Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miks ihmisillä ei ole MITÄÄN käytöstapoja? Ilmoittaudutaan synttäreille, perutaan kun onkin joku tärkeämpi meno

Vierailija
18.10.2024 |

Niin kamalaa käytöstä ns päällepäin normaaleilla perheillä. Eikö tajuta ystävyydessä vastavuoroisuutta? Ei tajuta että jos ilmoitat ja perut, niin toinen on kuitenkin sinua varten tilannut ja mitoittanut tarjoilut? Pää räjähtää tälläisiin epäluotettaviin säätäjiin

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä ikävää. En kutsuisi uudestaan juhliin.

Ainoa hyväksyttävä syy perua on olla kipeä. 

Jaa. Lapsen isän hautajaiset sattui samalle päivälle kuin kaverinsa syntymäpäiväjuhlat. Olisiko lapsen pitänyt jäädä pois isänsä hautajaisista ja mennä kaverin juhliin?

Marttyyri, etkö oikeasti ymmärtänyt lukemaasi ja ihmisten tarkoittamaa?

Etkö itse. Tuossahan kirjoitettiin että ainoa hyväksyttävä syy perua on olla kipeä. Elämässä on kyllä muitakin hyviä syitä perua.

Voi Luoja että tämäkin asia pitää vääntää rautalangasta! Perua SAMANA PÄIVÄNÄ. Siitä tässä puhutaan. Jos perut kaksi viikkoa ennen, kun tuleekin hautajaiset tai itse asiassa mitä hyvänsä muuta menoa, niin sehän on tietysti täysin ok. 

Vierailija
62/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tekemisissä juhlien puitteissa sekä vieraana että järjestäjänä vain suvun kesken. Siellä ei ole koskaan pelkoa kusipäisistä ohareista! Kukaan ei ole myöskään wt-tasolle vajonnut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On aina ihmisiä, jotka eivät tajua aiheuttamaansa pettymystä. Eivät myöskään opi, jos asiasta ei sanota ja kerrota rehellisesti miten se vaikutti. Vaikeaahan se on sanoa suoraan, mutta koska asiat muutenkin sovitaan viestittämällä ei kai ole vaikeaa kertoa niinkin oman kodin tunnelmista sillä hetkellä?

Mulla on muutamia kavereita, joiden on todella vaikea sopia tapaamisia. Niinpä en enää sovi tapaamisia ja puhallan pelin poikki. Sanon vain, että keskity ihan rauhassa muihin menoihisi ja ota yhteys kun on aikaa mun seuralle. Tai vaihtoehtoisesti ehdotan valitsemaan neljän viikon ajalta hänelle sopivan hetken ja listaan mukaan ne päivät, jolloin mulle ei sovi. Yleensä eivät enää sen jälkeen kehtaa peruuttaa. 

Ja jos joku tyrisi niin pahasti, ettei tulisi synttäreille ei tulisi enää jatkossakaan. Se olisi sillä selvä.

Meidän kavereista nainen peruuttelee ja mä

Sanoisin aivan suoraan tuolle eukolle!  

Vierailija
64/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen, joka peruu sovitun jutun siksi että tulee "jotain parempaa", on pakko olla jotenkin sosiaalisesti vajaa.

Jatkan vielä, että tuohan on ihan sama kuin sanoisi "olet minulle aivan yhdentekevä".

Mutta iinhän se onkin.

PS. Ei kivoilta tyypeiltä vieraita peruunnu.

Vierailija
65/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille on jo lapsena opetettu, että jos jotain sovitaan, siitä pidetään kiinni. Jos vastataan kutsuun kyllä, sinne mennään, ja huomioidaan toisen näkemä vaiva. Ainoa hyväksyttävä syy olla pois on tyyliin oksennustauti. Joku että menenkin mieluummin X paikkaan, ei ole syy.

Sama täällä!! Pari tuntia omasta elämästä toisen vuoksi todellakaan EI ole iso uhraus minulle. Nirsoilut syömisten kanssa unihdetaan myös: syödään mitä pystytään ja pidetään mölyt mahassa. Ihmisten sivistystaso on aivan helvetin surkeaa nykyään juhlaetiketin osalta! 

Vierailija
66/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meille tulee kutsu johonkin kotijuhliin (ei siis häihin, mummon 80v-synttäreille tms. vaan ihan jonkun tutun perheen pakkopullajuhliin), niin vastaan ja ilmoitan, että meillä on muuta tekemistä, kiitos kutsusta kuitenkin. Näin meidän perhe saa tärkeää yhteistä aikaa, mutta kutsuja yleensä utelee, että miksi ei sovi, mitä meillä on, eikö sitä voi siirtää jne. Se kielto ei kelpaa, se pitää perustella. Samalla vedotaan ystävyyden vastavuoroisuuteen, mitenköhän hekään mahtavat ennättää meidän Kertun 2v synttäreille, jos me emme ole nyt tulossa heille. Paha siinä selittää, että ne Kertun synttärit oli jo, juhlittiin ihan perhepiirissä.

Kun yhdessäolosta tehdään tennisottelu, jossa palloa lyödään vuorotellen puolelta toiselle ja kilpaillaan, kumpi voittaa, niin kyseessä ei ole ystävyys, ei tuttavuus eikä edes hauska ajanvietto.

Vierailija
67/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällainen säätäjä osui myös omalle kohdalle. Soitteli jatkuvasti  pyysi ja aneli lähtemään kanssaan milloin mihinkin. Varmisteli vielä moneen kertaan etten varmasti peru.

Peruutti sitten itse pari tuntia ennen lähtöä "eihän tämä nyt ollut mikään tärkeä meno" -kommentilla.

Vierailija
68/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei välttämättä halua kertoa sitä oikeaa syytä. Esimerkiksi itse olen perunut kaveriperheen lapsen synttäreille osallistumisen kun olin saanut muutamaa päivää aiemmin keskenmenon. Ei vaan ollut fiilistä oleskella muutamaa tuntia keskellä vauvaperheitä. Raskaudesta ei tiennyt vielä kukaan ulkopuolinen, joten perumisen syyksi laitoin jotain ympäripyöreää.

Ymmmärrettävää tuo mutta erittäin harvinaista. 

Vierailija
69/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä perumisissa pitää kertoa, että testin mukaan on korona/mykoplasma jne. mutta kyllä me oltaisiin silti tulossa, ei kai se haittaa, mutta kysyn kuitenkin. Harva juhlia järjestävä sanoo, että tervetuloa silmätulehduksen tai oksennustaudin kanssa. Vastuu perumisesta pitää siirtää kutsujalle!

Vierailija
70/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse lapsen synttäreistä, niin lapselle on isompi juttu. Aikuisten pitäis ajatella sitä. Mutta nykyään monet niin itsekkäitä minä-minä-hälläväliä tyyppejä

Tuo on tunnekylmien aikuisten tapa, että ei osata/haluta ajatella asioita lapsen kantilta. Ei ole vain nykypäivän juttu. Tuota tunnekylmyyttä itse koin boomerivanhemmiltani. Isäni ei esimerkiksi milloinkaan onnitellut minua syntymäpäivänäni eikä ostanut lahjaa, koska HÄNELLE tuo päivä oli vain yksi päivä muiden joukossa. Ei tajunnut/välittänyt ajatella tuon päivän olevan itselleni tärkeä lapsuudessa.

Olen pahoillani puolestasi.

Vierailija
71/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Kyllä huonoa ja noloa käytöstä on ihan kaiken ikäisillä, eritoten lapsilla ja koululaisilla. Useimmat tervehtivät täysin tuntemattomia ihmisiä (MUA !!!!!) Että se ÄRSYTTÄÄ !!!!!! Ei saa tervehtiä tuntemattomia, eikö sana mene perille ?? Kuka järjetön ihminen niin opettaa ???? Se tuskin kuuluu MIHINKÄÄN uskontoon yms. Vain niitä, joita itse tuntee, saa toki tervehtiä. Siis OIKEASTI. Sellainen käytös on tooooosi NOLOA ! Joten, hyvät lapset ja koululaiset: olkaa hyvä, ja jättäkää ihmiset RAUHAAN ! Menkää vain ohi, jos mieli tekee, mutta se suu kiinni, kun menette ohi ! Ei luulisi olevan kovin vaikeaa. Sitten vielä eräs asia: vessassa käynti yleisillä. Eli missä käy muitakaan, kuin vain itse. Se vessan ovi ON suljettava JA laitettava lukkoon, kun se on varattu ! Invavessat kanssa. Siellä voi olla asiakas, joka on sokea, kuuro......mistä hän tietää, että onko vessa varattu vai vapaa, jos ei siitä, että se viitsitään laittaa lukkoon ? Onko se kivaa, jos joku aukaisee oven, kun se on auki JA varattu, ku ite on kusella yms ? Koska sieltä ei KUULU mitään......eikä toinen voinut nähdä, mihin se toinen meni .....rollattoria käyttävä henkilö kuuluu ehdottomasti invavessaan ! Kyllä sellainenkin löytyy, kunhan etsii ja kysyy. Ja valot päälle, kun tullaan sisään JA valot pois, kun lähdetään, jos olet yksin. Ja jos oveen on olemassa erillinen avain, se ovi KIINNI aina. Eihän siitä avaimesta muuten ole mitään hyötyä. Ja jos ei ole erillistä avainta oveen, niin se ovi jätetään lähtiessä kunnolla auki merkiksi muille, että se on vapaa. Yksinkertaista ! Lapsikin oppii nämä säännöt, jos ne hänelle opetetaan. Omassa asunnossa voi sitten pitää vessan ovea joko auki tai kiinni oman mielen mukaan. Ja ehdottomasti se vessan pytyn yläkansi YLÖS ja alakansi ALAS. Ihan aina. Pysyvästi. Muutoin tekevä on narsisti ja tyhmä. Täysin. Että sellaisia ihmisiä saa HÄVETÄ, jotka jättävät yhden tai enemmän näitä asioita yleiseen vessaan lähtiessään. Ikään, sukupuoleen yms täysin katsomatta. Niin se nyt vain on. Ja omat jäljet siivotaan täysin itse, niitä EI JÄTETÄ muille ! 

Vierailija
72/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuihin vastaan mahdollisimman nopeeta, "kiitos kutsusta. Tällä kertaa en voi osallistua."

Miksi tuo ei kelpaa? Aletaan kärttämään syytä tai vastasin liian nopeasti.  Tuskin edes kalenterista ehdin tarkistaa.

Sitten satunnaisesti tein sitä, että kiitos kutsusta, tulen. Sitten perun.

Ei kiinnosta vaivannäkös! Miksi ei vastaukset kelpaa? En mä jaksa käydä tylsillä ihmisillä. Tai esim broidilla, kun vaimo äiteineen siellä kiukuttelee aina jostain.

Siitä kerran vastasinkin kutsuun, että tulen kun puoliso on vaihtunut. Käly otti kierroksia. :D

Vierailija
73/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä ikävää. En kutsuisi uudestaan juhliin.

Ainoa hyväksyttävä syy perua on olla kipeä. 

Jaa. Lapsen isän hautajaiset sattui samalle päivälle kuin kaverinsa syntymäpäiväjuhlat. Olisiko lapsen pitänyt jäädä pois isänsä hautajaisista ja mennä kaverin juhliin?

Ja ne lapsen isän hautajaiset päätettiin ja järjestettiin juuri samana päivänä, kun synttäreille olitte lähdössä?

Mitään järjestelyjä ei siis oltu aiemmin tehty ja aamulla laitoit sitten synttärisankarille viestin, että :

"joo sori, tuli tälläset yllätyshautajaiset tähän. Joo ei tiedetty näistä aiemmin mitään, siksi olin ilmoittanut tulevani, mutta ei nyt kyllä pysty"

???? 

74/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä lasten kaverisynttäreihin.... jos lapsesi kutsuu synttäreilleen jonkun, joka ei oikeasti ole lapsesi kaveri, jo kutsua lähettäessään on syytä ymmärtää, että lapsesi synttärit on kutsutulle "plan B". Ja "plan B" toteutetaan vain, jos "plan A" ei toteudu. Tietenkin olisi kohteliasta ilmoittaa jo heti kutsun saatuaan, että lapsi ei synttäreille osallistu (siis toteutuipa "plan A" tai ei), mutta nykyisin on varsin yleistä, että pidetään se "plan B" varalla. Koskee monia muitakin asioita kuin lasten kaverisynttäreitä. Jopa ihmissuhteita. 

Vierailija
75/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 54: "Lapsista ei todellakaan kasva välinpitämättömiä muiden (aikuisten) järjestämien synttäreiden takia. Lapsista kasvaa välinpitämättömiä omien vanhempiensa antaman huonon esimerkin takia. Kun ei ole vanhemmilla mitään tapoja, ei niitä tule lapsillekaan. "

Sulla meni osa mun pointistani kokonaan ohi, Pointti kun oli se, että jos synttärikutsuja tulee liian usein ja vielä osa niistä selllaisilta lapsilta, jotka eivät ole edes oman lapsen kavereita, niin ne kutsut ovat sekä lapselle että hänen vanhemmilleen tarpeettomia ja merkityksettömiä. Ei kukaan aikuinenkaan menisi joka kuukausi työpaikan pikkujouluihin. Olen ihan samaa mieltä, että ihmisistä on tullut välinpitämättömiä, mutta se välinpitämättömyys johtuu hyvin usein siitä, että jotain asiaa on liian paljon ja liian usein. Ei jakseta eikä viitsitä osallistua jokaisiin kissanristiäisiin. Jos kutsuja tulisi harvemmin ja vain niiltä ihmisiltä, jotka ovat kutsun saaja

Pointti tässäkin oli, että jätetään menemättä sellaisten ihmisten synttäreille, jotka eivät ole itselle tärkeitä. Sellainen olohan siitä tulee, jos joku peruu yllättäen paremman menon takia, ettei hän oikeasti välitä. Oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta.

Vierailija
76/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kiinnosta ei pidä lupautua ollenkaan tulemaan. Keksii heti jonkun syyn miksei pääse. Ei saa perua viime tingassa ellei oikeasti sairastu. Jos sitäkin kovin usein tapahtuu niin epäilyttäähän se onko vain tekosyy, mutta parempi sekin kuin että pokkana myöntää että tulikin muuta, moro

Vierailija
77/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mieltä olette siitä, että kaveriperhe ilmoittaa aina kun heidät kutsutaan juhliin, että tulevat kyllä, mutta 2-3h myöhässä, koska heidän lapsi nukkuu päiväunia silloin kun juhlat ovat alkaneet Minusta tuo on noloa. En myös siksi ymmärrä, kun ei meillä ollut ongelmia osallistua juhliin lasten ollessa pieniä. Aina sai soviteltuna päivän niin että pystyi osallistumaan. 

78/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 75: "Pointti tässäkin oli, että jätetään menemättä sellaisten ihmisten synttäreille, jotka eivät ole itselle tärkeitä. Sellainen olohan siitä tulee, jos joku peruu yllättäen paremman menon takia, ettei hän oikeasti välitä. Oli sitten kyse lapsesta tai aikuisesta."

Siitä nimenomaan onkin kyse. Olisi hyvä ymmärtää asia jo silloin, kun kutsuu synttäreilleen (tai mihin tahansa muualle) sellaisia ihmisiä, joille et ole tärkeä. Joille sun kutsusi on vain "plan B". Ja onhan sekin ihan mahdollista, että kutsujallekin nämä ovat "plan B" -ihmisiä eli jos juhliin ei syystä tai toisesta tulisikaan niitä, joiden toivoisi tulevan, tulisi edes joku. Edelleen olen sitä mieltä, että saipa sitten kutsun jonnekin, mikä on itselle "plan B" tai olet kutsujalle "plan B"-ihminen, kohteliasta olisi kieltäytyä kutsusta eikä jättää perumista viimetippaan tai pahimmassa tapauksessa tehdä ohareita. Mä vastaan myöntävästi vain sellaiseen kutsuun, jossa kutsuja on mulle tärkeä eikä mulla ole sille ajankohdalle sovittuna mitään muuta. Ja pyrin pitämään huolen, ettei mitään muuta siihen ajankohtaan tulekaan. Jos kuitenkin tulee (esim joku ketjussa puhui läheisen hautajaisista), perun tuloni heti, kun saan tietää, että hautajaiset osuu just samaan ajankohtaan. Mä en pidä mitään menoja "varalla", koska mielestäni se on epäkohteliasta sitä kohtaan, joka näkee vaivaa ja käyttää kenties rahaakin siihen. Mutta en myöskään kutsu itse sellaisia ihmisiä, joille mun järjestämäni juttu olisi "plan B". Näitä ihmisiä voi tavata sitten muuten ja vaikka vähän extempore eli kysyä vaikka, lähteekö toinen 15 minuutin päästä (jos siis asuu jossain lähellä) lenkille/pizzalle/kahville. Tai jos mulla on vaikka jotain asiaa seuraavana viikonloppuna stadiin, voin kysyä joltain,nähdäänkö siellä ja käydään kahvilla. Ei haittaa, jos toinen viimetipassa peruukin, koska mä en mene sinne tavatakseni tämän toisen vaan menen sinne jokatapauksessa ihan muista syistä. Sitten vaan jää kahvilassa käyminen väliin tai jos haluan kahvia, käyn kahvilassa yksin. 

Vierailija
79/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siitä on tullut yleinen normi, miten minun järjestämiin juhliin on aina suhtauduttu?

Toki niiden perujien juhlissa kuitenkin on aina porukkaa.

Että miksi he sitten edes sanovat: "Tietenkin järjestät valmistujaiset/synttärit/kissanristiäiset/ ..." jos eivät kuitenkaan itse ole sinne tulossa?

Vierailija
80/89 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tekemisissä juhlien puitteissa sekä vieraana että järjestäjänä vain suvun kesken. Siellä ei ole koskaan pelkoa kusipäisistä ohareista! Kukaan ei ole myöskään wt-tasolle vajonnut. 

Mulle taas juuri ne sukulaiset ovat pahimpia ohareiden tekijöitä.