Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Edes purentakisko ei auta - pelkään että hampaani murentuvat täysin

Vierailija
18.10.2024 |

Käytän kiskoja öisin mutta heti kun otan ne aamulla pois niin hetken päästä huomaan taas purevani hampaita yhteen. Puren siis myös päiväsaikaan, aika lailla jatkuvasti. Jostain syystä hammaslääkäri kielsi käyttämästä kiskoja päiväsaikaan, syy jäi vähän epäselväksi.

Aina kun käyn hammaslääkärissä minulle huomautetaan hampaiden vaurioista ja uusista halkeamista ja leukojen kireydestä. Teen säännöllisesti saamiani leuan hierontaharjoituksia ja leuan jumppaliikkeitä mutta ei niistä tunnu mitään hyötyä olevan.

Stressistä kaikki jauhaa mutta ei senkään hoitaminen mitään auta. Aina tulee lisää stressiä uusista asioista. Yleensä en edes huomaa mitään stressiä.

Onko täällä kukaan saanut tätä ongelmaa kuriin?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että kun tilanne on noin haastava, ainoa toimiva keino on hammaslääkärin pistämä botuliini eli botox. Purentalihashieronta auttaa vain vähän ja vain pari päivää -ainakin mulla. Ja kaiken maailman uskomushoidot, kuten joogat ja meditaatiot yms saa unohtaa tässä tilanteessa. 

Kauanko kävit hierojalla ja kuinka tiiviisti? Aattelin että useamman kerran kun käy viikon välein niin jossain vaiheessa alkaa helpottamaan. Se että käy harvakseltaan ja vaan aina yhden tai max pari kertaa niin eihän siitä apua silloin ole mutta säännöllinen hieronta kyllä auttaa. Itsellä tarvittiin 3 käyntiä viikon välein että huomasi eron. Ekalla ja tokalla kerralla ei suurta eroa ollut. Sen jälkeen olen itse hieronut päivittäin. Joskus jää muutamaksi päiväksi hieronta ja heti huomaa leuoissa eli hieronnan pitää olla säännöllistä ja oikein tehtyä.

Vierailija
42/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kiskot vuosia, mutta pääsin erikoishammaslääkärille, joka hioi hampaita ja ongelma ratkesi sillä. Tiedän, että monilla on taas huonoja kokemuksia tuosta, mutta itselläni toimi. Eli kävisin erikoistuneella hammaslääkärillä. 

Toi hiominen ei auta kaikkiin ongelmiin, enkä minä haluaisi, että terveitä hampaita hiotaan. 

Kaikilla ei ole kyse sellaisesta, että hampaita narskuttaa eestaas vaan jotkut, kuten minä, puree hampaita täysillä vain vastakkain, ilman mitään liikettä. Silloin hampaiden juuret kärsii ja lopulta tulehtuu ja hampaat tippuu pois. 

Tuohon täysillä puremiseen auttaa botox, kiskot ja kaikkien keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden lopetus. 

Niin, sanoinkin, että on kiistelty. Ja minä itse en narskuta, vaan nimen omaan puren. Mutta se voi joskus olla oire siitä, että hampaat eivät osa rennosti yhteen ja niitä yrittää "kuluttaa".  Näin tämä lääkäri minulle tämän markkinoi. 

Ja nyt 6 vuoteen ei ole mitään ongelmaa ollut. Hampaat ei myöskään ole asiasta kärsineet. Nyt ei kiskoja, joita käytin yli 10.v.  Minun ehdotus oikeasti oli, että mene aidosti asiantuntijalle asian kanssa. Joka osaa katsoa kaikki vaihtoehdot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että bruksismi voi johtua lantionpohjan lihasten kireydestä?

Paljon alapeukkuja, mutta tämä on ihan tosi juttu. T. Eri, joka oppi tämän lantionpohjan fysioterapeutilla

Vierailija
44/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään ollut purentavirheestä johtuvaa bruksismia? Todettiinko julkisella ja saitko oikomishoitoa? Vai pitääkö mennä yksityiselle, vaikka hampaissa on jo vaurioita?

Mä kävin julkisella hammaslääkärin kautta ihan kirurgin arviossa. Hän sanoi että yksin oikominen ei auttaisi tilanteeseeni, vaan pitäisi myös tehdä leuansiirtoleikkaus josta toipuminen on iso homma. Oli sitä mieltä että minuna koettaisi kaikki muut keinot, koska ei ollut varma olisiko leikkauksesta minulle enemmän haittaa kuin hyötyä. En siis siihen ryhtynyt. Joku muu varmasti selviää pelkällä oikomisella. 

Vierailija
45/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyy pitkälti myös ryhtiin. Pelkkä leukojen jumppaaminen ja hieronta ei ratkaise ongelmaa, joka ei ole leukalihaksista peräisin. Jos teet istumatyötä tai olet muuten paljon koneella tai puhelimella, kannattaa harjoituksia kohdistaa ryhtiä ylläpitäviin lihaksiin niin, että pää ei pääse tippumaan eteenpäin ja selkä pyöristymään. Tämä kiristää saman tien leuat, vaikka niitä kuinka jumppaisit. Samaistun tuohon että stressistä puhutaan tuon ohjelman yhteydessä paljon, vaikka itse ei kokisi ollenkaan olevansa stressaantunut. Kannattaa kuitenkin miettiä, oletko muutoin ylikierroksilla, onko liikunnan, levon, työn, sosiaalisen elämän tasapaino ok. Ja opettele tietoisuutta leukojen ja kielen asennosta, niin saat itsesi päiväsaikaan nopeammin kiinni niiden turhasta jännittämisestä. Vaatii harjoittelua, kokemusta on.

Vierailija
46/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut face former? 

Vierailija
47/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään ollut purentavirheestä johtuvaa bruksismia? Todettiinko julkisella ja saitko oikomishoitoa? Vai pitääkö mennä yksityiselle, vaikka hampaissa on jo vaurioita?

Mä kävin julkisella hammaslääkärin kautta ihan kirurgin arviossa. Hän sanoi että yksin oikominen ei auttaisi tilanteeseeni, vaan pitäisi myös tehdä leuansiirtoleikkaus josta toipuminen on iso homma. Oli sitä mieltä että minuna koettaisi kaikki muut keinot, koska ei ollut varma olisiko leikkauksesta minulle enemmän haittaa kuin hyötyä. En siis siihen ryhtynyt. Joku muu varmasti selviää pelkällä oikomisella. 

Täällä sama homma. Jonot ihan järjettömät, monen vuoden prosessi hampaiden poistamisineen, oikomisineen ja ylläpitohoito päälle. Leikkauksesta aikuisiällä tuosta toipuminen lienee melko hidasta. Toki jotkut on päässeet leikkaukseen ja saaneet apua mutta en pitäisi sitä itsestäänselvänä pelastuksena kaikille. Osalle tulee uutena oireena rajuja päänsärkyjä, leuan virheasentoa tai muita leukanivelongelmia leikkauksen jälkeen.

Vierailija
48/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei riitä 10 000 toistoa, jos siitä puremisesta tulee samalla aikavälillä toistoja enemmän. Mutta se on ihan totta, että tietoinen leuan ja suun rentouttaminen on välttämättömyys, jos päiväaikaisesta puremisesta haluaa eroon.

Vierailija
49/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei se kyllä juuri auta. Sama todettu. Kolmea kiskoa kokeiltu, ei auta.

Vierailija
50/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Olen omat hampaani kuluttanut viimeisessä kymmenessä vuodessa todella paljon lyhyemmiksi, vaikka käytän lähes jatkuvasti purentakiskoa öisin. Päivällä huomaan myös pureksivani ja kun hampaista katoaa se kova kiilleosa vauhti kiihtyy.

Olen pahoillani, etten voi auttaa, mutta "jaksuhali" kohalotoverilta.

Vierailija
51/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasrelaksantit voi aiheuttaa riippuvuutta, mutta sillointällöin otettuna voi antaa hetken tauon narskutteluun.

Vierailija
52/62 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengitä syvään niin että maha nousee. Lue vagus hermosta.

Vierailija
53/62 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäys vielä edelliseen. Sille, joka puhui implanteista... Bruksaajille ei laiteta implantteja.

Mulle on laitettu yksi. Toivottavasti ei tule tarvetta toiselle. 

Vierailija
54/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kiskot vuosia, mutta pääsin erikoishammaslääkärille, joka hioi hampaita ja ongelma ratkesi sillä. Tiedän, että monilla on taas huonoja kokemuksia tuosta, mutta itselläni toimi. Eli kävisin erikoistuneella hammaslääkärillä. 

Minulla on paha yläpurenta ja bruksismi. Olen purrut hampaitani unissani niin yhteen, että ylähampaiden keskimmäiset neljä hammasta on jouduttu poistamaan. Ihmiset olettavat usein, että olen juoppo, narkki tai masentunut kun näkevät että minulta puuttuu hampaita. Ihminen voi kiristellä unissaan hampaansa poikki vuosien aikaan. Ihmisten leuoissa ovat valtavat voimat. 

Ikävä kyllä näitä ei minun aikanani hoidettu mitenkään kouluhammashuollossa eikä mitään leikaleikkauksia tehty kai juuri kenellekään ikäluokassani. Toisia ikäisiäni hampaattomia leveäkasvoisia nähdessä arvaan, että bruksismi rikkoo heidänkin purukalustoaan pala kerrallaan. Itse käytän ihan kotona muotoiltua pehmeää purentakiskoa. Syvensin sen uria hampaisiin tiukemmin kiinni jäävemmiksi manikyyriin tarkoitetulla sähköllä toimivalla hiontasetillä. Desinfioin terät ennen hiontaa ja itsensä sopivaksi hiotun kiskon Corega Tabsilla. Minulla kisko lisää syljeneritystä suussa ja monesti aamulla on toisella poskella komea kuolavana, johon on sekoittunut hammastahnaa. 

Vierailija
55/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa, että kun tilanne on noin haastava, ainoa toimiva keino on hammaslääkärin pistämä botuliini eli botox. Purentalihashieronta auttaa vain vähän ja vain pari päivää -ainakin mulla. Ja kaiken maailman uskomushoidot, kuten joogat ja meditaatiot yms saa unohtaa tässä tilanteessa. 

Botoxia pistää moni muukin lääkäri. Yleensä neurologit hoitavat nykyaikana päänsärkypotilaita tarvittaessa myös botuliinilla.

Vierailija
56/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia neuvoja, kiitos kaikille vaikken ole AP. Mä huomaan nukkumaan mennessä etten ole rentoutunut ennekun puren hampaat yhteen. Aivan järjetöntä! 

Vierailija
57/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kielen kärkeä hampaiden välissä niin et voi huomaamattasi purra hampaita yhteen. 

Vierailija
58/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että bruksismi voi johtua lantionpohjan lihasten kireydestä?

Paljon alapeukkuja, mutta tämä on ihan tosi juttu. T. Eri, joka oppi tämän lantionpohjan fysioterapeutilla

Ja minä opin äitiysvalmennuksessa että kun rentouttaa leukaperänsä eikä pure hampaita yhteen niin silloin automaattisesti myös keskivartalo rentoutuu. Kokeilin tätä synnyttäessä ja se todella toimi. Oli helppo pysyä rentona synnytyksen ajan. 

Vierailija
59/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lääkitys stressiin ja ahdistukseen.

Vierailija
60/62 |
20.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki lääkitys stressiin ja ahdistukseen.

Ei se auta leukojen ja hampaiden asentovirheisiin, jotka olisi pitänyt korjata jo lapsena. Minkä sille voi jos hampaat ja leuat asettuvat kuten asettuvat jos niitä ei ole älytty oikeaan aikaan laittaa kuntoon? Hullua, että sitten maksetaan tästäkin lukuisien niskakipu- ja jännityspäänsärkysairauslomien muodossa.

Kenelläkään ei ole oikein halua paneutua asiaan silloin kun olisi jotain tehtävissä. Nykyään on käsittääkseni vielä huonompi hammashuolto kuin oli 1980-luvun lapsilla ja nuorilla.