Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (295)
Onko teillä (ollut) tätä "sisäistä kolotusta" on/off-tyyliin vai kutakuinkin koko ajan?
Itselläni tuntuu, että koko ajan, parhaillaankin kipuilee alaselässä/lanteilla, perin juurin veemäistä ja rasittaa työpäiviä, siis niistä klaaraamista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Palelee ihan hirveästi ja iho on kamalassa kunnossa: kuiva eikä mikään rasva auta siihen. Aamuyön heräilyt mutta niitä on ollut jo vuosia.
Nyt kun sanoit niin itselläni ollut nyt hieman enemmän viimeisen kk aikana tuota heräilyä, tänäänkin havahduin hereille 04.15, kun olisin saanut nukkua 6.30 saakka. Onneksi nukahdin takaisin, mutta kyllähän tuo heikentää unen laatua/määrää. Liian vähäinen uni on kyllä itselläni sellainen juttu, mistä kärsisin valtavasti, toiv se ei nyt sitten ala lisääntyä sekin vaiva. Kylläpä mulla onkin näitä vaivoja nyt tässä esiteltynä, huokaus 🥺
Ap
Hiukset lähtee, silmiä kuivii, väsyttää koska yöheräily, hikoilu kohtaukset, menkkojen väli lyhentynyt. Toistaiseksi ei muuta, 48 v
Onko normaalia tai esivaihdevuosiin liittyvää, että ennen kellontarkasti 28 päivää kestänyt kierto on yhtäkkiä muuttunut 21 päivän mittaiseksi? Olen 45v.
Vierailija kirjoitti:
Onko normaalia tai esivaihdevuosiin liittyvää, että ennen kellontarkasti 28 päivää kestänyt kierto on yhtäkkiä muuttunut 21 päivän mittaiseksi? Olen 45v.
Tuttua, itselläni lyheni kierto n.47v iässä muutamalla päivällä ja nyt viimeisen n.6kk aikana tulleet yhtä kertaa lukuunottamatta tosi paljon myöhässä, tälläkin hetkellä jo 2vkoa myöhässä. Todella raivostuttavaa, suunnittele siinä sitten mitään menoja yms.
Ap
Menkkaväli 13-80 pvää, runsastunut vuoto, univaikeudet, nivelkivut ja lisääntynyt vatsan turvotus ja järkyttävät ilmavaivat iltaisin.
N52
Ei mitään enkä tiedä mistä hikoilusta ja kolotuksista oikein edes puhutte.
N43
54-vuotiaana kierto muuttui epäsäännölliseksi. 2 kuukautta oli kuumat aallot. Siitä puolen vuoden päästä loppui menkat kuin seinään. Pari kiloa tuli heti painoa lisää ja rasvakerros vyötärölle. Nivelet on hiukan jäykät ja olkapäässä oli joku tulehdus tjn., mutta muuten ei mitään enää. Unetkin on oikeastaan pääsääntöisesti paremmat. Olen aina ollut huono nukkuja.
En ole lääkitystä hankkinut, kun ei haittaa elämää. Olen kyllä aika liikunnallinen, että lienee sekin auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttua, itselläni lyheni kierto n.47v iässä muutamalla päivällä ja nyt viimeisen n.6kk aikana tulleet yhtä kertaa lukuunottamatta tosi paljon myöhässä, tälläkin hetkellä jo 2vkoa myöhässä. Todella raivostuttavaa, suunnittele siinä sitten mitään menoja yms.
Ap
Otan osaa, voin kuvitella! Suunnittele tuossa nyt yhtään mitään, edes ravintolaillallista....
Menkat loppuivat pari vuotta sitten. Ikävimmät oireet ovat olleet kuumat aallot ja huono nukkuminen. Plus tietysti se, että yritän edelleen sulattaa ilmeisesti kesälomalla saamaani vararengasta, huonohkolla menestyksellä. Aiemmin parin kilon lomalihomiset ovat tippuneet ihan itsestään arkirutiineihin palattua, nyt näemmä ei.
Onneksi ei ole kummemmin ollut lihaskipuja, lonkka tosin juilii välillä, muttei jatkuvasti. En ole hakenut hormoneja, koska pärjään jotenkin (ainakin vielä), ja suvussa on ollut syöpää.
Mielenkiintoinen tuo siivousjuttu, itsekin viikonloppuna siivosin asunnon kahden päivän aikana, aiemmin raivosiivosin koko kämpän kerralla. Eli tekeminen on hidastunut. Samoin ulkoilulenkit ovat hieman lyhentyneet.
Limakalvot todella kuivuvat, käytän silmätippoja, kosteuttavia suusuihkeita ja alapään aavikkoon Vagifemiä.
Mutta ei tässä mikään maailmanlopun fiilis ole. Asiat ovat ihan hyvin, pärjään hyvin töissä, olen vielä perusterve, ja parisuhde on vankalla pohjalla. Mies jaksaa yllättävänkin kärsivällisesti kuunnella valituksiani erinäisistä oireista.
Olen silti hieman kateellisena kuunnellut vanhemman ystäväni juttuja siitä, ettei hänellä ole ollut koskaan mitään vaihdevuosivaivoja. Näin ne ihmiset olemme erilaisia. N 54.
Vierailija kirjoitti:
Menkat loppuivat pari vuotta sitten. Ikävimmät oireet ovat olleet kuumat aallot ja huono nukkuminen. Plus tietysti se, että yritän edelleen sulattaa ilmeisesti kesälomalla saamaani vararengasta, huonohkolla menestyksellä. Aiemmin parin kilon lomalihomiset ovat tippuneet ihan itsestään arkirutiineihin palattua, nyt näemmä ei.
Onneksi ei ole kummemmin ollut lihaskipuja, lonkka tosin juilii välillä, muttei jatkuvasti. En ole hakenut hormoneja, koska pärjään jotenkin (ainakin vielä), ja suvussa on ollut syöpää.
Mielenkiintoinen tuo siivousjuttu, itsekin viikonloppuna siivosin asunnon kahden päivän aikana, aiemmin raivosiivosin koko kämpän kerralla. Eli tekeminen on hidastunut. Samoin ulkoilulenkit ovat hieman lyhentyneet.
Limakalvot todella kuivuvat, käytän silmätippoja, kosteuttavia suusuihkeita ja alapään aavikkoon Vagifemiä.Mutta ei tässä mikään maailmanlopun fiilis ole. Asiat ovat ihan hyvin,
Jotkut myös valehtelee.
Itse käytän 44v pillereitä mutta silti ollut etenkin lihas- ja nivelkipuja.
Aloitin verikokeiden jälkeen vahvan d-vitamiinin ja raudan ja oireet helpottaneet.
Vaikea sanoa, kumpi auttoi vai oliko yhteisvaikutus.
-Tinnitus
-Korvien kutina
-Nivelkivut
- Unettomuus
- Yöhikoilu
- Mielialamuutokset, erityisesti ärsyyntymiskynnys on madaltunut.
-kipeytyvät rinnat
- pistävä ajoittainen kipu joka menee nopeasti ohi
- Aivosumu/ muistin ongelmat
-Jalkapohjien kipu
- Hormonaalisen migreenin paheneminen
- kuukautiskierron muuttuminen ajoittain epäsäännölliseksi
- Erittäin hapokas valkovuoto joka aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä
- Väsymys/ uupumus
- Olemattomien asioiden kuuleminen
- Makuaistin muutokset
- Hajuaisti vaihtelee
-suolisto-ongelmat ja vatsaoireet/ ummetus/ripuli
- Allergisoituminen äkillisesti joillekin kemikaaleille sekä ruoka-aineille.
- Jatkuva virtsaamisen tarve
-Tulehdukset iholla ja iho oireet
- Karvankasvun kiihtyminen kasvoissa
- Alapään karvat harmaantuu
- Niskajumit ja siitä seuraava huimaus
- Kuivat silmät
- Vagina kuivuu
Nämä nyt ensiksi tuli mieleen oireistani.
Univaikeudet, väsymys, nivelkivut, oon todella huono tuulinen, huudan paljon ja hermot menee pikku asioista. Hormonikierukka nyt ja hieman alkanut tasoittaa oloa.
ONKO MITÄÄN HORONITONTA HOITOA SAATAVILLA? TÄÄ ON HELV... enkä voi käyttää estrogeenia. VATUTTAA LÄHES KOKO AIKA.
Ensinnäkin: Welcome to the jungle
Mulla alkoi vaihdevuodet kuukautishäiriöillä (verta vuosi kuin härän kurkusta), siitä sitten sujuvasti mielialaoireiluun ja hikoiluun (sekä päivällä, että yöllä), mahtavaa. Joka paikkaa kolotti, uni oli ja on yhä katkonaista.
Nyt olen voiton puolella. Kuukautisia ei ollut yli vuoteen, mutta voi veettu, ne tuli takaisin. Itse maksaen yksityiselle gynelle tarkistuttamaan, että kaikki on ok, eikä vuoto johdu kasvaimesta tms. Mut joo, kyllä tää tästä, kai.
N48
Aivot ei toimi. Olen ollut ihan keskiverto älykäs ihminen, opiskellutkin työn ohella ihan vaan harrastukseksi. Nyt tuntuu, etten osaa enää edes ajatella, saati sitten oppia uutta. Toki tähän vaikuttaa myös unen huonontuminen ja jatkuva väsymys.
Minulle ei ole vielä yöhikoilua, kuumia aaltoja ja yövalvomista. Kolotuksia alkoi tulla nelikymppisenä, mutta ne kuuluvat normaalisti elämään, kun ikää tulee. Nehän tasoittuvat jossain vaiheessa. Minulla oli aina tosi rankat ja kivuliaat kuukautiset, että ajattelin, että ei Luoja anna vaikeita vaihdevuosia ja pärjään kyllä. Vaihdevuodet eivät ole syy huutaa ja hattuilla muille. Vaikeisiin vaivoihin saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole vielä yöhikoilua, kuumia aaltoja ja yövalvomista. Kolotuksia alkoi tulla nelikymppisenä, mutta ne kuuluvat normaalisti elämään, kun ikää tulee. Nehän tasoittuvat jossain vaiheessa. Minulla oli aina tosi rankat ja kivuliaat kuukautiset, että ajattelin, että ei Luoja anna vaikeita vaihdevuosia ja pärjään kyllä. Vaihdevuodet eivät ole syy huutaa ja hattuilla muille. Vaikeisiin vaivoihin saa apua.
Minullakin oli vaikeat kuukautiset mutta niin oli vaikeat vaihtaritkin. Kaikki eivät voi käyttää hormonihoitoja, en minäkään, joten luomuna mentiin. Ja se raivo... Noh, ehkä koet sen vielä itsekin.
Aina yhtä ärsyttävää, kun joku jolla ei ole asiasta kokemusta, tulee hymistelemään kuinka hoitoa saa ja kiukuttelu on rumaa. Ole onnellinen, jos sinun vaihdevuotesi ovat helpot, mutta suhtaudu empaattisesti niihin, jotka käyvät ne vaikeimman kautta.
Palelee ihan hirveästi ja iho on kamalassa kunnossa: kuiva eikä mikään rasva auta siihen. Aamuyön heräilyt mutta niitä on ollut jo vuosia.