisen hyvät kengät. Ei ole vielä tarvetta ollut kenkiä uusia, niin ei ole tullut ostetuksi sen jälkeen, mutta kun tarve tulee, niin Sievi kengät ilmestyy taas, jos vaan yritys vielä on toiminnassa.
Ostatko sä vain yhdet kengät yli 10v välein vai onko muut kengät ulkomaalaisia?
Ostin Suomessa tehdyn villapaidan nyt syksyllä, villa ei ollut kotimaista. Myös Suomessa valmistettuja sukkia olen ostanut urheiluseuran varainkeruun kautta tänä syksynä.
Olen ostanut paljon kotimaisia taimia puutarhaan ja muutakin aiheeseen liittyvää, kuten multia ja lannotteita.
Remontti/rakennuspuolelta on myös tullut ostettua yhtä sun toista kotimaista.
Piti ensin varmistaa, mutta loppukesästä ostamani höyrytyskattila ja uusi paistinpannu ovat myös Suomessa valmistettuja!
Voi olla, että jotain muutakin, mutta nämä nyt tuli mieleen muutaman kuukauden ajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin ruskovillan merinovillafleecen tänä vuonna. Ekologinen ja suomalainen.
Paitsi, että merinolampaita ei kasva Suomessa.
Jos koko raaka-aine- ja työskentelyketjun pitää tapahtua suomessa, jotta lasketaan suomalaiseksi, niin ei meillä taida olla mitään muita tuotteita kuin mustikka.
Sini-tuotteita ja kotimaisen ämpärin ostin tällä viikolla. Kotimaisia paperisia roskapusseja ja muovipusseja, elmukelmua ja leivinpaperia. Näitä säännöllisesti, aina kotimaista.
Ostan vain tarpeellista, viime talvena kotimaiset Kuoma-kengät.
Fiskarsin paistinpannun 3 vko sitten. Ai niin mut se olikin taloustavara
Käytän ihan jatkuvasti suomalaisia palveluita, kun lennän lennän aina Finskillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ostin tällä viikolla. Kaikki kotimaista tuotantoa. Keväällä ostin edellisen kerran, kun kesävaatteita piti ostaa. Kotimaisia nekin. Kotimaisen pyörän ostin keväällä myös.
En mäkään kylpylöissä käy, kun inhoon joukkolilluntaa. En harrasta paljujakaan.
N52
Katsopas tarkemmin niitä vaatteitasi että valmistetaanko ne oikeasti suomessa vai ommellaanko täällä niihin vain pesulappu jolloin ne muuttuu suomalaiseksi vaikka ne valmistetaan ulkomailla?
Kyllä se ompelija on ihan suomalainen nainen. Serkkuni. Kankaista tekee osan itse ja ostaa todellakin kotimaisilta tekijöiltä. Ei ole pesulappuja ommeltu.
Hyvä sitten niin, en tarkoittanut syyttelynä joten pahoittelut siittä. Itsellä on tullut paljon vaatteita
Sehän se, kun rekiltä ei tuppaa enää löytymään kotimaista tuotantoa ollenkaan. Marimekon taskumekkokin taitaa olla kiina tuotantoa. :(
Nyt olen siinä iässä että rahaa alkaa kertymään, niin on varaa ostaa kotimaista. Serkkuni tekee vielä mieleisiäni vaatteita, niin hänen luonaan on helppo käydä. Hänen kauttaan olen tutustunut muihin käsityöläisiin ja kunnolla päässyt käsiksi kotimaisiin tuotteisiin. Harkiten ostelen. Ei mitään kulutusjuhlaa kuitenkaan tässä vietetä.
Fillari myytiin mulle kotimaisena, mutta mistäs mä kaikkien osien alkuperää tietäisin. Helkama kuitenkin.
Viime viikolla, pari Jussi-neuleen kerrastoa.
Kesällä itselle pari paitaa ja ruskovillan villafleece.
Teini sanoi haluavansa lisää merinoalkkareita, en muista oliko hänen malli ommeltu suomessa..ehkei.
Olen ostamassa uutta sijauspatjaa, haen Suomessa tehtyä kohtuu edullista, tämä ratkaisevin asia ostopäätöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan niin harvoin mitään muuta kuin ruokaa, mutta ehkäpä viimeksi ostamani suomalainen tuote on Sievin kengät noin 10 vuotta sitten. Vieläkin käytössä. Erinomaisen hyvät kengät. Ei ole vielä tarvetta ollut kenkiä uusia, niin ei ole tullut ostetuksi sen jälkeen, mutta kun tarve tulee, niin Sievi kengät ilmestyy taas, jos vaan yritys vielä on toiminnassa.
Ostatko sä vain yhdet kengät yli 10v välein vai onko muut kengät ulkomaalaisia?
Jos kenkä on kestävä ja hyvä, niin eipä noita kovin usein tarvi hankkia. Tässä kysyttiin suomalaista tuotetta, minkä on viimeksi ostanut. Ei ole ollut tarvetta uusille vastaaville vielä. Kyse siis nahkaisista kävelykengistä. Samoihin aikoihin ostin myös Sievin talvikengät. Nekin ovat yhä käytössä.
Toki on erikseen juoksu- ja vaelluskengät ja kesäksi nahkasandaalit, mutta ne eivät ole kotimaisia ja sitähän tässä ei kysytty. Mutta joo, en keräile kenkiä, ostan vain tarpeeseen. Eikä Suomen oloissa tietenkään yksillä kengillä pärjää, kai sen nyt jokainen ymmärtää.
Eilen ostin leveälestiset talvikengät