Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelu pilasi elämäni

Vierailija
13.10.2024 |

Tuntuu ettei elämässä ole mitään järkeä. Lukiossa ajattelin, että tämä on nyt sitä raskainta aikaa elämässä ja kun vain pääsen opiskelemaan ja muuttamaan kotoa pois asiat helpottuu (nyt lähinnä huvittaa tämä ajatuksenkulku). Pääsin suoraan lukiosta yliopistoon alalle jolle halusin, ajattelematta sen tarkemmin mitä maisterin tutkinto alalla jossa palkka on huonoa ja palkkakehitys olematonta tulisi tarkoittamaan tulevaisuuteni kannalta. Opiskeluaika ei ole ollut hienoa aikaa, aloitin korona-aikana etäopetuksessa uudessa kaupungissa enkä solminut juuri mitään uusia ihmissuhteita lukuunottamatta toksista suhdetta joka vuosien jälkeen päättyi kuin päättyikin. Nyt olen pian valmistumassa yli 30 tuhannen euron opintolainan kera, jolla olen maksanut pelkästään elämiseen liittyviä pakollisia kuluja kuten ruokaa, lääkärikuluja sekä vuokraa kalliista yksiöistä koska opiskelija-asuntoa en koskaan saanut (ja kyllä, olen lisäksi jatkuvasti käynyt töissä). Parisuhdetta ei ole enkä jaksa sellaista enää edes etsiä. Suurimpia unelmia esim. harrastusten suhteen en pääse vieläkään toteuttamaan, sillä tulen maksamaan suurikorkoista opintolainaani pois kymmenien vuosien ajan jolloin pienestä palkasta jäänee käteen vähemmän kuin kouluttamattomalle siivojalle. Kaduttaa että ikinä menin opiskelemaan. Nyt olen vain velkaantunut ja uupunut raskaista opinnoista ja valmistuminen ei tule tätä tilannetta helpottamaan mitenkään. Jotenkin melkein huijattu olo. Hävettää oma elämäntilanne ja surettaa että olen hukannut nuoruuteni tähän. Samalla tuntuu että monilla muilla ystäväpiirissäni on asiat moninkerroin paremmin. Vanhemmilta on saatu isot säästöt joten opintolainalta on voitu välttyä, valmistutaan hyväpalkkaisiin ammatteihin ja elämästä nautitaan matkustelun, parisuhteiden ja harrastusten merkeissä. Itselläni ei ole enää mitään odotettavaa. En pysty tekemään mitään niistä asioista joita haluaisin tehdä ja joita kohtaan tunnen paloa. Nyt valmistun vain ikuiseen oravanpyörään jossa käyn töissä elääkseni ja muuta ei ole. Miten ihmeessä tällaista elämää jaksaa elää?

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Tyttäreni, jolla yliopisto- tutkinto, virka, eli myös vakiopalkka jotain 4500/kk- ssa, maksaa opintolainaa takaisin vain 50 e kk/ erissä! Eli ei se nyt niin kamala ole

Kaikilla ei ole noin hyä tuuri. Itselläni lyhennykset 500 euroa/kk

Vierailija
22/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa jo harhaluulo, että opintolaina on halpakorkoista. Opintolainat on olleet vuodesta 1992 lähtien markkinakorkoisia. Niissä ei ole matalia korkoja vaan korot on se sama Euribor kuin muissakin lainoissa  + pankin marginaalikorko siihen päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano nyt vielä että opiskelit jotain sellaista liibalaabaa millä ei edes työllisty xD

Vierailija
24/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsit kumminkin ekalla hakukierroksella opiskelemaan unelma-alaasi ja olet nyt pian työllistymässä sinne, eli pääset mukaviin töihin.  En ymmärrä mitä sinä kitiset. Opintolainaa nyt on melkein kaikilla, summat vaan eri. Vertaat itseäsi johonkin kaveriisi jonka mamma et pappa betalar alt. Ei kannata vertailla. Koronalle ja sen aiheuttamalle sululle ja etäopiskelulle ei kukaan voi mitään. Kaikki kärsi tästäkin, tavalla tai toisella. Sulla on siis oma terveys ja olet pääsemässä sun unelma-alalle töihin. Nyt katsot syvälle sisään omaa napaasi ja kysyt miksi olenkaan näin allapäin. Sinulla on asiat paljon paremmin kuin monella muulla.

Vierailija
25/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ap kaikesta huolimatta pitämään hauskaa, hankkimaan parisuhteen (kaksin asuu edellisemmin kuin yksin) ja harrastamaan. Elämä ei ole pelkkää puurtamista.

Vierailija
26/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 k opintolaina,wtf ? miten ? itse selvisin 3 k lainalla ja toikin oli vaihto-opiskelua varten.

Vierailija
27/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla kaikesta päätellen kuitenkin on hyvä työtilanne. Kaikilla ei ole. Iloitse siitä, että töitä on ja tapaa mahdollisimman paljon  muita ikäisiäsi. Käy viihteellä, elä nuoruuttasi. Älä jää yksin. Monella sun ikäiselle on pakka vielä ihan levällään eikä mitään opintoja tai töitä tiedossa.

Ole ylpeä itsestäsi ja elä nuoren aikuisen elämää.

Vierailija
28/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan en siivoojia mitenkään haukkunut, totesin vain, että viiden vuoden opiskeluiden jälkeen tulen tienaamaan saman verran kuin he massiivisen lainan kera. Ja olen itsekin siis siivoojana työskennellyt, arvostus heitä kohtaan on korkealla. Valmistun alalle jolla työllisyys on hyvää joten työttömyys ei ole pääasiallinen huoleenaiheeni vaan toimeentulo pienellä palkalla.

Ap

Vierailija
29/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen myös että asuntolaina on kovin eri asia kuin opintolaina. Asuntolaina kerryttää omaisuutta. Vessapaperin ostaminen 4% korolla sen sijaan ei. Kiitokset kuitenkin tsemppaavista kommenteista. Ehkä tästä vielä joskus noustaan, tai sitten ei. 

Ap

Vierailija
30/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan en siivoojia mitenkään haukkunut, totesin vain, että viiden vuoden opiskeluiden jälkeen tulen tienaamaan saman verran kuin he massiivisen lainan kera. Ja olen itsekin siis siivoojana työskennellyt, arvostus heitä kohtaan on korkealla. Valmistun alalle jolla työllisyys on hyvää joten työttömyys ei ole pääasiallinen huoleenaiheeni vaan toimeentulo pienellä palkalla.

Ap

Nyt olen kyllä utelias, mikä ala. Joku sote-ala? Kulttuuriala tai mikään humanistinen koulutusala se ei voi olla, sillä niissä ei ole varma työtilanne. Kyllä sinä pystyt lainan maksamaan, kun kerran sinulla on varma työ ja elämiseen jää rahaa.

Häntä pystyyn. Ei kannata eristäytyä vaan nähdä ihmisiä, seurustella. Normaalin työviikon lisäksi sulla jää hyvin aikaa muuhun elämiseen. Voit tutustua kivaan seurustelukumppaniin.

Vierailija
31/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ala, johon vaaditaan yliopistotutkinto, työllisyys on hyvä, mutta palkka on sama kuin siivoojalla.

Onko tuollaisia aloja olemassakaan??

Vierailija
32/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka on lainan vähennyksen jälkeen n. 1800€. Brutto toki parempi kuin siivoojalla.

Vierailija
33/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat masentuneelta. Jos ei yhtään olo piristy, niin kannattaa hakea apua.

Suosittelen vaikka varaamaan pankista ajan, niin saat selkeyttä lainan takaisinmaksuun ja muutenkin raha-asioihin. Sinulla on kuitenkin hyvä tilanne, jos oman alan työpaikka lähes varma. Ehkä heti valmistumisen jälkeen ei ole varaa kaikkeen, mihin haluaisit, mutta kyllä se siitä helpottaa.

Vierailija
34/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen vaikka varaamaan pankista ajan, niin saat selkeyttä lainan takaisinmaksuun ja muutenkin raha-asioihin. Sinulla on kuitenkin hyvä tilanne, jos oman alan työpaikka lähes varma. Ehkä heti valmistumisen jälkeen ei ole varaa kaikkeen, mihin haluaisit, mutta kyllä se siitä helpottaa.

Ei minua masenna muu kuin tämä elämäntilanne. Minulla on paljon asioita joista olen kiinnostunut elämässä ja unelmia joita haluaisin palavasti toteuttaa. Nämä kuitenkin vaativat ikävä kyllä rahaa, jota minulla ei ole eikä tule olemaan. Se on jotenkin äärimmäisen raastava tunne. Aivan kuin olisin jumissa jossain loukussa. Se kyllä kieltämättä pistää masentamaan. En näe että tämä olisi kuvaamasi avun kanssa korjattavissa.

ap

Vierailija
35/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minua masenna muu kuin tämä elämäntilanne. Minulla on paljon asioita joista olen kiinnostunut elämässä ja unelmia joita haluaisin palavasti toteuttaa. Nämä kuitenkin vaativat ikävä kyllä rahaa, jota minulla ei ole eikä tule olemaan. Se on jotenkin äärimmäisen raastava tunne. Aivan kuin olisin jumissa jossain loukussa. Se kyllä kieltämättä pistää masentamaan. En näe että tämä olisi kuvaamasi avun kanssa korjattavissa.

ap

Minusta kuulostaa masennukselta, sillä ei sinun rahatilanne ole mitenkään huono varman työllisyyden vuoksi. Itselläni kesti 10 vuotta valmistumisen jälkeen päästä "oikeisiin töihin". Olin välillä työtön, välillä pätkätöissä ja palkattomissa harjoitteluissa maisterin papereilla. Otti koville.

Sinulla on tosin hyvä tilanne ottaen huomioon nuoren ikäsi. Varma toimeentulo on harvinaista nykyään. Todennäköisesti löydät vielä puolisonkin ja elämä asettuu mallilleen. Se mikä sinua nyt eniten rahoittaa, on alavireinen mieli ja pessimistisyys.

Vierailija
36/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kovin näköalattomalta kuitenkin kuulostat. 30000  laina on kyllä maksettavissa pienilläkin tuloilla ja säästöönkin varmasti jotain saa. Muutaman vuoden päästä on varmasti rahaa myös harrastaa, jos ei nyt heti olekaan.

Vierailija
37/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Rahoittaa=rajoittaa. Pirun automaattinen korjaus.

Vierailija
38/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka on lainan vähennyksen jälkeen n. 1800€. Brutto toki parempi kuin siivoojalla.

Jos asumiseen ei mene ihan hirveästi rahaa, niin tuo summa riittää vaikka mihin.

Vierailija
39/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menitkö "opiskelemaan" jotain paskaa kuten "varhaiskasvatusta"? Sitten ei auta mikään. Sulla ei näköjään ole nettiä, silmiä, korvia, vanhempia tai edes opoa, joka kertoisi alan realitetit.

Vierailija
40/187 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asumiseen ei mene ihan hirveästi rahaa, niin tuo summa riittää vaikka mihin.

Näin yksinasuvana asumiseen menee lähes puolet.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi