Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen saanut ikävän riippakiven opiskelukaverista

Vierailija
14.10.2024 |

Opiskelen juuri ja eräs opiskelukaveri on ihastunut minuun ystävänä  ja haluaa olla uusi kaverini ja ystävä.

Itse en edes pidä hänestä ja hän on oikea energiasyöppö, kun haluaa jatkuvasti, että autan häntä opinnoissa, koska edistyn niissä hyvin ja olen hyvä siin,  kun hänen suoriutumisensa on selvästi heikompaa. 

Hän myös haluaa jatkuvasti uskoutua minulle terveysongelmista ja ihmissuhdeongelmistaan ja kärttää minua viettämään hänen kanssaan  aikaa ja että soitellaan usein toisillemme vaikka en halua viettää hänen kanssaan aikaa

Toinen ärsyttävä asia on, että jos sanon tälle tyypille ettei minulla ole tänään aikaa jutella puhelimessa kotitöiden ja opiskelutehtävien takia hän ei kunnioita rajojani vaan soittaa silti minulle ja pommittaa tekstiviestein samalla hän mielistelee kun yrittää manipuloida minua ystäväkseen 

olen aina ollut toisille ihmisille kohtelias mutta nyt tuntuu että minun on pakko sanoa suoraan että kiitos, ei, en halua eikä minulla ole aikaa auttaa sinua jatkuvasti ja olla edes tekemisissä hänen kanssaan 

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaaminen on stalkkerin kanssa parempi kuin selvä EI. Selvästä EIstä saattaa raivostua, sellainen epämääräinen lipuminen pois ulottuvilta on paljon parempi.

Valmistele jo nyt asiaa seuraavaan muuttoon, jos tuntuu että on roikkujaa hankalampi tapaus. Osoite salaiseksi, puhelin salaiseksi ja autorekisterikeskuksesta kysely pois auton rekisterinumerolla. Kun sitten muutat pois opiskelupaikkakunnalta, hän tipahtaa automaattisesti elämästäsi.

Vierailija
22/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä käytös asiallisena häntä kohtaan, mutta et vastaa puhelimeen, etkä avaa kotisi ovea hänelle. Opinnoissa hakeudut muiden opiskelijoiden seuraan. Jos hän änkee väkisin seuraasi, voit olla asiallinen ja poistua hetken päästä paikalta esim. vessaan. Jos hän yrittää väkisin seuraasi, teeskentelet, että joku soittaa äänettömään puhelimeesi ja poistut vähin äänin paikalta.

Vetoat aina kiireeseen ja siihen, että sukulaisia on tulossa kylään tai että olet itse lähdössä sukuloimaan. Asiallinen, mutta etäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi avaudut siitä täällä?

Mimosa, nyt pois sieltä netistä, ruoka on valmista!

Vierailija
24/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Ainakin minulla on intuitio asioista niin aina on käynyt niin. Ja nyt mulla hälyttää kaikki tuntosarvet että jos yritän lopettaa kaiken yhteydenpidon tää tyyppi muuttuu ja alkaa olemaan vitt***umainen stalkkeri, tai itkee opettajille että syrjin häntä ( kun koulussa on nolla toleranssi syrjintään) tää ihminen on muu kuin Suomen kansalainen ja moniongelmainen ja pelkään mikä paskamyrsky alkaa kun torjun hänet

ja hän tosiaan on mielinkielin ollut samalla kun jatkuvasti ylittää asettamani rajat. Pelkään että olen saanut narsistin vaivoikseni

Vierailija
25/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghostaaminen on stalkkerin kanssa parempi kuin selvä EI. Selvästä EIstä saattaa raivostua, sellainen epämääräinen lipuminen pois ulottuvilta on paljon parempi.

Valmistele jo nyt asiaa seuraavaan muuttoon, jos tuntuu että on roikkujaa hankalampi tapaus. Osoite salaiseksi, puhelin salaiseksi ja autorekisterikeskuksesta kysely pois auton rekisterinumerolla. Kun sitten muutat pois opiskelupaikkakunnalta, hän tipahtaa automaattisesti elämästäsi.

Voi jestas, oletko katsonut vähän liikaa leffoja ja vauvapalstan narsistialoituksia.

Vierailija
26/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä. Ainakin minulla on intuitio asioista niin aina on käynyt niin. Ja nyt mulla hälyttää kaikki tuntosarvet että jos yritän lopettaa kaiken yhteydenpidon tää tyyppi muuttuu ja alkaa olemaan vitt***umainen stalkkeri, tai itkee opettajille että syrjin häntä ( kun koulussa on nolla toleranssi syrjintään) tää ihminen on muu kuin Suomen kansalainen ja moniongelmainen ja pelkään mikä paskamyrsky alkaa kun torjun hänet

ja hän tosiaan on mielinkielin ollut samalla kun jatkuvasti ylittää asettamani rajat. Pelkään että olen saanut narsistin vaivoikseni

No turvaat selustasi eli kerrot ensin tilanteen seikkaperäisesti oppilashuoltoon, korostaen että olet ihan loppu.

Vierailija
27/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ei:n sanominen on kohteliasta.

On toki mutta kaikki eivät tyydy kohteliaaseen ei vastaukseen. Jos on ripustautuja niin niistä eroon pääseminen voi olla todella vaikeaa ja pahimmillaan saat veemäisen stalkkerin elämääsi ..

Jep. Ikioma Baby-reindeer Martha . .....

Vierailija
28/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan tilanteen. 

Nykyaikana on helppo olla vastaamatta puhelimeen soittajan perusteella.

Ottaisin tossa tilanteessa huomioon millainen opiskeluyhteisö on. Esim. jos kurssikavereita on 10, hoitaisin homman diplomaattisesti ottaen huomioon että ollaan väkisin tekemisissä ja joudutaan ehkä tekemään yhteistyötäkin vuosia.

Jos taas porukka on iso, tekisin innottomuuteni selväksi tarvittaessa tylysti.

Mulla on kokemuksia takertuvuudesta ja hyväksikäyttöyrityksistä. Lisäksi yllätysällönä lepakot. Näitäkin yrittäjiä on ollut useampi, ja ne vasta sinnikkäitä ovat! Yäk.

Vierailija
29/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No turvaat selustasi eli kerrot ensin tilanteen seikkaperäisesti oppilashuoltoon, korostaen että olet ihan loppu.

Tämä! Kerro asia niin että olet halunnut auttaa tätä ihmistä opintojen kanssa, mutta nyt se vie omat voimavarasi ja "olisiko hänelle mahdollista saada jotain tuutoria tai apua opintoihin". Esitä että olet muka huolissasi hänestä itsekin.

Vierailija
30/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kerro eteenpäin tästä tyypistä. Opettaja tai joku muu. Ota jotain todisteita talteen, että tuo yhteydenpito on jatkuvaa tai häiritsevää. Viestit talteen ja puhelutiedot. Vapaalla et enää vastaa hänelle. 

Vierailija
31/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä selkeät rajat ja yritä puhua asiasta. Katkaise tarvittaessa välit kokonaan.

En kannusta "puhumaan asiasta". Ymmärsin että mielenkiinto on täysin yksipuolista. Silloin voi sanoa vain että en lähde nyt kahville, heido. Puhelimeen ei tartte vastata. "Ei kiitos" on typerää, vielä typerämpää on ruveta perustelemaan että en halua ystävyydenosoituksiasi koska olet mun mielestä tyhmä.

Niukkasanaisuus, jatkuva kiireisyys, hymyttömyys ja seurasta poistuminen menee yleensä lopulta perille. On tarpeetonta ja julmaa mennä henkilökohtaisuuksiin. Ehkä tuppautujalla on rankkaa, ties mitä ongelmia. Ehkä hänen arvostelukykynsä ei toimi. En minä ainakaan haluaisi lisätä kenenkään taakkaa. Pitäisin vain omat rajani ja niin olen tehnytkin. Siitä tosin loukkaannuttiin, mutta se ei ole minun syyni eikä ongelmani, ainakin pääsin tuppautujasta eroon.

Mitä tulee opinnoissa auttamiseen, niin yleensä pääsykokeissa on jo karsittu jyvät akanoista, joten en ihan usko etteivät kaikki pärjäisi. Vai onko kyseessä joku amistason kaatolaari, jonne pääsee kuka vain? Jos ei, niin kannattattaa välttää koppavuutta ja ottaa huomioon että on parempi kyetä yhteistyöhön kuin pöyhkeillä oletetulla etevämmyydellään. 

Vierailija
32/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, ärräsistilippukin liehuu jo pääsi päällä. Eli kaikkien muiden epäselvyyksien ja erojen ohella on vielä kyse outoudesta ja potentiaalisesta joukosta johon ei halua sekaantua.

Pitäisin rajoistani tarkan huolen entistäkin varmemmin. Sulla ei ole velvollisuutta ryhtyä miksikään tukioppilaaksi eikä kotouttajaksi. Jos hän ei pärjää opinnoissaan eikä muussa, niin se on hänen ja oppilaitoksen ongelma. 

Vierailija
33/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä rajat ap. Jos hän soittaa sinulle etkä halua vastata, älä vastaa. Laita hänen puhelunsa äänettömiksi tai estä hänet. Ole arjessa häneen törmätessäsi asiallinen ja normaaliystävällinen. Vedä raja siihen. Kun hän hakeutuu seuraasi, järjestä itsesi eroon hänestä mahdollisimman pian valkoisen valheen avulla tai poistumalla paikalta. Jos nämä konstit eivät auta, ota yhteys oppilashuoltoon ja kerro ongelmasta ja pyydä neuvoa tai apua. Sinulla on oikeus opiskelurauhaan. Joillekin täytyy vaan viestiä hyvin selkeästi tai vaan ottaa selkeä etäisyys. Minulla on ollut vastaavaa ongelmaa lievästi kehitysvammaisen ihmisen kanssa. Olen toiminut juuri tämän viestin mukaisesti ja se on auttanut eikä hänestä ole enää minulle häiriötä. Hän on löytänyt muuta seuraa.

Vierailija
34/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siksi kun asia vaivaa minua, ahdistaa ja ärsyttää. Yritän päästä siististi eroon mutta vaistoni sanoo että pesäerosta tulee vit***umaista ja toinen uhrautuu

sanot vaan asiallisesti,että mulla ei vaan ole aikaa uusille ja kohta vanhoillekaan ystäville. ei voi mitään. 

Vierailija
35/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano suoraan että käyttäytyy niin sairaalloisen ripustautuvasti ja rajattomasti että et valitettavasti voi olla enää tekemisissä. Sitten estät ja kestät sen loput opinnot kestävät latvalahon mulkoilut.

ei noin. hän on varmaan niin yksinäinen, voi sanoa vain,että ei ole aikaa kertakaikkiaan uusille ystäville ja kohta ei vanhoillekaan,koulu,kotityöt jne,väsymys. yrittää nyt nätisti ensin

Vierailija
36/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä levität tympeyttäsi täällä?

Miksi sinä tehtailet typeriä kommenttejasi?

No niin, riitaahan taas tuli ihan asiallisesta avauksesta. Mikä ihmisiä vaivaa? Eikö täällä ole tarkoitus keskustella erilaisista asioista. Olenn ilm liian vanha lukemaan näitä kiistoja, kun olen tottunut keskustelemaan asiasta kuin asiasta.😒

Eipä tuo kovin asiallinen aloitus ollut ja sai ihan ansaitsemansa palautteen.

oli asiallinen ongelma

Vierailija
37/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot etukäteen, että tänään ei ole aikaa. kun tuo iilimato sittenkin tuhlaa aikaasi, muistutat häntä siitä, mitä sanoit. sitten et ole tavoitettavissa. kiukuttelua ja mustamaalaamista on tulossa. kestä se. minunkin iilimato roikkui kuvansa kanssa puoli vuotta vaikka olin blokannut hänet. vasta sen jälkeen katosi. ennenkuin blokkasin, oli kannellut minusta kaikille mahdollisille tuttaville (ei hänellä oikeita  ystäviä ollut) ja yritti kiristää sillä. älä taivu. ei tuollaista oteta tosissaan, kun tavat tiedetään.

Vierailija
38/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä olin tulossa sanomaan. 5 vuotta sitten olisin ollut suoran ja jämäkän puheen kannalla. Nyt olen kantapään kautta oppinut läksyni ja ghostaaminen olisi ainoa strategiani, etenkin kun ilmeisesti haluaisi saada opinnot loppuun ja pysyä ainakin sen aikaa samalla paikkakunnalla. 

Vierailija
39/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on itse se riippakivi.

Vierailija
40/79 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ignoraa, älä vastaa. Hän on jo osoittanut, ettei kunnioita sanomisiasi, turhaan yrität komentaa ja saada häntä uskomaan. Jos pommitus on sietämätöntä niin sitten viot laittaa viestin, että jos pommitus ei lopu niin haet lähestymiskieltoa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi