HS listasi etunimet joita kukaan ei halua antaa lapselleen
Naisten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan
Eija
Merja
Pirjo
Päivi
Riitta
Ritva
Seija
Sirkka
Sirpa
Tarja
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Harmi
Tarja on ihan kiva kansainvälinen nimi. Väännös Dariasta joka tarkoittaa mahtavaa. Kuka ei haluaisi mahtavaa tytärtä.
Päivi sopii nätisti suomalaiselle tytölle
Merja on suomalainen muinaisnimi ja sillä on historiallista arvoa
Kari on kansainvälinen ja helppo
Jari on kanssa ihan helppo ja mukava nimi
Jouni on komea ja miehekäs nimi. Jotain perinteistä siinä on myös.
Mielummin nimeksi ali kuin jari.
Olen syntynyt 1959 ja oma nimeni ja mun luokkakavereiden nimet on noissa listoissa, täytyy tosiaan odottaa yksi sukupolvi lisää että ne tulevat uudelleen muotiin
Vierailija kirjoitti:
No ne on aika vanhoillisia nimiä, ei mikään ihme että enää ei anneta.
Tuntuu jotenki tosi oudolta jos jonkun pienen vauvan nimi on Jorma tai Päivi, ei se vaa oo enää tätä päivää
Viime vuosikymmenenä on yleistynyt nimiä joita minä pidän isovanhempieni ikäluokan niminä. Mutta näin nää näyttää toimivan.
Kyllä ne joskus tekee comebackin. Esim. itse ajattelen että joku Eetu on tyypillinen pikkupojan nimi, mutta eri ikäpolveen kuuluvan mielestä se on vanhan ukon nimi.
Esim. Jouni on ihan cool nimi, ehkä nuo Ritva, Riitta, Jorma on sellaista eläkeikä kolkuttelee osastoa, tekevätkö ne comebackia, no ei sitä ikinä tiedä jos Eetukin teki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmi
Tarja on ihan kiva kansainvälinen nimi. Väännös Dariasta joka tarkoittaa mahtavaa. Kuka ei haluaisi mahtavaa tytärtä.
Päivi sopii nätisti suomalaiselle tytölle
Merja on suomalainen muinaisnimi ja sillä on historiallista arvoa
Kari on kansainvälinen ja helppo
Jari on kanssa ihan helppo ja mukava nimi
Jouni on komea ja miehekäs nimi. Jotain perinteistä siinä on myös.
Mielummin nimeksi ali kuin jari.
Muhammed on kuulemma hyvin suosittu nimi. Tai jos kristittyä haluaa leikkiä niin lapselle nimeksi jeesus.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työkaverit yhdessä listassa. :D
Muistan kun itse menin kouluun ja luokkakaverini oli Eetu. Äiti päivitteli, että on siinä pojalle annettu hampaattoman vanhan ukon nimi. Kai nämä nimet menevät ympyrää.
Anoppipuoli totesi samaa meidän pojan nimestä. Vanha perinteinen nimi, sukupolvea, joka oli jo kuollut. Yksi periaate meidän lasten nimien kohdalla oli, ettei se ole kenenkään tutun nimi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa noista ei yllätä, mutta jotkut sellaiset nimet yllättävät jonkin verran, jotka ovat aika neutraaleja eikä mihinkään tiettyyn sukupolveen erityisen vahvasti sidottuja. Esimerkiksi tiedän sekä 40-, 60-, 70- että 80-luvulla syntyneet Tarjat; 30-, 50-, 70-, 80- ja 90-luvulla syntyneet Markut; 60-, 80-, 90- ja 2000-luvulla syntyneet Terot; ja niin edelleen.
Ei sillä, että odottaisin Tarjojen ja Markkujen olevan nykyään mitään suosittuja nimiä, mutta se yllättää, että ne ovat noin inhokkinimiä, koska ne on sellaisia neutraaleja perusnimiä. Vähän niinkuin jotkin Leenat ja Tommit. Niitä on "aina" ollut.
Kyllä esim. Tarjalla on erittäin selvä huippu vuoden 1960 tienoilla, Markulla 10 v aiemmin, ja pohjamudissa olivat 80-luvulla. Sun tuttavapiiri ei ole koko totuus.
Itänaapurista Nadjat ja Virosta Kullit ihanat naisen nimet. Sopivat sinne, mutta ei Suomeen.
"Yhtä 1910-luvun suosituimmista nimistä ei annettu viime vuonna yhdellekään pojalle. Yrjö-nimen äänneasu on hankala, ja lisäksi moni yhdistää sen vatsatautiin.
Epäimartelevasta kaksoismerkityksestä kärsii myös suurten ikäluokkien nimi Jorma, jota ei annettu viime vuonna yhdellekään pojalle.
Yrjö ja Jorma saattavat olla nimiä, jotka painuvat kokonaan unholaan. Nimien sivumerkitykset ovat niin vahvoja."
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt jotain Jormaa! :D
Ihan oikein, että tuo boomerinimi tarkoittaa mulukkua. Sellaisiahan kaikki jormat tänä päivänä on.
Eikä ole. Haluamme Jorma Hietamäen valtakunnanradioon heti!
Minusta Merja, Eija ja Päivi sekä miesten nimistä Jouni ovat kauniita suomalaisia nimiä.
Seuraavalle nounou-listalle nousevat sannat, jonnat, mikat ja markot.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ajalla on omat nimensä ja omat juttunsa, noi nimet edustaa vanhaa maailmaa. Ne oli viel tosi yleisiä ennen, mä tunnen noista nimistä melkein jokaisen oikeessa elämässä ja mä oon 30v, mua vanhempia ihmisiä reilusti
Nyt mennää tätä päivää
Tuleeko noi takas joskus? Ei. Tilalle tulee uusia kokoajan.
Minäkin luulin että Adele on Suomen nimistössä uutukainen ja rantautunut tänne tuon laulajattaren myötä. Kunnes käpsehdin kesällä hautausmaalla, ja siellä oli ikivanha sammaloitunut hautakivi, jossa luki yhtenä nimenä Adele.
Kari on Rock (englanniksi)
Vierailija kirjoitti:
No ne on aika vanhoillisia nimiä, ei mikään ihme että enää ei anneta.
Tuntuu jotenki tosi oudolta jos jonkun pienen vauvan nimi on Jorma tai Päivi, ei se vaa oo enää tätä päivää
Leevi&The Leavings; "Olin poika nimeltä Päivi, enkä tiennyt oonko Romeo vai Juulia..." 📻🎶🎵
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt jotain Jormaa! :D
Ihan oikein, että tuo boomerinimi tarkoittaa mulukkua. Sellaisiahan kaikki jormat tänä päivänä on.
Mutta onhan se nyt komeeta ja rajua kun pieni vauva on Jorma. :D
Vierailija kirjoitti:
Jonkun ajan jälkeen ne on taas käytössä.
Jorma ja Yrjö? Onhan ne toki jatkuvasti käytössä, tosin ei ihmisten niminä.
Riippuu ihan onko se henkilö mukava. Jos olisi joku "ylimielinen" Päivi, se olisi hankalaa. Voi olla että on eri sukupolven nimiä, ettei vauvalle sovi.
Tapailin kerran yhtä kolmekymppistä Jormaa. Oli kyllä todella outoa kun niin nuorella oli niin ruma nimi. Väänsinkin siitä samantien lempinimen, kun tuntui haukkumiselta puhutella häntä oikealla nimellä. Jätin hänet kun huomasin hänen Facebookissaan pienten lasten alastonkuvia.