Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsia tekevän hoitovastuu vielä vanhuksenakin

Vierailija
18.10.2024 |

Kuljin eilen pitkänmatkan junalla töistä kotiin, ja samassa junassa istui isovanhemmat kahden lapsenlapsensa kanssa (tämä oli keskustelusta pääteltävissä). Lapset olivat ehkä 5 ja 7-vuotiaita. Nuorempi hölötti koko matkan ja teki rasittavia kysymyksiä, kuten "onko nää ne samat pellot jotka me äsken nähtiin?". Isoäiti: "Ei, koska juna menee kokoajan eteenpäin". Lapsi: "Mistä sä tiedät?"  Ja isoäiti selittää. Päläpäläpäläpälä. Jossain vaiheessa isoisä passitettiin hölöttäjän kanssa leikkivaunuun, jota tämä oli jo pidempään mankunut, ja minäkin sain kaivatun hiljaisen hetken levähtää pitkän työpäivän jälkeen.

Mietin tuossa, että kyllä on lapsia tehneen lapsenhoitovastuu pitkä! Ensin omat lapset, ja sitten vielä lapsenlapset päälle. Toki joku nyt sanoo, että ei niitä lapsenlapsia ole pakko hoitaa, mutta kyllä monet niin kuitenkin tekevät, ja yleisesti sitä odotetaan. Muuten syntyy hirveä itku ja valitus esim. Vauvapalstalle, kun isovanhemmat ei välitä. Mulla meinas hermo mennä siihen hälinään jo yhden junamatkan aikana ja mietin, että huh! Lapset olivat selvästi menossa isovanhemmilleen yökylään. Vanhuksilla tuo hulabaloo jatkuu tauotta ehkä monta päivää. Miten he jaksavat?

Pelottaako teiltä lapsen tehneitä se, että loppuelämä on "velvollisuus" hoitaa ja huolehtia, olla saatavilla jouluna ja juhannuksena?

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 4v poika on tällä hetkellä mun vanhempien luona ja ihan itse kysyivät milloin poika voi taas tulla mummolaan yökylään.

Vierailija
22/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat olis suoraan voineet varata sen leikkivaunun, niin työmatkalaiset olisivat voineet matkustaa hiljaisuudessa. Törkeetä tuoda ruuhka-aikaan melskaavat penskat julkiseen kulkuneuvoon.

Julkinen kulkuneuvo on tarkoitettu julkiseksi, eli kaikille ihmisryhmille, myös niille pienille. Nirppanokat matkustakoot muilla tavoilla, jos ei seura kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lisääntyminen on oma ja vapaaehtoinen valinta, suuntaan tai toiseen. Ei tarvitse pelätä eikä valittaa, kun tekee niin kuin itse haluaa tulevaisuuden menevän.

Vierailija
24/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat olis suoraan voineet varata sen leikkivaunun, niin työmatkalaiset olisivat voineet matkustaa hiljaisuudessa. Törkeetä tuoda ruuhka-aikaan melskaavat penskat julkiseen kulkuneuvoon.

Julkinen kulkuneuvo on tarkoitettu julkiseksi, eli kaikille ihmisryhmille, myös niille pienille. Nirppanokat matkustakoot muilla tavoilla, jos ei seura kelpaa.

Ei lemmikkien kanssakaan matkusteta missä sattuu. Sille on syynsä, miksi juniin on rakennettu leikkivaunut.

Vierailija
25/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on itsekin ollut lapsi. Hän on vain unohtanut että joku on häntäkin hoitanut.

On laskettu että maailmanhistorian aikana on maapallolla elänyt n. 100 miljardia ihmistä (100 000 000 000). Tiettävästi yksikään EI ole voinut vaikuttaa omaan syntymäänsä.

Vierailija
26/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lemmikkien kanssakaan matkusteta missä sattuu. Sille on syynsä, miksi juniin on rakennettu leikkivaunut.

Ei niitä sinua varten ole kuitenkaan rakennettu vaan siksi että halutaan tarjota lapsille niitä palveluita ja mukavampi tapa matkustaa.

Vierailija
27/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on itsekin ollut lapsi. Hän on vain unohtanut että joku on häntäkin hoitanut.

Ei vältämättä ole kukaan hoitanut. Itse olin reilun kolmen ja vanhempi sisko reilun kuuden ikäinen, kun vastasyntynyt vauva lykättiin meidän hoidettavaksi imettämistä lukuunottamatta. Toki myöhemmin sain selville, että äiti  kärsi synnytyksen jälkeisestä masennuksesta, jota ei siihen aikaan hoidettu. Ja isä oli töissä toisella paikkakunnalla.

Vierailija
28/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*siis lapsi vaati selityksen sille, miten isoäiti voi tietää etteivät pellot olleet ne samat, jotka oli ohitettu junamatkan aikana jo aiemmin. 

