Musta on ihan sairasta kuinka vähän äidit saa Suomessa tukea.
Muissa maissa saattaa jopa appivanhemmat muuttaa pariskunnan luokse hoitaa raskaana oleva äitiä ja synnytyksen jälkeen vielä koko perhe auttaa. Jokaisella perhellä on oma perhelääkäri joka seuraa uutta elämää. Näin on Espanjassa, Italiassa, Filippineillä.
En yhtään ihmettele et on niin paljon masennusta tällä Suomessa kun tuntuu et ihmisarvo on olematon. Ihmiset eivät ole kiinnostuneita toisistaan.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Meillä on Suomessa maksuton neuvola, huipputason sairaanhoito lapsille ja ilmainen päivähoito ja koulutus, jopa ilmainen yliopisto. Ja täällä muka ei tueta?
Äidit saavat äitiyspäivärahan ja hoitovapaalla voi olla jopa 3 vuotta. Missä muussa maassa muka tuetaan enemmän?Kaipa aloittaja tarkoitti enemmän henkilökohtaista tukea esim. vauvan hoitoon. Mikään laitos ei ole siellä kotona apuna.
Ja siksi juuri siellä muualla maailmassa isovanhempien on pakko tukea, kun valtion taholta ei mitään apua tipu.
Kansainvälinen sosiaaliturvaliitto
International Social Security Association ( ISSA ) on kansainvälinen järjestö, joka yhdistää kansallisia sosiaaliturvaviranomaisia ja -virastoja. Vuonna 1927 perustetulla ISSA:lla on yli 330 jäsenjärjestöä 158 maassa. Sen pääkonttori sijaitsee Genevessä, Sveitsissä, Kansainvälisessä työtoimistossa (ILO).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/International_Social_Security_Associati…
Käy issan sivuilla katsomassa maailman eri maiden sosiaaliturva. Kyllä on eläkkeitä, lapsilisiä, työttömyysturvaa yms myös sellaisissa maissa joissa et uskoisi sellaisia olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.
Työeläkkeellä ! Mihin muuten pyrit ?
Kyllä työkkäri oli jo 1990-luvulla ja jo silloin sai ansiosidonnaista.
No, sitä että tossa on linkki, että tulevaisuudessa omaiset joutuu ottamaan enemmän vastuuta omien eläkkeellä olevien vanhempiensa hoidosta.
Kaikilla ei ole lapsia /omaisia tai ne ovat kaukana, ehkä ulkomailla. Kuolleena syntynyt ajatus. He auttavat ketkä voivat ja kenen sydän sanoo niin. Vanhuuteen voi myös hieman varautua säästämällä ja vähentämällä tavaraa jotta itse selviää omassa kodissa mahdollisimman pitkään. Koti on paras paikka. Anoppi sanoi aikanaan että hän ei vaivaistaloon lähde kuolemaa odotta
Niin, mutta kun ihmiset ei jaksa auttaa, heillä on omat kodit siivottavana, omia lapsenlapsia ja omat eläkkeellä olevat vanhemmat hoidettavans.
Kuka sitten auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en jaksa siivota kuin korkeintaan oman kodin.
Voin kyllä pitää vauvaa sylissä, kun vauvan äiti siivoaa kodin, se sopii.
Itse asiassa se olisi jo monelle iso apu. Kaikki vauvat eivät ole hiljaa rauhassa, että äiti pääsisi suihkuun, voisi syödä, saisi kokattua tai siivottua kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa se olisi jo monelle iso apu. Kaikki vauvat eivät ole hiljaa rauhassa, että äiti pääsisi suihkuun, voisi syödä, saisi kokattua tai siivottua kodin.
Juu, tiedän. Itsellä kaksi lasta ja hoidin ne itse + kotityöt.
Mutta kyllä voisin vauvaa pitää sylissä sillä aikaa, kun äiti siivoaa ja osaan kyllä vaihtaa vaipan ja lämmittää korvikemaitoa.
Onhan se tosi hienoa ja arvostettavaa, jos joku vielä oman työpäivänsä päätteeksi ja oman perheen lisäksi menee hoitamaan jonkun toisen lapsia. Olen itse hoitanut sisarusten lapsia aikanaan paljon työni ohella, joten tiedän, että se on arvokasta ja tarvittua työtä.
Menkää ihmeessä, mä arvostan niitä jotka tuollaista tekee. Esim. SPR ystäväpalvelu. Sinne vaan toimintaan mukaan! Tai tarjoutukaa avuksi jos jollain sukulaisella on pieniä lapsia.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua pitää myös haluta ottaa vastaan, eikä ahdistua siitä mitä ne muut mahtaa ajatella. Ja tarvittaessa pitää osata myös pyytää apua, vaikka naapurilta. Useimmat ihmiset kuitenkin auttavat ihan mielellään, ainakin jos kyse ei ole rahasta.
Äitini oli kauhuissaan kun kerroin että lastensuojelu tulee meille kotiin. Minusta se oli hyvä asia. Saatiin vauvalle lähete unikouluun. Unihoitaja kävi meillä kotona muutaman kerran. Se maksoi kyllä jotain mutta ei ollut kovin paljon.
Olen hoitanut omat lapsen yksin itse. Nyt on minun oman ajan vuoro. En todellakaan hoida naapurin lapsia.
Ehkä voit silti hakea lähikaupasta purkin maitoa, samalla kun käyt itse kävelyllä, jos annan rahan mukaan?
Tai ehkä voit auttaa ulkovaraston oven kanssa, kun lastenvaunuja on niin hankala saada ulos?
Vai voisitko ehkä katsoa sitterissä leikkivää vauvaa viitisen minuuttia, sillä aikaa kun haen pyykit pesutuvasta?
Vai oletko tosiaan niin itsekäs, että olet ansainnut oman seurasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tiedän. Itsellä kaksi lasta ja hoidin ne itse + kotityöt.
Mutta kyllä voisin vauvaa pitää sylissä sillä aikaa, kun äiti siivoaa ja osaan kyllä vaihtaa vaipan ja lämmittää korvikemaitoa.
Ei toi vauvan sylissä pitäminen raskasta ole eikä vaipan vaihto, mutta siivous on. Oman kodin siivous riittää.
Ai, nyt näin päin vikistään. Aiemmin on vikisty täällä, kun on vanhemmat liikaa lapsia hoitamassa ja haukuttu äidit ja anopit. Se viesti on mennyt perille, ei puututa, ei sekaannuta. Takaisin entiseen ei ole paluuta, kun isovanhemmat välittivät. Heille riittää syyttely ja räksytys. Pitäkää tunkkinne.
Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä ja olisi paljon tarvetta ystäville. Nämä ihmiset eivät nyt kohtaa toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua pitää myös haluta ottaa vastaan, eikä ahdistua siitä mitä ne muut mahtaa ajatella. Ja tarvittaessa pitää osata myös pyytää apua, vaikka naapurilta. Useimmat ihmiset kuitenkin auttavat ihan mielellään, ainakin jos kyse ei ole rahasta.
Äitini oli kauhuissaan kun kerroin että lastensuojelu tulee meille kotiin. Minusta se oli hyvä asia. Saatiin vauvalle lähete unikouluun. Unihoitaja kävi meillä kotona muutaman kerran. Se maksoi kyllä jotain mutta ei ollut kovin paljon.
Olen hoitanut omat lapsen yksin itse. Nyt on minun oman ajan vuoro. En todellakaan hoida naapurin lapsia.
Ehkä voit silti hakea lähikaupasta purkin maitoa, samalla kun käyt itse kävelyllä, jos annan rahan mukaan?
Tai ehkä voit auttaa ulkovaraston oven k
Niin, tein tuon kaiken aikanaan yksin itse.
Kun olin influenssassa niin laitoin vaipanvaihtoalustan lattialle, että jos pyörryn niin lapsi ei putoa.
Ja nyt olen sitten muka itsekäs, kun haluan omaa aikaa.
Näin kun edellä kulkeva piti tavaratalon ovea auki rattaiden kanssa kulkevalle äidille. Äiti ei sanonut mitään, meni vaan naama peruslukemilla ovesta vankkureidensa kanssa. Että sellaista kiitosta sitten tulee kun ventovieras tarjoutuu auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai, nyt näin päin vikistään. Aiemmin on vikisty täällä, kun on vanhemmat liikaa lapsia hoitamassa ja haukuttu äidit ja anopit. Se viesti on mennyt perille, ei puututa, ei sekaannuta. Takaisin entiseen ei ole paluuta, kun isovanhemmat välittivät. Heille riittää syyttely ja räksytys. Pitäkää tunkkinne.
Niin, eläkeläisetkin joutuu itse hoitamaan itsensä. Palvelut on maksullisia. Eläkeläisen ei tarvitse maksaa alvia kodin siivouksen ostosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai saisi nukkua muutaman tunnin ihan rauhassa. Se olisi luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä ja olisi paljon tarvetta ystäville. Nämä ihmiset eivät nyt kohtaa toisiaan.
Se on vähän niinkuin kahden homon seksihommat. Kumpikin on kontallaan pylly pystyssä että tule jo!
🇺🇦🇮🇱
Olisihan se kiva, jos edes joskus joku auttaisi, olen totaali yh, lasten isä kuollut, isän puolen sukulaiset eivät pidä mitään yhteyttä lapsiin, äitini on sanonut että hoida omat lapsesi ja veljelläni on oma elämänsä. Aika usein tuntuu, että on ihan yksin tässä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Näin kun edellä kulkeva piti tavaratalon ovea auki rattaiden kanssa kulkevalle äidille. Äiti ei sanonut mitään, meni vaan naama peruslukemilla ovesta vankkureidensa kanssa. Että sellaista kiitosta sitten tulee kun ventovieras tarjoutuu auttamaan.
Kaikki ihmiset eivät ole mukavia, eivät kaikki äiditkään. Kannattaa silti olla ystävällinen. Jollekulle tuollainen pieni apu voi olla päivän paras hetki.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kiva, jos edes joskus joku auttaisi, olen totaali yh, lasten isä kuollut, isän puolen sukulaiset eivät pidä mitään yhteyttä lapsiin, äitini on sanonut että hoida omat lapsesi ja veljelläni on oma elämänsä. Aika usein tuntuu, että on ihan yksin tässä maailmassa.
No, onneksi on tämä vauvapalsta ja lapset kasvaa, sitten sulla on omaa aikaa.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vähän niinkuin kahden homon seksihommat. Kumpikin on kontallaan pylly pystyssä että tule jo!
Jos asian haluaa karkeasti ilmaista, niin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
4000€/kk kela tuet ei riitä?!
Aika monta lasta pitää olla perheessä, että saisi 4000 €/kk.
Lapsilisä määrä:
Yhdestä lapsesta 94,88 e/kk
Toisesta lapsesta 104,84 e/kk
Kolmannesta lapsesta 133,79 e/kk
Neljännestä lapsesta 173,24 e/kk
Viidennestä ja jokaisesta seuraavasta lapsesta 192,69 e/kk
Jokainen tekee niin monta lasta kuin jaksaa hoitaa.
Olen itse väsynyt. Hyvä kun jaksan siivota oman kodin.
Mistä näitä auttajia sitten tulisi.