HS: Naista ei päästetty Kampin Alepaan ilman bussilippua
Helsingin Sanomien haastattelema nainen kertoo erikoisesta tilanteesta Kampin Alepassa. Nainen pysäytettiin vartijoiden toimesta eikä häntä päästetty kauppaan, koska hänellä ei ollut voimassa olevaa HSL:n bussilippua. Tämä kysyi vartijoilta, miksi Alepassa asiointiin vaaditaan HSL:n lippu, mutta vartijat vastasivat, ettei heidän tarvitse perustella asiaa mitenkään:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/901bed70-8cfa-4b2c-ab97-78e82dd6778a
Kommentit (455)
"Vaikka siinä on nuo lasiovet niin ilmeisesti tuo kauppojen edusta ja sisäänkäynnit lasketaan laiturialueiksi eikä sinne ole mitään asiaa jos ei ole bussilippua. Siitä tuossa AP:n laittamassa artikkelissakin oli kyse."
Lasketaan laiturialueeksi millä perusteella? Kyseessä on täysin yleinen kauppakeskuksen sisällä oleva kulkuväylä jota ei millään logiikalla voi miksikään laiturialueeksi laskea.
Lisäksi nuo vartijat olivat tarkistamassa lippuja K-marketin ulkopuolella joka on ainakin 50 metrin päässä tuosta alueesta. Mitä järkeä?
Jotta alue katsottaisiin laituralueeksi, sen pitää olla selkeästi merkitty, esim. viivat lattiassa, ja vartijoiden pitää olla niiden viivojen kohdalla eikä huuhailla jossa kymmenien metrien päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on käynyt näin ja juuri Kampissa. Olisin käynyt vain siinä alepassa, en menossa bussilla minnekään. Eivät päästäneet alueelle koska minulla ei ollut bussilippua ja sitä ei ollut siksi, koska olin menossa alepaan, en bussilla minnekään! Tuo on aivan järjetöntä.
Mikset mennyt niihin muihin kauppoihin, jotka on auki ympäri vuorokauden, mutta eivät sijaitse bussiterminaalin rajojen sisällä? Yleensäkin ihmetyttää, miksi ihmiset menee kauppaan viikonloppuna yöllä klo 02-04.30 välillä. Matkustajat ymmärrän, voi olla nälkä, mutta muu väki.
Ihmeen typerää syyllistämistä. Jos vaikka asuu Kampissa ja jalat on jo väsyneet koko päivän kävelystä töissä, niin varmaan olis kiva ostaa ruokansa matkan varrelta eikä lähteä vielä erikseen Sokokselle tai Punavuoreen.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo K-Market menee aikaisemmin kiinni ja Alepa haluaa olla pidempään auki niin eivätkä kaupat voisi vaihtaa liiketiloja päikseen?
No tuo K-market on varmaan 30 kertaa suurempi tila kuin Alepa mutta muuten mahtava idea.
Vierailija kirjoitti:
Miksi bussilippu. Eikä henkkari? Mikä tämä outo idea on. Onko se lainmukaista että bussikortti toimii henkkarina.
Lue ketjua senkin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka vaativat bussilippua alepaan eivät todellakaan ole käyneet yliopistoa.
Etkä näköjään sinäkään kun yhtään missään ei sanota että alepaan tarvitaan matkalippua.
Asun kampin kauppakeskuksen kerrostalossa ja monesti tulee hipsittyä tuonne alepaan, eikä mulla ole hsl lippua. Vartija ei taida tietää että talossa on myös asuntoja, joihin pääsee sisäovista mistä myös menee vartijat ja henkilökunta. Kerran menin lapseni kanssa tästä ovesta omalla avaimella ja vartija huusi ettei tänne saa tulla. Kerroin että asun tässä, johon alkoi nauramaan ettei täällä kukaan asu. Toinen vartija sit tuli siihen ja sanoi, että on täällä myös asuintiloja ja päästi meidät menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi bussilippu. Eikä henkkari? Mikä tämä outo idea on. Onko se lainmukaista että bussikortti toimii henkkarina.
Lue ketjua senkin idiootti.
Ainakin hän on hyödyllinen idiootti.
Bussiliput voi valvoa niin, että bussiin noustessa näytetään lippu.
Miksi laiturialue kauppoineen suljetaan liputtomilta ???
Eipä yllätä. Tuskin vartijaksi haluaa kukaan, jolla äo yli 80.
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka siinä on nuo lasiovet niin ilmeisesti tuo kauppojen edusta ja sisäänkäynnit lasketaan laiturialueiksi eikä sinne ole mitään asiaa jos ei ole bussilippua. Siitä tuossa AP:n laittamassa artikkelissakin oli kyse."
Lasketaan laiturialueeksi millä perusteella? Kyseessä on täysin yleinen kauppakeskuksen sisällä oleva kulkuväylä jota ei millään logiikalla voi miksikään laiturialueeksi laskea.
Lisäksi nuo vartijat olivat tarkistamassa lippuja K-marketin ulkopuolella joka on ainakin 50 metrin päässä tuosta alueesta. Mitä järkeä?
Jotta alue katsottaisiin laituralueeksi, sen pitää olla selkeästi merkitty, esim. viivat lattiassa, ja vartijoiden pitää olla niiden viivojen kohdalla eikä huuhailla jossa kymmenien metrien päässä.
Järki on siinä, että seutuliikenteen yöbussit on ainoa syy asioida Kampissa tuohon aikaan. Aivan kaikki muu tuota yhtä alepaa lukuunottamatta on kiinni. Näin ollen on helpointa järjestää matkakortin lukeminen ja laiturialueelle tulo heti sisäänkäynnillä, jotta humalaiset eivät ala riehumaan bussissa koittaessaan selvitä matkan maksamisesta.
Vartijat ovat juuri oikeassa paikassa. Jos pystyt toteuttamaan tuon kustannustehokkaammin vähintään yhtä turvallisesti aiheuttamatta tuolle yhdelle artikkelin sankarille mielipahaa, sekä palstan lukijat, Kampin henkilökunta, HSL ja vartijat kuulevat ehdotuksesi mielellään.
Kiitos jo etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miksi piti väkisin ängetä kauppaan ja tehdä keinotekoinen ongelma, lööpin vuoksiko? Hän olisi ihan hyvin voinut mennä ostoksille Isoon Omenaan,Sitä minäkin suuresti ihmettelen, ettei vain olisi itse jonkun lehden toimittaja.
Ikäänkuin tuo olisi ainoa pääkaupunkiseudun kauppa, hän olisi voinut kävellä kaksi tai kolme askelta jonnekin toiseen kauppaan. Ärsyttää tuollaiset avuttomat valittelijat.
Vierailija kirjoitti:
Asun kampin kauppakeskuksen kerrostalossa ja monesti tulee hipsittyä tuonne alepaan, eikä mulla ole hsl lippua. Vartija ei taida tietää että talossa on myös asuntoja, joihin pääsee sisäovista mistä myös menee vartijat ja henkilökunta. Kerran menin lapseni kanssa tästä ovesta omalla avaimella ja vartija huusi ettei tänne saa tulla. Kerroin että asun tässä, johon alkoi nauramaan ettei täällä kukaan asu. Toinen vartija sit tuli siihen ja sanoi, että on täällä myös asuintiloja ja päästi meidät menemään.
Minulle on myös käynyt muutaman kerran noin. Viimeksi olin juuri näyttänyt sähköavainta lukijalle ja ovi avautui ja vastaan tuli kolmen vuoren kokoista vartijaa. Kysyivät mihin olen menossa. Sanoin että kotiin. Vuorimuija alkoi marmattaa että ei tästä kyllä kotiin pääse, ihan kuin olisin joku vajaaälyinen tai dementikko. Sanoin asiallisen viileästi että olen kulkenut tästä kotiini 15 vuotta ja jos tämä käytäntö on muuttunut niin olisi kiva jos siitä olisi tiedotettu. Vuoriäijä sitten sanoi jotakin hänelle ja sain mennä.
Ei noita liialla älyllä ole tosiaan pilattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on käynyt näin ja juuri Kampissa. Olisin käynyt vain siinä alepassa, en menossa bussilla minnekään. Eivät päästäneet alueelle koska minulla ei ollut bussilippua ja sitä ei ollut siksi, koska olin menossa alepaan, en bussilla minnekään! Tuo on aivan järjetöntä.
Mikset mennyt niihin muihin kauppoihin, jotka on auki ympäri vuorokauden, mutta eivät sijaitse bussiterminaalin rajojen sisällä? Yleensäkin ihmetyttää, miksi ihmiset menee kauppaan viikonloppuna yöllä klo 02-04.30 välillä. Matkustajat ymmärrän, voi olla nälkä, mutta muu väki.
Ihmeen typerää syyllistämistä. Jos vaikka asuu Kampissa ja jalat on jo väsyneet koko päivän kävelystä töissä, niin varmaan olis kiva ostaa ruokansa matkan varrelta eikä lähteä vielä erikseen Sokokselle tai Punavuoreen.
&nb
Vuoden oululaisin kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja oli jättänyt pois sellaisen jutun, että tuossa oli kysymys yöajasta, jolloin Alepa on toivonut laajempia aukioloaikoja, eikä ole kyetty ratkaisemaan sitä, että samaan aikaan HSL valvoo bussilippuja alueella.
Kampin keskus on kyllä viimeisiä paikkoja missä haluaisin olla perjantain ja lauantain välisenä yönä.
HSL:llä ei ole mitään oikeutta "valvoa" bussilippuja muualla kuin HSL:n busseissa. Vai voisiko niitä HSL:n yksipuolisella päätöksellä mielestäsi valvoa myös esimerkiksi sinun kotonasi?
Kyllähän ne valvoo niitä lippuja myös esim. metron laiturialueella, etkä saa ilman lippua mennä ostamaan edes suklaapatukkaa myyntiautomaatista. Yöllä Kampin kauppakeskus on kiinni, eli kauppakeskuksen asiakkaat voi käyttää palveluita kauppakeskuksen aukioloaikojen puitteissa. Ihan hyvä, koska muutenhan siellä parveilisi kaiken maailman epämääräistä sakkia läpi yön. Lisäksi 200 metrin päässä on 24h auki oleva S-market, eli paljon melua tyhjästä taas.
Vierailija kirjoitti:
Bussiliput voi valvoa niin, että bussiin noustessa näytetään lippu.
Miksi laiturialue kauppoineen suljetaan liputtomilta ???
Seutuliikenteen yöbussit on sellainen eläintarha, että bussikuskin oman turvallisuudenkin takia matkaliput on syytä olla järjestyksessä heti kun bussiin astutaan.
Kaltaisrsi hankalat alepan asiakkaat saavat täsmälleen samanlaisen muita matkustajia viivästyttävän härdellin aikaiseksi siinä bussikuskinkin kanssa säätäessä.
Vierailija kirjoitti:
Näin on kauppakeskus itse päättänyt jo 12 vuotta sitten. Mutta Alepa halusi omin päin laajentaa aukioloaikojaan vaikka kauppakeskus ei voi taata pääsyä ilman lippua. Siksi kauppakeskuksen johtaja Mari Ahonen neuvoo käyttämään viikonloppuisin ennemmin jotain muita kauppoja kuin juuri tuota Alepaa.
Siinä on hotellikin vieressä niin kylläpä antaa kivan kuvan turisteillekkin idioottivartioiden vaatimukset pääsylipusta Alepaan.
"Järki on siinä, että seutuliikenteen yöbussit on ainoa syy asioida Kampissa tuohon aikaan."
No tuolla artikkelin naisella oli täysin asiallinen syy asioida Kampissa tuohon aikaan. On jo viiden vuoden ajan käynyt tuossa Alepassa öisin töistä tullessaan. Selvästi se sopii hänen elämänrytmiinsä hyvin. Ihmiset elävät varsin erilaisia elämiä. Kaikki eivät sovi samaan muottiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos asukkaana saisit päättää, niin pitäisitkö mielummin bussiterminaalin 24h avoinna ihan kaikille kaupunkilaisille? Mä nimittäin luulen, että siellä monet viettäisi iltaa ja yötä ihan mielellään nautintoaineidensa kera.
Jos tuo K-Market menee aikaisemmin kiinni ja Alepa haluaa olla pidempään auki niin eivätkä kaupat voisi vaihtaa liiketiloja päikseen?