Ap

Öh, oletko itse ollut 5-vuotias? Kyselitkö koskaan asioita? 

Vierailija
29/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmatkalainen voi mennä autolla jos ei elämän ääniä kestä.

Vierailija
30/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmatkalainen voi mennä autolla jos ei elämän ääniä kestä.

Ja kaikilla alle 35-vuotiailla on joka tapauksessa kuulokkeet korvilla, vääntää sen tiktokin ääntä isommalle vaan.

Vierailija
31/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

*siis lapsi vaati selityksen sille, miten isoäiti voi tietää etteivät pellot olleet ne samat, jotka oli ohitettu junamatkan aikana jo aiemmin. 

Ap

Öh, oletko itse ollut 5-vuotias? Kyselitkö koskaan asioita? 

Johan se aloituksessa pitkään ja vuolaasti selostaen kyselee yksinkertaisia asioita.

Vierailija
32/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat syyttömiä olemassaoloonsa ja huonoon kasvatukseensa. Syypäitä ovat yksinomaan vanhemmat, joiden tulisi pyytää anteeksi kaikilta muilta kehnoja kasvatustaitojaan.

Vierailija
33/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tekisi siitä, jos olen kerran nähnyt isovanhemmat ja lapset junassa. Voi olla, että isovanhemmat eivät mitenkään aktiivisesti osallistu perheen elämään.

Mutta olisi kyllä tärkeää pitää rajat. Tutussa perheessä ihan kaiketi terveet ja toimintakykyiset vanhemmat lykkäävät muksunsa isovanhemmille joka ikinen viikko yökylään ja isovanhemmat hoitavat neuvolakäynnit yms. Isovanhemmat valittelevat, miten eivät ehdi omasta hyvinvoinnistaan huolehtia. Tavallaan se on sitten oma vika, jos ei osaa sanoa ei ja palauttaa vastuuta vanhemmille. On eri asia, että isovanhemmat auttavat kuin että isovanhemmat näkevät lapsia suunnilleen enemmän kuin vanhemmat.

Vierailija
34/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pelottaako teiltä lapsen tehneitä se, että loppuelämä on "velvollisuus" hoitaa ja huolehtia, olla saatavilla jouluna ja juhannuksena?"

Kuka sen velvollisuuden määrittelee? Edes omalle lapsilleni en ole ollut saatavilla joka hetki.

Kyllä minä mummona osaan sanoa ei jos on muuta menoa eikä siitä kukaan ota nokkiinsa. Jouluna nyt muutenkin rakennan joulun perheelle ja juhannuksena kuka vaan on tervetullut mökille.

Vierailija
35/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselykaysi on ihana! Sehän on älyn merkki. Siitä syntyy hauskoja keskusteluita, voin opettaa lapselle asioita,  laskea leikkiä, hassutella, ehkä mennään yhdessä kirjastoon.

Viihdyn jopa paremmin lasten ja nuorten kanssa kuin oman ikäisten. Neljän äiti olen, ja toivottavasti pian isoäiti. 

Vierailija
36/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks sulla on silmälasit? Miks sä käyt töissä? Miks sä matkustat? Miks pitää pestä hampaat? Miks aurinko laskee? Miks pissa on keltasta?

AAAAAaaaarghhhhhhhhhh!!!

Vierailija
37/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi sanoa: ota itse selvää ja laittaa vastamelukuulokkeet päähän. :)

Vierailija
38/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun äitini hoitanut koskaan lastenlapsiaan. Tapasi pari kertaa vuodessa kun isovanhemmat kävivät kylässä ja tulivat valmiiseen pöytään. Viisikymppisenä isoäidiksi tulleella äidilläni oli kiire tehdä omia töitä ja muuttaa Espanjaan asumaan.

Nyt hän on vanhus ja ihmettelee kun lastenlapset eivät ole kiinnostuneita. Eivät varmasti ole, kun ei heistäkään ole koskaan oltu kiinnostuneita.

Niin että vastuu lastenhoidosta on vain ja ainoastaan vanhemmilla. Äitini on sitä mieltä että jokainen hoitakoon omat lapsensa. Hän vain on jo unohtanut että hoidatti omat lapsensa isoäideillä.

Vierailija
39/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin niitä lapsia voi pyytää puhumaan vähän hiljempää jos on ihan pakko kerran kokoajan päästää jotain ääntä suustaan.

Vierailija
40/103 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks sulla on silmälasit? Miks sä käyt töissä? Miks sä matkustat? Miks pitää pestä hampaat? Miks aurinko laskee? Miks pissa on keltasta?

AAAAAaaaarghhhhhhhhhh!!!

Älä kysele koko ajan. Ei ole sopivaa häiritä kysymyksillä kaiken aikaa. Haluan nyt olla hetken rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme