Nuori täyttää 18v, miten elättää itsensä
Vanhin lapsistani täyttää 18v. Opiskelee vielä toisella asteella.
Miten tämä vaikuttaa kaikkeen?
Itse saan asumistukea. Saako nuori 18v täytettyään toimeentulotukea jos työtä ei löydy koulun ohelle. Tulevaisuus ja talous huolettaa. Lapsilisä loppui, elatusmaksu loppuu. Nuoren menot eivät lopu. Opintotukea saa noin 80e/kk.
Elatusmaksu ja lapsilisän loppuminen vähentää taloutemme tuloja 400e/kk.
Onko kokemuksia?
Kommentit (143)
Tulojen mukaan todellakin eletään. Tuloihin tuli iso muutos muutama vuosi sitten. Siihen saakka pärjättiin hyvin. Muutoksen myötä leikattiin kaikki, toki meillä on esim 1 suoratoistopalvelu kerrallaan. Jos pitää ostaa esim uusi takki, sitä ei todellakaan voi marssia kaupasta suoraan ostamaan.
Aina ajatellaan että tällaisessa tilanteessa oleva ei vain osaa käyttää rahaa. Aina ei ole kyse siitä. Meillä ei esim tupakoida, käytetä mitään palveluja(parturi, ripset jne), ei käytetä alkoholia, ei matkustella, ei ole lemmikkejä tai autoa. Ei ole osamaksuja tms. Lapsilla hyvin halvat harrastukset jne. Ei ole enää mitään mistä tinkiä.
Kaikki lapset saa lapsilisää ja kaikki lapset ovat oikeutettuja elatusapuun tai maksuun. Tätä en sanoisi jäämiseksi tulojen varaan. Olen aina tehnyt töitä, en ole päivääkään ollut työttömänä
Silti olen tässä tilanteessa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tulojen mukaan todellakin eletään. Tuloihin tuli iso muutos muutama vuosi sitten. Siihen saakka pärjättiin hyvin. Muutoksen myötä leikattiin kaikki, toki meillä on esim 1 suoratoistopalvelu kerrallaan. Jos pitää ostaa esim uusi takki, sitä ei todellakaan voi marssia kaupasta suoraan ostamaan.
Aina ajatellaan että tällaisessa tilanteessa oleva ei vain osaa käyttää rahaa. Aina ei ole kyse siitä. Meillä ei esim tupakoida, käytetä mitään palveluja(parturi, ripset jne), ei käytetä alkoholia, ei matkustella, ei ole lemmikkejä tai autoa. Ei ole osamaksuja tms. Lapsilla hyvin halvat harrastukset jne. Ei ole enää mitään mistä tinkiä.
Kaikki lapset saa lapsilisää ja kaikki lapset ovat oikeutettuja elatusapuun tai maksuun. Tätä en sanoisi jäämiseksi tulojen varaan. Olen aina tehnyt töitä, en ole päivääkään ollut työttömänä
-ap
Kerropa nyt ihan rehellisesti euroina, paljonko sinulla jää rahaa käteen kuukaudessa. Jos käyt töissä, saat joka tapauksessa enemmän kuin työttömät yh.t, joten kyllä kyse on nimenomaan menojen liiallisesta määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se lapsen toinen vanhempi kanna vastuuta enää lainkaan?
Tuskin. Kyllä nämä lapset jää äidin huoleksi ja yksin elätettäväksi.
Etävanhemmalla on edelleen velvollisuus maksaa nuoren kuluja. Tuki on nimeltään jokin opintoavustus tms. Se on jotain 250€/kk ja etävanhempi maksaa sen suoraan nuorelle.
No eikä ole. Koulutustuki oli muutamia kymppejä joskus, mutta onko enää sitäkään, kun toinen kouluaste on maksuton.
Satun nyt tietämään kun tuttu juuri viime vuonna määrättiin oikeuden päätöksellä tukemaan 18-vuotta täyttävää lastaan 250€/kk. Tarkistakaa lastenvalvojalta jos ette minua usko. Sanoo tuon nyt kyllä järkikin että 18-vuotiasta ei voi vain ulkoistaa perheen kuluista.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Teetkö siis kokoaikatyötä? On outoa, jos palkka, lapsilisät ja elatustuet ei riitä. Nipistettävä on varmasti kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti olen tässä tilanteessa.&
18-vuotiaasta ei saa lapsilisää eikä elatusapua ja se nyt on hyvin yleistä ettei palkka riitä. 40% asumistuen saajistakin on töissäkäyviä, koska Suomessa ei palkka riitä edes asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti olen tässä tilanteessa.&
Kerropa nyt ihan rehellisesti euroina, paljonko sinulla jää rahaa käteen kuukaudessa. Jos käyt töissä, saat joka tapauksessa enemmän kuin työttömät yh.t, joten kyllä kyse on nimenomaan menojen liiallisesta määrästä.
Et osaa keskustella. Jäät jankkaamaan.
Kaffebulla kirjoitti:
En ymmärrä, miten sen nuoren elättämiseen menee enemmän rahaa muka yhtäkkiä. Ihan samoilla menoilla pärjää 17-vuotias kuin 18-vuotias. Vai alkaako nuori yhtäkkiä syödä hirveästi enemmän kun täyttää 18? Vai onko tässä koko perheen elämä laskettu tukien varaan ja nyt tulee poru, kun nuorta ei lueta enää lapseksi ja tuet laskee?
Mitä et ymmärrä? 16 v saa lapsilisän ja elatustuen. 17 v saa elatustuen. 18 v ei saa mitään, paitsi jonkun minimaalisen koulutustuen. Itselläni oli nämä lisät kaikkineen oli n. 500 e/kk verovapaana. On se aika iso pudotus, varsinkin kun 18 v kuluttaa todella paljon. Onneksi itse olen keskituloinen, mutta ymmärrän lähivanhempien hädän.
Eli trollaat vain ja totuus on, ettet osaa elää tulojen mukaan. Tämä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset saa lapsilisää ja kaikki lapset ovat oikeutettuja elatusapuun tai maksuun. Tätä en sanoisi jäämiseksi tulojen varaan. Olen aina tehnyt töitä, en ole päivääkään ollut työttömä
Mikään laki ei kiellä 18-vuotiaan vanhempia elättämästä lapsiaan kuten ennenkin. Se elatusmaksujen maksaja voi hyvin jatkaa oman osuutensa maksamista 18-vuotispäivän jälkeenkin, jos oman lapsen toimeentulo yhtään kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etävanhemmalla on edelleen velvollisuus maksaa nuoren kuluja. Tuki on nimeltään jokin opintoavustus tms. Se on jotain 250€/kk ja etävanhempi maksaa sen suoraan nuorelle.
No eikä ole. Koulutustuki oli muutamia kymppejä joskus, mutta onko enää sitäkään, kun toinen kouluaste on maksuton.
Satun nyt tietämään kun tuttu juuri viime vuonna määrättiin oikeuden päätöksellä tukemaan 18-vuotta täyttävää lastaan 250€/kk. Tarkistakaa lastenvalvojalta jos ette minua usko. Sanoo tuon nyt kyllä järkikin että
Lastenvalvojalle ei kuulu 18 -vuotiaan tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäiselle lapselle lasketaan oma toimeentulotuki. Perheen tulot eivät vaikuta siihen, paitsi jos perhe saa asumistukea. Lapsen osuus siitä vähennetään hänen toimeentulotuestaan.
Kyse on toisen asteen opiskelijasta, ei työttömästä. Lisäksi vanhemmilla on koulutusvelvollisuus toisen asteen loppuun asti.
Koulutusvelvollisuus voi olla, mutta ei välttämättä rahaa enää elättää. Tämä velvollisuus on tyhjä lain kirjain meidän persaukisten kohdalla.
Ei se ole tyhjä lain kirjain, vaan jos se riitautetaan niin oikeus määrää etävanhemman edelleen tukemaan taloudellisesti. Ihan samoin kuin elareiden kanssa.
Mun ex asuu hoitokodissa. Hän ei maksanut sen enempää elareita kuin mitään muutakaan. Tyhjästä on paha nyhjästä eli meidän kohdalla kuollut lain kirjain. Toisaalta täytyy olla kiitollinen, että meidän kohdalla yhteiskunnan turvaverkko otti kiinni ja lapsen ei tarvinnut ottaa lainaa vielä lukioon, mutta luoja nähköön, että meillä oli kyllä ongelmiakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin trollaamista se on että kertoo tilanteesta, jonka tuhannet perheet Suomessa kohtaa joka vuosi? En edes ole ap, osallistun keskusteluun koska itselläni on sama tilanne kahden vuoden päästä. Sinä jankkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satun nyt tietämään kun tuttu juuri viime vuonna määrättiin oikeuden päätöksellä tukemaan 18-vuotta täyttävää lastaan 250€/kk. Tarkistakaa lastenvalvojalta jos et
Lastenvalvojalle ei kuulu 18 -vuotiaan tuet.
Lastenvalvoja osaa kyllä kertoa mikä on etävanhemman velvollisuus myös 18-vuotiaan kohdalla. Osaa sen kyllä kertoa myös yleinen oikeusavustaja ja varmaan tieto löytyy ihan googlellakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin trollaamista se on että kertoo tilanteesta, jonka tuhannet perheet Suomessa kohtaa joka vuosi? En edes ole ap, osallistun keskusteluun koska itselläni on sama tilanne kahden vuoden päästä. Sinä jankkaat.
Onhan se trollaamista, jos kuvittelee että yhteiskunnan pitää hoitaa kaikki eikä itse ota vastuuta ollenkaan. Menoissa on vika, jos työssäkäyvä ihminen ei pysty elättämään perhettään. Turhaan sinä minua kohtaan hyökkäät siitä, että sanon totuuden.
Surullista on kun ei kumpaakaan vanhempaa kiinnosta lastaan elättää.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysi-ikäiselle lapselle lasketaan oma toimeentulotuki. Perheen tulot eivät vaikuta siihen, paitsi jos perhe saa asumistukea. Lapsen osuus siitä vähennetään hänen toimeentulotuestaan.
Kyse on toisen asteen opiskelijasta, ei työttömästä. Lisäksi vanhemmilla on koulutusvelvollisuus toisen asteen loppuun asti.
Koulutusvelvollisuus voi olla, mutta ei välttämättä rahaa enää elättää. Tämä velvollisuus on tyhjä lain kirjain meidän persaukisten kohdalla.
Eikö kummallakaan vanhemmalla ole rahaa? Millä rahalla toinen vanhempi on maksanut tähän saakka elatusmaksut?
Kelan minimi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jankuti-jankuti-jankuti. Kaikki osasivat keskustella ketjun aiheesta ennen kuin sinä rupesit räyhäämään ja hyökkäsit henkilöön. Menepä takaisin ylikselle, jos et osaa keskustella ketjun aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se trollaamista, jos kuvittelee että yhteiskunnan pitää hoitaa kaikki eikä itse ota vastuuta ollenkaan. Menoissa on vika, jos työssäkäyvä ihminen ei pysty elättämään perhettään. Turhaan sinä minua kohtaan hyökkäät siitä, että sanon totuuden.
Minä en ole puhunut yhteiskunnasta mitään. Vanhemmilla sen sijaan on velvollisuus tukea toisella asteella opiskelevaa lastaan taloudellisesti. Molemmilla. Myös sillä etävanhemmalla.