Musta on ihan sairasta kuinka vähän äidit saa Suomessa tukea.
Muissa maissa saattaa jopa appivanhemmat muuttaa pariskunnan luokse hoitaa raskaana oleva äitiä ja synnytyksen jälkeen vielä koko perhe auttaa. Jokaisella perhellä on oma perhelääkäri joka seuraa uutta elämää. Näin on Espanjassa, Italiassa, Filippineillä.
En yhtään ihmettele et on niin paljon masennusta tällä Suomessa kun tuntuu et ihmisarvo on olematon. Ihmiset eivät ole kiinnostuneita toisistaan.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Meillä on Suomessa maksuton neuvola, huipputason sairaanhoito lapsille ja ilmainen päivähoito ja koulutus, jopa ilmainen yliopisto. Ja täällä muka ei tueta?
Äidit saavat äitiyspäivärahan ja hoitovapaalla voi olla jopa 3 vuotta. Missä muussa maassa muka tuetaan enemmän?Minua hävetti, kun olin vauvani kanssa neuvolassa umpiväsyneenä ja mukana huoneessa oli italialainen harjoittelija. Hänestä näki, että sääli suomalaisten yksinäisyyttä äiteinä.
Ihan varmasti näki :( filippiniläinen työkaveria itketti kun se näki et pienet lapset kävelevät yksin kouluun.
En ihmettele yhtään et haetaan lääkkeistä turvaa.
Ehkä olisi kannattanut hommata joku toisenlainen mies, kun olla jonkun jänniksen nyrkkeilysäkkinä, niin et olisi yh
Kaffebulla kirjoitti:
Se on ihan normaalia, että omista lapsista huolehditaan itse.
Et saa kiinni aloittajan pointista. Suomessa kaivattaisiin perheille, sukulaisille ja koko yhteiskunnalle enemmän lähimmäisenrakkautta, yhteisöllisyyttä ja välittämistä! Huolenpitoa vauvasta vaariin.
Aika älytöntä, että verrataan vain rikkaisiin Euroopan maihin, eikä muihin maailman maihin.
Suomessa on loistava tuki äideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Meillä on Suomessa maksuton neuvola, huipputason sairaanhoito lapsille ja ilmainen päivähoito ja koulutus, jopa ilmainen yliopisto. Ja täällä muka ei tueta?
Äidit saavat äitiyspäivärahan ja hoitovapaalla voi olla jopa 3 vuotta. Missä muussa maassa muka tuetaan enemmän?Minua hävetti, kun olin vauvani kanssa neuvolassa umpiväsyneenä ja mukana huoneessa oli italialainen harjoittelija. Hänestä näki, että sääli suomalaisten yksinäisyyttä äiteinä.
Ihan varmasti näki :( filippiniläinen työkaveria itketti kun se näki et pienet lapset kävelevät yksin kouluun.
En ihmettele yhtään et haetaan lääkkeistä turvaa.
Filippiiniläisiä itkettää enemmän, kun joutuvat jättämään lapset kotimaahan tullessaan Suomeen töihin. En tiedä, mistä he hakevat silloin turvaa. Suomalaisilla on asiat aika hyvin.
Vierailija kirjoitti:
4000€/kk kela tuet ei riitä?!
MIstä puhut? Kotihoidontuki oli 300 euroa kuussa.
"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh-äipät saa niin isot tuet että voi vaikka 24/7 hoitajan palkata.
Mitä ihmettä höpiset? Avaagan hiukan, mitä erityisiä tukia yyhoot saavat?
Tuttu 4 lapsen yh saa lähemmäs 5000€/kk käteen erilaisia tukia.
Huoh. Saa lapsikorotukset jos on niitä hakenut eli ei millään voi saada 5000 euroa tukea siksi että on yh.
Ne muut tuet ollaan myönnetty jollakin toisella perusteella eivätkä liity siihen että on yh.
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Et saa kiinni aloittajan pointista. Suomessa kaivattaisiin perheille, sukulaisille ja koko yhteiskunnalle enemmän lähimmäisenrakkautta, yhteisöllisyyttä ja välittämistä! Huolenpitoa vauvasta vaariin.
No mene ihmeessä hoitamaan niitä vauvoja vaareja hopi hopi!
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Se välittäminen toimii niissä maissa moneen suuntaan. Pääasiassa niin, että nuoret hoitaa suvun vanhukset.
Kuinka moni olisi valmis hoitamaan anoppiaan tämän elämän ehtoon ajan? Tai päästämään anopin luokseen asumaan edes tilapäisesti?
"Toimeentulotukeen työvelvoite."
Kaffebulla kirjoitti:
Miten montaa äitiä sinä ap olet ollut auttamassa tai lupaat mennä auttamaan tulevaisuudessa? Et voi vaatia enempää kuin sen, mitä annat itse.
Lopeta jo, kaffebulla. Kukaan ei jaksa lukea aggressiivisia juttujasi. Kun Tapiolassa väsättiin viallinen ja laiton silta ja lapsia vammautui loppuiäkseen, silloinkin kirjoitit tosi vihaisia ja vauhkoja, pipejä juttuja tänne. Oletko koskaan ajatellut, että suhtautumisessasi lapsiin voisi olla jotain mietittävää? Ihan tämmöinen ajatus vaan.
Apua pitää myös haluta ottaa vastaan, eikä ahdistua siitä mitä ne muut mahtaa ajatella. Ja tarvittaessa pitää osata myös pyytää apua, vaikka naapurilta. Useimmat ihmiset kuitenkin auttavat ihan mielellään, ainakin jos kyse ei ole rahasta.
Äitini oli kauhuissaan kun kerroin että lastensuojelu tulee meille kotiin. Minusta se oli hyvä asia. Saatiin vauvalle lähete unikouluun. Unihoitaja kävi meillä kotona muutaman kerran. Se maksoi kyllä jotain mutta ei ollut kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
"Toimeentulotukeen työvelvoite."
Työvelvoite vähentää halua hakea toimeentulotukea, kun pitää viedä lapset päiväkotiin ja mennä toimeentulotuella töihin.
Varmaan samoja hommia kuin kuntouttavassa työtoiminnassa ja työkokeilussa.
Jostain syystä Suomessa ei saa olla tunteellinen. Ainoastaan muiden kiusaaminen on sallittua.
Onnen itku, ikävä, rakkauden tunne pidetään vain heikkojen valituksena.
Mikä tuki? Minä olen kaikki tuki, ja kun muualta saa tukea, niin minut voinvieraannuttaa lapsen elämästä. Mistä saisin edes pientä tukea? Kaikki perheen ongelkat ovat kuulemma minun vikani, mukaanlukien isoisieni synnit.
T. isä
Vierailija kirjoitti:
Apua pitää myös haluta ottaa vastaan, eikä ahdistua siitä mitä ne muut mahtaa ajatella. Ja tarvittaessa pitää osata myös pyytää apua, vaikka naapurilta. Useimmat ihmiset kuitenkin auttavat ihan mielellään, ainakin jos kyse ei ole rahasta.
Äitini oli kauhuissaan kun kerroin että lastensuojelu tulee meille kotiin. Minusta se oli hyvä asia. Saatiin vauvalle lähete unikouluun. Unihoitaja kävi meillä kotona muutaman kerran. Se maksoi kyllä jotain mutta ei ollut kovin paljon.
Olen hoitanut omat lapsen yksin itse. Nyt on minun oman ajan vuoro. En todellakaan hoida naapurin lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Miten montaa äitiä sinä ap olet ollut auttamassa tai lupaat mennä auttamaan tulevaisuudessa? Et voi vaatia enempää kuin sen, mitä annat itse.
Lopeta jo, kaffebulla. Kukaan ei jaksa lukea aggressiivisia juttujasi. Kun Tapiolassa väsättiin viallinen ja laiton silta ja lapsia vammautui loppuiäkseen, silloinkin kirjoitit tosi vihaisia ja vauhkoja, pipejä juttuja tänne. Oletko koskaan ajatellut, että suhtautumisessasi lapsiin voisi olla jotain mietittävää? Ihan tämmöinen ajatus vaan.
Mitä ihmettä sönkötät? Mikä ihmeen silta?
🇺🇦🇮🇱
Elit unelmaasi miniänkin puolesta 😅
Tuliko viihtyisä tyylillesi uskollinen koti, jonne mielelläsi menet viettämään aikaa?