Miten auttaa sukulaista
Serkkuni on vanhus mt-potilas joka asuu omassa yksiössään. Eristäytynyt kaikista ihmisistä eikä käytä nettiä.eikä vastaa puhelimeen. Hänellä on vaikeuksia talossa asunnon likaisuuden ja hajujensa takia ( ei vie roskia ja vaippojaan) ja rappukäytävässä tapahtunriden lasten pelottelu jen takia. Hän irvistää ja huutaa lapsille. Hän ei ole suostunut hoitoon eikä ole mitään hoitosuhdetta. Hän ei avaa ovea. Poliisi kävi väkisin kk sitten naisen luona kun tästä ei kuulunut mitään viikkoihin. Totesi olevan hengissä. Nainen ei sittenkään ole yhteydessä kehenkään.
Naisen veli lähiomaisena joka hoitaa naisen asioita asuu Usassa .uttei uskalla lähteä käymään täällä. Hänelläkin on vaikeuksia siellä. Hän painostaa minua hoitamaan sisartaan joka taas ei halua sitä.
Mitä teen.
Kommentit (23)
Et voi auttaa mitenkään, jos nainen kieltäytyy.
Ap jatkaa. Olen tehnyt huoli ilmoituksen. Muttei auttanut.
Raamatun mukaan joudut helvettiin kun et auta
Eikö taloyhtiö savusta ulos jos haisee. Meidän talossa naiselta otettiin asunto haltuun kun haisi.
Apua ei voi tyrkyttää jos toinen ei halua ottaa vastaan sitä. Huoli-ilmoitus on aina hyvä, tee se vaikka pari kk:n välein, että viranomaiset pysyvät kartalla. Tekevät kyllä asialle jotain, kunhan toteavat että jotain tarttis tehdä. Ja taloyhtiöllä on myös omat keinonsa puuttua asiaan, jos meno käy pahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Nainen saa tehdä mitä haluaa. Älä sekaannu.
Ei se ihan noin mene!
Vierailija kirjoitti:
Tee uusi!
kerro että veli asuu muualla ja tilanne vaan pahenee, et jaksa jne.
Tai taloyhtiön hallitukselle jne.
Vierailija kirjoitti:
Raamatun mukaan joudut helvettiin kun et auta
Raamattu on satukirja jossa on aikansa sääntöjä joilla ei tee nykyisin mitään ja helvettiäkään ei ole olemassa!
Huoli-ilmoituksia vaan.
Muuta ei voi tehdä kun on sairaudentunnoton.
Jos on vaaraksi itselleen tai muille niin pakkohoitoon. Siihen tarvitaan lääkärin lähete.
Vierailija kirjoitti:
Soita sossulle.
etkö ymmärrä lukemaasi, huoli-ilmoitus tehty
Ne huoli-ilmoitukset kerran kuussa ja taloyhtiö käyttää poliisia katsomassa onko vielä hengissä. Laitoshoidon tarpeessa on jo selvästi, pitäisi vaan saada joku lääkäri siellä käymään ja toteamaan että on vaaraksi itselleen ja muille talon asukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Tee uudestaan ja soita perään. Kerro, millainen tilanne on. Kuuluu kyllä sosiaalipuolen selvittää asia ja ohjata tarvittavien palvelujen piiriin.
Täytyy olla Provo. Kyllä sossut jotain tekee ja poliisin on pakko tehdä paloturvallisuus ilmoitus, jos asunto on täynnä roskaa. Se on heidän velvollisuus Nimittäin kokemusta on, sillä itselläni oli tuo tilanne.
Minusta tehtiin huoli ilmoitus, mutta tosin yksi ei riittänyt. Ensimmäisellä kerralla vain soittavat ja toisella vasta tulevat käymään, mutta ei väkisin ellei sitten ole lapsia tms.
Joten ei kai voi auttaa, jos ei halua apua .
Mutta poliisin on pakko reagoida sotkuiseen asuntoon ja palokunta tulee tekemään sen riski arvion näin ainakin minun kohdalla, vaikka lieden päällä oli vain pari pizza laatikkoa ja sanoin etten sitä käytä ja silti tuli palokunta ja tuli siivous määräys. Sitten soitin sossulle ja sain siivous apua ja muutakin apua .
Nyt menee hyvin ja asunto siistinä pysynyt jo yli vuoden. Mutta minulla ei ole mt ongelmia, joten tilanne saattaa olla ap:lla haastavampi mikäli oikeasti auttaa haluaa.
Yksi keino on selvittää taloyhtiön PJ ja mennä tekemään ilmoitus taloyhtiölle ja voin sanoa, että he varmasti puuttuu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee. Väkisin ei sinne sossun väki mene. Taloyhtiön johdolta voisi pyytää kannanottoa tuon asunnon kunnon eli lian ja hajun suhteen. Ehkä sitten solmu aukeaisi.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoituksia vaan.
Muuta ei voi tehdä kun on sairaudentunnoton.
Jos on vaaraksi itselleen tai muille niin pakkohoitoon. Siihen tarvitaan lääkärin lähete.
Se, että elää roskan keskellä ja haluaa olla yksin ei täytä kriteerejä pakkohoidosta .
Pakko hoitoon laitetaan ne ketkä on vaaraksi itselleen ja muille., vaikka tuo tilanne varmasti maallikon silmään ja korvaan on jo sitä, mutta suoraan tuo ei sellainen tilanne ole.
Mieti niitä kaikkia asuntoja mitä Auri Kananen on käynyt siivoamassa ja he yleensä jo ovat psykaitrin asiakkaita eivätkä siltikään ole pakkohoidossa.
Se , että ei ole kavereita tai edes halua niitä ja haluaa olla yksin ei ole syy pakkohoitoon.
Eikä se vaikka eläisi paskan keskellä.
Ei edes psykooosi ole syy pakkohoitoon ellei ihminen ole vaaraksi itselleen tai, jos henkilö suostuu hoitoon vapaaehtoisesti .
Pakkohoito on pakkokeino. Mulla oli yks naapuri joka huusi ja satutti itseään hulluudesta ja joutui sairaalaan usein, mutta aina se vaan laitettiin kotiin takaisin, vaikka sillä oli psykoosi tai mikä lie. Minusta kyseinen naapuri olisi jo kuulunut pakkohoitoon, mutta ilmeisesti ei sinne joudu kovinkaan helposti ja mikäli joutuu, niin eikai sitä kuitenkaan jatketa koko ikää vain ihan muutaman päivän.
Hankkikaa kaksio ja siivous kuntoon. Joku laite kommunikointiin jos haluaa.
Nainen saa tehdä mitä haluaa. Älä sekaannu.