Edes purentakisko ei auta - pelkään että hampaani murentuvat täysin
Käytän kiskoja öisin mutta heti kun otan ne aamulla pois niin hetken päästä huomaan taas purevani hampaita yhteen. Puren siis myös päiväsaikaan, aika lailla jatkuvasti. Jostain syystä hammaslääkäri kielsi käyttämästä kiskoja päiväsaikaan, syy jäi vähän epäselväksi.
Aina kun käyn hammaslääkärissä minulle huomautetaan hampaiden vaurioista ja uusista halkeamista ja leukojen kireydestä. Teen säännöllisesti saamiani leuan hierontaharjoituksia ja leuan jumppaliikkeitä mutta ei niistä tunnu mitään hyötyä olevan.
Stressistä kaikki jauhaa mutta ei senkään hoitaminen mitään auta. Aina tulee lisää stressiä uusista asioista. Yleensä en edes huomaa mitään stressiä.
Onko täällä kukaan saanut tätä ongelmaa kuriin?
Kommentit (62)
Mullakin on yläleuasta kadonnut jo neljä hammasta tämän vuoksi. Mitään apua ei saa julkiselta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa viinipullon korkista valmistettu korkki ja opetella pitämään sitä ainakin päivisin yksinollessa huulien välissä kevyesti pitäen. Siinä asennossa leuat rentoutuvat ja hampaiden yhteenpureminen vähenee ajan mittaan.
Ksylitolipurukumia kaksi palaa viisi minuuttia ruoan jälkeen. Ei kannata vahvistaa purkkaa jauhamalla niitä lihaksia, jotka rikkovat hampaat. Päiväksi vaikka jääkiekkoilijoiden tai budolajiharrastajien kotona muotoiltava silikonikisko suuhun. Se ei muuta hampaiden paikkaa suussa eikä suuta ala särkeä kuten kovaa ja tiukkaa kiskoa käyttäessä.
Hammaslääkäri kielsi purukumin pureskelun hammaskiskoa suunnitellessa. Ksylitolitabletteja voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Mun ongelma on, että otan kiskon ai a unissani pois, vaikken tahtoisi. Mikä siihen auttaisi?
Teippaat ohuet puhtaat sukat käsiin, urheiluteippiä ranteiden ympäri. Minulla ainakin kisko on sen verran tiukka, ettei sitä saa "pullautettua" suusta ilman käsin ottamista.
Mulle yksi hammaslääkäri sanoi, että lopeta stressaaminen! Muttei vastannut jatkokysymykseeni, että miten se tehdään. Kertois nyt kun on selkeesti jotain suurta keksinyt. Tuhahti.
Toinen hammaslääkäri antoi luvan pitää kiskoa päivälläkin. Tiukoissa tilanteissa, keskittymistä vaativissa, kun huomaan bruksaavani erityisesti. Sitten vaan tuli eteen se, että miten hoitaa kaiken hygienian..
Mä olen menossa botoxhoitoon vuodenvaihteen jälkeen. Siskoni on nyt käynyt pari kertaa vuodessa ja hehkuttaa tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle hammaslääkäri suositteli kiskojen käyttöä päivisin. Vaihda hammaslääkäriä. Ota botoxia.
Sille, joka puhui lantionpohjan lihaksista. Eivät lantionpohjan lihakset aiheuta bruksismia, lue se artikkelisi uudestaan.
Kirjoitapa huviksesi googleen bruksismi lantionpohja ja ole hiljaa.
Ihmiskehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lantionpohja ja purentalihakset ovat yhteydessä toisiinsa keskushermoston kautta.
Tätä yhteyttä kutsutaan orofaciaaliseksi-lantionpohjan yhteydeksi. Purentalihakset kuuluvat samaan lihasketjuun kuin lantionpohja. Kun leuka on kireänä, myös lantionpohjan lihakset voivat jännittyä ja päinvastoin.
Lantionpohjan lihakset eivät aiheuta bruksismia, niin kuin väität.
Etkö osaa lukea?
Kun leuka on kireänä, myös lantionpohjan lihakset voivat jännittyä ja päinvastoin.
Mulla oli jossain vaiheessa niin jumissa leuat jatkuvasta puremisesta että oli pää kipeä koko ajan ja leukoja särki. En saanut edes suuta auki kunnolla. Silloin näitä googlettelin ja löysin hierontaohjeet. Vähän itse hieroin parina päivänä ja sen jälkeen varasin hierinnan purentalihaksiin erikoistuneelle fyssarille. Onneksi olin itse niitä jo vähän hieronut koska eka kerta sattui niin paljon että vedet vaan tuli silmistä. Kipu oli kuitenkin ns hyvää kipua kun tiesi että se auttaa. Ekan kerran jälkeen en huomannut vielä suurta eroa. Tokan kerran jälkeen pystyin muutaman minuutin pitämään rentona mutta heti kun ajatus herpaantui niin huomasin purevani hampaita yhteen. Kolmannella kerralla oli 90 minuutin aika ja silloin hierottiin myös hartiat ja selkä, lähinnä yläselkä. Mikä rentous oli sen kolmannen käynnin jälkeen! Viikon välein kävin nuo hieronnat. Oli ihan ihmeellinen tunne kun leuat rennot ja sai suun auki. Sen jälkeen olen pärjännyt purentalihaksia itse hieromalla ja muilla harjoitteilla eli auon suura ja suipistan huulia niin kauan kun pystyn jne.
Varaa se hieroja josxet ole jo käynyt ja käy viikon välein niin monta kertaa kuin tarve. Pieni raha siitä että elämänlaatu paranee.
Mulla oli myös lantionpihjan fyssarilla käyntejä samoihin aikoihin kun olin kuullut äitiysfyssarilta että liittyy jotenkin toisiinsa. Mulla oli eka käynti lantionpohjan fyssarilla ennen purentalihasten hierontaa ja en pystynyt rentouttamaan lantionpohjaa yhtään. Kun leuat rentoutui niin pystyin rentouttamaan myös lantionpohjaa mutta en täysin ja ne harjoitteet oli haastavia. Jäi sitten se fyssarilla käynti myös eli en tiedä tämän hetken tilannetta mutta uskon että on rennompi lantionpohja kun pystyn pissaamaan ilman ongelmia.
Minulla tuota yöllistä hampaiden narskuttelua aiheutti ssri lääkkeet.
Kannattaa ap googlettaa kunnolliset purentalihasten käsittely- ja hierontaohjeet. Gua saa kampa on todella hyvä väline tuohon käsittelyyn. Oma hoito vaatii n 2-3 kk että alkaa teho näkymään mutta on sen arvoista, pari minsaa ennen nukkumaanmenoa. Stressiä kun ei voi poistaa mutta tee kaikkesi että minimoit hampaiden vauriot. Myös kannattaa tsekata onko pään, kaulan ja niskan alueella kirouksia ja jos on niin niillekin hoitoa, netistä löytyy vinkkejä.
Tuolla näköjään joku muukin oli kirjoittanut purentalihasten ja lantionpohjan yhteydestä. Ilmeisesti näin on ihan oikeasti kun sekä purentalihaksiin petehtynyt fyssari, äitiysfyssari sekä lantionpohjaan erikoistunut fysioterapeutti näin sanoi. Mutta ite tosiaan varaisin eka sen purentalihashierojan kuitenkin (ja kävisin monta kertaa, ei vain kerran) ja jos olisi ylikireät lantionpohjan lihakset niin nekin varmaan rentoutuu siinä kaupan päälle.
T:27
Minulla oli kiskot vuosia, mutta pääsin erikoishammaslääkärille, joka hioi hampaita ja ongelma ratkesi sillä. Tiedän, että monilla on taas huonoja kokemuksia tuosta, mutta itselläni toimi. Eli kävisin erikoistuneella hammaslääkärillä.
Tuli mieleen vielä purentalihasten kinesioteippaus. Aattelin kokeilla. Ja ryhtiharjoitteet. Mulla on ihan hyvä ryhti mutta huomaan silti että pään asento on virheellinen eli sekin saattaa vaikuttaa puremiseen.
T:27
Oho olipas tänne tullut paljon vastauksia, kiitos kaikille!
Jännä tuo lantionpohjan yhteys purentaan -juttu. Kun kävin ekaa kertaa gynellä niin eihän siitä tutkimuksesta meinannut mitään tulla kun jännitin niitä lihaksia niin paljon. Eli olen kyllä kieltämättä aikamoinen lihasten jännittäjä.
Botoksia tms en haluaisi ottaa.
-ap
Kokemuksesta voin kertoa, että kun tilanne on noin haastava, ainoa toimiva keino on hammaslääkärin pistämä botuliini eli botox. Purentalihashieronta auttaa vain vähän ja vain pari päivää -ainakin mulla. Ja kaiken maailman uskomushoidot, kuten joogat ja meditaatiot yms saa unohtaa tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle hammaslääkäri suositteli kiskojen käyttöä päivisin. Vaihda hammaslääkäriä. Ota botoxia.
Sille, joka puhui lantionpohjan lihaksista. Eivät lantionpohjan lihakset aiheuta bruksismia, lue se artikkelisi uudestaan.
Kirjoitapa huviksesi googleen bruksismi lantionpohja ja ole hiljaa.
Ihmiskehossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Lantionpohja ja purentalihakset ovat yhteydessä toisiinsa keskushermoston kautta.
Tätä yhteyttä kutsutaan orofaciaaliseksi-lantionpohjan yhteydeksi. Purentalihakset kuuluvat samaan lihasketjuun kuin lantionpohja. Kun leuka on kireänä, myös lantionpohjan lihakset voivat jännittyä ja päinvastoin.
No periaatteessa tuossa voi olla jotain järkeä. Kun puristan pimppilihaksia tiukalle, niin korvissa soi samalla tavalla kun silloin, kun olen purrut yön liikaa hampaita yhteen.
Minulla on auttanut botox. Mutta en enää sitä halua, liikaa ongelmia.
Käytän tarvittaessa päivisin kiskoa, ei minulta ole kukaan sitä kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kiskot vuosia, mutta pääsin erikoishammaslääkärille, joka hioi hampaita ja ongelma ratkesi sillä. Tiedän, että monilla on taas huonoja kokemuksia tuosta, mutta itselläni toimi. Eli kävisin erikoistuneella hammaslääkärillä.
Toi hiominen ei auta kaikkiin ongelmiin, enkä minä haluaisi, että terveitä hampaita hiotaan.
Kaikilla ei ole kyse sellaisesta, että hampaita narskuttaa eestaas vaan jotkut, kuten minä, puree hampaita täysillä vain vastakkain, ilman mitään liikettä. Silloin hampaiden juuret kärsii ja lopulta tulehtuu ja hampaat tippuu pois.
Tuohon täysillä puremiseen auttaa botox, kiskot ja kaikkien keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden lopetus.
Onko kenelläkään ollut purentavirheestä johtuvaa bruksismia? Todettiinko julkisella ja saitko oikomishoitoa? Vai pitääkö mennä yksityiselle, vaikka hampaissa on jo vaurioita?
Vierailija kirjoitti:
Oho olipas tänne tullut paljon vastauksia, kiitos kaikille!
Jännä tuo lantionpohjan yhteys purentaan -juttu. Kun kävin ekaa kertaa gynellä niin eihän siitä tutkimuksesta meinannut mitään tulla kun jännitin niitä lihaksia niin paljon. Eli olen kyllä kieltämättä aikamoinen lihasten jännittäjä.
Botoksia tms en haluaisi ottaa.
-ap
Älä suotta pelkää botoxia. Tässä tapauksessa se on ystäväsi. Se lamaannuttaa liian voimakkaita lihaksia muutamaksi kuukaudeksi ja säästää sinun hampaita. Kokeile edes 1 kerta niin huomaat eron.
En ole saanut kuriin, mutta huomasin e-pillerien pahentavan oireita. Eli ilmeisesti hormonit jotenkin vaikuttavat tuohon?
Magnesium, rentouttaminen ennen unta ja botox on auttanut mulla. Purentakisko pahensi (tehty väärin?) ja käytin sen sijaan kumista valkaisuun tarkoitettua muottia öisin. Monta vuotta kyllä on kestänyt, että tilanne on siedettävä. Mulla alkoi vaiva ssri-lääkkeestä.
Lantionpohjan lihakset eivät aiheuta bruksismia, niin kuin väität.