Työkyvyttömyyseläkkeelle - entä nyt?
Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle reilu kuukausi sitten. Olen nyt ihan sekaisin, mitä teen tällä kaikella ajalla. Asun kaupungissa. Käyn jo salilla tai uimassa joka päivä. Teen ruokaa ja käyn kaupassa. Mutta mitä muuta? Olen turhautunut eikä ole mitään tekemistä. Minulla ei ole kesämökkiä eikä autoa. Miten eläkkeellä olevat vietätte aikaa?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle?....ja jaksaa/pystyy käymään salilla reenaamassa ja wuimassa...luulisi pystyvän töihinkin...tuskin tuollainen lieroilu onnistuu muualla kuin Suomessa
Kannustava suomalainen. Keppiä ja raippaa. Toivottavasti sulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Mä makoilen päivät pitkät ja katson telkkaria. En saa oikein mitään aikaan. Viisi vuotta olen ollut eläkkeellä. Nyt ritän pian aloittaa liikunnan ja haaveilen koulun penkille paluusta ensi syksynä ja sitten työllistymisestä. Pienet ovat nyt tulot ja jaksamista ei oikein ole mihinkään.
Aloita lenkittämällä jonkun kaverin koiraan. Näin itse aloitin liikunnan.
Jos pystyt käymään salilla ja uimassa joka päivä, niin katso jota pikkutöitä. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä duunia jonkun verran ja eläke juoksee! Sitten on rahaa matkustamiseen ja muuhun!
Olen ollut kohta puoli vuotta kotona eläkkeellä. En siis ole työkyvytön virallisesti, vaikka viime aikoina tunsin niin olevani. En vaan ole jaksanut pitkään aikaan edes harrastaa mitään. Pikku hiljaa olen valmistellut sitä, että alkaisin kotona tehdä juttuja, joita rakastin tehdä lapsena. Olen laittanut työpöytää valmiiksi ja siivonnut kotia, koska kotona riittää aina siivoamista ja kunnostettavaa.
Välillä olen käynyt kävelyllä ja tehnyt pieniä matkoja lähiympäristössä vaihtelun vuoksi.
Mihinkään säännöllisiin ryhmäharrastuksiin en ole vielä halunnut sitoutua.
Olen vaan ollut tosi väsynyt ja päivät lipuvat nopeasti ohi. Vielä ekana koronavuotena jaksoin töiden lisäksi tehdä käsitöitä. Nyt sekin homma odottaa jatkamistaan.
Keskustelunavaukseni oli vilpitön. En juo enkä huvikseni heittäydy pois töistä. Kommentit nuppivikaisuudesta lieroilusta ovat loukkaavia. Teen päivittäin aktiviteetteja, että pysyn toimintakykyisenä. Tiedoksi myös että vastauksia on kirjoitettu alkuperäisen postaajan nimissä, vaikka se en ollut minä. Ap
Kauanko meni onnettomuudesta eläkkeeseen AP?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelunavaukseni oli vilpitön. En juo enkä huvikseni heittäydy pois töistä. Kommentit nuppivikaisuudesta lieroilusta ovat loukkaavia. Teen päivittäin aktiviteetteja, että pysyn toimintakykyisenä. Tiedoksi myös että vastauksia on kirjoitettu alkuperäisen postaajan nimissä, vaikka se en ollut minä. Ap
Tämmöstä täällä, joka keskustelu pilataan.
Tämä hakee nyt kolmannen kerran.Täysin työkyvytön.Kyllä harmittaa töissähän tässä oltaisi jos kunnossa olisi.Sanoin jos hylky tulee taas,kyllä vammaisellakin on oikeus työhön.Tarvitaan se työ.Huom.Sopiva työ.Infataksi.Hakee ja tuo.Avustaja.Apuvälineet.Kaikkein pahinta on kun en sossun asiakas,lytätään te-palveluiden peruspäiväraha,sen pitäisi riittää kaikkeen,lääkkeet kalliita.Kela ja vak.yhtiö pistäisi takas samaan työhön missä sairastui,työssä,ja sairastuu.Oudointa on että terveet pelasti itsensä paikoista missä sairastuu,mutta tämä sairas sinne olisi pistetty.Hylkyjä kun tuli,tein valituksen Hki muutoksenhaku lautakunta eikun hylkyä.Kuolema liippasi läheltä kun sairastuin sanoi sair.polikli.lääkäri,hän pelkäsi.Mutta tietämättömät ei mitään ota uusiksi..Vähätellään asiaa..
Taidetaan liian helpolla päästää ihmisiä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko meni onnettomuudesta eläkkeeseen AP
6 v
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Milloin ihmisistä tuli sellaisia, että he aikuisinakin naukuvat ettei ole mitään tekemistä, eivät osaa sellaista itselleen kehittää, ja jos heiltä otetaan jokin ulkopuolinen osanen pois (pakollinen työ), ovat täysin kädettömiä ja uusavuttomia? Onko tällainen nykyisen yhteiskunnan prototyyppinen tuotos? Pelottavaa.
Pohdin kovasti tuota uusavuttomuutta suhteessa yhteiskunnan tuotokseen. Mutta tiedätkö, että se on juuri tätä. Jos jäisit ensi kuussa itse pois työstä niin mitä tekisit seuraavien kuukausien aikana? Rahaa matkusteluun tai mihinkään palveluihin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä makoilen päivät pitkät ja katson telkkaria. En saa oikein mitään aikaan. Viisi vuotta olen ollut eläkkeellä. Nyt ritän pian aloittaa liikunnan ja haaveilen koulun penkille paluusta ensi syksynä ja sitten työllistymisestä. Pienet ovat nyt tulot ja jaksamista ei oikein ole mihinkään.
Jos oikeasti haluat mennä opiskelemaan, suosittelen hyvin vahvasti aloittamaan esim. lukemaan joka päivä 30min ja kasvattamaan sitä sinne kahdeksaan tuntiin vaikka kuudessa kuukaudessa. Koulu oli itselleni järkyttävä shokki, kun olin ollut toimettomana useita vuosia. Jäi kesken ihan ekoina viikkoina kun ei yksinkertaisesti jaksanut.
No niin työkyvyttömyyseläkeläiset. Muistakaa, ettette saa käydä salilla tai lenkillä. Oman toimintakyvyn ylläpitäminen on vauvalaisten mielestä väärin. Maataan vaan sohvalla ja syljetään kattoon 😂.
Aplle, vpaaehtoistyö on oma juttu. Teen sitä oman jaksamisen mukaan. Omassa kaupungissa on paljon järjestöjä. Kertaluonteisia juttuja teen, koska en voi sitoutua säännölliseen. Vointi vaihtelee sen verran usein. Olisi kiva välillä tehdä ihan palkkatyötäkin tulorajan puitteissa. Jotain vuokrafirmaa olen välillä miettinyt, on vaan niin pirun rajallisesti töitä mitä voi tehdä 2 tuntia muutamana päivänä viikossa. Pitempiä päiviä en pysty tekemään, kokeiltu on.
En tiiä. Mua pelottaa sama kohtalo ja tapan itseni jos niin käy. Se olisi viimeinen niitti sille, että olen epäonnistunut. En muutenkaan jaksaisi kaikkea sitä aikaa ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Taidetaan liian helpolla päästää ihmisiä eläkkeelle.
Palstahullun kommentti. Ei jatkoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta. Milloin ihmisistä tuli sellaisia, että he aikuisinakin naukuvat ettei ole mitään tekemistä, eivät osaa sellaista itselleen kehittää, ja jos heiltä otetaan jokin ulkopuolinen osanen pois (pakollinen työ), ovat täysin kädettömiä ja uusavuttomia? Onko tällainen nykyisen yhteiskunnan prototyyppinen tuotos? Pelottavaa.
Pohdin kovasti tuota uusavuttomuutta suhteessa yhteiskunnan tuotokseen. Mutta tiedätkö, että se on juuri tätä. Jos jäisit ensi kuussa itse pois työstä niin mitä tekisit seuraavien kuukausien aikana? Rahaa matkusteluun tai mihinkään palveluihin ei ole.
Suomessa nähtävästi jämähdetään siihen haukkumiseen. Ei ole mitenkään rakentavaa mutta jos aivot ei riitä muuhun.
Itselleni oli ainakin suuri helpotus päästä tk eläkkeelle, vuosi sitten. Monisairas. Ikää 54, työuraa 30 v, raskas työ. Eläkeprosessi oli erittäin raastava.