Olen saanut ikävän riippakiven opiskelukaverista
Opiskelen juuri ja eräs opiskelukaveri on ihastunut minuun ystävänä ja haluaa olla uusi kaverini ja ystävä.
Itse en edes pidä hänestä ja hän on oikea energiasyöppö, kun haluaa jatkuvasti, että autan häntä opinnoissa, koska edistyn niissä hyvin ja olen hyvä siin, kun hänen suoriutumisensa on selvästi heikompaa.
Hän myös haluaa jatkuvasti uskoutua minulle terveysongelmista ja ihmissuhdeongelmistaan ja kärttää minua viettämään hänen kanssaan aikaa ja että soitellaan usein toisillemme vaikka en halua viettää hänen kanssaan aikaa
Toinen ärsyttävä asia on, että jos sanon tälle tyypille ettei minulla ole tänään aikaa jutella puhelimessa kotitöiden ja opiskelutehtävien takia hän ei kunnioita rajojani vaan soittaa silti minulle ja pommittaa tekstiviestein samalla hän mielistelee kun yrittää manipuloida minua ystäväkseen
olen aina ollut toisille ihmisille kohtelias mutta nyt tuntuu että minun on pakko sanoa suoraan että kiitos, ei, en halua eikä minulla ole aikaa auttaa sinua jatkuvasti ja olla edes tekemisissä hänen kanssaan
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Ghostaaminen on stalkkerin kanssa parempi kuin selvä EI. Selvästä EIstä saattaa raivostua, sellainen epämääräinen lipuminen pois ulottuvilta on paljon parempi.
Valmistele jo nyt asiaa seuraavaan muuttoon, jos tuntuu että on roikkujaa hankalampi tapaus. Osoite salaiseksi, puhelin salaiseksi ja autorekisterikeskuksesta kysely pois auton rekisterinumerolla. Kun sitten muutat pois opiskelupaikkakunnalta, hän tipahtaa automaattisesti elämästäsi.
Jep, näitä limaloisia on jotka tulkitsevat JOKAISEN reaktion - myös ei:n - onnistumisena, kun saavat vaan jotakin. Heille ei voi antaa mitään, siis yhtään mitään, ainoa vaihtoehto on käyttäytyä kuin he olisivat ilmaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avaudut siitä täällä?
Miksi sinä levität tympeyttäsi täällä?
Entä mitä ap levitää?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Ainakin minulla on intuitio asioista niin aina on käynyt niin. Ja nyt mulla hälyttää kaikki tuntosarvet että jos yritän lopettaa kaiken yhteydenpidon tää tyyppi muuttuu ja alkaa olemaan vitt***umainen stalkkeri, tai itkee opettajille että syrjin häntä ( kun koulussa on nolla toleranssi syrjintään) tää ihminen on muu kuin Suomen kansalainen ja moniongelmainen ja pelkään mikä paskamyrsky alkaa kun torjun hänet
ja hän tosiaan on mielinkielin ollut samalla kun jatkuvasti ylittää asettamani rajat. Pelkään että olen saanut narsistin vaivoikseni
Jos joudut ongelmiin koulussa, niin näytät tyynesti tuon viestitulvan ja sanot, ettet osaa toimia tällaisen henkilön kanssa ja hän aiheutti sinulle käytöksellään jopa ahdistusta
Se että tämä yksilö on häiriintynyt, ei tarkoita sitä että kaikki muut olisivat. Pysy vaan rauhallisesti omassa totuudessasi
Vierailija kirjoitti:
AP tässä. Ainakin minulla on intuitio asioista niin aina on käynyt niin. Ja nyt mulla hälyttää kaikki tuntosarvet että jos yritän lopettaa kaiken yhteydenpidon tää tyyppi muuttuu ja alkaa olemaan vitt***umainen stalkkeri, tai itkee opettajille että syrjin häntä ( kun koulussa on nolla toleranssi syrjintään) tää ihminen on muu kuin Suomen kansalainen ja moniongelmainen ja pelkään mikä paskamyrsky alkaa kun torjun hänet
ja hän tosiaan on mielinkielin ollut samalla kun jatkuvasti ylittää asettamani rajat. Pelkään että olen saanut narsistin vaivoikseni
Käykö sinulle siis usein juuri noin? Miksihän?
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tilanteen.
Nykyaikana on helppo olla vastaamatta puhelimeen soittajan perusteella.
