Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen saanut ikävän riippakiven opiskelukaverista

Vierailija
14.10.2024 |

Opiskelen juuri ja eräs opiskelukaveri on ihastunut minuun ystävänä  ja haluaa olla uusi kaverini ja ystävä.

Itse en edes pidä hänestä ja hän on oikea energiasyöppö, kun haluaa jatkuvasti, että autan häntä opinnoissa, koska edistyn niissä hyvin ja olen hyvä siin,  kun hänen suoriutumisensa on selvästi heikompaa. 

Hän myös haluaa jatkuvasti uskoutua minulle terveysongelmista ja ihmissuhdeongelmistaan ja kärttää minua viettämään hänen kanssaan  aikaa ja että soitellaan usein toisillemme vaikka en halua viettää hänen kanssaan aikaa

Toinen ärsyttävä asia on, että jos sanon tälle tyypille ettei minulla ole tänään aikaa jutella puhelimessa kotitöiden ja opiskelutehtävien takia hän ei kunnioita rajojani vaan soittaa silti minulle ja pommittaa tekstiviestein samalla hän mielistelee kun yrittää manipuloida minua ystäväkseen 

olen aina ollut toisille ihmisille kohtelias mutta nyt tuntuu että minun on pakko sanoa suoraan että kiitos, ei, en halua eikä minulla ole aikaa auttaa sinua jatkuvasti ja olla edes tekemisissä hänen kanssaan 

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda puhelinnumero.

Vierailija
62/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda puhelinnumero.

Miksi? Esto on keksitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda puhelinnumero.

Miksi? Esto on keksitty.

Ei sellaista toimintoa ole kaikissa puhelimissa.

Vierailija
64/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minut on kasvatettu (tai paremminkin aivopesty) äitini toimesta olemaan kiltti tyttö, jonka pitää aina olla kohtelias ja epäitsekäs, olen joutunut vastaavantyyppisiin tilanteisiin. Nykyään osaan olla tiukempi, mutta paljon henkistä treeniä se on vaatinut.

Minulla on ollut tapana suhtautua aivan kaikkiin työ-ja opiskelu-yms. piireissä tapaamiini ystävällisen toverillisesti, mikä on ollut oivallinen maaperä takertujatyyppien napata kiinni. Tämän seurauksena minusta tuli monelle se, jolle tilitettiin asioista, pommitettiin yhteydenotoilla, ja jonka seurasta oltiin mustasukkaisia. Usein nämä tyypit ajoivat toiset pois luotaan epämiellyttävällä käytöksellään. Kun minä sitten olin pitkämielinen ja kohtelias hankalia tyyppejä kohtaan, toiset alkoivat luulla minun olevan heidän ylin ystävänsä, ja aloin joutua porukan ulkopuolelle. 

Otin siitä kuitenkin opiksi. Osaan nykyään paremmin tunnistaa takertujat ja energiasyöpöt.

Olen esimerkiksi tajunnut seuraavat asiat, jotka ovat todella yksinkertaisia, mutta minulle niin vaikeita:

- Se, että joku heittäytyy erittäin avoimeksi lyhyen tuntemisen jälkeen, ei useinkaan ole luottamuksen ja ystävyyden osoitus, vaan pyrkimys sitoa joku itseensä. Oikea ja tasapainoinen ystävyys rakentuu asteittain. Moni näistä takertujatyypeistä on karkottanut muut pois ympäriltään epämiellyttävällä käytöksellään, ja heillä on siksi tarve löytää liittolaisia ja kohteita joille purkautua.

- Takertujat usein haluavat, että vastapuoli alkaa jakaa henkilökohtaisia asioitaan, ja he käyttävät niitä aseenaan silloin kun toinen yrittää ottaa etäisyyttä. Takertujat ylipäätään käyttävät tunteita aseinaan. 

- Täytyy muistaa rajat. Omasta hyvinvoinnistaan saa ja tulee pitää kiinni.  Oikea ystävä ajattelisi toisen parasta, eikä haluaisi vaivata tai pakottaa uhrautumaan.

