Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (298)
"Minkä ikäisenä kuukautiset loppui?
Onko viimeisistä kuukautisista yli 12kk?"
Kuukautiseni loppuivat 47-vuotiaana, eli noin neljä vuotta sitten. Gynekologi ihmetteli tuolloin tilannetta ja oireettoomuuttani ja passitti verikokeisiin asian takia. Niistä sitten selvisi, että olen kokenut vaihdevuodet tietämättäni.
Vierailija kirjoitti:
En ole sitten teinivuosien hormoneja käyttänyt enkä hevillä aloittaisi nyttenkään, kiitos mm äitini syöpätaustan.
Ap
Se on vähän kinkkinen juttu: suojaa kohdunkaulan syövältä ja lisää rintasyövän riskiä. Että missä se alttius sairastua piilee- siihen voi olla vaikutusta- plussaan tai miinuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen näitä aivan ihmeissäni. Minulla kuukautiset loppuivat 57- vuotiaana ja hiukan olen huomannut nivelkipuja. Länkytän jälleen kerran liikunnan ja hyvän ravinnon merkityksestä. Rasvoittuminen ei niinkään johdu hormoneista, vaan sittä, että lihassoluja kuolee iän myötä ja lihasmassa korvautuu rasvalla. Siihen ei auta muu kuin kasvattaa niiden jäljellä olevien lihassolujen kokoa eli viimeistään viisikymppisenä nostamaan rautaa. Liikkumattomuus ja ylipaino ovat todellisia ongelmia ja luultavasti monet vaivat johtuvat niistä. Vaikka tietysti tällä palstalla kaikki ovat hoikkia ultrajuoksijoita, niin suurin osa kansasta on ylipainoisia.
Taput itseäsi olalle, olet onnekas.
3, itse kokkaava kasvissyöjä, 12000 askelta joka vuorossa. Kapein kohta keskellä.
Liikkumattomuus johtuu nimenomaan n
Onko tutkittu mahdollinen sepelvaltimotauti?
Vierailija kirjoitti:
"En ole onnekas, vaan huolehdin, että liikun riittävästi ja syön terveellisesti."
En jaksa uskoa siihen, että liikunta ja terveellinen ruokavalio olisi se autuaaksi tekevä voima, joka auttaisi välttämään vaihdevuosioireet. Ennemminkin etsisin syytä geeniperimästä. Itselläni on toisen isovanhemman puolelta itä-aasialaiset sukujuuret, eikä vaihdevuosioireita tullut lainkaan. Sama oli myös äitini ja tätini kohdalla.
Nykyään ihmeellisesti ajatellaan, että geenit määräävät kaiken, eikä itse voi vaikuttaa mihinkään. Liikkumaton, ylensyövä ja paljon istumista sisältävä elämäntapa on ihmiselle todella vaarallinen.
Minulla vaihdevuosioireisiin kuului pahat nivel- ja lihaskivut. Pitää olla melkoinen masokisti, jos niiden kanssa harrastaa raskasta liikuntaa. Lihaskivut tuli pienestäkin rasituksesta ja kestivät pari viikkoa. Ei siis mitään normaalia rasituksesta tulevaa kipua, joka hellittää muutamassa päivässä. Pelkkä käveleminen oli välillä vaikeaa. Ensimmäisenä meni kierteiskalvosin olkapäästä, mutta sehän on enemmän vanhenemisoire kuin vaihdevuosioire, mutta omalta osaltaan vaikeutti liikuntaa, kun toista kättä ei pitkään aikaan pystynyt käyttämään normaalisti.
"Liikkumattomuus johtuu nimenomaan..." -postauksen kirjoittajalle: onko otettu ferritiini ja kilpirauhasarvot? Jos ei, niin mene yksityiselle otattamaan. Tekee mieli auttaa näin sivusta, eli kysymykset eivät ole tarkoitettu ärsyttämään. Olisi kiva, jos saisit avun, mikä sen kivempaa. Tai no, vielä kivempaa tietty se, että päästään kaikki kuntoon ja voidaan nauraa, että se oli silloin.. ja nyt on kivasti. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuosioireisiin kuului pahat nivel- ja lihaskivut. Pitää olla melkoinen masokisti, jos niiden kanssa harrastaa raskasta liikuntaa. Lihaskivut tuli pienestäkin rasituksesta ja kestivät pari viikkoa. Ei siis mitään normaalia rasituksesta tulevaa kipua, joka hellittää muutamassa päivässä. Pelkkä käveleminen oli välillä vaikeaa. Ensimmäisenä meni kierteiskalvosin olkapäästä, mutta sehän on enemmän vanhenemisoire kuin vaihdevuosioire, mutta omalta osaltaan vaikeutti liikuntaa, kun toista kättä ei pitkään aikaan pystynyt käyttämään normaalisti.
Tuossa tilanteessa sitä liikuntaa nimenomaan pitäisi harrastaa. Liike on lääke. Tuli vaan mieleen, että mahtaako sinulla olla jokin lääkitys, mistä nuo lihaskivut johtuvat.
Okei. Kaikki omat oireeni on lueteltu jo ekalla sivulla ja nämä siis onkin "vain" esivaihtareita. Olen miettinyt/pelännyt (ja välillä jo toivonutkin) että nämä olisikin merkki jostain syövästä joka vie hautaan nopeasti, koska ei elämänlaatu oikein enää vastaa odotuksia näillä tuntemuksilla. Hormoneista ei ole valitettavasti mulle apua, kiitos tulppataipumuksen (sukuvika) että yksi oli jo nuorena e-pillerien myötä koska en tiennyt enkä varmaan edes olisi välittänyt tuosta sukurasitteesta. Tyhmä minä.
Viimeisimpänä tuli nyt loppukesästä nämä koipivaivat mullekin eli lantio huutaa hoosiannaa niin lenkillä kuin lenkin jälkeenkin ja jalkaterät tai enemmänkin jalkapohjat särkee levossa. Muuten niveliä on särkenyt säännöllisen epäsäännöllisesti jo muutaman vuoden. Samoin silmien kanssa on yhtä temppuilua eli ikänäkö "aaltoilee" (vissiin ihan kierron mukaan) ja välillä kuivuu niin, ettei mitkään tipatkaan tunnu auttavan. Tuttua myös tuo, että kyynelneste kirvelee ja polttaa kuin jokin happo.
Menkat on siis edelleen ihan normaalit, mitä nyt 39-vuotiaana ne jäi pari kertaa veks ja sitten kierto palasi normaaliksi, mutta aiempaa pari päivää lyhyempänä ja vuoto on parina ekana päivänä aivan älytön ja loput 3pv pientä tiputtelua vaan. Nuorena oli tasaisempaa eikä tuollaista niagaraa ollenkaan.
Ja joo, nuo jättifinnit leuassa (ja ihana helttakaksari alkaa olla johon niitä myös tulee) ja uudenlainen hienhaju. Tuttu on myös tuo alamahan makkara ja valahtanut naama.
N48
Kesken pyykin ripustelun helähti kasvot ja kaula punaiseksi, kuumotti. Se oli esivaihdevuosi oireeni, sitten pahenivat vaihdevuosioireeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa sitä liikuntaa nimenomaan pitäisi harrastaa. Liike on lääke. Tuli vaan mieleen, että mahtaako sinulla olla jokin lääkitys, mistä nuo lihaskivut johtuvat.
Höpö höpö. Liike ei auta mitään, jos kivut pahenevat niin, että kävelykyky menee kokonaan. Ei ollut muita lääkityksiä, mutta estrogeeni lopulta auttoi, sitten kun ymmärsin kysymyksen olevan vaihdevuosista. Onneksi nuo ajat ovat jo takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen näitä aivan ihmeissäni. Minulla kuukautiset loppuivat 57- vuotiaana ja hiukan olen huomannut nivelkipuja. Länkytän jälleen kerran liikunnan ja hyvän ravinnon merkityksestä. Rasvoittuminen ei niinkään johdu hormoneista, vaan sittä, että lihassoluja kuolee iän myötä ja lihasmassa korvautuu rasvalla. Siihen ei auta muu kuin kasvattaa niiden jäljellä olevien lihassolujen kokoa eli viimeistään viisikymppisenä nostamaan rautaa. Liikkumattomuus ja ylipaino ovat todellisia ongelmia ja luultavasti monet vaivat johtuvat niistä. Vaikka tietysti tällä palstalla kaikki ovat hoikkia ultrajuoksijoita, niin suurin osa kansasta on ylipainoisia.
Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa muiden ylipaino ja liikkumattomuus. Olen hoikka ultrajuoksija ja oireita esivaihdevuosissa tuli silti, kuten aiemmin kerroin. Ei minua liikunta ja hyvä ruok
Hormonikorvaushoito auttoi (estrogeenigeeli ja mirena). Ei nyt ihan kaikkia oireita pois vienyt, mutta testosteronia ei gyne suostu määräämään.
Onko joku saanut apua oireisiin näistä fytoestrogeenia sisältävistä ruoka-aineista? Puolukka,pellava jne?
Vierailija kirjoitti:
...Vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei toimi ajatus eikä keho. Muisti pätkii ja keskittymiskyky on olematonta. Käytös on usein epämiellyttävää ja töykeää ja jopa aggressiivista ja uhkailevaa. Aggressiivinen ja hyökkäävä käytös kohdistuu perheeseen, läheisiin ja myös täysin tuntemattomiin ihmisiin. Naama ja keho rupsahtaa, kertyy ylipainoa, fyysinen suorituskyky on kehno, ei viitsi liikkua edes lyhyitä matkoja kävellen ja pyörällä...
Onneksi kaikki ovat kuitenkin yksilötä, eikä noin käy kaikille :)
Kiitos näistä teksteistä, naiset! On tärkeää että vaihdevuosista keskustellaan! Meidän äideillähän niitä ei ainakaan minun kuulemani perusteella ikinä edes ollut :D
Maria, who was 53 when symptoms began, said this period of her life was worrying, but almost a year later she discovered her symptoms were not menopause-related. Instead she had suffered a stroke.
Mä pääsin helpolla. Ainoa oire oli vuotovälien vaihtelut. Ne alkoi 42-vuotiaana kierron lyhenemisellä, ennen 31 pv kierto muuttui ensin 28, lopulta 21-24 päivään. Sitten 46 v. iässä kierto alkoi taas pidentyä, ja 47 v. eteenpäin tuli myös pitkiä vuototaukoja, jopa 8 kk mittaisia välillä. Ja toki pitkän tauon jälkeen jättimäinen tyhjennysvuoto, kun sieltä tuli ulos kaikki mitä on 8 kk aikana kertynyt eli 8 normimenkkojen vuodot. Välillä menkat tuli normaalivälein, välilä taukoja. Lopulta 49 v eteenpäin menkat tuli milloin muisti, pitkien välien jälkeen. 51 v:nä tuli viimeiset menkat ja siihen loppui. Mulla ei ole koskaan ollut mitään muita vaihdevuosivaivoja tosiaan, ei kuumia aaltoja, ei mielialaoireita, ei kuivuutta missään, ei väsymystä tai unettomuutta, ei kolotuksia... Ja siis ihan luomuna olen mennyt ilman mitään hormoneita tai edes luontaislääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei toimi ajatus eikä keho. Muisti pätkii ja keskittymiskyky on olematonta. Käytös on usein epämiellyttävää ja töykeää ja jopa aggressiivista ja uhkailevaa. Aggressiivinen ja hyökkäävä käytös kohdistuu perheeseen, läheisiin ja myös täysin tuntemattomiin ihmisiin. Naama ja keho rupsahtaa, kertyy ylipainoa, fyysinen suorituskyky on kehno, ei viitsi liikkua edes lyhyitä matkoja kävellen ja pyörällä...
Onneksi kaikki ovat kuitenkin yksilötä, eikä noin käy kaikille :)
Kiitos näistä teksteistä, naiset! On tärkeää että vaihdevuosista keskustellaan! Meidän äideillähän niitä ei ainakaan minun kuulemani perusteella ikinä edes ollut :D
No hitto, tämä. Mun 77-v äidilläni oli kuulemma pari kuumaa aaltoa, siinä se. Jännästi käyttäytyi kuitenkin aivan sekopäisesti muutaman vuoden (käytiin kriisipsykiatriallakin, eikä syyttä suotta).
Mulla on 3 vaihtareita aikaistavaa tekijää: kilpirauhanen, sytostaatit ja sterilisaatio. En silti ikinä olisi arvannut, kuinka nopeasti ja kuinka kauheaksi olo voi mennä jo vähän neljänkympin jälkeen. Äitini edesottamuksia muistellessa en kuvittele pääseväni vähällä, mutten silti ymmärrä, miksi tapahtuneet pitää kiistää. Pari kuumaa aaltoa, joopajoo.
Minunkin äiti julisti, että kaikki elämässä on nähty ja tässä voisi jo kuolla kymmenen vuoden ajan ikävälillä 45-55. Omien sanojensa mukaan hänellä ei ollut mitään vaihdevuosioireita.
Älköö lainatko tuota trollin pitkää vihapostausta, se on ilmoitettu ylläpitoon ja sitten poistetaan, mutta jos koko ajan tekstiä lainataan niin jää roikkumaan ketjuun.
Paras oire on, että IDGAF. Eli en väliltä enää vattujakaan ja en peräänny mielipiteissäni ja olen ikävä ihminen jos tilanne sen vaatii.
Tästä ketjusta tuli mieleen, että pitääkin käydä suihkauttamassa Lenzetot
Minullakin tuli toimintakykyyn vaikuttavat oireet, kirjoitin aiemman viestin jossa mainitsin HB:n olevan 139. Liikunta ja terveellinen eläminen olivat kohdallani: ok. Ja silti näin.
En myöskään osannut odottaa tällaista, äidilläni ei ole ollut oireita mutta hänellä ei ollut mitään kipuja kuukautistenkaan kanssa, minulla sen sijaan oli aina kuukautisten kanssa vaikeaa ja pyörryinkin pariin kertaan. Vertaistukea näen lähinnä netissä.