Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pienituloisten perheiden lasten kiusaaminen on yleistynyt ja normalisoitunut koulussa

Vierailija
14.10.2024 |

Pienituloisten perheiden lapsilla on huomattavasti muita lapsia suurempi riski joutua kiusatuksi koulussa, kertoo uusi tutkimus. Pienituloisimpien perheiden lapsista lähes puolet nimettiin oppilaskyselyssä kiusatuksi ainakin kerran, kun taas parhaiten tienaavien perheiden lapsista nimettiin kiusatuksi alle kolmasosa.

https://yle.fi/a/74-20117331

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmista tämä kiusaamisen aloittaminen lähtee. Vanhemmat haukkuvat muita lapsilleen ja lapset luulevat että tällainen on ihan normaalia käytöstä. Kun lapsi kasvaa ja oppii ajattelemaan omilla aivoillaan, niin moni lopettaa kiusaamisen kun ymmärtää että se satuttaa toista eikä tuo itselle mitään hyvää elämään, vaan saa fiksut ihmiset välttelemään hänen seuraansa. Toiset jatkavat vielä vanhemmallakin iällä kiusaamista, näillä on sitten jo luonnevika ja saavat nautintoa toisten satuttamisesta.

Olet täysin oikeassa, mutta valitettavasti tällä palstalla vastauksesi on väärä. Tämä on oikea vastaus: Kiusaaminen loppuu vain, jos rikkailta otetaan kaikki rahat ja jaetaan tasan kaikille. Ja mielellään ex-rikkaita sitten nöyryytetään, koska eivät enää ole rikkaita. 

PS: Ja hallitus kieritellään tervassa ja höyhenissä, koska lopulta se on kuitenkin hallituksen vika, että Perämettän koulussa Aki kiusaa Turoa. 

Vierailija
22/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi esimerkki siitä, miksi lapsilisät kaikille on huono idea. Varakkaat ostaa sillä kakaroilleen vain brändivaatteita ja lomamatkoja, joilla seuraavan sukupolven narsistit leveilee koulussa kiusaten samalla köyhempiä, joilla lisät riittää juuri ja juuri siihen, että saadaan jotain edes päälle. Vasemmistoideologian itsensä aiheuttama ongelma taas kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme se on kun jopa maan hallitus pilkkaa vähävaraisia.

Vierailija
24/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne parempituloisten lapset käyttäytyvät paremmin. Oma käytös myös sanottiin ensimmäiseksi syyksi kiusaamimeen. Tietenkin  yle jo kiirehti korjaamaan, että ei suinkaan noin ole . Olisihan se niin kauhistuttava ajatus.

Ai nytkö kiusatuksi joutuminen on oma syy.

Vierailija
25/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otit puheeksi vain puolet tutkimuksen tuloksesta. Lapset sen sijaan sanoivat, että kiusattujen oma käytös on syy kiusatuksi tulemiselle. 

Eli lyhyesti: Fiksut käytöstavat voi opettaa lapselle, olipa tulotaso mikä hyvänsä. Kiitos, anteeksi, ole hyvä jne. Niillä pääsee jo eteenpäin. Paras käytöksen opettaja on oma vanhempi omalla käytöksellään. 

Mitä oikein luulet? Lapset sanovat, että kiusatun lapsen käytöksessä on vika. Se voi tarkoittaa sitä. että on hiljainen tai kirjoittelee runoja itsekseen. Se rittää muiden lasten mielestä kiusaamiseen. Ei ole kyse siitä, että kiusattu ei osaisi kiittää.

Et tainnut ymmärtää tuon kirjoittajan pointtia, vaan keksit ääritapauksen.

No, saa sen mielen pahoittelua varmasti myös voin. 

Vierailija
26/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisin maa ,taas...

Koska missään muussa maassa ei kiusata, niinkö?

Vierailija
27/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman onnellisin maa ,taas...

Jaa missä on onnelisempaa?

Vierailija
28/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa ne parempituloisten lapset käyttäytyvät paremmin. Oma käytös myös sanottiin ensimmäiseksi syyksi kiusaamimeen. Tietenkin  yle jo kiirehti korjaamaan, että ei suinkaan noin ole . Olisihan se niin kauhistuttava ajatus.

Olen miettinyt, miksi minua kiusattiin koulussa. Olen hyvä käytöksinen, koska olen saanut siihen opetusta jo varhain lapsuudessa ja olen keskituloisesta perheestä niin kuin suurin osa lapsista on. Minua ja ystävääni kiusasivat alkoholisoituneiden vanhempien lapset.

Vierailija
29/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi esimerkki siitä, miksi lapsilisät kaikille on huono idea. Varakkaat ostaa sillä kakaroilleen vain brändivaatteita ja lomamatkoja, joilla seuraavan sukupolven narsistit leveilee koulussa kiusaten samalla köyhempiä, joilla lisät riittää juuri ja juuri siihen, että saadaan jotain edes päälle. Vasemmistoideologian itsensä aiheuttama ongelma taas kerran.

Huomaatko itse, miten rumasti puhuttelet varakkaita ja heidän lapsiaan? Siis mollaat ja pyrit halventavaan. Eli kiusaamaan. MOT

Vierailija
30/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vaan ole että olen köyhä etkä sinäkään mikään oikeasti rikas ole. 

Vierailija
31/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien asenteista imettyä. Rikkaiden lasten vanhemmat mollaavat köyhiä lastensa kuullen ja lapset samaa perässä.

Tiedätkö, että meillä rikkailla perheillä ei todellakaan ole keskustelun aiheena köyhemmän naapurin asiat taikka tekemiset. On paljon mielenkiintoisempia aiheita, mistä puhua. 

Kylläpä kuulostat omahyväiseltä, miten määrittelet " rikkaan", henkisesti vai taloudellisesti? Vaikutat k-päältä. Lapset oppii nämä sitten kotoa. 

Vierailija
32/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko jotain tutkimusta arvelusi tueksi?

Eihän tuossa selvityksessä kiusaamista ole esim. toisen vaatteiden varastaminen, vaikka se tapahtuisi kouluaikana. Kiusaamista on vain sellainen toiminta, jos köyhemmälle sanotaan jotain ikävää. Esimerkiksi varakkaan perheen lapselle ei sanota, että olet köyhä, joten häntä ei kiusata. Köyhän perheen lapselle tuon sanominen on kiusaamista.

Todella tarkoitushakuinen selvitys!

Luinko sinä ollenkaan kyseistä juttua? Osaatko lukea?

Tämä ketju on esimerkki suomalaisten heikentyneestä.lukutaidosta.

Vierailija
33/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien asenteista imettyä. Rikkaiden lasten vanhemmat mollaavat köyhiä lastensa kuullen ja lapset samaa perässä.

Tiedätkö, että meillä rikkailla perheillä ei todellakaan ole keskustelun aiheena köyhemmän naapurin asiat taikka tekemiset. On paljon mielenkiintoisempia aiheita, mistä puhua. 

Voi olla,  mutta ikävä asenteesi paistaa kyllä läpi,  vaikkette naapureistanne puhuisikaan. Kuten tästäkin alentuvasta kommentistasi huomaa. 

Vierailija
34/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmista tämä kiusaamisen aloittaminen lähtee. Vanhemmat haukkuvat muita lapsilleen ja lapset luulevat että tällainen on ihan normaalia käytöstä. Kun lapsi kasvaa ja oppii ajattelemaan omilla aivoillaan, niin moni lopettaa kiusaamisen kun ymmärtää että se satuttaa toista eikä tuo itselle mitään hyvää elämään, vaan saa fiksut ihmiset välttelemään hänen seuraansa. Toiset jatkavat vielä vanhemmallakin iällä kiusaamista, näillä on sitten jo luonnevika ja saavat nautintoa toisten satuttamisesta.

Olet täysin oikeassa, mutta valitettavasti tällä palstalla vastauksesi on väärä. Tämä on oikea vastaus: Kiusaaminen loppuu vain, jos rikkailta otetaan kaikki rahat ja jaetaan tasan kaikille. Ja mielellään ex-rikkaita sitten nöyryytetään, koska eivät enää ole rikkaita. 

PS: Ja hallitus kieritellään tervassa ja höyhenissä, koska lopulta se on kuitenkin hallitu

Älä nyt viitsi olla typerä.

Vierailija
35/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tämä oli satunnaisotanta, eikä mikään tutkimus, sekin pitäisi muistaa.

Ja MIKSI ei oikeasti kysytty, kuka kiusaa. Annettiin vain ymmärtää. Voisi ajatella, että kiusattu myös kiusaa takaisin. Ja samassa ryhmässä on sekä kiusaajia, että kiusattuja. Kiusattu usein etsii itselleenkin kiusattavan.

Mutta onneksi yle kumosi jo tuon kyselyn tuloksen. Missään tapauksessa ei ole kiusattu tehnyt mitään vaan on aina viaton.

Vierailija
36/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otit puheeksi vain puolet tutkimuksen tuloksesta. Lapset sen sijaan sanoivat, että kiusattujen oma käytös on syy kiusatuksi tulemiselle. 

Eli lyhyesti: Fiksut käytöstavat voi opettaa lapselle, olipa tulotaso mikä hyvänsä. Kiitos, anteeksi, ole hyvä jne. Niillä pääsee jo eteenpäin. Paras käytöksen opettaja on oma vanhempi omalla käytöksellään. 

Mitä oikein luulet? Lapset sanovat, että kiusatun lapsen käytöksessä on vika. Se voi tarkoittaa sitä. että on hiljainen tai kirjoittelee runoja itsekseen. Se rittää muiden lasten mielestä kiusaamiseen. Ei ole kyse siitä, että kiusattu ei osaisi kiittää.

Et tainnut ymmärtää tuon kirjoittajan pointtia, vaan keksit ääritapauksen.

No, saa sen mielen pahoittelua varmasti myös voin. 

Tuo kirjoittaja ei taida ymmärtää lukemaansa lainkaan. Surullista tämä suomalaisten lukutaidon heikkous. 

Mistä siinä oli kyse, ei ainakaan siitä mitä tuo kirjoittaja luulee.

Vierailija
37/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, miksi minua kiusattiin koulussa. Olen hyvä käytöksinen, koska olen saanut siihen opetusta jo varhain lapsuudessa ja olen keskituloisesta perheestä niin kuin suurin osa lapsista on. Minua ja ystävääni kiusasivat alkoholisoituneiden vanhempien lapset.

Olet ollut vähemmistöä, siis erilainen.

Minun kohdallani syyksi riitti, että olin ainoa, joka asui omakotitalossa. En edes missään linnassa, vaan tavallisessa talossa lähiössä. Muut asuivat kaupungin kerrostaloissa. 

terv. Toinen ilman oikeaa syyyä kiusatuksi joutunut

Vierailija
38/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin tämä oli satunnaisotanta, eikä mikään tutkimus, sekin pitäisi muistaa.

Ja MIKSI ei oikeasti kysytty, kuka kiusaa. Annettiin vain ymmärtää. Voisi ajatella, että kiusattu myös kiusaa takaisin. Ja samassa ryhmässä on sekä kiusaajia, että kiusattuja. Kiusattu usein etsii itselleenkin kiusattavan.

Mutta onneksi yle kumosi jo tuon kyselyn tuloksen. Missään tapauksessa ei ole kiusattu tehnyt mitään vaan on aina viaton.

Luitko sinä lainkaan kyseistä.artikkrlia? Et näytä ymmärtävän siitä mitään. Jokainen väitteesi on 100% väärä.

Vierailija
39/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä kuulostat omahyväiseltä, miten määrittelet " rikkaan", henkisesti vai taloudellisesti? Vaikutat k-päältä. Lapset oppii nämä sitten kotoa. 

Korjasin edellisen väärän tiedon ja selvyyden vuoksi käytin hänen kommenttinsa sanavalintoja.

Ja kyllä. Koen olevani rikas. Se, millä tavalla se ilmenee, ei kuulu ruodittavaksi vauva-palstalle.

Mukavaa iltaa sinulle!  

Vierailija
40/61 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siinä jotain väärää? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme