Pienituloisten perheiden lasten kiusaaminen on yleistynyt ja normalisoitunut koulussa
Pienituloisten perheiden lapsilla on huomattavasti muita lapsia suurempi riski joutua kiusatuksi koulussa, kertoo uusi tutkimus. Pienituloisimpien perheiden lapsista lähes puolet nimettiin oppilaskyselyssä kiusatuksi ainakin kerran, kun taas parhaiten tienaavien perheiden lapsista nimettiin kiusatuksi alle kolmasosa.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman onnellisin maa ,taas...
olethan sinä ilopilleri täällä
Mitä iloa on kiusaamisessa. Suomessa asuu paljon ihmisiä, joilta puuttuu sydämen sivistys. Junttikansa, yritetään saada itselle hyvä olo jotain toista kiusaamalla, raukkamaista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne parempituloisten lapset käyttäytyvät paremmin. Oma käytös myös sanottiin ensimmäiseksi syyksi kiusaamimeen. Tietenkin yle jo kiirehti korjaamaan, että ei suinkaan noin ole . Olisihan se niin kauhistuttava ajatus.
Olen miettinyt, miksi minua kiusattiin koulussa. Olen hyvä käytöksinen, koska olen saanut siihen opetusta jo varhain lapsuudessa ja olen keskituloisesta perheestä niin kuin suurin osa lapsista on. Minua ja ystävääni kiusasivat alkoholisoituneiden vanhempien lapset.
Ja minua kiusasivat "jopa" rikkaan uskovaisen perheen lapset. Ei ole yhtä kaavaa siitä, ketkä kiusaavat.
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne parempituloisten lapset käyttäytyvät paremmin. Oma käytös myös sanottiin ensimmäiseksi syyksi kiusaamimeen. Tietenkin yle jo kiirehti korjaamaan, että ei suinkaan noin ole . Olisihan se niin kauhistuttava ajatus.
Siis ne kiusaajat käyttäytyvät mielestäsi paremmin. Ok.
Taas vääristellään artikkelia! Siinä ei sanota mitään siitä, että tämä ilmiö olisi yleistynyt. Taitaa tässä olla ryssätrolli taas keksimässä omiaan. Edelleenkään rikkaat ei kiusaa, kiusaajia ei nimittäin tuossa tutkimuksessa tutkittu ollenkaan.
Aloittajalta unohtui toinen yhtä kiusattu ryhmä samasta uutisesta: maahanmuuttajaperheiden lapset.
Vierailija kirjoitti:Kiusattu usein etsii itselleenkin kiusattavan.
Höpö höpö. Kiusattu ei toivo mitään muuta niin paljon, kuin YSTÄVÄÄ.
Oho, äänestämällä voi siis todellakin vaikuttaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien asenteista imettyä. Rikkaiden lasten vanhemmat mollaavat köyhiä lastensa kuullen ja lapset samaa perässä.
Onko siinä jotain väärää?
Onhan siinä paljonkin väärää. Se on moraalisesti väärin ja henkistä väkivaltaa. Yhteiskunta on sairas silloin kun se kiusaa. Myös sodanuhkan alla on parasta arvostaa kaikkia. Koskaan ei tiedä milloin tarvitseekin itse apua ja ainoa auttaja saattaa olla juuri se köyhä.
Pihalle hemmoteltuja kakaroita riittää enemmän tienaavien keskuudessa ja kiusaavat eniten.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole aina ollut niin.
Minun lapsuudessa meidän paikkakunnan koulujen kiusatut eivät olleet pienituloisista perheistä vaan päinvastoin, keskiluokka tai varakkaammat perheet. Näin 90-luvulla maaseudulla. Kiusaajat oli niitä "köyhien" kakaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, miksi minua kiusattiin koulussa. Olen hyvä käytöksinen, koska olen saanut siihen opetusta jo varhain lapsuudessa ja olen keskituloisesta perheestä niin kuin suurin osa lapsista on. Minua ja ystävääni kiusasivat alkoholisoituneiden vanhempien lapset.
Ja minua kiusasivat "jopa" rikkaan uskovaisen perheen lapset. Ei ole yhtä kaavaa siitä, ketkä kiusaavat.
"uskovaiset" löytävät aina sen jota kiusata, aina
Vierailija kirjoitti:
Pihalle hemmoteltuja kakaroita riittää enemmän tienaavien keskuudessa ja kiusaavat eniten.
Kisaajat oppivat aikuisilta omissa perheissään. On jo pitkään dissattu köyhiä, varsinkin työttömiä, julkisesti, niin tottakai lapset tekee samaa perässä mitä aikuisetkin. Jos heidän omissa perheissä puhutaan köyhistä huonosti, lapset vaan auttavat vanhempiaan torjumaan "pahaa" kiusaamalla ja uskovat olevansa hyvällä asialla. Ne kiusaavat lapset ovat viattomia siihen, mitä omilta vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta oppivat. Mitä persut edellä, sitä lapset perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman onnellisin maa ,taas...
olethan sinä ilopilleri täällä
Mitä iloa on kiusaamisessa. Suomessa asuu paljon ihmisiä, joilta puuttuu sydämen sivistys. Junttikansa, yritetään saada itselle hyvä olo jotain toista kiusaamalla, raukkamaista porukkaa.
Aikuisena olen niin paljon kohdannut aikuisten harjoittamaa "kiusaamista" ja henkistä väkivaltaa suuntaan tai toiseen, että käsitän koulukiusaavien lasten oppivan ne tavat ihan omilta vanhemmiltaan. Ne vaan matkivat omia vanhempiaan ja muita aikuisia, joita pitävät esikuvinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Eiköhän se ole aina ollut niin.
Minun lapsuudessa meidän paikkakunnan koulujen kiusatut eivät olleet pienituloisista perheistä vaan päinvastoin, keskiluokka tai varakkaammat perheet. Näin 90-luvulla maaseudulla. Kiusaajat oli niitä "köyhien" kakaroita.
90-luvulla ainakin omassa koulussani kiusaajat olivat aina hyvätuloisia. Häiriköt (ne jotka eivät vaan osanneet käyttäytyä oikein) olivat taas köyhistä perheistä.
Sepä se kun niitä varakkaiden ok- talon lapsia hännystellään ja ne on niin taitavia joka asiassa vaikka joku köyhempi harrastaisi samoja asioita saa hän tehdä 100% enemmän että huomataan, koska ei kehu itseään!!
Raha on iso puheenaihe monen lapsen suussa ja jutut kulkee mitä kukakin lapsi saa varakkailta vanhemmiltaan, onko se iPhone tai luottokortti ja mitä sillä on ostanut. Tottakai näitä lapsia hännystellään ja lapsi oppii nopeaan ohjailemaan hoviaan. Toinen mitä olen seurannut suosio taustalla olevan on harrastukset yhdistettynä vanhempien asemaan. Telinevoimistelut ja kilpalajit esimerkiksi laskisin näihin
Mutta toisaalta nää lapset on usein laiskempia eivätkä pärjää niin monessa erilaisissa sosiaalisessa tilanteessa, joten tarvitsevat aisaparikseen niitä köyhien sosiaalisesti taitavia lapsia. Ettei kukaan kiusaa ja oppii pitämään hauskaa. Niin se maailma pyörii.
Lapsissa joista pidetään, löytyy yleensä jotain mitä toinen lapsi on vailla - onko se sosiaalisuus vai joku muu yhteinen juttu, vai se ok- talo missä saa oleilla ja chillailla pelaten ja limua juoden.
Näkisin sii, että syrjään jättäminenkin on tässä laskettu oletetusti myös kiusaamiseksi. Ja syrjään jää jos ei lapsella ole mitään millä mällätä, eli ei rahaa, eikä toisaalta niitä mehukkaita juttuja joita taas sosiaaliset lapset levittävät eteenpäin, vieraillessaan näissä varakkaiden kodeissa.
Niin se maailma pyörii pyörimistään. Mutta toivottavasti jokainen löytää arvostavaa seuraa. Raskasta se on jos ei kelpaa kun ei ole mitään tarvetta mitä voisi täyttää toiselle lapselle. Perus tavis lapsikin voi siis jäädä syrjään.
Onko tämä nyt joku ihme taas? Aikuiset kiusaa joka hemmetin alustalla muita. Myös täällä! Iteppä annatte mallia. Turha odottaa lapsilta sitten muuta. Semmosta se kaksinaismoralismi tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kisaajat oppivat aikuisilta omissa perheissään. On jo pitkään dissattu köyhiä, varsinkin työttömiä, julkisesti, niin tottakai lapset tekee samaa perässä mitä aikuisetkin. Jos heidän omissa perheissä puhutaan köyhistä huonosti, lapset vaan auttavat vanhempiaan torjumaan "pahaa" kiusaamalla ja uskovat olevansa hyvällä asialla. Ne kiusaavat lapset ovat viattomia siihen, mitä omilta vanhemmiltaan ja muilta aikuisilta oppivat. Mitä persut edellä, sitä lapset perässä.
Onneksi käsittelyssä on potkulaki ja paikallinen sopiminen.
Kohta saa irtisanoa helposti kenet tahansa ja koska lainat ei ole menoja perhe ei saa toimeentulotukea ruokaan.
"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää kuukaudessa, suunnittelee hallitus."
Köyhät komentaa enemmän lapsiaan, jos kiusaavat muita, kun taas varakkaammat alkaa vääristellä ettei lapsi syrji eikä kiusaa eikä oikeastaan mikään ole syytään, kun ei ole mistään tietoinen. Sitten sanotaan lapsen kuullen että se valittava vanhempi on rasittava kun ottelee yhteyksiä ja älä leiki sen kaa. Jep..
Rikkaita ei voisi vähempää kiinnostaa köyhät ja heidän elämänsä. He eivät todellakaan vietä aikaansa parjaamalla heitä. Lyön vaikka omaisuuteni vetoa että köyhissä perheissä parjataan rikkaita ja paremmin toimeentulevia moninkertaisesti enemmän kuin nämä parjaavat köyhiä.