Miksi suomalaiset lääkärit ovat empatiakyvyttömiä?
Kokemusta on monen maan lääkäreistä.Toki on tullut kohdalle myös hyviä lääkäreitä Suomessa,mutta isokuva ei mairittele ammattikuntaa.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Hae empatiat hoitsuilta, lääkäri keskittyy diagnoosiin ja koviin juttuihin.
Just. Pitkä ei ole kun olin kovassa syöpäleikkauksessa: jätettiin antamatta kipulääkitys ja heräämössä havahdun helvetillisiin kipuihin, melko hyvä sietokyky Itselläni on , mutta silloin todella jouduin äänekkäästi kipujani valittamaan... hoitaja syöksyi ääreeni ja sanoi: " kyllä nyt pitää hillitä itsensä, täällä on muitakin". Voi saatana , kun karma hoitaisi nyt puolestani, sydämestäni toivon....
Kiire on niin kova että ei ehdi perehtyä asiakkaisiin. Stressi vaikuttaa myös lääkärin mielialaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just. Pitkä ei ole kun olin kovassa syöpäleikkauksessa: jätettiin antamatta kipulääkitys ja heräämössä havahdun helvetillisiin kipuihin, melko hyvä sietokyky Itselläni on , mutta silloin todella jouduin äänekkäästi kipujani valittamaan... hoitaja syöksyi ääreeni ja sanoi: " kyllä nyt pitää hillitä itsensä, täällä on muitakin". Voi saatana , kun karma hoitaisi nyt puolestani, sydämestäni toivon....
Hoitsu ei varmasti oo osannut yhdistää kipuihin, vaan luullut että panikoit heräämistä oudossa paikassa.
Koska pääsykokeessa ei mitata mitää muuta kuin lukion pitkää matikkaa ja fysiikkaa ja kemiaa.
Ei kai sillä lailla saada empaattisia lääkäreitä.
Neljä kertaa leikkauksessa ja sektio. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Koska pääsykokeessa ei mitata mitää muuta kuin lukion pitkää matikkaa ja fysiikkaa ja kemiaa.
Ei kai sillä lailla saada empaattisia lääkäreitä.
Biologia. Ei sinne empattisuuden vuoksi valita, siihen on hoitajat. Mulle riittää että saan tietää mikä sairaus, mitä tehdä jne. En voi valittaa. Avun oon saanut. Samaten hammaslääkäri, julkinen.
Lääkärit ovat yhteiskunnan veronmaksajien rahoilla opiskelleita kokoomusta äänestäviä status-snobeja.
Yksityisen puolen YRITTÄJÄlääkäreiden kymppitonnien tuotot tulee suoraan verorahoista Kelasta.
Lääkäriliitto vastustaa lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen nostoa, että lääkäreiden palkat pysyisivät korkeana. Näin saadaan veronmaksajina maksaa korkeita palkkoja.
Terveyskeskuksissa näitä ilmaisen koulutuksen saaneita lääkäreitä ei näy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En hae lääkäreiltä empatiaa, joiltain hoitajilta olen saanut sitä jopa enemmän kuin olisin tarvinnut. Haluan lääkärin joka kuuntelee ja tutkii ja selvittää jos ei kokemus ja osaaminen riitä. Ei tarvitse myötäelää. Kylmä pää löytää ongelman, myötäeläjän päätäsilettely ei terveysongelmia ratkaise, vaikka se sillä hetkellä voi tuntua joistain mukavalta.
No osa saa ihan nautintoa siitä, kun pääsee moittimaan jonkun elintapoja ja suolansyöntiä yms. Asun mieluummin maassa, jossa saa valita lääkärinsä.
Eikö ole hyvä, että joku voi sanoa ääneen jos elintavoissa on parantamisen varaa? Lääkäri on siihen objektiivinen, läheiset ja tuttavat eivät kehtaa puhua asiasta jos ei itse huomaa.
Missä kohtaa lääkärillä elintavoista keskustellaan, ei ole sellaista tilannetta koskaan ollut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsu ei varmasti oo osannut yhdistää kipuihin, vaan luullut että panikoit heräämistä oudossa paikassa.
Sain itse annostella kipulääkkeet , olin nk tutkimus potilas. Kerran aloin pahoinvoimaan ja kerroin hoitajalle ja aika pian tuli lääkäri. Hän antoi ohjeet hoitajalle. Yritin mahdollisimman vähän painaa sillä pumpulla lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ovat yhteiskunnan veronmaksajien rahoilla opiskelleita kokoomusta äänestäviä status-snobeja.
Yksityisen puolen YRITTÄJÄlääkäreiden kymppitonnien tuotot tulee suoraan verorahoista Kelasta.
Lääkäriliitto vastustaa lääkärikoulutuksen aloituspaikkojen nostoa, että lääkäreiden palkat pysyisivät korkeana. Näin saadaan veronmaksajina maksaa korkeita palkkoja.
Terveyskeskuksissa näitä ilmaisen koulutuksen saaneita lääkäreitä ei näy töissä.
Kaikki tuntemani lääkärit muuten äänestävät Kokoomusta. Empaattisuus ei ole ensimmäinen sana joka ensimmäisenä tulee mieleen heistä.
Suomessa on perinteisesti keskitytty asiaan eikä tunteeisiin. Näin ymmärrän tämän asian. Omalle kohdalle ei ole osunut huonoja kokemuksia, mutta kun vein iäkästä tuttavaa tutkimuksiin, niin mielestäni näin, että sairaaseen ikäihmiseen voidaan asennoitua aika ronskisti julkisessa terveydenhuollossa.
Sairaanhoitaja tiuskaisee tyyliin "mennään tuonne ja housut pois." Tuttu ja minä häkellyimme, kun emme ennakolta tienneet, että sellaista on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi helevetti , tiedätkö mitkä on leikkauskivut...
Kannattaa pyytää lääkäriä vastaanotolla kirjaamaan ylös käyntitietoihin, että on kieltäytynyt suorittamasta tai määräämästä tutkimuksia. Ne jotka on tietoisesti tekemässä laiskuuttaan hoitovirhettä yleensä löytää siinä vaiheessa motivaationsa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pyytää lääkäriä vastaanotolla kirjaamaan ylös käyntitietoihin, että on kieltäytynyt suorittamasta tai määräämästä tutkimuksia. Ne jotka on tietoisesti tekemässä laiskuuttaan hoitovirhettä yleensä löytää siinä vaiheessa motivaationsa.
Miksi se pitäisi kirjata? Se mitä ei ole kirjattu sitä ei ole tehty. Jos tutkimusta x ei ole tilattu niin sitä ei ole määrätty oli sen tekemättä jättäminen kirjattu tai ei.
Hanki empatiat läheisiltäsi. Niin me lääkäritkin teemme! Tunne-elämän ongelmissa teen sinulle lähetteen psyk. polille. Sinne on jonoa, kiitä siitä poliitikkoja.
Lääkärin homma on selvittää, mikä sinussa on vialla ja hoitaa se.
Vartti aikaa per asiakas ja paperihommat päälle. Mä oon täällä kymmentätuhatta ihmistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko käyttänyt pitkäänkin kipulääkkeitä? Silloinhan normaali annos ei riitä. Mistä hoitaja voi tietää että olet lääkeaddikti?
Joka kovimmin jaksaa huutaa, on vähiten avun tarpeessa.
Yhyy yhyy menikö tunteisiin eikö se rakas Jerrysi anna sinulle empatiaa?
Sairaala ja terveydenhuolto on alistava kastilaitos.
Ylpistyneet lääkärit ei edes tervehdi muita.
Lisää lääkäreitä Suomeen, tuontina ulkomailta ja lisää aloituspaikkoja, niin alkaa hymyä ja palvelualttiutta irrota lääkäreistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sairaala ja terveydenhuolto on alistava kastilaitos.
Ylpistyneet lääkärit ei edes tervehdi muita.Lisää lääkäreitä Suomeen, tuontina ulkomailta ja lisää aloituspaikkoja, niin alkaa hymyä ja palvelualttiutta irrota lääkäreistäkin.
Tulisi sitä tervettä kilpailua :D sitähän he kokoomuslaisina ovat peräänkuuluttaneet.
Eikö ole hyvä, että joku voi sanoa ääneen jos elintavoissa on parantamisen varaa? Lääkäri on siihen objektiivinen, läheiset ja tuttavat eivät kehtaa puhua asiasta jos ei itse huomaa.