Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS listasi etunimet joita kukaan ei halua antaa lapselleen

Vierailija
14.10.2024 |

Naisten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan

Eija

Merja

Pirjo

Päivi

Riitta

Ritva

Seija

Sirkka

Sirpa

Tarja

Kommentit (242)

Vierailija
61/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menneiden vuosikymmenien rumat r-nimet. Saas nähdä, kuinka paljon aikaa menee, että nuo on taas aika kaivaa naftaliinista.

Vierailija
62/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi

Tarja on ihan kiva kansainvälinen nimi. Väännös Dariasta joka tarkoittaa mahtavaa. Kuka ei haluaisi mahtavaa tytärtä.

Päivi sopii nätisti suomalaiselle tytölle

Merja on suomalainen muinaisnimi ja sillä on historiallista arvoa

Kari on kansainvälinen ja helppo

Jari on kanssa ihan helppo ja mukava nimi

Jouni on komea ja miehekäs nimi. Jotain perinteistä siinä on myös.

Mielummin nimeksi ali kuin jari.

Muhammed on kuulemma hyvin suosittu nimi. Tai jos kristittyä haluaa leikkiä niin lapselle nimeksi jeesus. 

Muhammed on todella kaunis ja voimakas nimi.

Toivottavasti ihan kantasuomalaisetkin alkaa suosimaan sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ajalla on omat nimensä ja omat juttunsa, noi nimet edustaa vanhaa maailmaa. Ne oli viel tosi yleisiä ennen, mä tunnen noista nimistä melkein jokaisen oikeessa elämässä ja mä oon 30v, mua vanhempia ihmisiä reilusti

Nyt mennää tätä päivää

Tuleeko noi takas joskus? Ei. Tilalle tulee uusia kokoajan. 

Minäkin luulin että Adele on Suomen nimistössä uutukainen ja rantautunut tänne tuon laulajattaren myötä. Kunnes käpsehdin kesällä hautausmaalla, ja siellä oli ikivanha sammaloitunut hautakivi, jossa luki yhtenä nimenä Adele.

Sukua tutkimalla ei Adele ole harvinaisuus, minunkin suvussa kulkee nimenä, sekä muutenkin kauniita ruotsalaiselta kalskahtavia nimiä ihan supisuomalaisessa suvussa.

Vierailija
64/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne on aika vanhoillisia nimiä, ei mikään ihme että enää ei anneta. 

Tuntuu jotenki tosi oudolta jos jonkun pienen vauvan nimi on Jorma tai Päivi, ei se vaa oo enää tätä päivää

Ei ole tätä päivää, mutta tulevaisuutta on, niin vaikea, kuin sitä on nyt uskoa. Ei olisi minun nuoruudessa voitu kuvitellakaan, että joku laittaa vauvalle nimeksi; Väinö, Eino, Akseli, Onni, Elli, Martta, Siiri, Aino, Helmi jne ja nyt nuo nimet on taas suosittuja. Tämän päivän kammonimet on huomispäivän suosikkeja, Niin se vaan menee. 

Ja aina on olemassa myös nimiä joita käytetään jatkuvasti.  Esim nimen  Anna suosio ei ole 1900-luvulta tähän päivään mennessä koskaan hiipunut kovin pieneksi vaan on tarkastelujakson aikan pysynyt aina yli tuhannessa.  Toki nyt on alhaisimmillaan, mutta silti ei ole kokonaan hävinnyt nytkään. 

Vierailija
65/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan onko se henkilö mukava. Jos olisi joku "ylimielinen" Päivi, se olisi hankalaa. Voi olla että on eri sukupolven nimiä, ettei vauvalle sovi.

Nimet tulee uudelleen sitten, kun ei enää ole kenelläkään omakohtaista kokoemusta tuon nimen kantajista. Tai sitten on saatettu ihan pienenä tuntea joku Iida-isotäti, mutta muistikuvia ei ihmisen persoonasta juuri ole. 

Itsekin tunsin nuoruudessa/lapsuudessa inhottavan Paavo nimisen pojan ja nimi olli ällö, kuin mikä. Nyt ei tuo nimi enää jaksa herättää tunteita. 

Vierailija
66/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarja, Sirkka ja Ritva ovat minusta kivoja. Voisin hyvinkin antaa nimeksi, jos saan tytön.

Vierailija
67/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi

Tarja on ihan kiva kansainvälinen nimi. Väännös Dariasta joka tarkoittaa mahtavaa. Kuka ei haluaisi mahtavaa tytärtä.

Päivi sopii nätisti suomalaiselle tytölle

Merja on suomalainen muinaisnimi ja sillä on historiallista arvoa

Kari on kansainvälinen ja helppo

Jari on kanssa ihan helppo ja mukava nimi

Jouni on komea ja miehekäs nimi. Jotain perinteistä siinä on myös.

Mielummin nimeksi ali kuin jari.

