Miks ihmisillä ei ole MITÄÄN käytöstapoja? Ilmoittaudutaan synttäreille, perutaan kun onkin joku tärkeämpi meno
Niin kamalaa käytöstä ns päällepäin normaaleilla perheillä. Eikö tajuta ystävyydessä vastavuoroisuutta? Ei tajuta että jos ilmoitat ja perut, niin toinen on kuitenkin sinua varten tilannut ja mitoittanut tarjoilut? Pää räjähtää tälläisiin epäluotettaviin säätäjiin
Kommentit (89)
Törkeetä! Älkää kutsuko toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin viime tipassa peruminen. Voisi ilmoittaa heti kutsun saatua jos ei ole tulossa tai heti kun tietää että jotain muuta menoa. Erilaisia jos vaikka oikeasti sairastuu.
Mä teen siten, että esimerkiksi pyynnön lähteä jonnekin mökille, sanon suoraan, jos sää on sateinen, en lähde. En pidä kostean kylmästä sateisesta säästä, jota on varsinkin syksyllä. Mieluummin vietän tuollaisen viikonlopun lämpöisessä kerrostaloasunnossa, kuin jossain mökillä.
Tai jos tulee kutsu toiseen kaupunkiin, niin sanon kieltäytymisen syyksi heikon rahatilanteen, vaikka sellaista ei olisikaan. En vain nauti matkustamisesta enkä sosiaalisista tilanteista.
Eli ohareita en tee. Saatan vain kertoa etukäteen jonkun tietyn ehdon osallistumiselleni, esimerkiksi juurikin säätilan.
No sit perutaan.
Säkin voisit osoittaa ymmärtämystä. Yhdet synttärit ei niin iso juttu ole. Niitä on joka vuosi.
Jos on kyse lapsen synttäreistä, niin lapselle on isompi juttu. Aikuisten pitäis ajatella sitä. Mutta nykyään monet niin itsekkäitä minä-minä-hälläväliä tyyppejä
Vierailija kirjoitti:
En tajua tälläisiä perujia. Suru lapsen ja järjestävän tahon puolesta. Todella noloa ja epävakaata käytöstä ensin ilmoittaa että tullaan ja sitten että ei vaiskaan
Enemmän noloa ja epävakaata on järjestämällä järjestää lapselle pettymyksiä vielä vuonna 2024. Miksi edes järjestätte mitään tuollaista p.skaa?
Kaikki ei välttämättä halua kertoa sitä oikeaa syytä. Esimerkiksi itse olen perunut kaveriperheen lapsen synttäreille osallistumisen kun olin saanut muutamaa päivää aiemmin keskenmenon. Ei vaan ollut fiilistä oleskella muutamaa tuntia keskellä vauvaperheitä. Raskaudesta ei tiennyt vielä kukaan ulkopuolinen, joten perumisen syyksi laitoin jotain ympäripyöreää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan lapsiperheillä on monella käytöstavat hukassa muutenkin. Minä-minä-ajattelu on yleistä, eikä osata ajatella asioita toisten kannalta.
Sitten vielä ihmetellään kun lapsista tulee koulukiusaajia ja -ampujia.
Se on tätä koska minä haluan- kulttuuria. Minäminäminäminä ja mä.
No on kyllä ikävää. En kutsuisi uudestaan juhliin.
Ainoa hyväksyttävä syy perua on olla kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Lapsen isän hautajaiset sattui samalle päivälle kuin kaverinsa syntymäpäiväjuhlat. Olisiko lapsen pitänyt jäädä pois isänsä hautajaisista ja mennä kaverin juhliin?
Vierailija kirjoitti:
Jos on kyse lapsen synttäreistä, niin lapselle on isompi juttu. Aikuisten pitäis ajatella sitä. Mutta nykyään monet niin itsekkäitä minä-minä-hälläväliä tyyppejä
Tuo on tunnekylmien aikuisten tapa, että ei osata/haluta ajatella asioita lapsen kantilta. Ei ole vain nykypäivän juttu. Tuota tunnekylmyyttä itse koin boomerivanhemmiltani. Isäni ei esimerkiksi milloinkaan onnitellut minua syntymäpäivänäni eikä ostanut lahjaa, koska HÄNELLE tuo päivä oli vain yksi päivä muiden joukossa. Ei tajunnut/välittänyt ajatella tuon päivän olevan itselleni tärkeä lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Lapsen isän hautajaiset sattui samalle päivälle kuin kaverinsa syntymäpäiväjuhlat. Olisiko lapsen pitänyt jäädä pois isänsä hautajaisista ja mennä kaverin juhliin?
Tuo on myös ihan ymmärrettävä syy perua. Varmaankin tässä ketjussa tarkoitetaan sitä kun on luvattu tulla juhliin ja juhlapäivänä ilmoittaa että tulikin kivempaa menoa ja peruu lyhyellä varoitusajalla.
joku kirjoitti myös että perui keskenmenon vuoksi eikä halunnut kertoa syytä miksi peruu. Sekin on ok. Silloin voi hyvin sanoa että nyt on huono olo/sairas.
eri asia sitten jos ilmoittaa pari tuntia ennen ettei pääse koska lähteekin kaljalle toisen kaverin kanssa tai muuta sellaista, ei akuuttia asiaa jonka voisi tehdä minä vaan muuna päivänä.
Tuollaiset viime hetken perujat ( paitsi sairastuminen) kannattaa siirtää ystävien joukosta tuttavakategoriaan. Tavataan sattumalta tai isommassa porukassa. Ei heihin kannata tuhlata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marttyyri, etkö oikeasti ymmärtänyt lukemaasi ja ihmisten tarkoittamaa?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei välttämättä halua kertoa sitä oikeaa syytä. Esimerkiksi itse olen perunut kaveriperheen lapsen synttäreille osallistumisen kun olin saanut muutamaa päivää aiemmin keskenmenon. Ei vaan ollut fiilistä oleskella muutamaa tuntia keskellä vauvaperheitä. Raskaudesta ei tiennyt vielä kukaan ulkopuolinen, joten perumisen syyksi laitoin jotain ympäripyöreää.
Niin eli sinä olit sairaana= keskenmeno. Et ilmoittautunut toisen juhlaan, ja sit tekstarit et menenkin mieluummin vaikka konserttiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen syy on hyvin harvinainen ja aivan varmasti jokainen ymmärtää tässä tilanteessa perumisen. Haluatko lisää itsestäänselviä syitä, joissa peruminen ei mene huonon käytöksen piikkiin?Ennen ihmiset ymmärsivät näitä kyllä, mutta ei näköjään enää tai sitten olet rasittava viisastelija.
Minäminä mammojen ongelmia. Juontaa sieltä fe minismin, "voimaantumisen" ja prinsessaharhojen juurelta nämä ongelmat.
M46
Kun 60 juhlat oli järjestetty ihan erääseen saliin, tarjoiluineen, ja osa jäi pois, kun ei ehtinyt tai kun ei jaksanut tulla, se sattui ihan oikeesti. Varsinkin kun seuraavana viikonloppuna oli jonkun toisen synttärit, ja sinne sitten jaksoi. En halua avata asiaa enenpää. Kuitenkin olit minkä ikäinen vaan, jos olet erityisesti panostanut juhliin, ja kutsutut ei sinua sen vertaa arvosta että tulisivat, tuttaviksi jäävät sen jälkeen, ystävyys muuttuu lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin viime tipassa peruminen. Voisi ilmoittaa heti kutsun saatua jos ei ole tulossa tai heti kun tietää että jotain muuta menoa. Erilaisia jos vaikka oikeasti sairastuu.
Mä teen siten, että esimerkiksi pyynnön lähteä jonnekin mökille, sanon suoraan, jos sää on sateinen, en lähde. En pidä kostean kylmästä sateisesta säästä, jota on varsinkin syksyllä. Mieluummin vietän tuollaisen viikonlopun lämpöisessä kerrostaloasunnossa, kuin jossain mökillä.
Tai jos tulee kutsu toiseen kaupunkiin, niin sanon kieltäytymisen syyksi heikon rahatilanteen, vaikka sellaista ei olisikaan. En vain nauti matkustamisesta enkä sosiaalisista tilanteista.
Eli ohareita en tee. Saatan vain kertoa etukäteen jonkun tietyn ehdon osallistumiselleni, esimerkiksi juurikin säätilan.
Näitä tyyppejä on nautinto kutsua, " joo tulen mielellään jos mulle sitten silloin sopii, ilmoittelen sitten lähemmin".
Not.
Nykyajan lapsiperheillä on monella käytöstavat hukassa muutenkin. Minä-minä-ajattelu on yleistä, eikä osata ajatella asioita toisten kannalta.
Sitten vielä ihmetellään kun lapsista tulee koulukiusaajia ja -ampujia.