Ottaisin tossa tilanteessa huomioon millainen opiskeluyhteisö on. Esim. jos kurssikavereita on 10, hoitaisin homman diplomaattisesti ottaen huomioon että ollaan väkisin tekemisissä ja joudutaan ehkä tekemään yhteistyötäkin vuosia.
Jos taas porukka on iso, tekisin innottomuuteni selväksi tarvittaessa tylysti.
Mulla on kokemuksia takertuvuudesta ja hyväksikäyttöyrityksistä. Lisäksi yllätysällönä lepakot. Näitäkin yrittäjiä on ollut useampi, ja ne vasta sinnikkäitä ovat! Yäk.
Mistä näillä tyypeillä on teidän puhelinnumeroita?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on Aihe Vapaa. Pohdi hetki, mitä se voisi tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vedä rajat ap. Jos hän soittaa sinulle etkä halua vastata, älä vastaa. Laita hänen puhelunsa äänettömiksi tai estä hänet. Ole arjessa häneen törmätessäsi asiallinen ja normaaliystävällinen. Vedä raja siihen. Kun hän hakeutuu seuraasi, järjestä itsesi eroon hänestä mahdollisimman pian valkoisen valheen avulla tai poistumalla paikalta. Jos nämä konstit eivät auta, ota yhteys oppilashuoltoon ja kerro ongelmasta ja pyydä neuvoa tai apua. Sinulla on oikeus opiskelurauhaan. Joillekin täytyy vaan viestiä hyvin selkeästi tai vaan ottaa selkeä etäisyys. Minulla on ollut vastaavaa ongelmaa lievästi kehitysvammaisen ihmisen kanssa. Olen toiminut juuri tämän viestin mukaisesti ja se on auttanut eikä hänestä ole enää minulle häiriötä. Hän on löytänyt muuta seuraa.
Ruokalassa on hankala liemilautasen kanssa poistua paikalta. Jos et palaa lautasen kanssa tyypin pöytään haettuasi ruokaa, niin tyyppi vaihtaa sun pöytään tai menee valmiiksi istumaan siihen pöytään, missä tietää sun istuvan kaveriesi kanssa.Tämä pitäisi tietää etukäteen, etta osaisi tehdä väistöliikkeen. Jos lähdet muualle puhumaan puhelua, niin tyyppi seuraa jne.jne. vaikka vastaat lyhyesti ja kohteliaasti miten voit -tiedusteluihin etkä kysy takaisin. Pahimmillaan tyypillä on tiukka mielipide siihen että et saa muuttaa kun sittenhän te ette tapaa, jolloin tietenkin lakkaat puhumasta tyypin kuullen muutostasi. Ei ole niin yksinkertaistam Helpointa olisi kun pääsisi kokonaan eroon.
Ole etäisen kohtelias, mutta vain sitä. Älä vastaa puheluihin tai viesteihin, mutta älä missään nimessä ala selittää tälle, että hän on takertuva riippa, siitä se soppa syntyy ja lopulta saat huomata, että olet itse maalitettu kamalaksi ihmiseksi. Olet vaan täysin neutraali häntä kohtaan. Jos tulee samaan pöytään tai opinnoissa näkyy, sanot hei ja jatkat kavereidesi kanssa juttelua normaalisti, jos ehdottaa jotain, sanot vaan ystävällisesti ei kiitos, etkä mitään muuta. Kyllä hän siitä kaikkoaa vähitellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tilanteen.
Ottaisin tossa tilanteessa huomioon millainen opiskeluyhteisö on. Esim. jos kurssikavereita on 10, hoitaisin homman diplomaattisesti ottaen huomioon että ollaan väkisin tekemisissä ja joudutaan ehkä tekemään yhteistyötäkin vuosia.
Mulla on kokemuksia takertuvuudesta ja hyväksikäyttöyrityksistä. Lisäksi yllätysällönä lepakot. Näitäkin yrittäjiä on ollut useampi, ja ne vasta sinnikkäitä ovat! Yäk.
Joku luokan sosiaalinen perhonen aina haluaa perustaa koko luokalle whatsapp-ryhmän. Jos siihen ei lähde mukaan, on melkoinen sosiaalinenitsemurha.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun ap avautuu, tästä ketjusta voi moni oppia paljon uutta.
Rupeat pikkuhiljaa lipumaan kauemmas. Yksi askel kerrallaan pitää edetä, energiasyöppöjen ja muiden iilimatojen kanssa pois heidän vaikutuspiiristään.
Kiitos tästä ketjusta, mulla on vähän vastaava tilanne ja olen ollut ihan liian kiltti ja selitellyt, miksi en jaksa jatkuvaa tapaamista. Siitä ei ole ollut mitään hyötyä, joka kerta alkaa vaan tivaamaan tarkempia syitä ja kellonaikaa, milloin jaksan. Aion alkaa etäiseksi!
Auttaisiko, jos yrittäisit asettaa hänelle tietyt rajat? Siis tyyliin: Näin paljon voin jutella kanssasi, mutta enempää en ehdi. Joidenkin ihmisten kanssa voi joutua suorastaan laatimaan säännöt: Sari saa soittaa Minnalle vain sunnuntaina ja puhelu saa kestää 15 minuuttia. Eihän sekään välttämättä kaikkien kanssa toimi, jos on kyseessä liian erikoinen yksilö, mutta jotenkin tähän tapaan ongelmaa voi yrittää ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko, jos yrittäisit asettaa hänelle tietyt rajat? Siis tyyliin: Näin paljon voin jutella kanssasi, mutta enempää en ehdi. Joidenkin ihmisten kanssa voi joutua suorastaan laatimaan säännöt: Sari saa soittaa Minnalle vain sunnuntaina ja puhelu saa kestää 15 minuuttia. Eihän sekään välttämättä kaikkien kanssa toimi, jos on kyseessä liian erikoinen yksilö, mutta jotenkin tähän tapaan ongelmaa voi yrittää ratkaista.
Tässä tapauksessa tuo 15 minuuttiakin on varmaan liikaa. Ap ei edes pidä ko hlöstä, joten parempi katkaista välit kokonaan. Muuten voi joutua loppuikänsä käyttämään 15 min sunnuntaipäivistään sen tyypin kuulumisten kuunteluun.
Vierailija kirjoitti:
Sano suoraan että käyttäytyy niin sairaalloisen ripustautuvasti ja rajattomasti että et valitettavasti voi olla enää tekemisissä. Sitten estät ja kestät sen loput opinnot kestävät latvalahon mulkoilut.
Ehkä se "kaveri" ei edes kestä opinnoissaan loppuun asti ilman ap:n apua. Eli ap saattaa päästä riippakivestä kokonaan eroon hyvinkin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tilanteen.
Joku luokan sosiaalinen perhonen aina haluaa perustaa koko luokalle whatsapp-ryhmän. Jos siihen ei lähde mukaan, on melkoinen sosiaaline
Jossain peruskoulussa siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ghostaaminen on stalkkerin kanssa parempi kuin selvä EI. Selvästä EIstä saattaa raivostua, sellainen epämääräinen lipuminen pois ulottuvilta on paljon parempi.
Valmistele jo nyt asiaa seuraavaan muuttoon, jos tuntuu että on roikkujaa hankalampi tapaus. Osoite salaiseksi, puhelin salaiseksi ja autorekisterikeskuksesta kysely pois auton rekisterinumerolla. Kun sitten muutat pois opiskelupaikkakunnalta, hän tipahtaa automaattisesti elämästäsi.
Jep, näitä limaloisia on jotka tulkitsevat JOKAISEN reaktion - myös ei:n - onnistumisena, kun saavat vaan jotakin. Heille ei voi antaa mitään, siis yhtään mitään, ainoa vaihtoehto on käyttäytyä kuin he olisivat ilmaa
Jotkut kokevat tuonkin onnistumisena. Jos minä olen AINOA jota kohtelet kuin ilmaa, niin senhän täytyy tietysti tarkoittaa, että olen sinulle jotain aivan erityistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa tuo 15 minuuttiakin on varmaan liikaa. Ap ei edes pidä ko hlöstä, joten parempi katkaista välit kokonaan. Muuten voi joutua loppuikänsä käyttämään 15 min sunnuntaipäivistään sen tyypin kuulumisten kuunteluun.
Miten opiskelukaveriin voi katkaista välit kokonaan? Joutuuhan sitä sietämään ainakin niin kauan kuin opiskelee samassa paikassa.
Huomaa, että sinä et ole joutunut persoonallisuushäiriöisten uhriksi aikaisemmin. Älä neuvo, jos kokemusta ei ole.