Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on olla parisuhteessa ihmisen kanssa, jolta puuttuu empatiakyky?

Vierailija
19.10.2024 |

Millaisia haasteita tulee arjessa?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole parisuhteessa, mutta äitini tuntuu täysin kykenemättömältä empatiaan - vaikka sanoo aina olevansa hyvin empaattinen.

Jos olen kipeä niin olen sen jotenkin itse aiheuttanut, pitää vaan puskea läpi ja hoitaa hommat silti. Kun äiti taas on kipeä niin johan sitten onkin kipeä. "Aijaijai kun on kamala olo, miten mä nyt olen näin huono kun olen kipeä", voihkii vaan menemään ja jos sanoo, että voi sua niin "ei tässä mitään, aijaijaij voivoivoi". Olen sulkenut äidin oman empatiani ulkopuolelle, koska tuo on pelkkää huomion hakemista. 

Tuossa oli vain yksi esimerkki. Kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan ihan missä tahansa asiassa. Koska hän itse kokee ja tekee tietyllä tavalla, niin sitten kaikien muidenkin pitää kokea automaattisesti samoin. 

Raskasta on. 

Vierailija
22/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole parisuhteessa, mutta äitini tuntuu täysin kykenemättömältä empatiaan - vaikka sanoo aina olevansa hyvin empaattinen.

Jos olen kipeä niin olen sen jotenkin itse aiheuttanut, pitää vaan puskea läpi ja hoitaa hommat silti. Kun äiti taas on kipeä niin johan sitten onkin kipeä. "Aijaijai kun on kamala olo, miten mä nyt olen näin huono kun olen kipeä", voihkii vaan menemään ja jos sanoo, että voi sua niin "ei tässä mitään, aijaijaij voivoivoi". Olen sulkenut äidin oman empatiani ulkopuolelle, koska tuo on pelkkää huomion hakemista. 

Tuossa oli vain yksi esimerkki. Kyvyttömyys asettua toisen ihmisen asemaan ihan missä tahansa asiassa. Koska hän itse kokee ja tekee tietyllä tavalla, niin sitten kaikien muidenkin pitää kokea automaattisesti samoin. 

Raskasta on. 

Voin samaistuA

Vierailija
24/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskasta on. 

Jotenkin vielä raskaampaa jos oma äiti on paskiainen, siinä on vitsit vähissä, ei haluaisi olla paskiainen takaisin, mutta välillä keittää yli.

Vierailija
25/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty katsomaan asioita näkökulmastasi ja ymmärtämään, että se, mikä ei haittaa häntä tai millä ei ole tarkoituksella halunnut loukata, ei voi sinusta tuntua pahalta. Ei koe tarvetta pyytää anteeksi ja pitää itseään moraalisempana, kun loukkaannut muka tyhjästä. Kokeiltu on parisuhdetta tällaisen miehen kanssa. Paljon opin ja aiemmin miehessä korkealle arvostamani älykkyys on vaihtunut juurikin hyvien empatiataitojen suuntaan. Empatiakyvytön on myös huono rakastaja sängyssä, koska hänelle ei ole väliä, nautitko sinä. Hän jaksaa panostaa juuri sen verran, että saa itse seksiä.

Vierailija
26/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä olet saanut oikein hyviä ja selkeitä vastauksia. Itse erosin lähes parin vuoden suhteesta suurelta osin juuri tästä syystä.

Käytännön esimerkkejä tässä muutama. Ystäväni kuoli ja olin aivan rikki ja väsynyt hautajaispäivän iltana. Miesystäväni suuttui, kun en jaksanut seksiä. Olin leikkauksessa ja hän oli luvannut auttaa. Yhden päivän jaksoi vähän auttaa, sitten olikin "kaikkea muuta". Ja juuri tuo edellä kuvattu kapea näkökulma, vain hän tiesi ja oli oikeassa. Häntä piti kuunnella ja ymmärtää loputtomiin. En ymmärrä, miksi jaksoin noinkin kauan.

Vierailija
27/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjapettäjä on aina empatiakyvytön.

Vierailija
28/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Empatiataitoja voi aikuinenkin oppia, mutta työlästä se on.

Olen yrittänyt opettaa/kannustaa: Kun olen tulossa kotiin illalla, voit laittaa ulkovalot päälle. Kun illalla nukun, voit laittaa tv:n hiljemmalle/kuunnella kuulokkeilla. Tällaiset konkreettiset, tutut asiat hoituu jo aika hyvin. 

Mutta esim. äitini kuolinpäivänä hän oli "valmentamatta" ja suruni kohtaaminen oli kyllä vallan osaamatonta. Empatiakyvytöntä.

Vierailija
29/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pysty katsomaan asioita näkökulmastasi ja ymmärtämään, että se, mikä ei haittaa häntä tai millä ei ole tarkoituksella halunnut loukata, ei voi sinusta tuntua pahalta. Ei koe tarvetta pyytää anteeksi ja pitää itseään moraalisempana, kun loukkaannut muka tyhjästä. Kokeiltu on parisuhdetta tällaisen miehen kanssa. Paljon opin ja aiemmin miehessä korkealle arvostamani älykkyys on vaihtunut juurikin hyvien empatiataitojen suuntaan. Empatiakyvytön on myös huono rakastaja sängyssä, koska hänelle ei ole väliä, nautitko sinä. Hän jaksaa panostaa juuri sen verran, että saa itse seksiä.

Helvetillisiä tyyppejä ja heitä on P  A  L  J  O  N  !

Vierailija
30/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On itsekeskeinen. Vaatii tukea itse, mutta ei pysty antamaan sitä, vaan esimerkiksi toisen sairastuessa loukkaantuu siitä jotenkin ja vaatii huomiota.

Juu tämä on kyllä kaiken huippu. Ja siis saattaa jopa itse pahoinpidellä toista, mutta uhriutuukin itse

Jos laittaa tällaiselle ihmiselle rajoja, väkivalta muuttuu epäsuoraksi. Eli alkaa sukulaisten, tuttujen, viranomaisten manipulointi ja sitä kautta epäsuora väkivalta. Esittää uhria, valehtelee, keksii juttuja tai vääristelee niitä rajusti, manipuloi. Tyyliin: haukkuu naista, nainen itkee. Menee ulkopuoliselle kertomaan, kuinka on niin huolissaan naisesta, kun tämä vaan itkee. Uhriutuu itse, jos nainen puolustautuu/antaa takaisin. Kuin sellainen pikkupiski joka räkyttää ja jopa puree, mutta sitten kun saa pienenkin reaktion takaisin, ulisee yhtä kovaan ääneen kuin haukkui

Vierailija
31/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raskasta on. 

Joo yleensä nämä näkevät itsensä empaattisina ja jopa hyväksikäytettyinä. Eräs kirjaimellisesti hyväksikäytti naista (ei minua) taloudellisesti vuosia, ja silti omassa tarinassaan häntä hyväksikäytettiin

Vierailija
32/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on haastavaa. Ei ymmärrä toisen mielenliikkeitä ollenkaan. Lähtisin karkuun ja lujaa jos joku empatiakyvytön ehdottelee parisuhdetta. Yleensä tuo vika ilmenee jo seurusteluvaiheessa.

Täydellistä ihmistä ei ole, kaikissa meissä on tekovikoja.

Itse olen empaattinen, puoliso ei yhtään. Joskus luulin, ettei hän välitä minusta, kun ei esim. lohduta surussani. Mut kun ei osaa. 

Kaikilla meillä on kuule rajoitteita.

Vierailija
33/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin suhteessa miehen kanssa joka oli pakastintakin kylmempi. Loukkasin polveni ikävästi ja se vaikutti kuntoiluuni kauan, hän ei uskonut, että polvi voi tulla loukkaamisen seurauksena niin kipeäksi. Minulla oli järjetön flunssa alkuvuonna, ei se muka niin paha ole, hänen on aina pahempi, tottakai. Rakas sukulainen kuoli, hän vaan tykkäsi, että "johan nyt on tursattu taas tarpeeksi". Kirjojen lukemista hän aina arvostelee, keksittyä paskaa. Jos pää-hartiakivut yltyvät sietämättömiksi, sanoo hän, "lopeta se ja tuo, lopeta tämä ja nämä, mitäs teet niin tai näin". Tulee mieleen, että PALA HELVETISSÄ ÄIJÄNKETALE.

Vierailija
34/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tee asioita vain toista ilahduttaakseen.

Ei osaa lohduttaa. Lähtee tai pyrkii pois tilanteesta jos itken (itkenyt olen 2 kertaa ja molemmilla kerroilla sama, ts en ole jatkuva "itkijä")

Siinä kaksi esimerkkiä jotka tapahtunut omalla kohdalla..yhdessä puoltoista vuotta.

Jep, pahoinpitelee ja sitten syyllistää "huonosta tuulesta". Perus gaslightingia. Jos henkilöllä on karismaa, aivan äärimmäisen vaarallisia ja mielenterveydelle tuhoisia manipuloijia. Ja sitten tietysti päälle ne rakkauslässytykset, tyyliin samaan aikaan kun (kuvainnollisesti) lyö toista. S a i r a s t a

Vierailija
35/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten tällaiset empatiakykyiset ihmiset saavat seksin maistumaan, ei mitään tajua !

Vierailija
36/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi olla?

Ei tarvitse, maailmassa on paikka kaikille. Elukat ajetaan samoihin tiloihin muiden elukoiden kanssa - siellä kannattaa olla isoin ja pelottavin. Me empatiakykyiset jatketaan täällä, missä kaikki saavat olla - ja sairastaa - eikä ketään kohtaan hyökätä huvikseen.

Vierailija
37/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvaa itkua ja hampaiden kiristelyähän tuo näyttää olevan, mitä tällaisten pariskuntien yhteiselämää on tullut todistettua. Empatiaa kaipaava kokee jatkuvasti tulevansa hylätyksi ja toista ei kiinnosta.

Vierailija
38/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan tehkö lapsia tuollaiseen suhteeseen. Tuollainen aikuinen satuttaa lapsensa pahasti. 

Vierailija
39/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt ainakaan tehkö lapsia tuollaiseen suhteeseen. Tuollainen aikuinen satuttaa lapsensa pahasti. 

Näin tekee, mutta ei tällaisten parien kumpikaan osapuoli useinkaan tunnu ymmärtävän käytöksensä eikä suhteensa dynamiikan vaikutusta muihin. Traagista, että ketkä tahansa psykopaatit voivat vapaasti pykätä jälkikasvua.

Vierailija
40/112 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä tässä on pelätty, ei tuollainen henkilö osaa suhtautua myöskään lapsiin asiallisesti, sillä lapset vaativat paljon huomiota, empatiaa, keppiä, porkkanaa ja kaikkea tunne-elämän kirjoa ja jos sitä ei löydy on helvetti irti.