Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläkkeelle - entä nyt?

Vierailija
15.10.2024 |

Jäin työkyvyttömyyseläkkeelle reilu kuukausi sitten. Olen nyt ihan sekaisin, mitä teen tällä kaikella ajalla. Asun kaupungissa. Käyn jo salilla tai uimassa joka päivä. Teen ruokaa ja käyn kaupassa. Mutta mitä muuta? Olen turhautunut eikä ole mitään tekemistä. Minulla ei ole kesämökkiä eikä autoa. Miten eläkkeellä olevat vietätte aikaa? 

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni oli ainakin suuri helpotus päästä tk eläkkeelle, vuosi sitten. Monisairas. Ikää 54, työuraa 30 v, raskas työ. Eläkeprosessi oli erittäin raastava.

Miten sun päivät kuluu/sujuu?

Vierailija
42/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Muita yhtä typeriä ehdotuksia? -ei ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle?....ja jaksaa/pystyy käymään salilla reenaamassa ja uimassa...luulisi pystyvän töihinkin...tuskin tuollainen lieroilu onnistuu muualla kuin Suomessa

Nuppivika ei estä kroppaa liikkumasta.

Eikä tekemästä töitä.

Kelan lääkärit eivät helpolla ketään eläkkeelle päästä, tiedät kyllä sen.

Vierailija
44/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni oli ainakin suuri helpotus päästä tk eläkkeelle, vuosi sitten. Monisairas. Ikää 54, työuraa 30 v, raskas työ. Eläkeprosessi oli erittäin raastava.

Miten sun päivät kuluu/sujuu?

Kotiaskareita, ulkoilu y.m, voinnin mukaan. Tosin vuorokausirytmi on muuttunut turhan boheemiksi: liian myöhään nukkumaan, liian myöhään herääminen. Tämä on pakko yrittää muuttaa vähän, tosin olen aina ollut iltavirkku.

Vierailija
45/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole kiitollinen että pääsit tk eläkkeelle, ja että sinulla on noinkin paljon toimintakykyä jäljellä. Moni ei pääse vaikka olisi aihettakin. Voit tienata jonkin verran myös tk eläkkeellä, summa on ilmoitettu sinulle eläkepäätöksessä. 

Vierailija
46/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy sukuloimassa ja tapaa kavereita. Joillain paikkakunnilla on  päiväkeskuksia joissa voi käydä päiväkahvilla. Ota selvää mitä omalla paikkakunnallasi on. Meillä kirkon ruokailu  tiistaisin, päiväkeskuksia utama ympäri kaupunkia. Muistan kun jäin työttömäksi oli itselläni kynnys lähteä niihin mutta nyt mielelläni käyn.

Vierailija
47/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Milloin ihmisistä tuli sellaisia, että he aikuisinakin naukuvat ettei ole mitään tekemistä, eivät osaa sellaista itselleen kehittää, ja jos heiltä otetaan jokin ulkopuolinen osanen pois (pakollinen työ), ovat täysin kädettömiä ja uusavuttomia? Onko tällainen nykyisen yhteiskunnan prototyyppinen tuotos? Pelottavaa.

Pohdin kovasti tuota uusavuttomuutta suhteessa yhteiskunnan tuotokseen. Mutta tiedätkö, että se on juuri tätä. Jos jäisit ensi kuussa itse pois työstä niin mitä tekisit seuraavien kuukausien aikana? Rahaa matkusteluun tai mihinkään palveluihin ei ole. 

Se tekisi samaa mitä nytkin. Eli haukkuu ihmisiä palstalla. Oikea ankeuttaja. 

Vierailija
48/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä makoilen päivät pitkät ja katson telkkaria. En saa oikein mitään aikaan. Viisi vuotta olen ollut eläkkeellä. Nyt ritän pian aloittaa liikunnan ja haaveilen koulun penkille paluusta ensi syksynä ja sitten työllistymisestä. Pienet ovat nyt tulot ja jaksamista ei oikein ole mihinkään. 

Jos oikeasti haluat mennä opiskelemaan, suosittelen hyvin vahvasti aloittamaan esim. lukemaan joka päivä 30min ja kasvattamaan sitä sinne kahdeksaan tuntiin vaikka kuudessa kuukaudessa. Koulu oli itselleni järkyttävä shokki, kun olin ollut toimettomana useita vuosia. Jäi kesken ihan ekoina viikkoina kun ei yksinkertaisesti jaksanut.

Amk:ssa on monimuotokoulutuksia ja verkkokursseja. Jotkut on ilmaisia.

Vierailija
49/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy sukuloimassa ja tapaa kavereita. Joillain paikkakunnilla on  päiväkeskuksia joissa voi käydä päiväkahvilla. Ota selvää mitä omalla paikkakunnallasi on. Meillä kirkon ruokailu  tiistaisin, päiväkeskuksia utama ympäri kaupunkia. Muistan kun jäin työttömäksi oli itselläni kynnys lähteä niihin mutta nyt mielelläni käyn.

Itselläkin hirveä kynnys mutta ehdottomasti kannattaa.

Vierailija
50/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeelle?....ja jaksaa/pystyy käymään salilla reenaamassa ja uimassa...luulisi pystyvän töihinkin...tuskin tuollainen lieroilu onnistuu muualla kuin Suomessa

Eikä tekemästä töitä.

Kyllä estää. Haista paska.

Vierailija
51/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyt käymään salilla ja uimassa joka päivä, niin katso jota pikkutöitä. Työkyvyttömyyseläkkeellä saa tehdä duunia jonkun verran ja eläke juoksee! Sitten on rahaa matkustamiseen ja muuhun!

Jos astut tähän miinaan, niin tiedä, että ansiotulot vähennetään 100% asumistuesta. Jos työskentelet liikaa, saattaa Kela laittaa koko TK-eläkkeen uudelleenarviointiin.

Vierailija
52/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin yrittäisin pitää huolta itsestäni, harrastaisin liikuntaa ja lukemista (tod näk myös sometusta) ja käyttäisin aikaani itseni kehittämiseen ja seurakunnassa palvelemiseen. Mahdollisesti tekisin töitä osa-aikaisesti, voimien mukaan.

Vierailija
53/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

perässä tullaan, nyt sairaspäivärahalla, edes työkkäri ei huolinut minua listoilleen. Rahat on loppu, pitänee myydä osakehuoneisto jotta voi maksaa loput autovelasta. Kun muutan vuokralle, niin saan ainakin asumistukea vuokraan, omistusasunnon vastikkeeseenhan sitä ei kohta enää saa. Rahapula on kova, nyt säästän ns pakolla, vain kävelylenkki päivällä, muuten eletään kaurapuurolla ja iltapäivän jollain kalakeitolla., niin vähän yritän selvitä kuin mahdollista, lehtitilauksetkin olen jo irtisanonut. Onneksi tosiaan kalastan, vaikka olen nainen, saa itse jotain ruokapöytään.

Vierailija
54/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pian huomaat että ihmettelet miten sitä aikoinaan ehti käydä töissä kun kiirettä pitää joka suuntaan.

Vierailija
55/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tekemästä töitä.

Kyllä se voi estää. Meinaatko että on sama asia käydä itsekseen uimassa se parituntia ja selvitä töistä vaaditulla tavalla 8h päivässä ? Mun ystävä on sairaseläkkeellä mielenterveyssyistä eikä tuu mieleen haukkua siitä ettei pysty töihin vaikka uimassa ja salilla käykin. 

Vierailija
56/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä tekemästä töitä.

Kyllä se voi estää. Meinaatko että on sama asia käydä itsekseen uimassa se parituntia ja selvitä töistä vaaditulla tavalla 8h päivässä ? Mun ystävä on sairaseläkkeellä mielenterveyssyistä eikä tuu mieleen haukkua siitä ettei pysty töihin vaikka uimassa ja salilla käykin. 

Vierailija
57/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidetaan liian helpolla päästää ihmisiä eläkkeelle.

Ei ole ollut riittäviä resurssejakaan kuntouttaa ihmisiä kokonaisterveydentilat kunnolla huomioiden. Lääkärit ei taas oikein voi ketään tyhjän päällekkään jättää vai voiko he käytännössä olla kirjoittamatta lausuntoja, mikäli ihminen toivoo lääkärin lopettavan lausuntojen kirjoittamisen esim. Kelaan. Tulkittaisiinko niitä tilanteita sairaudentunnottomuudeksi tms., vaikka eihän aina sellaisestakin olisi kyse

Vierailija
58/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta. Milloin ihmisistä tuli sellaisia, että he aikuisinakin naukuvat ettei ole mitään tekemistä, eivät osaa sellaista itselleen kehittää, ja jos heiltä otetaan jokin ulkopuolinen osanen pois (pakollinen työ), ovat täysin kädettömiä ja uusavuttomia? Onko tällainen nykyisen yhteiskunnan prototyyppinen tuotos? Pelottavaa.

Mitä itse tekisit?

Mulla on jo nyt mm. eläinten hyväntekeväisyysjuttuja meneillään, sitten ehdin paneutua niihin paremmin kun pääsen eläkkeelle. Toimin mm. sijaiskotina. Luen paljon, käyn kansalaisopiston kursseilla... sellaista. 

Vierailija
59/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä hyvä työpaikka ja palata nopeasti työelämään. Lokkeja ei katsella kauan.

Vierailija
60/79 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse tekisit?

Oon eri  mutta vastaan silti. 63v, jäin Ovelle 61v, teen osa-aikaisia mukavia hommia, kesäisin. Talvella kudon, virkkaan, luen, teen palapeliä, laitan ruokaa, leivon, askartelen, ulkoilen...

Muuten retkeilen, marjastan, sienestän, lämmitän pihasaunaa, tapaan ystäviä, käyn terassilla, karaokessa, kirppareilla...

Asun maalla, mut monet näistä on mahdollisia kaupungissakin. Meil on vireä kyläyhdistys, talkoita piisaa, saa osallistua silloin, kun itselle sopii: ollaan järjestetty kesäjuhlia, sukujuhlia, hirvipeijaisia, osallistuttu paikallisille markkinoille, teatteriretkiin, patikointiin...

Joskus on aamulla niin kiva herätä ja miettiä: mitähän kivaa tänään keksis? Ajat menee tosi nopsaan...