Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??

Vierailija
16.10.2024 |

Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?

Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.

Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.

Jep. Ikää 48v, kohta 49v.

Kommentit (295)

Vierailija
61/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli nelikymppisistä naisista varmaan suurin osa on jo raudanpuutteisia kuukautisista johtuen, mikäli eivät ole tajunneet ottaa rautalisää koko elämänsä ajoin aina ajottaisina kuureina.

Raudanpuute aiheuttaa kaikki samat oireet, mitä esivaihdevuosioireetkin

Vierailija
62/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te "vuoden kuin härän kurkusta" olette selvinneet työpaikalla?

Kysyn koska pelkään tuon alkavan minullakin.

Superplus-tamponin vaihto tunnin välein, lisäksi yöside ja kuukautispikkuhousut yhtä aikaa.

Otan saikkua ekat 2 päivää. Ja ennen kuin valitatte, tämä tarvii tehdä pari kertaa vuodessa koska kuitenkin joskus sattuu alkamaan viikonloppuna ja lomapäivinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten te "vuoden kuin härän kurkusta" olette selvinneet työpaikalla?

Kysyn koska pelkään tuon alkavan minullakin.

Superplus-tamponin vaihto tunnin välein, lisäksi yöside ja kuukautispikkuhousut yhtä aikaa.

Minulla käytössä caprilon. Vuodan siitä huolimatta ihan hyvin, mutta saatan selvitä pari kolme tuntia tamponilla ja siteellä.

Vierailija
64/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainiin, tuossa joskus heinä/elokuussa havahduin hiustenlähtöön ja seurattuani sitä n.1kk ajan päätin tilata ja kokeilla Biorion-kapseleita. Tiedä sitten ovatko syynä vai ei, mutta viimeiset viikot karvakato ollut vähäisempää. Luojan kiitos.

Ap

Tuossa vaiheessa menkat runsastui ja vuodin niin, että kehittyi raudanpuute. Voithan tsekkauttaa arvot, jos oireita.

Vierailija
65/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raudan puute väsyttää ! Siinä 45-55 välillä ne iskee ja jatkuu ehkä toisilla pitkäänkin. Kilpirauhanen pitää tutkia. Estrogeeni geeli auttaa. Kun kuukautiset loppuu kokonaan tulee olo että kuin täs nyt näin kävi. Miten ihmeellistä. Sekavuus johtuu hormonivajeesta ja muusta. Joten terveyskauppaan ja gynegologille. Koronan takia ei enää kannata viivytellä. Rautaa on pinaatissa ja maksalaatikossa sekä munissa. Viinirypäleissä. Viinissä. Kunnon munakas pinaatilla ja vähän mustaa makkaraa. Pullovesi ja Vichy helpottaa oloa. 

Vierailija
66/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meno paussi onkin meno MENO paussi pause. Stoppi. Seis. Yrittää mennä vaan ei mitenkään pääsekään. 

Vierailija
67/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöunista huomasin ensimmäisenä. Olen aina ollut hyvä nukkuja ja nauttinut pitkistä unista. Aamuyön heräilyt alkoi toden teolla häiritä, kun uni ei enää tullutkaan. Valvoin öisin jopa pari tuntia ja sitten lyhyt nukahdus ennen kellonsoittoa.

Aloin gynen suosituksesta syödä Qlaira-pillereitä ja ne on auttaneet myös nukkumiseen. Vessassa käyn lähes joka yö, mutta saan heti unen päästä kiinni.

Olen liikunnallinen ja hoikka, mutta jatkuvasti jotain paikkaa särkee. Eikä ole tällaista ollut 10 vuotta sitten. Kävin jopa lonkan magneettikuvassa, mutta ei sieltä mitään löydy. Kunhan kolottaa. Polvi on toinen.

Kuukautisistani minulla ei ole harmainta hajua. Kierukkaa käytin 7 vuotta eikä kuukautisia ollut. Qlairallakin ne pysyy poissa. Mitään muutakaan en huomaa, mikä kertoisi että on joku tietty kierron vaihe. Olenkin miettinyt, että jos näin jatkuu, niin mistä tiedän, milloin ne oikeasti loppuu?