Muhammed on kuulemma hyvin suosittu nimi. Tai jos kristittyä haluaa leikkiä niin lapselle nimeksi jeesus. 

Muhammed on todella kaunis ja voimakas nimi.

Toivottavasti ihan kantasuomalaisetkin alkaa suosimaan sitä.

Nimen perusteella tietää jo etukäteen terroristiksi ja pedoksi. Osaa olla varuillaan ja varoittaa muitakin ihmisiä. 🙂👍

Vierailija
68/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun olisi ihan pakko valita näistä nimet sun tytölle ja pojalle, niin mitkä ottaisit? 

Eija ja Jouni

Vierailija
69/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on siis viime vuonnakin antanut lapsensa nimeksi Riikan ja Petterin. Eikös näiden kahden pitäisi tällä hetkellä ne Suomen vihatuimmat nimet olla?

Ainoastaan vihervassarisossupummien mielestä.

Vierailija
70/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun olisi ihan pakko valita näistä nimet sun tytölle ja pojalle, niin mitkä ottaisit? 

Seija ja Jouni.

Vierailija
71/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan

Jari

Jorma

Jouni

Jyrki

Kari

Kimmo

Markku

Tero

Yrjö

Itse voisin näistä antaa nimet Jari, Jouni, Kari, Kimmo.

Vierailija
72/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin nimeni löytyi tuosta mutta enpä sitä pikkuvauvalle osaisi kuvitellakaan.

Vierailija
73/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne on aika vanhoillisia nimiä, ei mikään ihme että enää ei anneta. 

Tuntuu jotenki tosi oudolta jos jonkun pienen vauvan nimi on Jorma tai Päivi, ei se vaa oo enää tätä päivää

Päivi on nätti nimi, valoisa nimi. Tulee kesä ja metsä mieleen. Samoin miehen nimi Päiviö on kaunis. Serkullani se oli toisena nimenä. Uskon, että päivi on vielä joskus suosittu. Eikä yhtään haittaa, että nimessä on ä-kirjain. Se on paljon käytössä myös ruotsissa ja saksassa. Ja eiköhän se ole norjassa ja tanskassakin. Lisäksi norjassa ja tanskassa on muitakin kirjaimia, joissa on englannin kieleen vieraita merkkejä, kuten ø. Tai muiden kielten runsas merkistö, esim. ranskassa on merkkejä, joita en saa puhelimen näppäimistöllä toistettua, puhumattakaan vaikkapa unkarin tai puolan merkeistä.  Pidetään vaan kunniassa oman kielen kirjaimet ja äänteet. 

Vierailija
74/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti paskimmat naiset mitä maa päällään kantaa ovat nimeltään Anne, Sari, Satu ja Johanna. M57 

Eipä  unohdeta Jaanaa! Kuuluu samaan kastiin.

Vierailija
75/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarja, Sirkka ja Ritva ovat minusta kivoja. Voisin hyvinkin antaa nimeksi, jos saan tytön.

Ritva varsinkin on hieno nimi. Tulee ritvakoivu mieleen. 

Vierailija
76/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku antaa pojalle nimeksi Oliver?

Juu. Ne joiden mielestä Nooa/Noa/Noah ja Luca/Luka/Lukas/Lucas ovat liian harvinaisia xD

Vierailija
77/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jari ja Eija

Vierailija
78/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella ajalla on omat nimensä ja omat juttunsa, noi nimet edustaa vanhaa maailmaa. Ne oli viel tosi yleisiä ennen, mä tunnen noista nimistä melkein jokaisen oikeessa elämässä ja mä oon 30v, mua vanhempia ihmisiä reilusti

Nyt mennää tätä päivää

Tuleeko noi takas joskus? Ei. Tilalle tulee uusia kokoajan. 

Minäkin luulin että Adele on Suomen nimistössä uutukainen ja rantautunut tänne tuon laulajattaren myötä. Kunnes käpsehdin kesällä hautausmaalla, ja siellä oli ikivanha sammaloitunut hautakivi, jossa luki yhtenä nimenä Adele.

Sukua tutkimalla ei Adele ole harvinaisuus, minunkin suvussa kulkee nimenä, sekä muutenkin kauniita ruotsalaiselta kalskahtavia nimiä ihan supisuomalaisessa suvussa.

Mutta eihän niitä nimiä koskaan kirjattu suomenkielisessä asussa kirkonkirjoihin. Mun isoisovanhemmat (s. 1800-luvulla) olivat Miina ja Heikki, kirkonkirjoissa Wilhelmina ja Henrik. Eetu oli Edvard jne. 

Vierailija
79/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riikka on Suomen rumin naisen nimi.

Vierailija
80/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ritva varsinkin on hieno nimi. Tulee ritvakoivu mieleen. 

Ritva itse nimenä on ihan kiva. Tuntemani Ritvat vaan eivät ole. Vähän sama kuin tuntemani Harrit ja Petrit ovat myös kamalia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi