Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 38-vuotias, ja veikkaan että esimenopaussi päällä.
Ekat oireet olivat hiuksissa; tukkaa lähti paljon, hiusraja pakeni ja ensimmäiset valkoiset hiukset ilmestyivät joukkoon. En vielä tässä vaiheessa tajunnut missä mennään, yritin vaan sitkeästi parantaa ruokavaliotani. Tukan leikkaus auttoi hiustenlähtöön paljon, ja ymmärrän nyt, miksi niin moni muukin keski-ikäinen sen tekee.
Finnejä on puskenut tavallista enemmän. Olen aina kärsinyt aknesta, nyt se on pahempaa kuin pitkään aikaan. Etenkin rintakehä kukkii, yöks.
Rytmihäiriöt ovat ilmestyneet tyhjästä! Ne tutkittiin, todettiin vaarattomiksi. Youtubesta löytyi videoita, joissa lääkärit kertovat niiden olevan sangen yleinen menopaussivaiva.
Hienhajuni on muuttunut, se on nykyään sellainen hapan(?). Kun tämä alkoi, kuljin pitkin asuntoa haistelemassa mistä lemu tulee, passittaen muita suihkuun ja roskiksia vaihdellen. Haju tuli om
Ja tästäkin unohtui jotain, eli allergisoiduin yhtäkkiä eräälle lisäaineelle!
Vierailija kirjoitti:
Palelee ihan hirveästi ja iho on kamalassa kunnossa: kuiva eikä mikään rasva auta siihen. Aamuyön heräilyt mutta niitä on ollut jo vuosia.
Kokeile pellavaöljyä ruuan kanssa. Ei maistu hyvältä, mutta iho kiittää.
Myös pellavarouhe ajaa samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
ONKO MITÄÄN HORONITONTA HOITOA SAATAVILLA? TÄÄ ON HELV... enkä voi käyttää estrogeenia. VATUTTAA LÄHES KOKO AIKA.
On, katso netistä.
hormonipillerit, ota selvää onko suvussa rintasyöpää
Liikuntaa kehiin, terveellinen ruokavalio, apteekissa kai jotain ilman hormoonia tabletteja
sain ekan ja viimeisen lapseni 43 v ja vähän yli
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoon 🍀 Juuri noin alkoi mun ongelmat aivan Samat 48 vee!
Aloitin estrogeelin käytön Saman tien ja sain elämäni takaisin
mars gynekologille haet apua itsellesi
Jos tuonne menee onko alapäätutkimus välttämätön? Tiedän, että tämä on järjetöntä, mutta pelkään että sieltä löytyy jotain, joku pieni, alkava syöpä ja siinä meni mielenrauhani.
Vierailija kirjoitti:
Liikuntaa kehiin, terveellinen ruokavalio, apteekissa kai jotain ilman hormoonia tabletteja
On jo liikuntaa ja terveellinen ruokavalio. Tosin nämä nivelkivut ja migreeni rajoittaa liikuntaharrastuksiani.
ISO kiitos kaikille kommenteista ja kokemuksien jakamisesta, hieman lohduttaa, etten ole ainoa tuntemuksieni kanssa eikä ehkä olekaan mitään "sen vakavampaa".
Ap *jumankekka kun juilii alaselkää ja oli vaikeata könkätä sohvalta ylös* 🥺😬
Vierailija kirjoitti:
Kinttuun, ei konttiin. P*rs*ttäkin. En jaksanut korjailla luurin tekemiä "vitsauksia".
Ap
Ja minä kun ajattelin, että kontti oli kiertoilmaisu p***lle. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä (ollut) tätä "sisäistä kolotusta" on/off-tyyliin vai kutakuinkin koko ajan?
Itselläni tuntuu, että koko ajan, parhaillaankin kipuilee alaselässä/lanteilla, perin juurin veemäistä ja rasittaa työpäiviä, siis niistä klaaraamista.
Ap
Mulla on olkapää ja kyynärpääkipua. Hyvä kun saan nukutuksi ollenkaan.
Miten te "vuoden kuin härän kurkusta" olette selvinneet työpaikalla?
Kysyn koska pelkään tuon alkavan minullakin.
Vierailija kirjoitti:
ONKO MITÄÄN HORONITONTA HOITOA SAATAVILLA? TÄÄ ON HELV... enkä voi käyttää estrogeenia. VATUTTAA LÄHES KOKO AIKA.
Terveellinen ruokavalio, lihaskuntoliikunta, terapia, painonpudotus.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin fytoestrogeenipitoisia ruokia saat syödä mielin määrin. Niistä et saa niin järeitä annoksia hormoneita, että niistä koituisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä (ollut) tätä "sisäistä kolotusta" on/off-tyyliin vai kutakuinkin koko ajan?
Itselläni tuntuu, että koko ajan, parhaillaankin kipuilee alaselässä/lanteilla, perin juurin veemäistä ja rasittaa työpäiviä, siis niistä klaaraamista.
Ap
Mulla on olkapää ja kyynärpääkipua. Hyvä kun saan nukutuksi ollenkaan.
Mahtaako tuo johtua vaihtareista? Itselläni ainakin työperäistä rasitus- ja lihasjumikipua. Jumppa, venytykset ja hieronta auttaa. Kyynärpäähän tenniskyynärpään hieronta-, venytys- ja jumppaohjeet ja olkapäähän rintalastan lihasten venytykset.
Vierailija kirjoitti:
Aivot ei toimi. Olen ollut ihan keskiverto älykäs ihminen, opiskellutkin työn ohella ihan vaan harrastukseksi. Nyt tuntuu, etten osaa enää edes ajatella, saati sitten oppia uutta. Toki tähän vaikuttaa myös unen huonontuminen ja jatkuva väsymys.
Mulla tämä pian 46-vuotiaana. Tuntuu, että olen tyhmentynyt, pää on aivan jumissa ja uuden oppiminen on haastavaa. Luetun ymmärtäminen on välillä aivan hukassa, samoin keskittyminen. Haaveilen lisäopiskelusta, motivaatiota olisi, mutta ihan itkettää, kun pelottaa, etten selvityisi siitä.
Muistakaa, että esivaihdevuosioireet ovat miltei aivan samat, kuin mitä on raudanpuutteessa ja kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Luin koko ketjun läpi ja kaikkien teidän oireet voivat johtua myös niistä. Kannattaa ensin poissulkea noi kaksi hyvin tyypillistä vaivaa, ennenkuin pyydätte hormoneita. Hormonit eivät korjaa raudanpuutetta eivätkä kilpirauhasta. Muistakaa, että kilpirauhasen vajaatoiminta voi johtua myös raudanpuutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te "vuoden kuin härän kurkusta" olette selvinneet työpaikalla?
Kysyn koska pelkään tuon alkavan minullakin.
Superplus-tamponin vaihto tunnin välein, lisäksi yöside ja kuukautispikkuhousut yhtä aikaa.
Olen nyt 38-vuotias, ja veikkaan että esimenopaussi päällä.
Ekat oireet olivat hiuksissa; tukkaa lähti paljon, hiusraja pakeni ja ensimmäiset valkoiset hiukset ilmestyivät joukkoon. En vielä tässä vaiheessa tajunnut missä mennään, yritin vaan sitkeästi parantaa ruokavaliotani. Tukan leikkaus auttoi hiustenlähtöön paljon, ja ymmärrän nyt, miksi niin moni muukin keski-ikäinen sen tekee.
Finnejä on puskenut tavallista enemmän. Olen aina kärsinyt aknesta, nyt se on pahempaa kuin pitkään aikaan. Etenkin rintakehä kukkii, yöks.
Rytmihäiriöt ovat ilmestyneet tyhjästä! Ne tutkittiin, todettiin vaarattomiksi. Youtubesta löytyi videoita, joissa lääkärit kertovat niiden olevan sangen yleinen menopaussivaiva.
Hienhajuni on muuttunut, se on nykyään sellainen hapan(?). Kun tämä alkoi, kuljin pitkin asuntoa haistelemassa mistä lemu tulee, passittaen muita suihkuun ja roskiksia vaihdellen. Haju tuli omasta ihostani...
Raivo on pinnassa useasti ja sen verran pahana, että jouduin pyytämään reseptin mielialalääkkeeseen jota en ole tarvinnut yli viiteen vuoteen. Huhhuh.
Olo on saamaton ja vetämätön, unohtelen ihan perusjuttuja.