44 vuotta on mittarissa

Vierailija
68/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että esivaihdevuosioireet ovat miltei aivan samat, kuin mitä on raudanpuutteessa ja kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Luin koko ketjun läpi ja kaikkien teidän oireet voivat johtua myös niistä. Kannattaa ensin poissulkea noi kaksi hyvin tyypillistä vaivaa, ennenkuin pyydätte hormoneita. Hormonit eivät korjaa raudanpuutetta eivätkä kilpirauhasta. Muistakaa, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua myös raudanpuutteesta. 

Ihan hyvä huomio, mutta ei tänne jaksaisi koko sairaushistoriaansa ja kaikkia labratuloksia tilittää. Aloituksessa kysyttiin esivaihdevuosista. Minä ja varmaan moni muukin on käynyt erityisesti naisille suunnatuissa labrakokeissa, ja näin on muut asiat jo otettu huomioon/poissuljettu.

Vierailija
69/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin tuli muistisairautta sitten ärtymys sitten hikoilu ja epäiltiin jopa MS tautia.

Paikat kuivuivat ja pissaa tuli muutama tippa kerrallaan.

Peräsuoli tuli pihalle koska piti pinnistää.

Nykyään jopa kohdunkaula on ulkona, mutta helpottaa

Vierailija
70/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hormonipillerit, ota selvää onko suvussa rintasyöpää

Yksittäinen tai pari rintasyöpätapausta suvussa ei tee vielä alttiiksi syövälle, sillä rintasyöpään sairastuu joka kahdeksas. Tärkeämpää rintasyövän estämisessä on ylipainon välttäminen ja alkoholittomuus.

Vierailija
71/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumia aaltoja, paha aivosumu, erittäin epäsäännölliset RUNSAAT menkat, kipuja random nivelissä, unettomuus. Siinä mun pahimmat. Nyt 56 v. touvottavasti jo lopullisesti ohi 

Vierailija
72/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin tuli muistisairautta sitten ärtymys sitten hikoilu ja epäiltiin jopa MS tautia.

Paikat kuivuivat ja pissaa tuli muutama tippa kerrallaan.

Peräsuoli tuli pihalle koska piti pinnistää.

Nykyään jopa kohdunkaula on ulkona, mutta helpottaa

Oletko sinä tosissasi? Peräsuoli ja kohdunkaula ulkona?

Vierailija
73/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä varata aika gynelle. Isot myoomat pitäisi poistaa ja harkitsen myös munasarjojen poistoa koska suvussa paljon munasarjasyöpään kuolleita. En uskalla aloittaa estrogeenilisää ilman poistoa.

Vierailija
74/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain vikan lapseni melkein 47-vuotiaana, luomusti. Sen jälkeen onkin jo pari vuotta kk-kierto toiminut kuin unelma, ihan kuten nuorena. Onko muillakin raskaus- ja imetysaika freesannut systeemiä? :-) Mut ikäähän tässä jo väistämättä on joten odotellaan mitä tuleman pitää...

Ps. Vanheneminen on ainoa tapa elää pitkään. :-)

Vierailija
75/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ONKO MITÄÄN HORONITONTA HOITOA SAATAVILLA? TÄÄ ON HELV... enkä voi käyttää estrogeenia. VATUTTAA LÄHES KOKO AIKA.

Terveellinen ruokavalio, lihaskuntoliikunta, terapia, painonpudotus.

V*tuttaa nämä liikunta ja painonpudotus länkyttäjät. Itse olen aina ollut kuivan kesän orava. Olen juossut toissavuoteen saakka maratoneja, käyn säännöllisesti salilla, harrastan muutenkin runsaasti liikuntaa ja grammaakaan ei ole liikaa. Päin vastoin, olen koko ikäni yrittänyt lisätä painoa. Mutta silti vaihtarit oli ihan perseestä; outoja kipuja, kuivumista, mielialan vaihtelua ja mitä ikinä onkaan oireita kirjattu, mulla oli varmaan puolet niistä. Liikuntaa ja painonpudotusta japaskat.

