Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Löytyykö matkalaukut lopulta, jos ne ei esim ehdi vaihtolennolle jossain tms.

Vierailija
24.09.2023 |

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009876728.html

Mietin vaan, että kuinkahan paljon matkalaukkuja häviää, jos on jotain ongelmia esim lentoasemalla, jossa vaihto tapahtuu.

Tai jos esim laukkuun kiinnitetty matkakohdelappu on vahingossa väärä tai on repeytynyt pois.

Riittääkö se, että on kaupasta ostettu kotiosoiteläpyskä laukussa tai kotiosoite laukun sisällä.

Löytääkö kaukomailla ties minkä yhtiön lennoilla hävinneet laukut lopulta matkailijan kotiin?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aina ollut epämiellyttävää laittaa matkatavarat menemään erikseen ruumaan.

En pysty tulemaan toimeen pelkillä käsimatkatavaroilla.

En tiedä vastausta.

Vierailija
2/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne löytyvät ihan kohtuullisessa ajassa. Tiedän kyllä tapauksen, että Turusta Lappeenrantaan lentäneen laukku meni Italiaan, sekin löytyi myöhemmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluaisin, että matkatavarat saisi ottaa lennolle siten, että ne ovat aina mukana.

Eli matkatavaroille olisi tilaa istuinten edessä vaikka. Hyvin kiinnitettyinä

Näin ei tarvitsisi olla niin lähellä ventovieraita ja taudit ehkä leviäisi vähemmän.

Mutta mahdotontahan tämä on. Ei tätä kuitenkaan hyväksyttäisi.

Matkustajia saataisiin siis mahtumaan säilytystilassa jääneeseen tilaan myös.

Vierailija
4/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää niitä lopullisestikin kadoksiin. Kannattaa laittaa yhteystiedot myös laukun sisäpuolelle.

Vierailija
5/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä löytyy ja tulee seuraavalla koneelle perässä joskus viivästyy pidempään mutta suurin osa palautuu omistajilleen viikossa. Noin 10% matkalaukuista katoaa pysyvästi.

Vierailija
6/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haluaisin, että matkatavarat saisi ottaa lennolle siten, että ne ovat aina mukana.

Näin ei tarvitsisi olla niin lähellä ventovieraita ja taudit ehkä leviäisi vähemmän.

Onhan siellä tilaa, ja sallittu matkalaukun maksimikokokin on määritelty juuri sen mukaan, mikä yleensä mahtuu juurikin sinne jalkatilaan eli ellei mahdu, niin laukku on liian iso.

Jaloille jää tietenkin aina sitä vähemmän tilaa, mitä suuremman laukun kanssa haluaa matkustaa ja lisäksi valtaosa matkustajista kuvittelee, että kaikille laukuille on tilaa hattuhyllyssä, ja näinhän ei tietenkään ole.

Vierailija
7/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on aina ollut epämiellyttävää laittaa matkatavarat menemään erikseen ruumaan.

En pysty tulemaan toimeen pelkillä käsimatkatavaroilla.

En tiedä vastausta.

Paljon miellyttävämpäähän matkustaminen käytännössä on, kun ei kentillä ja ahtaassa matkustamossa tarvitse kanniskella, siirrellä ja sijoitella suuria määriä matkatavaroita, vaan ne kulkee koneen ruumassa.

Vierailija
8/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun laukku ei tullut samalla lennolla perille, kun itse tulin Italiasta. Se toimitettiin parin päivän päästä kotiin. En tiedä missä seikkaili. Miehen matkalaukku jäi matkan varrelle, kun lennettiin New Yorkin kautta Miamiin. Itse nostettiin laukut Nykissä vaihtohihnalle ja sen miehen laukku hävisi ja toimitettiin päivän parin kuluttua Miamiin hotellille.

Vierailija
9/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan siellä tilaa, ja sallittu matkalaukun maksimikokokin on määritelty juuri sen mukaan, mikä yleensä mahtuu juurikin sinne jalkatilaan eli ellei mahdu, niin laukku on liian iso.

Jaloille jää tietenkin aina sitä vähemmän tilaa, mitä suuremman laukun kanssa haluaa matkustaa ja lisäksi valtaosa matkustajista kuvittelee, että kaikille laukuille on tilaa hattuhyllyssä, ja näinhän ei tietenkään ole.

No niin pientä matkalaukkua ei olekaan joka jalkatilaan mahtuisi, sinne menee joku reppu tai pehmeä kassi jonka voi runnoa penkin alle. 

Itse matkustan helposti pelkillä käsimatkatavaroilla mutta usein tsekkaan laukun ruumaan silti, niin paljon mukavampaa kun on vain käsilaukku ja ehkä läppäri käsimatkatavarana.

Vierailija
10/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kadonneet" matkalaukut eivät aina ole kadonneita vaan ne on jätetty kentälle ettei koneen painoraja ylity. Lentoyhtiöt eivät myönnä sitä.

Vierailija
11/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne yleensä löytyy ennemmin tai myöhemmin. Mutta joskus jää kokonaan kateisiin. Kyllä matkavakuutus silloin korvaa, jos lentoyhtiö ilmoittaa etteivät enää etsi tai jäänyt kokonaan kateisiin. Mutta matkavakuutus tarvitsee tosiaan sen lentoyhtiön päätöksen korvaavatko jotain. Ensisijainen korvausvastuu näissä on lentoyhtiöllä.

Vierailija
12/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laukkujen löytymisprosentti taitaa olla lähempänä 100%. Itseltäni on kahdesti laukku jäänyt lennolta, toista odottelin pari kk, kumpikin tuotiin kotiovelle asti. Laukun löytymistä voi seurata seurantakoodin avulla, mutta koska etenemisen kirjaa joku työntekijä, mikään ei seurantaan päivity jos se työntekijä, jonka vastuulla kirjaus on, ei sitä tee. Olin aika iloisen yllättynyt kun tuli puhelu että laukku on omalla lähikentällä.

Mikäli laukusta puuttuu omistajan tunnisteet, yhteystiedot ym, laukku avataan ja sieltä etsitään vihjeitä omistajasta. Jotkut kehottavat laittamaan laukkuun jotain outoa josta tunnistat omasi, tai passikopion. Kadonneesta laukusta annetaan tietenkin virkailijalle tuntomerkit, kannattaa ottaa aina kuva laukusta, se helpottaa löytymistä!

Menomatkalla kadonneesta laukusta saa odotteluajalta rahallisia korvauksia, kotimatkalla kadonneesta ei mitään.

Vierailija
13/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun laukku ei tullut samalla lennolla perille, kun itse tulin Italiasta. Se toimitettiin parin päivän päästä kotiin. En tiedä missä seikkaili. Miehen matkalaukku jäi matkan varrelle, kun lennettiin New Yorkin kautta Miamiin. Itse nostettiin laukut Nykissä vaihtohihnalle ja sen miehen laukku hävisi ja toimitettiin päivän parin kuluttua Miamiin hotellille.

Miten tiesivät, mihin osoitteeseen pitää toimittaa laukku. Siis hotellin, jossa yövyitte?

Eihän siinä lipukkeessa ole muuta kuin määränpään lentokenttä.

Vierailija
14/15 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos olisitte tuossa ajassa jo lähteneet toiseen kaupunkiin.

Vierailija
15/15 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tiesivät, mihin osoitteeseen pitää toimittaa laukku. Siis hotellin, jossa yövyitte?

Eihän siinä lipukkeessa ole muuta kuin määränpään lentokenttä.

Laukulle laitetaan toimitusosoite, johon se halutaan tuotavan. Siis siinä vaiheessa, kun tehdään ilmoitus kadonneesta laukusta. Siihen voi myös määritellä kellonajan ja päivämäärän, johon asti osoite on voimassa. Lisäksi ilmoitetaan kotiosoite.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi