Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläkkeelle - entä nyt?

Vierailija
15.10.2024 |

Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle reilu kuukausi sitten. Olen nyt ihan sekaisin, mitä teen tällä kaikella ajalla. Asun kaupungissa. Käyn jo salilla tai uimassa joka päivä. Teen ruokaa ja käyn kaupassa. Mutta mitä muuta? Olen turhautunut eikä ole mitään tekemistä. Minulla ei ole kesämökkiä eikä autoa. Miten eläkkeellä olevat vietätte aikaa? 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen tk-eläkkeellä ja tutustuin entiseen maaseudun mieheen jolla oli  kaipuu takaisin maalle. Niinpä muutettiin ja voin sanoa että tekemistä riittää; polttopuiden tekoa, puutarhan parissa, kissojen hoitoa jne. Muutama ystävä riittää minulle joita näkee joskus. Kaupungissa asuessa kaipasin rauhaa ja luontoa ympärille  ja niitä sain ts. en tarvi kahviloita, elokuvateattereita ja liikaa ihmisiä ympärilleni. Juuri eilen juteltiin mieheni kanssa et mitä me tehtiin kaupungissa ja se oli kävelyä lähiympäristössä, telkkarin tuijottelua iltaisin eli kaikkea keinotekoista ajan kulutusta. Näitä em. voi tehdä täällä maallakin. Minua ei saa enää kaupunkiin jossa on tylsää, ohi voi ajaa korkeintaan jos ei mitään oikeaa syytä ole pysähtyä. 

Vierailija
62/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt käymään salilla ja uimassa joka päivä, niin katso jota pikkutöitä. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä duunia jonkun verran ja eläke juoksee! Sitten on rahaa matkustamiseen ja muuhun!

Jos astut tähän miinaan, niin tiedä, että ansiotulot vähennetään 100% asumistuesta. Jos työskentelet liikaa, saattaa Kela laittaa koko TK-eläkkeen uudelleenarviointiin.

Eläkkeensaajan asumistuessa ei tosiaan ole ikinä ollut sallittua tuloa vaan tulot on aina olleet 100% pois asumistuesta joka mielestäni ei kyllä millään tavalla tue ajatusta kuntoutua edes puolittain työelämään, mutta näin on päättäjät aina ajatelleet. Silti 13% naisista ja 10% työkyvyttömyyseläkkeellä olevista mieshistä tekee osa-aikaista työtä eläkkeensä ohella.

Ja nyt HUOMIO! kaikki töitä tk eläkkeellä tekevät . Kyseessä on pienen ikuisuuden jatkunut väliaikainen kokeilu joka päättyy tämän vuoden loppuun eikä siitä ole tehty vielä päätöstä saako jatkoa ja millä tavalla, joten olkaa huolellisia vuoden vaihteessa!

Tarkkailkaa tilannetta mihin suuntaan päätökset menee. Tänä vuonna on ollut poikkeuslaki jonka turvin on saanut tuloylitystä tulla, kunhan sitä ei tule 3 kuukautena peräkkäin. Varoituskirje on tullut 2 tuloylityskuukauden jälkeen tk eläkkeen saajille. Emme tiedä sitten miten tämäkin jatkuu. Siellä on nyt jotain pohdintaa ollut koko järjestelmän muuttamisesta eri tavalla työtä ja työkyvyttömyyseläkettä yhdistäväksi joten kannattaa olla tarkkana nyt tässä ylimenokaudella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työkyvyttömyyseläkkeellä lukuisten fyysisten sairauksieni takia, kuljen kepin kanssa ja harkinnassa on jo rollaattori. Nuppi toistaiseksi kunnossa.

Ei voi kuin hämmästellä, ettei muka tekemistä olisi, kun pääsee vaivoitta liikkumaan ja salillekin :o

Jo liikunnasta saa niin paljon. 

Kokkausta, leipomista, sienestystä, shoppailua, kirjasto/lukemista, kerhoja, ilmaiskonsertteja ja muita tapahtumia, ristikoita, tv ja pelaaminen, ja täytyyhän kotikin pitää puhtaana jne. Ystävien tapaamista, käsitöitä, fillarointia, ulkoilua, uimahalli,  ja entäs lukuisat vapaaehtoistyöt, joita riittää? Koirien tai kissojen päivähoitoa ja ulkoilutusta?

Minä kävin, töissä ja vielä terveenä ollessani, Vapaa-ajan avustaja -kurssin, mutta sitten (onneksi ajoissa) selvisi, että menee työmarkkinatuki, jos teen vapaaehtoistyötä. Nyt ei sitten pysty siihen.

On ihmisillä ongelmat, rahaa tulee tilille kunhan vaan jaksaa nillittää, ettei mikään ole hyvin. Sietäisi jo hävetä.

Vierailija
64/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen joka päivä töitä tuntien ajan. Loppuaika kuluu helposti esimerkiksi urheilua katsellen ja pelaten.

Vierailija
65/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jäämässä osakuntoutustuelle mikä on käytännössä osa-aikainen eläke. Aion tehdä vähän töitä ja lisäksi vapaaehtoistöitä. Aion myös hoitaa tuttavan lasta. 

Vierailija
66/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Milloin ihmisistä tuli sellaisia, että he aikuisinakin naukuvat ettei ole mitään tekemistä, eivät osaa sellaista itselleen kehittää, ja jos heiltä otetaan jokin ulkopuolinen osanen pois (pakollinen työ), ovat täysin kädettömiä ja uusavuttomia? Onko tällainen nykyisen yhteiskunnan prototyyppinen tuotos? Pelottavaa.

Mitä itse tekisit?

Oon eri  mutta vastaan silti. 63v, jäin Ovelle 61v, teen osa-aikaisia mukavia hommia, kesäisin. Talvella kudon, virkkaan, luen, teen palapeliä, laitan ruokaa, leivon, askartelen, ulkoilen...

Muuten retkeilen, marjastan, sienestän, lämmitän pihasaunaa, tapaan ystäviä, käyn terassilla, karaokessa, kirppareilla...

Asun maalla, mut monet näistä on mahdollisia kaupungissakin. Meil on vireä kyläyhdistys, talkoita piisaa, saa osallistua silloin

Teetkö käsitöitä hyväntekeväisyyteen?

Vierailija
67/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Milloin ihmisistä tuli sellaisia, että he aikuisinakin naukuvat ettei ole mitään tekemistä, eivät osaa sellaista itselleen kehittää, ja jos heiltä otetaan jokin ulkopuolinen osanen pois (pakollinen työ), ovat täysin kädettömiä ja uusavuttomia? Onko tällainen nykyisen yhteiskunnan prototyyppinen tuotos? Pelottavaa.

Mitä itse tekisit?

Oon eri  mutta vastaan silti. 63v, jäin Ovelle 61v, teen osa-aikaisia mukavia hommia, kesäisin. Talvella kudon, virkkaan, luen, teen palapeliä, laitan ruokaa, leivon, askartelen, ulkoilen...

Muuten retkeilen, marjastan, sienestän, lämmitän pihasaunaa, tapaan ystäviä, käyn terassilla, karaokessa, kirppareilla...

Asun maalla, mut monet näistä on mahdollisia kaupungissakin. Meil on vireä ky

Kyllä. Ja myyjäisiin...

Vierailija
68/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain syvää vikaa on aikuisessa ihmisessä, joka ei osaa olla itsekseen ja viihdyttää itse itseään.

Vierailija
69/79 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukemattomia kirjoja...

Kaikki maailman aika ei riitä, että ehtisi lukea mielenkiintoiset.

Käsityöt, ihana värikirjo langoissa, jos paksummat kyllästyttää, ostan ohuempaa. Upeita liukuvärjättyjä...

Palapelit, ristikot

Musiikki

Kylättelyt, kirjeenvaihto

Kun terveyttä piisaa, kaikki hyvin. Jos liikkumiskyky, näkö tai kuulo heikkene... on hankalampaa

Vierailija
70/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan liian helpolla päästää ihmisiä eläkkeelle.

Kyllä. Kun vähän masentaa, niin päästetään eläkkeelle. Jos taas on oikeasti sairas, niin ei päästetä. 

t. Matti Mätämunakaschtike

Vierailija
71/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat etelån lämpöön kuten minäkin tein. On paljon mukavampi sairastaa palmun alla kuin pakkasessa. Lisäksi huomattavasti edullisempaa kun valitsee uuden kotimaansa hyvin. 

Vierailija
72/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jäit? Masennusta?

Ei huvittanut tehdä töitä.

Pitäisköhän sun vaan tappaa itsesi ja tehdä maailmasta parempi paikka.?

Vierailija
73/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puoliso jonka kanssa yhteinen firma, teen siinä hommia voinnin mukaan. Joskus en viikkoihin mitään. Puolison kautta on sosiaalista elämää, itselläkin on kavereita. Harrastan sosiaalisiakin juttuja, tanssia esimerkiksi. Oon laittanut pihalle puutarhaa, siihen menee kesäkaudella aikaa. Käytän paljon aikaa ruoanlaittoon, silloin kun on jaksamista. Sitä voi tehdä rauhakseen. Puoliso käy kaupoissa, itse rasitun hälinästä helposti. Huolehdin hyvinvoinnistani joka päivä ulkoilemalla ja uimalla läheisessä järvessä, saunon ja luen. Aina voi opiskella jotain omaksi ilokseen. Kyllä se siitä asettuu, tsemppiä ja hyviä vointeja. 

Vierailija
74/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ajastaan aikataulu selkiytyy ja käythän joka päivä jossain harrastuksessa. Minä viihdyn kotosalla.  Jäin tämän vuoden alussa eläkkeelle. 

Vierailija
75/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi käydä salilla ja uimassa jos on työkyvyttömyyseläkkeellä? Ja vielä joka päivä?

Vierailija
76/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ryyppääminen

Vierailija
77/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tee töitä. Vaikuttaa sille, että sinulla on ihan turhan paljon energiaa.

no mäkin ihmettelen, että miten noin hyvässä fyysisessä kunnossa voi päästä eläkkeelle.

Vierailija
78/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt käymään salilla ja uimassa joka päivä, niin katso jota pikkutöitä. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä duunia jonkun verran ja eläke juoksee! Sitten on rahaa matkustamiseen ja muuhun!

Olen eri. Vaikka käyn salilla ja lenkillä, en kykene töihin. Ehkä max 2 tuntia päivässä kevyttä työtä. Jänniä nämä käsitykset, että tkeläkeläisen pitäisi vain maata. 

Vierailija
79/79 |
19.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle vuoden vaihteessa. Joskus aika on pitkää. Hain töitäkin mutta ei tärppää. Joskus jaoin Hesaria mutta ei siihenkään enää kelpaa vaikka kunto on hyvä ja aina oli lehdet aikataulussa. Siinä sais hyvää liikuntaa.

Käyn paljon kirjastossa, koko ajan on monta kirjaa varauksessa. Luen samalla lehtisalissa naistenlehtiä. Hoidan joskus parivuotiasta lastenlasta. Viime viikon aikana kudoin kolmet vilkasukat. Tiistaisin käyn englannin keskustelutunnilla. Kerran kuussa markkinoilla. Vielä en ole lähtenyt eläkeläiskerhoihin enkä -matkoihin. Ehkä sekin koittaa.