Vierailija
76/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin jo, mutta lisään noista huonontuneista unista, että tehtiin kotona kaikki mahdollinen. Minulle laitettiin oma huone ja ostettiin jopa uusi sänky! Tämä makkari oli talon hiljaisemmalla puolella. Korvatulppiakin pidin välillä. Yritin olla juomatta illalla. Ja silti 'pling' silmät rävähti aamuyöllä auki. Piinaavaa!

Vierailija
77/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 v:

Kierto lyhentynyt 31 päivästä 27 päivään. 

Univaikeudet. Vatsarasva. Nivelvaivat. Väsymys. Muistiongelmat. Vatsa kovalla ja ilmavaivat. Kuiva iho. Kaksihasraiset hiukset. Liikuntasuoritukset heikentyneet parissa vuodessa. Tyhmentyminen.

Vierailija
78/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ONKO MITÄÄN HORONITONTA HOITOA SAATAVILLA? TÄÄ ON HELV... enkä voi käyttää estrogeenia. VATUTTAA LÄHES KOKO AIKA.

Terveellinen ruokavalio, lihaskuntoliikunta, terapia, painonpudotus.

V*tuttaa nämä liikunta ja painonpudotus länkyttäjät. Itse olen aina ollut kuivan kesän orava. Olen juossut toissavuoteen saakka maratoneja, käyn säännöllisesti salilla, harrastan muutenkin runsaasti liikuntaa ja grammaakaan ei ole liikaa. Päin vastoin, olen koko ikäni yrittänyt lisätä painoa. Mutta silti vaihtarit oli ihan perseestä; outoja kipuja, kuivumista, mielialan vaihtelua ja mitä ikinä onkaan oireita kirjattu, mulla oli varmaan puolet niistä. Liikuntaa ja painonpudotusta japaskat.

Sanos muuta, itse harrastan ultrajuoksua ja niin vain kaikki nivelet ja lihakset kipeytyi ja tuli käsittämätön väsymys esivaihdevuosissa. Estrogeeni auttaa paljon, mutta testosteronia ei ole gynekologini suostunut määräämään, koska olen hänestä sellaiseen liian jaksava, koska toki vieläkin pystyn juoksemaan kymmenien kilometrien lenkkejä. Kaikki mahdolliset vitamiinit ja hivenaineet käytössä +kreatiini.

Vierailija
79/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksittäinen tai pari rintasyöpätapausta suvussa ei tee vielä alttiiksi syövälle, sillä rintasyöpään sairastuu joka kahdeksas. Tärkeämpää rintasyövän estämisessä on ylipainon välttäminen ja alkoholittomuus.

Mutta kun ei se alkoholittomuuskaan tai laihuus näytä suojaavan suvun syövältä. Itselläni ei ole rintasyöpää, mutta muun syövän vuoksi tehdään tt-kuvauksia monta kertaa vuodessa ja rinnatkin saavat säteilystä osansa. En saa korvaushoitoa. Minulla vaihdevuosioireet ovat lähinnä huonoa nukkumista, kasvojen karvoittumista ja naama on valahtanut. Vtuttaa kyllä, mutta pahemminkin voisi olla.

ps. Te joilla on suvussa rintasyöpää, kannattaa tutkituttaa näkyykö perimä labrakokeissa 

Vierailija
80/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ei se alkoholittomuuskaan tai laihuus näytä suojaavan suvun syövältä. Itselläni ei ole rintasyöpää, mutta muun syövän vuoksi tehdään tt-kuvauksia monta kertaa vuodessa ja rinnatkin saavat säteilystä osansa. En saa korvaushoitoa. Minulla vaihdevuosioireet ovat lähinnä huonoa nukkumista, kasvojen karvoittumista ja naama on valahtanut. Vtuttaa kyllä, mutta pahemminkin voisi olla.

ps. Te joilla on suvussa rintasyöpää, kannattaa tutkituttaa näkyykö perimä labrakokeissa 

Onko sinun suvussa myöskään estrogeenikorvaushoidottomuus ketään rintasyövältä pelastanut? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän