Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Edes purentakisko ei auta - pelkään että hampaani murentuvat täysin

Vierailija
18.10.2024 |

Käytän kiskoja öisin mutta heti kun otan ne aamulla pois niin hetken päästä huomaan taas purevani hampaita yhteen. Puren siis myös päiväsaikaan, aika lailla jatkuvasti. Jostain syystä hammaslääkäri kielsi käyttämästä kiskoja päiväsaikaan, syy jäi vähän epäselväksi.

Aina kun käyn hammaslääkärissä minulle huomautetaan hampaiden vaurioista ja uusista halkeamista ja leukojen kireydestä. Teen säännöllisesti saamiani leuan hierontaharjoituksia ja leuan jumppaliikkeitä mutta ei niistä tunnu mitään hyötyä olevan.

Stressistä kaikki jauhaa mutta ei senkään hoitaminen mitään auta. Aina tulee lisää stressiä uusista asioista. Yleensä en edes huomaa mitään stressiä.

Onko täällä kukaan saanut tätä ongelmaa kuriin?

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
21.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kiskot käytössä reilun kuukauden ja niitä on hiottu jo pari kertaa. Edelleen aamuisin hampaat hellänä ja välillä tulee vihlaisuja pitkin päivää, kivut ei edes paikallistu aina samoihin hampaisiin vaan on missä sattuu. Nyt on kipeytyneet myös taaimmat alahampaat. Onko muilla tällasta?

Jos hampaita puree kiskosta huolimatta, voiko alahampaat särkeä siksi? Tämä kiskojen käyttö tuntuu itsessään aiheuttavan stressiä ja hampaat oireilee enemmän kun ennen kiskoja. Olen myös koittanut venytysliikkeitä ja itse hieronut. Enpä tiedä onko apua.

Vierailija
62/62 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset purentakiskoni reilu 10 vuotta sitten istuivat kuin sukka jalkaan. Ei ollut mitään vaikeuksia.

Viime keväänä ne piti uusia.Hienosti digitaalisesti otettiin muotti purentafysiologian erikoishammaslääkärillä. Alusta saakka kiskot ovat tuntuneet vääränlaisilta. Kun ne istuvat edestä, takana tuntuvat liian leveiltä ja päin vastoin. Aluksi hiottiin pari kertaa, kun ylähampaat tulivat niin kipeiksi, että olin mennä viikonloppuna päivystykseen. Sittemmin pärjäsin niiden kanssa pari kuukautta. Sitten alkoi hammassärky ylähampaassa, minkä vuoksi kävin 2 x tarkistuttamassa, onko juurihoidon tarvetta. Hampaaseen vihloi kylmä ja kuuma. Sitten myös alahampaita alkoi vihloa kylmä ja kuuma ja esim. ruokailun jälkeen. Olin jo aiemmin huomannut, etten pystynyt enää puremaan esim. lankaa katki tai kynsiä, yläetuhampaat olivat niin "levinneet", etteivät enää osuneet alahampaisiin. Lisäksi aloin olla ässä-vikainen.

Lopetin 4 vrk sitten kiskojen käytön ja otin vanhat tilalle. Vanhat tuntuivat pieniltä, koska yläpurenta on niin levinnyt niiden uusien kiskojen takia. Parasta: hampaiden vihlonta ja särky on vähentynyt merkittävästi. Lisäksi saan purtua taas hampaani yhteen ja esim. langan katkaisu onnistuisi hampailla taas.

Mietin tässä reklamaatiota uusien kiskojen tekijälle. Ne maksoivat privaatissa satoja euroja + sitten nämä ekstra-hammaslääkärikäynnit 150 euroa per kerta. Ne vanhatkin pitäisi edelleen uusia, ovat parista kohtaa puhki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla