Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??

Vierailija
16.10.2024 |

Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?

Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.

Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.

Jep. Ikää 48v, kohta 49v.

Kommentit (295)

Vierailija
81/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 v:

Kierto lyhentynyt 31 päivästä 27 päivään. 

Univaikeudet. Vatsarasva. Nivelvaivat. Väsymys. Muistiongelmat. Vatsa kovalla ja ilmavaivat. Kuiva iho. Kaksihasraiset hiukset. Liikuntasuoritukset heikentyneet parissa vuodessa. Tyhmentyminen.

Lisäys: Säärikarvat kasvaa takaisin parissa päivässä ajelun jälkeen nykyään. Yksi musta viiksikarva alkoi kasvaa aina samaan kohtaan, mutta nyppäsin pinseteillä pois muutaman kerran, eikä ole enää näkynyt.

Vierailija
82/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 v:

Univaikeudet. Vatsarasva. Nivelvaivat. Väsymys. Muistiongelmat. Vatsa kovalla ja ilmavaivat. Kuiva iho. Kaksihasraiset hiukset. Liikuntasuoritukset heikentyneet parissa vuodessa. Tyhmentyminen.

Sinulla on kuitenkin vielä melko hyvä lähinäkö, kun bongailet kaksihaaraisia. Itseltäni sellaiset on hävinneet aivan kuten heinäsirkat on kadonneet omien vanhempieni maailmasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa, että esivaihdevuosioireet ovat miltei aivan samat, kuin mitä on raudanpuutteessa ja kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Luin koko ketjun läpi ja kaikkien teidän oireet voivat johtua myös niistä. Kannattaa ensin poissulkea noi kaksi hyvin tyypillistä vaivaa, ennenkuin pyydätte hormoneita. Hormonit eivät korjaa raudanpuutetta eivätkä kilpirauhasta. Muistakaa, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua myös raudanpuutteesta. 

Ei johdu ainakaan minulla. Ferritiinit on ollut niin korkeat että olen luovuttanut verta laskeakseni ferritiinin määrää, kilpparit priimaa. Prolaktiiniarvot on viitearvojen alarajalla. Luteaaliajan hormonit koholla. Olen tukevasti menossa kohti menopaussia. Ja tosiaan omasta listasta unohtui painon nousu. +14kg puolessatoista vuodessa. Erityisesti vatsan alueelle kertynyt. Sydämentykytykset myös valvottaa välillä öisin. Paniikkikohtauskin on kerran ollut.  Ne unohtui listastani. Nro 39

Vierailija
84/295 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44 v:

Sinulla on kuitenkin vielä melko hyvä lähinäkö, kun bongailet kaksihaaraisia. Itseltäni sellaiset on hävinneet aivan kuten heinäsirkat on kadonneet omien vanhempieni maailmasta.

Kiitos mutta ei ole! Todella huono näkö on! Vahvat silmälasit. En tajua, miten näen nuo kaksihasraiset hiukset. Esimerkiksi pölyä en näe enää, ja siivoaminen on vaikeaa ilman laseja. Ikää vasta 44..

Vierailija
85/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ONKO MITÄÄN HORONITONTA HOITOA SAATAVILLA? TÄÄ ON HELV... enkä voi käyttää estrogeenia. VATUTTAA LÄHES KOKO AIKA.

Terveellinen ruokavalio, lihaskuntoliikunta, terapia, painonpudotus.

V*tuttaa nämä liikunta ja painonpudotus länkyttäjät. Itse olen aina ollut kuivan kesän orava. Olen juossut toissavuoteen saakka maratoneja, käyn säännöllisesti salilla, harrastan muutenkin runsaasti liikuntaa ja grammaakaan ei ole liikaa. Päin vastoin, olen koko ikäni yrittänyt lisätä painoa. Mutta silti vaihtarit oli ihan perseestä; outoja kipuja, kuivumista, mielialan vaihtelua ja mitä ikinä onkaan oireita kirjattu, mulla oli varmaan puolet niistä. Liikuntaa ja painonpudotusta japaskat.

Liiku vähemmän ja syö enemmän. Anteeksi, mutta vaikutat aika takakireeltä tyypiltä 😁.  

Vierailija
86/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen näitä aivan ihmeissäni. Minulla kuukautiset loppuivat 57- vuotiaana ja hiukan olen huomannut nivelkipuja. Länkytän jälleen kerran liikunnan ja hyvän ravinnon merkityksestä. Rasvoittuminen ei niinkään johdu hormoneista, vaan sittä, että lihassoluja kuolee iän myötä ja lihasmassa korvautuu rasvalla. Siihen ei auta muu kuin kasvattaa niiden jäljellä olevien lihassolujen kokoa eli viimeistään viisikymppisenä nostamaan rautaa. Liikkumattomuus ja ylipaino ovat todellisia ongelmia ja luultavasti monet vaivat johtuvat niistä. Vaikka tietysti tällä palstalla kaikki ovat hoikkia ultrajuoksijoita, niin suurin osa kansasta on ylipainoisia. 

Vierailija
87/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luen näitä aivan ihmeissäni. Minulla kuukautiset loppuivat 57- vuotiaana ja hiukan olen huomannut nivelkipuja. Länkytän jälleen kerran liikunnan ja hyvän ravinnon merkityksestä. Rasvoittuminen ei niinkään johdu hormoneista, vaan sittä, että lihassoluja kuolee iän myötä ja lihasmassa korvautuu rasvalla. Siihen ei auta muu kuin kasvattaa niiden jäljellä olevien lihassolujen kokoa eli viimeistään viisikymppisenä nostamaan rautaa. Liikkumattomuus ja ylipaino ovat todellisia ongelmia ja luultavasti monet vaivat johtuvat niistä. Vaikka tietysti tällä palstalla kaikki ovat hoikkia ultrajuoksijoita, niin suurin osa kansasta on ylipainoisia. 

Taput itseäsi olalle, olet onnekas.

3,  itse kokkaava kasvissyöjä, 12000 askelta joka vuorossa. Kapein kohta keskellä.

Vierailija
88/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esivaihdevuosioireet päällä.

Unettomuus ja yhtäkestoisen yöunen vaikeus (3h unta ja sitten ei), hiusten oheneminen ja lähteminen, ei-mistään-tulevat-paniikkiahdistukset, ruuansulatusongelmat ilma/paine ja tukalat olot ja vissiin happo-emästasapainon häröily, välillä huimaus ja oksettava olo (verenpaino alhainen niin vissiin sitten vaikuttaa helpolla), migreenityyppinen tila äänten ja valojen ja huonon olon kera välillä (nää huonot olot mulla oli aiemmin kuukautisten aikaan, meni max parissa päivässä, nyt voi jatkua pari viikkoa jne ja välillä tuntuu että koko ajan lievä öö-olotila) , särkyä selän alueella (mg-kuvat ok) menee paikat juntturaan (ei tietoa onko nivel- vai lihaskalvo vai tukikudos- vai mitä hommaa), vähän aivosumua, viluisuus välillä (aiemmin ei juuri ikinä), kofeiini ei enää käy elimistö reagoi (aiemmin oli ok). 

Sain yks gyneltä hormonikorvaustabletit, Tibocinaa 2.5 mg. Nyt ollut vuoden käytössä, mietin uuden ajan varaamista ja hormonitasojen tarkistamista että onko annos liian matala, koska alunperin kun aloitin ne  öklö olo lähti pois ja myös viluisuus lähti, hiukset alkoivat kasvaa takaisin ohimoihin ja aivosumu lähti tyystin pois - tuntui että ajattelu meni terävämmäksi kuin ennen esivaihdevuosia. Noin siis vuosi sitten, mutta nyt öklön olon kanssa taas mennään. Hyvät vaikutukset kuitenkin olleet ja epäilen, että voi olla liian matala taso. 

Veri/labratestejä on tehty, ct-kuvat jopa otettu että ei ole mitään hälyyttäbää, tähystykset ok. Ferritiiniä ei ole otettu ja sen aion selvittää, Hb oli 139 mutta sehän ei kerro kaikkea. Syön sekaruokaa terveellisesti.

Vierailija
89/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa 70 prosenttia jo 30-v. nuorista aikuisista on ylipainoisia, joten älkää muutamasta vaihtarikilosta kukaan ylenmäärin stressatko. Sehän voi olla vain naisellista, pieni pehmeys ja pyöreys.

Tsemppiä siskot. 

Vierailija
90/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ylipaino ja liikkumattomuus. Olen hoikka ultrajuoksija ja oireita esivaihdevuosissa tuli silti, kuten aiemmin kerroin. Ei minua liikunta ja hyvä ruokavalio murrosiänkään oireilta suojannut.

Vierailija
91/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin vaihdevuosioireeni oli niiden paniikinomainen pelko. Luin netistä toinen toistaan kamalampia kauhukertomuksia naisista, joiden elämän vaihdevuosioireet olivat suistaneet raiteiltaan. Päätin jo etukäteen, etten ala kärsiä niiden takia, vaan hankin itselleni hormonikorvaushoidon heti, kun oireet käyvät häiritseviksi. Mutta mitä tapahtui? Kuukautiseni loppuivat kuin seinään ilman ensimmäistäkään vaihdevuosioiretta. En kokenut kuumia aaltoja, univaikeuksia, kipuja, ärtyneisyyttä tai haluttomuutta. En muista koskaan olleeni yhtä tyytyväinen elämääni kuin tällä hetkellä. Nautin ulkonäöstäni, parisuhteestani, työstäni, ihan kaikesta:) Tiedän, ettei viestini tuo lohtua voimakkaista oireista kärsiville. Tahdon kuitenkin todeta, että toisinkin voi käydä. 

Vierailija
92/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja oireita omasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta, mutta estrogeeni on ilmeisesti jollakin tapaa yhteydessä kilpirauhashormoneihin, joten ehkä se selittäisi samanlaisen oirekuvan, en tiedä. Itsellä auttoi vaivoihin kilpiraihaslääkityksen korotus, ehkä olisin päässyt samaan tilanteeseen estrogeenilla, mutta itse en voi sitä käyttää. N54

Vierailija
93/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tsemppiä hurjasti kaikille kanssakokijoille! 🧡

Youtubessa on yksi tosi hyvä, inhimillinen kanava enkuksi, jossa vaikean esivaihde - vaihdevuosioireilun kokenut nainen neuvoo ja tsemppaa muita, hän ei pysty ottamaan hrt:tä niin hänellä on vinkkejä siihenkin. Kanavalla sympataan huonosti terveyskeskuksissa ja lääkäreissä tämän aiheen tiimoilta kohdattuja naisia - lääkärit ovat yleensä ulalla ja vaivoja vähätellään eikä ymmärretä esivaihde/vaihdevuosiasioista, eivät tajua neuvoa gynen suuntaan tai auttaa asiassa (esim niveljuttuihin voi auttaa kunnon kollageeni, vitamiinit kuntoon jne). Kuumat aallot ei tosiaan ole ainoat oireet ja kaikilla ei edes tule niitä, vaan voi tulla muita oireita. Välillä hän laittaa huumorivideoita oireista.

Moni on kirjoittanut Youtuben videoiden kommenttikenttään, kuinka huojentavaa on saada vinkkiä ja vertaistukea, että ei ole yksin kaikessa. Osalla oireilu on niin hurjaa, että tuntevat olevansa sekoamisen tai päivänsä päättämisen partaalla. Jotkut oireet sen verran säikyttäviä, että niistä tulee päivystyskäyntejä, ja pakkohan se on tarkistaa ettei ole vakavaa. Hermostoa rauhoittaa jos alkaa ymmärtää, että tästä voikin testien jne jälkeen olla kyse ja tämä on ohimenevää vaihetta. Kanavalla tosin hauskasti vinkataan, että kun yhdestä oireesta pääsee eroon, niin toinen tulee tilalle, yksi paikka särkee, niin sitten se onkin muussa paikassa tai on tasapainon kanssa ongelmaa, tai ihon alla on kuin kulkisi muurahaisia jne. Tietenkään kaikilla ei näin, ja joillain onnekkailla ei ole mitään oireita. Mutta kanava on niille, joilla oireita on.

En nyt muista kanavan nimeä, mutta jos täällä on kiinnostusta sen vinkkaamiseen, voin koettaa katsoa mikä se olikaan. 

Vierailija
94/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44 v:

Kiitos mutta ei ole! Todella huono näkö on! Vahvat silmälasit. En tajua, miten näen nuo kaksihasraiset hiukset. Esimerkiksi pölyä en näe enää, ja siivoaminen on vaikeaa ilman laseja. Ikää vasta 44..

Näön huonontuminen tai vaihtelu on ikävä vaihdevuosioire. Uusin silmälasini vuosi sitten ja on jo pari kuukautta tuntunut sille, että näkö on jotenkin poikkeuksellisen sumea. Ikänäkökin taas reistailee vanhaan malliin. 

Vierailija
95/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3,  itse kokkaava kasvissyöjä, 12000 askelta joka vuorossa. Kapein kohta keskellä.

En ole onnekas, vaan huolehdin, että liikun riittävästi  ja syön terveellisesti. 

Vierailija
96/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ylipaino ja liikkumattomuus. Olen hoikka ultrajuoksija ja oireita esivaihdevuosissa tuli silti, kuten aiemmin kerroin. Ei minua liikunta ja hyvä ruokavalio murrosiänkään oireilta suojannut.

Sivusta. Mikä sulla auttoi esivaihdevuosioireisiin? Vai onko sulla tilanne, että justiin etsit apua/vinkkejä niihin oireisiin?

Vierailija
97/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikkumattomuus johtuu nimenomaan niistä vaihdevuosioireista. Kun ei jaksa mitään, hengästyy aivan pienestäkin, on voimaton ja raihnainen olo. Harrastin minäkin 6 kertaa viikossa Hiit treenejä ja painonnostoa vielä 5 vuotta sitten, nyt köpsöttelen kuin vanhus ja kauppaan kävelykin on haaste. Terveydenhuoltoa on turha yrittää saada kiinnostumaan, ne ehdottaa psykiatrista hoitajaa ja masennuslääkkeitä tai eivät ehdota mitään ja ärjyvät ulos vastaanotolta mikä on hurja kontrasti siihen, että vielä 5 vuotta sitten olin niin kovakuntoinen, että ne epäili terveydenhoidossa minun käyttävän steroideja.

Vierailija
98/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahin vaihdevuosioireeni oli niiden paniikinomainen pelko. Luin netistä toinen toistaan kamalampia kauhukertomuksia naisista, joiden elämän vaihdevuosioireet olivat suistaneet raiteiltaan. Päätin jo etukäteen, etten ala kärsiä niiden takia, vaan hankin itselleni hormonikorvaushoidon heti, kun oireet käyvät häiritseviksi. Mutta mitä tapahtui? Kuukautiseni loppuivat kuin seinään ilman ensimmäistäkään vaihdevuosioiretta. En kokenut kuumia aaltoja, univaikeuksia, kipuja, ärtyneisyyttä tai haluttomuutta. En muista koskaan olleeni yhtä tyytyväinen elämääni kuin tällä hetkellä. Nautin ulkonäöstäni, parisuhteestani, työstäni, ihan kaikesta:) Tiedän, ettei viestini tuo lohtua voimakkaista oireista kärsiville. Tahdon kuitenkin todeta, että toisinkin voi käydä. 

Minkä ikäisenä kuukautiset loppui?

Onko viimeisistä kuukautisista yli 12kk?

Vierailija
99/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole onnekas, vaan huolehdin, ett

Juu, ilman muuta. Niinhän ne terveetkin ovat aina terveitä ihan omaa ansiotaan, kunnes rupee ensimmäinen diagnoosi. 

Vierailija
100/295 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ole onnekas, vaan huolehdin, että liikun riittävästi  ja syön terveellisesti."

En jaksa uskoa siihen, että liikunta ja terveellinen ruokavalio olisi se autuaaksi tekevä voima, joka auttaisi välttämään vaihdevuosioireet. Ennemminkin etsisin syytä geeniperimästä. Itselläni on toisen isovanhemman puolelta itä-aasialaiset sukujuuret, eikä vaihdevuosioireita tullut lainkaan. Sama oli myös äitini ja tätini kohdalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi