Musta on ihan sairasta kuinka vähän äidit saa Suomessa tukea.
Muissa maissa saattaa jopa appivanhemmat muuttaa pariskunnan luokse hoitaa raskaana oleva äitiä ja synnytyksen jälkeen vielä koko perhe auttaa. Jokaisella perhellä on oma perhelääkäri joka seuraa uutta elämää. Näin on Espanjassa, Italiassa, Filippineillä.
En yhtään ihmettele et on niin paljon masennusta tällä Suomessa kun tuntuu et ihmisarvo on olematon. Ihmiset eivät ole kiinnostuneita toisistaan.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Saako Afrikassa äidit tukea? ... no niin... tiedän vastauksen. Miksi Suomalainen äiti olisi jotenkin erilainen kuin afrikkalainen?
Pärjäävätkö äidit Afrikassa, no eivät. Joten tuki perheille on ihan tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Meillä on Suomessa maksuton neuvola, huipputason sairaanhoito lapsille ja ilmainen päivähoito ja koulutus, jopa ilmainen yliopisto. Ja täällä muka ei tueta?
Äidit saavat äitiyspäivärahan ja hoitovapaalla voi olla jopa 3 vuotta. Missä muussa maassa muka tuetaan enemmän?Kaipa aloittaja tarkoitti enemmän henkilökohtaista tukea esim. vauvan hoitoon. Mikään laitos ei ole siellä kotona apuna.
Ja siksi juuri siellä muualla maailmassa isovanhempien on pakko tukea, kun valtion taholta ei mitään apua tipu.
Eihän täällä tipu mistään, edes valtiolta. Se on lastensuojeluviranomaiset kautta se mahdollinen apu, jos kerrot jollekin olevasi lopen väsynyt unenpuutteen ja yksinäisyyden takia. Se lisää uupumusta, kun "huolestuneet" tulevat seuraamaan sohvalla istuen ya merkintöjä tehden, oletko miten uupunut ja tarvitseeko lapsi ottaa huostaan tai tehdä edes leimaava merkintä.
Se on hyvöntahtoisen kodinhoitajan apu, jota joskus tarvitsisi, ilman mitään seurantaa ja merkintöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako Afrikassa äidit tukea? ... no niin... tiedän vastauksen. Miksi Suomalainen äiti olisi jotenkin erilainen kuin afrikkalainen?
Afrikassa on koko naisten yhteisö vertaistukena. Käytännön asioissa ja varsinkin tiedossa tarvitsevat apua.
Ei tarvis tuhlata yhtään rahaa naisiin.Kaikkeen sitä valtion rahoja tuhlataan.
Vierailija kirjoitti:
Naisille jaettu tuki leviää tutkitusti kuin renkaat vedenpinnassa laajeten ja hyödyttäen myös muita. Jostain syystä miehille annettu tuki ei näin tee.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Meillä on Suomessa maksuton neuvola, huipputason sairaanhoito lapsille ja ilmainen päivähoito ja koulutus, jopa ilmainen yliopisto. Ja täällä muka ei tueta?
Äidit saavat äitiyspäivärahan ja hoitovapaalla voi olla jopa 3 vuotta. Missä muussa maassa muka tuetaan enemmän?Minua hävetti, kun olin vauvani kanssa neuvolassa umpiväsyneenä ja mukana huoneessa oli italialainen harjoittelija. Hänestä näki, että sääli suomalaisten yksinäisyyttä äiteinä.
Mistä ihmeestä sinä tiedät, mitä toinen ajattelee? Eihän hän tiedä mitään siitä, oletko yksinäinen vai et.
Eihän meillä ole kuin ties mitkä helvetin tuet ja äitiyspakkaukset. Vähän saavat tukea joo. Vttu nyt vähän suhteellisuudentajua näihin rutinoihinne!
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan kun eivät osaa muuta kuin rutista silti vaikka mitä tukirahoja saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille jaettu tuki leviää tutkitusti kuin renkaat vedenpinnassa laajeten ja hyödyttäen myös muita. Jostain syystä miehille annettu tuki ei näin tee.
Naisille jaettu tuki ilmenee tälläkin palstalla teidän rutinananne että pitäisi saada enemmän vastikkeetonta rahaa kun olette persehedelmän tehneet. Kakaranne jätätte kasvattamatta mutta rahat kyllä kelpaa. Ei ihme että kadut on täynnä roadmaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. En puhu nyt rahallisesta tuesta vaan henkisestä tuesta ja läsnäolosta!!
Palstan vakioaihe on valittaa, kuinka anoppi kehtaa yrittää edes nähdä vauvaa. Synnärille ei äidit halua vieraita, kotiin kelpaa vain äidin oma äiti. Jos kelpaa. Onko ihme, että yksinäistä sitten on?
Sellaista tukea tarvitaan, joka ymmärtää senkin, että synnärille ei vielä jaksa ottaa vieraita eikä heti kotiin anoppia. Omasta äidistä saa nainen turvallista tukea ihan ensimmäisenä, se pitäisi ymmärtää ja antaa henkistä tukea ja rakkautta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Äidit saavat äitiyspäivärahan ja hoitovapaalla voi olla jopa 3 vuotta. Missä muussa maassa muka tuetaan enemmän?Minua hävetti, kun olin vauvani kanssa neuvolassa umpiväsyneenä ja mukana huoneessa oli italialainen harjoittelija. Hänestä näki, että sääli suomalaisten yksinäisyyttä äiteinä.
Mistä ihmeestä sinä tiedät, mitä toinen ajattelee? Eihän hän tiedä mitään siitä, oletko yksinäinen vai et.
Et ole tainnut käydä koskaan vastasyntyneen äitinä neuvolassa?
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ollut kauheaa jos appivanhemmat tai omat vanhempani olisivat muuttaneet meille odotus tai vauva-aikana tai muutenkaan. Mikä nykyään on kun huudetaan tukea joka asiaan. Kyllä lasten kanssa pitäisi pärjätä ihan itsekseen normaalitapauksissa, erityislasten vanhempien avuntarpeen ymmärtää tai jos on esim koliikkivauva joka valvottaa.
Kun miniä sanoi, että 2 vko ikäisen vauvan kanssa on raskasta, niin minä jäin siltä istumalta avuksi. Miehen laitoin tuomaan minulle vaatteita jne., koska päätin olla nuoren perheen luona seuraavat 3 kk. Se oli ihanaa aikaa, hoidin vauvaa ja sisustin kotia ja muistutin miniää joka päivä, miten hienosti hänellä oli asiat, kun minä laitoin kaiken kuntoon, hänen ei tarvinnut kuin imettää. Apau oli tarjolla 24/7 eikä tarvinnut valittaa.
Jostain syystä miniä ei ollut kiitollinen, hänen mielestään autoin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuollaista Suomea AP tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän meillä ole kuin ties mitkä helvetin tuet ja äitiyspakkaukset. Vähän saavat tukea joo. Vttu nyt vähän suhteellisuudentajua näihin rutinoihinne!
Äitejä ei arvosteta. Kotiäitiyttä halveksitaan. Silti halveksitaan niitäkin, jotka vievät lapset kovin pieninä jo hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuvat pärjäävän kun katsoo väestönkasvua.
Pienten lasten vanhemmille pitäisi olla sekä konkreettista apua (unikoulut, kodinhoitajat, jne) että muuta apua( imetystuki, vauvakerhot, jne).
Synnytyksen jälkeinen masennus on ihan liian yleistä ja siihen pitäisi saada apua.
Itse olin yksin vieraalla paikkakunnalla, kärsinyt masennuksesta jo aiemmin. Otin vastaan kaiken avun jota tarjottiin (neuvolan kotikäynnit myös, joita jotkut pitää kyttäyksenä) .
En ole uskonnollinen, mutta mun mielenterveyden (ja sitä myötä myös mun lapsen) pelasti avoin päiväkoti (ilmainen kerho), seurakunta (ilmainen äiti-vauva ryhmä) ja neuvolan tehostettu tuki riskiryhmien äideille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa ollut kauheaa jos appivanhemmat tai omat vanhempani olisivat muuttaneet meille odotus tai vauva-aikana tai muutenkaan. Mikä nykyään on kun huudetaan tukea joka asiaan. Kyllä lasten kanssa pitäisi pärjätä ihan itsekseen normaalitapauksissa, erityislasten vanhempien avuntarpeen ymmärtää tai jos on esim koliikkivauva joka valvottaa.
Kun miniä sanoi, että 2 vko ikäisen vauvan kanssa on raskasta, niin minä jäin siltä istumalta avuksi. Miehen laitoin tuomaan minulle vaatteita jne., koska päätin olla nuoren perheen luona seuraavat 3 kk. Se oli ihanaa aikaa, hoidin vauvaa ja sisustin kotia ja muistutin miniää joka päivä, miten hienosti hänellä oli asiat, kun minä laitoin kaiken kuntoon, hänen ei tarvinnut kuin imettää. Apau oli tarjolla 24/7 eikä tarvinnut valittaa.
Jostain syystä miniä ei ollut kiitollinen, hänen mielestään autoin väärin.
Sisustit? Voi apua,..
Miten montaa äitiä sinä ap olet ollut auttamassa tai lupaat mennä auttamaan tulevaisuudessa? Et voi vaatia enempää kuin sen, mitä annat itse.
🇺🇦🇮🇱
"Kumppanini", joka alkukesästä alkoi puhua lapsista, pilkkasi juuri viikonloppuna kaveriaan isyyslomalle jäämisestä. Työnteon pitäisi kuulema mennä kotona istumisen edelle.
En viitsinyt kysyä, eikö kotona tosiaan ole muuta tekemistä kuin istuminen. En myöskään viitsinyt mainita, että työnarkomaniansa näkyy taas ja että aion hyvin pian mahdollistaa hänelle täyden työlleen omistautumisen lähtemällä elämästään.
Jo aiemmin kesällä totesi, että ei sitten aio maksaa mitään minun henkilökohtaisia laskujani. Ei, vaikka minun pitäisi olla lapsen kanssa kotona, koska varhaiskasvatus maksaisi liikaa hänen tuloillaan.
Ei ole vielä tajunnut, että hänellä on jo toivomansa kaksi lasta: työ ja raha.
Minua hävetti, kun olin vauvani kanssa neuvolassa umpiväsyneenä ja mukana huoneessa oli italialainen harjoittelija. Hänestä näki, että sääli suomalaisten yksinäisyyttä äiteinä.