Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuo tullessas jne. -sanonta

Vierailija
18.10.2024 |

Pitkässä metatyöketjussa on ollut puhetta Tuo tullessas, vie mennessäs, tee ollessas -sanonnasta. Tuota sanontaa hoettiin meillä kotona lapsuudessa useasti ja myös noudatettiin sitä. Itse pidän sitä siis luonnollisena ja tehokkaana tapana toimia. Metatyö-ketjusta havahduin siihen, että joku/jotkut eivät pidä tuosta toimintatavasta, vaan pitävät sitä laiskana tai muuten huonona tyylinä hoitaa asioita.

Nyt vasta tajusin, että mieheni todennäköisesti ei pidä tuosta tyylistä. Aina huokailee ja tuhisee, jos sanon, että ota jotain mukaan, kun on menossa jonnekin. Olen vaan ajatellut, että hän on laiska tai ei vaan tajua tai huomaa asioita.

Elätkö itse tuon sanonnan mukaan? Vai onko se sinulle samantekevä asia? Vai inhoatko sitä?

Esimerkki sanonnasta: Kotiin tullessa ottaa postit postilaatikosta tien varressa. Ulos lähtiessä vie samalla roskapussin. Teeveden kiehumista odotellessa tyhjentää samalla tiskikonetta. 

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämän yhden naisen talouden sillä on saanut aina hoidettua. Sanonta ja jo sen lukeminen nostaa verenpaineen. Vien ja tuon luontaisesti sen mitä vien ja tuon. En ala pitää itseöni jatkuvassa stressitilassa sen vuoksi, että yrittäisin toimia itselleni epäluontaisella tavalla. Sitten jäisi pian tekemättä kaikki.

Ei siinä metatyö-ketjussa tai tässä keskustella mistään sinkkutaloudesta yksiössä, vaan lapsiperheiden vanhemmista ja heidän panoksestaan siellä kotona.

Kuulostat ihan Uuno Turhapurolta stressijankutuksinesi.

Vierailija
42/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muuten voi tuoda kuin tullessaan? Tai viedä paitsi mennessään? Tee olemattas?

Voi olla tuomatta, viemättä ja tekemättä. Eli hyppii roskapussin yli ja tuijottaa vesikattilaa ja heiluttelee käsiään.

Eli jos joku pyytää sinua tuomaan maitoa niin jätät tuomatta ja tuijotat vesikattilaa kun ei pyydetty tuomaan tullessaan?

Minä annan sitä maitoa jo ennen kuin pyydetään, koska en keskity tuijottamaan sitä veden kiehumista.

Tehoton tyyppi taas läjtee hakemaan sitä maitolitraa kaupasta - eikä tajua samaööa vieldä sitä roskapussia tahi tuoda kaupasta mitään muuta.

Olen sairastanut muutaman burn outin ja viimeinen taisi viedä työkyvyn. Kunnioittakaa ihmisiä, kun he kertovat omista rajoistaan. Jos sinua ahdistaa tehottomuus, jotain toista saattaa ahdistaa jatkuva vaatimus tehokkuudesta. Ihminen tarvitsee yleensä myös rentoa aikaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämän yhden naisen talouden sillä on saanut aina hoidettua. Sanonta ja jo sen lukeminen nostaa verenpaineen. Vien ja tuon luontaisesti sen mitä vien ja tuon. En ala pitää itseöni jatkuvassa stressitilassa sen vuoksi, että yrittäisin toimia itselleni epäluontaisella tavalla. Sitten jäisi pian tekemättä kaikki.

Ei siinä metatyö-ketjussa tai tässä keskustella mistään sinkkutaloudesta yksiössä, vaan lapsiperheiden vanhemmista ja heidän panoksestaan siellä kotona.

Tässä ketjussa puhutaan tästä sanonnasta?

Vierailija
44/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos arki toimii valmiiksi ihan hyvin niin olisi ihan kamalaa jos kumppani muistuttelisi kuin lasta, että ota nyt tuosta roskapussi kun lähdet lenkille tai vielä tuosta nuo pyykit koriin kun menet vessaan. 

Toki eri asia jos vaikka kotityöt kaatuvat pelkästään toisen niskaan, silloin saakin sanoa ja muistuttaa ja vaatia kunnon keskustelun, mutta joskus on myös hyvä muistaa, että koti on kaikkien siellä asuvien koti. Jos toinen tekee asiat omalla tavallaan niin sekin pitää sallia.

Eihän se arki toimi silloin hyvin jos toinen on kuin kakara jolle täytyy erikseen sanoa, että vie mennessäs se roskapussi joka on siinä oven edessä.

Hän saattaa silti tehdä paljon ja hyvin, vaikkei hoksasi juuri sitä sinun laittamaasi roskapussia viedä. En tiedä, miks

Ei saata koska hänen tyylillään tekemisen kokonaismäärä jää hyvin pieneksi.

Tuohan se ongelman ydin yleensä onkin. Toinen tekee tarkoituksellisesti tehottomasti asioita ja sitten ollaankin siinä tilanteessa, että kumpikin on käyttänyt kotitöihin saman ajan, mutta toinen on nyplännyt paria asiaa, kun toinen on tehnyt suurimman osan.

Vierailija
45/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin noudatan.

Tunnen myös sanonnan "laiskuus on lahja, kun sen oikein käyttää". Monet keksinnöt ovat syntyneet laiskuudesta. Ehkä kivikauden kansa keksi pyörän, kun ei viitsinyt kantaa tavaraa.

Niin keksi! Auto taas keksittiin, kun kukaan ei viitsinyt enää polkea...

Vierailija
46/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos päivän ensimmäisistä nauruista :D

Vierailija
47/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottu, kunnioittakaa toisia.

En minäkään ala nimitellä tässä toisia neuroottisiksi OVD-avopotilaiksi, takakireiksi stressipalloiksi, kontrolloiviksi stressiä sietämättömiksi turhautujiksi jne. Sori, etten osaa keksiä tuon halventavampia ilmauksia, kun en puhu toisille halventavasti, alentavasti tai arvostellen.

Vierailija
48/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ei ole niin kireistä, että en ehtisi odotella veden kiehumista rauhassa. 

Pää tyhjänä tollotat kattilaa. Varmasti olet mies.

Minä näen aina jotain touhuttavaa keittiössä.

Vierailija
49/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan tuon sanonnan mukaisesta toimintamallista. Hyvänen aika, miten tämä luetunymmärtäminen tuo nyt monille haasteita.

Vierailija
50/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun siihen vaiheeseen elämässä, ettet muista enää kaikkea sääntö ei toimi yhtä hyvin. Sitä tuo ja vie mennessään aivan kaikkea ja silti miettii mikä unohtui tällä kertaa. 

Vierailija
51/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä yh:t pärjäävät yksin lasten kanssa, kun tämän ketjun mukaan koko perheyhteisö romahtaa ja nainen romahtaa täysin jos mies ei vie roskapussia?

Tää on muuten jännä juttu. Puolisoni tekee paljon matkatyötä. Kun hän on poissa, minua ei stressaa kotitöiden hoito yhtään. Kaikki sujuu helposti. Kun mies on kotona stressitasoni nousevat jatkuvasti ja olen kauhean ärsyyntynyt.

Esimerkki eiliseltä illalta. Katsomme leffaa olkkarissa. Mies menee keittiöön hakeakseen lisää limsaa itselleen. Kun hän nousee sohvalta, ajattelen, että voisi ottaa samalla toiseen käteensä pöydälle jääneen roskan, mutta eipä ota. Mietin, että sanoisinko, että ota samalla se roska mukaan, mutta koska en halua olla nalkuttava nipo, en sano mitään. Olen leffaa katsoessa huomannut, että tiskikone piippasi (kova ääni!), että ohjelma on valmis. Tiskikoneen luukku pitää avata, jotta tiskit kuivuvat. Mies tosiaan kävelee sen tiskikoneen ohi jääkaapille. Ajattelen, että avaa nyt se kone. Eipä avaa, joten huudan, että hei avaa se kone. Mies huokaa ja avaa koneen.

Jatkamme leffan katselua. Ohjelman lopussa mies vie lasinsa tiskipöydälle (koska on "hyvä mies" ja tuo tiskinsä pois). Lähtee pesemään hampaitaan ja nukkumaan. Minä kerään oman lasini lisäksi mukaan myös sipsikipon. Vien nämä tiskipöydälle. Palaan hakemaan sitä roskaa ja dippiä. Laitan dipin jääkaappiin ja roskan roskiin. Haen rätin ja pyyhin pöydän. Kurkkaan vielä tiskikoneeseen. Kippaan astiat, joihin jäänyt vettä toisin päin, että kuivuvat paremmin.

Olen hel**etin vihainen.

Vierailija
52/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan että meillä se tarkoitti aina roskisten vientiä. Lapsen mieli on sellainen.

Vierailija
53/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos arki toimii valmiiksi ihan hyvin niin olisi ihan kamalaa jos kumppani muistuttelisi kuin lasta, että ota nyt tuosta roskapussi kun lähdet lenkille tai vielä tuosta nuo pyykit koriin kun menet vessaan. 

Toki eri asia jos vaikka kotityöt kaatuvat pelkästään toisen niskaan, silloin saakin sanoa ja muistuttaa ja vaatia kunnon keskustelun, mutta joskus on myös hyvä muistaa, että koti on kaikkien siellä asuvien koti. Jos toinen tekee asiat omalla tavallaan niin sekin pitää sallia.

Eihän se arki toimi silloin hyvin jos toinen on kuin kakara jolle täytyy erikseen sanoa, että vie mennessäs se roskapussi joka on siinä oven edessä.

Hän saattaa silti tehdä paljon ja hyvin, vaikkei hoksasi juuri sitä s

Tuohan se ongelman ydin yleensä onkin. Toinen tekee tarkoituksellisesti tehottomasti asioita ja sitten ollaankin siinä tilanteessa, että kumpikin on käyttänyt kotitöihin saman ajan, mutta toinen on nyplännyt paria asiaa, kun toinen on tehnyt suurimman osan.

Jakakaa vastuut luontaisten vahvuuksien mukaan, tällöin kokonaismäärä jää pienemmäksi mahdolliseksi. Ja jos joku haluaa käyttää enemmän aikaa, mitä se sinua vaivaa, vaikka siivoaisi koko päivän.

Vierailija
54/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ala nimitellä tässä toisia neuroottisiksi OVD-avopotilaiksi, takakireiksi stressipalloiksi, kontrolloiviksi stressiä sietämättömiksi turhautujiksi jne. Sori, etten osaa keksiä tuon halventavampia ilmauksia, kun en puhu toisille halventavasti, alentavasti tai arv

Sinänsä hassu tapa puhua halventavasti toiselle, että kertoo mitä sanoisi jos puhuisi halventavasti.

Vierailija
55/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina jossain määrin tätä noudattanut, mutta täydellisesti sisäistin sen, kun olin yhtäkkiä tilanteessa, jossa jouduin omaishoitajaksi eli tekemään kahden ihmisen työt ja hoitamaan sivussa sitä toista, jonka työt jäivät minun hoidettavikseni. On vain ollut pakko huomata joka askeleella juuri siinä kohtaa tekemätön työ, ja tehdä se.

Enää en voisi ajatellakaan pienten askareiden tekemistä erikseen ilman, että siinä matkan varrella hoidan yhden jos toisenkin asian.

Pienet tekemättömät työt kuormittavat huomattavasti vähemmän, kun ne vain yksinkertaisesti tekee eikä päivittele, että tuokin homma pitäisi hoitaa. Alkaen vaikkapa jostain astian kiikuttamisesta astianpesukoneeseen tai sohvalle lojumaan jääneen sukan viemisestä kaappiin tai pesukoneeseen.

Vierailija
56/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäni ei ole niin kireistä, että en ehtisi odotella veden kiehumista rauhassa. 

Juu. Sinä olet sinä ja hän on hän. Olen satavarma, että hän osaa tehdä loistavasti jotain, mistä sinä et tajua rahtuakaan.

Millaiset työt teillä viejö/tuojilla on?

Vierailija
57/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ala nimitellä tässä toisia neuroottisiksi OVD-avopotilaiksi, takakireiksi stressipalloiksi, kontrolloiviksi stressiä sietämättömiksi turhautujiksi jne. Sori, etten osaa keksiä tuon halventavampia ilmauksia, kun en puhu toisille halventavasti, alentavasti tai arv

Sinä kuulostat aivan Uuno Turhapurolta. Hrivittävä sössötys stressitasoista, kun kyse on siitä, että aikuinen oikeustoimikelpoinen ihmienn vie roskapussin jäteastiaan, joka on metrin päässä siitä autosta, johon kyseinen henkilö tyhjin käsin on menossa, ulko-ovesta, jonka edessä ko. roskapussi on.

Jo tällä vaivalla minkä olet uunona käyttänyt vastaan vänkyttämiseen, olisit kehittänyt kokonaisen systeemin kyseiselle ongelmalle. Ja kipaissut puolimaratonin sen päälle.

Vierailija
58/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Sinä olet sinä ja hän on hän. Olen satavarma, että hän osaa tehdä loistavasti jotain, mistä sinä et tajua rahtuakaan.

Millaiset työt teillä viejö/tuojilla on?

Kotona pitää toisen tehdä oma puoliskonsa, ei siinä riitä tekosyyksi kodin ulkopuoliset asiat. Ja kai nyt on sanomattakin selvää, että jos aivot on kotona ameeban tasolla, ei se työmenestyskään kummoista ole.

Vierailija
59/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan tuon sanonnan mukaisesta toimintamallista. Hyvänen aika, miten tämä luetunymmärtäminen tuo nyt monille haasteita.

Ahaa. Minä kuvittelin, että tälle avattiin oma ketju, jotta itse sanontaan ja siihen liittyviin asioihin pureudutaan tarkemmin, koska siinä toisessa ketjussa on kymmeniä sivuja toimintamalleista.

Vierailija
60/167 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasta aikuisiällä opetellut elämään tuon sanonnan mukaan, edelleen joudun joskus vahtimaan itseäni ja muistuttamaan asiasta. Mutta kyllä, toimiva systeemi on!