- Voi olla neutraalin kohtelias, mutta samalla pitää etäisyyttä. Itselleni on ollut tärkeintä oppia olemaan lähtemättä mukaan takertujatyyppien juttuihin antamalla heille runsaasti aikaani ja henkisiä resurssejani.

- Pyrin olemaan kommunikaatiossani napakka ja informatiivinen. Vastaan vain kysyttyyn asiaan lyhyesti ja vailla tunteenilmaisuja, enkä esitä jatkokysymyksiä. Mahdolliset puhelut pidetään korkeintaan muutaman minuutin mittaisina. Pyrin muistamaan, että en ole velvollinen jatkamaan puhelua silloin kun minulle ei sovi, eikä minun myöskään tarvitse kertoa toiselle miksi minun täytyy lopettaa. On vallankäyttöä vaatia toista tilille kaikista tekemisistään.

- En välttämättä vastaa puheluihin ja viesteihin kahdeksan jälkeen illalla, tai viikonloppuisin. Ja jos palaan asiaan, teen sen tekstiviestillä. Mikäli asiasta tulee jotain jupinaa, se on huonoa käytöstä, eikä minun tarvitse sietää sitä.

Vierailija
65/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuollaiset ihmiset... He eivät jostain syystä tajua olevansa rasittavia ja rajattomia ??

Vierailija
66/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi avaudut siitä täällä?

Miksi sinä levität tympeyttäsi täällä?

Miksi sinä tehtailet typeriä kommenttejasi?

No niin, riitaahan taas tuli ihan asiallisesta avauksesta. Mikä ihmisiä vaivaa? Eikö täällä ole tarkoitus keskustella erilaisista asioista. Olenn ilm liian vanha lukemaan näitä kiistoja, kun olen tottunut keskustelemaan asiasta kuin asiasta.😒

Eipä tuo kovin asiallinen aloitus ollut ja sai ihan ansaitsemansa palautteen.

Oletko itse siis tuollainen aloituksessa kuvattu häirikkö riippakivi?

Vierailija
67/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan arvata miltä suunnalta tuo tarrautuja on kotoisin. Oppilaitos puolestaan taitaa olla sellainen johon pääsee helposti? Onko takiaisella käsitystä sosiaalisen elämän pelisäännöistä SUOMESSA, osaako hän edes kunnolla suomea?

Olen itse ollut vähällä joutua nakitetuksi avustajaksi paikoissa joissa niin ei kuulu käydä. Esim. Huslabissa on aina vähintään yksi joka luulee että labraan saa tulla kun itseä huvittaa, lääkäriin mennään aina päivystykseen jne. Vaikuttaa siltä, että Suomessa hortoilee rasittavan paljon ihmisiä jotka on pihalla kuin lumiukot. Lisäksi heille on kai uskoteltu että minne hyvänsä voi marssia vaatimaan mitä hyvänsä, ja kaikki suomalaiset ovat täällä auttaakseen juuri sinua. Ts. tie on tasoitettu niin sileäksi että siinä sopii vaikka kontata.

Koen jatkuvana lisärasitteena sen, etten tiedä edes minkämaalainen kyselijä edessäni milloinkin seisoo hidasteena. En myöskään tiedä minkä pirun takia hän on täällä, mulla ei ole hajuakaan siitä minkälaista yhteistä kokemuspintaa meillä on. Vihoviimeisenä ärsytyksenä: mun pitäisi osata arvata sekin kenen kanssa solkataan suomea ja kuka haluaakin puhua englantia. Suuri osa ei pärjää kummallakaan kielellä.

Vierailija
68/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ghostaaminen on stalkkerin kanssa parempi kuin selvä EI. Selvästä EIstä saattaa raivostua, sellainen epämääräinen lipuminen pois ulottuvilta on paljon parempi.

Valmistele jo nyt asiaa seuraavaan muuttoon, jos tuntuu että on roikkujaa hankalampi tapaus. Osoite salaiseksi, puhelin salaiseksi ja autorekisterikeskuksesta kysely pois auton rekisterinumerolla. Kun sitten muutat pois opiskelupaikkakunnalta, hän tipahtaa automaattisesti elämästäsi.

Voi jestas, oletko katsonut vähän liikaa leffoja ja vauvapalstan narsistialoituksia.

Ei kun sitä kutsutaan kuvion tunnistamiseksi, mikä on itseasiassa hyvin oleellinen kyky ihmisellä. Sen vuoksi lajimme on selvinnyt näinkin pitkälle. Hän tunnistaa tietyt käytös maneerit ja vertaa niitä jo koettuun. En ymmärrä miten sinä olet hengissä, pelastaako joku läheinen sinut aina pulasta kun törttöilet?

Vierailija
69/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghostaaminen on stalkkerin kanssa parempi kuin selvä EI. Selvästä EIstä saattaa raivostua, sellainen epämääräinen lipuminen pois ulottuvilta on paljon parempi.

Valmistele jo nyt asiaa seuraavaan muuttoon, jos tuntuu että on roikkujaa hankalampi tapaus. Osoite salaiseksi, puhelin salaiseksi ja autorekisterikeskuksesta kysely pois auton rekisterinumerolla. Kun sitten muutat pois opiskelupaikkakunnalta, hän tipahtaa automaattisesti elämästäsi.

Tuo on tosiaankin joskus parempi ratkaisu vaikka kaikki ympärillä sanoo että laita estoon ja sano kiitos ei. Eräällä tutulla on ollut jopa lähestymiskielto jotain entistä kaveriaan kohtaan joten ajattelin että rauhallisemmin pääsen hänestä eroon kun katoan asteittain ja jos kysyy niin sanon vaan että ehkä ollaan vaan erkaannuttu elämäntilanteen muuttumisen myötä jne

Vierailija
70/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi kun asia vaivaa minua, ahdistaa ja ärsyttää. Yritän päästä siististi eroon mutta vaistoni sanoo että pesäerosta tulee vit***umaista ja toinen uhrautuu

Hän on tärkeä opettajasi. Hänen avulla opit vetämään rajaa. Ja siitä on sinulle hyötyä koko loppuelämäsi. Lue rajojen vedosta ja opettele sanomaan selkeästi että et halua etkä ehdi. Vaikka ei tarvitse olla töykeä on hyvä sanoa selkeästi. Tai energiasi ei riitä omiin opintoihisi jos jaat sitä koko ajan jollekin jolta et saa vastavuoroisesti voimia.

Vierailija
71/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kysyt, miksi joku kirjoittelee palstalle, minne itsekin kirjoitat?

Vierailija
72/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että et ehdi pitää yhteyttä koska opiskelu vie niin paljon aikaa.

Vierailija
73/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tuollaiset ihmiset... He eivät jostain syystä tajua olevansa rasittavia ja rajattomia ??

He myös luulevat että se toinen henkilö pitää hänestä yhtä paljon kuin hän siitä toisesta henkilöstä. Ei osaa kuvitella että puntit eivät ole tasan.

Vierailija
74/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei, en halua, enkä ehdi. Hei, hei" tuo vastauksena mitä tahansa koulussa kyselee. Puhelimeen älä vastaa ollenkaan ja viesteihin viikkojen viiveellä " ei, en ehdi". 

Noilla keinoin irtoaa hänen imukupit. Kun hän puhuu sinulle katsot muualle, älä ota katsekontaktia. Itse olen päässyt näin irti takiaisista, vaikka olenkin liian kiltti. Nykyään 50+ en päästä tilanteita enää syntymään, olen hillityn torjuva alusta asti.

Vierailija
75/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda puhelinnumero.

Miksi? Esto on keksitty.

Ei sellaista toimintoa ole kaikissa puhelimissa.

Kyllä on ellei ap puhu lankapuhelimella.

Vierailija
76/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut elämäni aikana useamman ap:n kuvaaman tyypin riesakseni. Ei auta kuin pitää etäisyyttä. Älä vastaa puheluihin, älä ehdi nähdä. Lopeta keskustelut lyhyeen tekosyyn varjolla.

Vierailija
77/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut elämäni aikana useamman ap:n kuvaaman tyypin riesakseni. Ei auta kuin pitää etäisyyttä. Älä vastaa puheluihin, älä ehdi nähdä. Lopeta keskustelut lyhyeen tekosyyn varjolla.

Ei mitään tekosyitä. Ilmeetön katse ja poistuminen paikalta. 

Et ikinä lähde riesan kanssa mihinkään kahdestaan. Et kahville, luennolle, kirjastoon, ulos. Mullakin kesti tajuta että en ole velvollinen olemaan mikään yleisauttaja. Siihen tarvittiin erittäin raskas ajanjakso. En minäkään saa apua kun sitä tartten. Jos menen ulkomaille niin mun asia on huolehtia itse että pärjään siellä. 

Vierailija
78/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saatoin nuorena olla uusien tuttavuuksien kanssa hiukan kuvatunkaltainen. Tosin en ripustautunut enkä pommittanut viesteillä saati soitellut mutta tavatessani uusia kavereita olin joskus liiankin innostunut ja ripustautuva. Tuntui kerta toisensa jälkeen pahalta huomata kuinka muilla oli jo ne parhaat ystävät ja minä olin korkeintaan 2. Vaihtoehto.

Tämä kaikki johtui omasta epävarmuudestani ja sosiaalisesta kömpelyydestä. Aikani märehdittyä ja aina ulkopuoliseksi jääneenä päätin käyttää aikani itseni hyväksi- opiskelin uudelle alalle, muutin muualle ja häivyin työn perässä muualle. Kasvatin paksun kuoren ja itsevarmuutta. Nyt minua pyydellään kahville ja kutsutaan ystäväksi parin vanhan tutun toimesta.

Tuo ripustautuminen on sosiaalista kömpelyyttä ja epäitsevarmuutta. Älä ole tyly mutta tälle tutullesi voisit ihan suoraan varovasti kertoa että hänen käytös ahdistaa ja sanoita se hyvin. Ehdota sitten että hän etsii muitakin ystäviä ja kerro että seuraavan viikon olet kiireinen- voitteko seuraavan kerran nähdä vaikka viikon päästä. - asetat siis rajat ja kerrot näin että tarvitset opiskelurauhaa sekä aikaa myös muille ystävillesi ja perheelle

Vierailija
79/79 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auttaisiko, jos yrittäisit asettaa hänelle tietyt rajat? Siis tyyliin: Näin paljon voin jutella kanssasi, mutta enempää en ehdi. Joidenkin ihmisten kanssa voi joutua suorastaan laatimaan säännöt: Sari saa soittaa Minnalle vain sunnuntaina ja puhelu saa kestää 15 minuuttia. Eihän sekään välttämättä kaikkien kanssa toimi, jos on kyseessä liian erikoinen yksilö, mutta jotenkin tähän tapaan ongelmaa voi yrittää ratkaista.

Tässä tapauksessa tuo 15 minuuttiakin on varmaan liikaa. Ap ei edes pidä ko hlöstä, joten parempi katkaista välit kokonaan. Muuten voi joutua loppuikänsä käyttämään 15 min sunnuntaipäivistään sen tyypin kuulumisten kuunteluun.

Miten opiskelukaveriin voi katkaista välit kokonaan? Joutuuhan sitä sietämään ainakin niin kauan kuin opiskelee samas

Mutta ajatelkaa kun tällainen tyyppi on työkaverina. Pitää vaan opetella toimimaan yhteistyössä. Puhelimen voi laittaa älä häiritse - tilaan, jolloin puhelut eivät tule läpi. Viesteihin ei tarvitse vastata heti vaan silloin kun itsellesi sopii vastata. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan