Muistatko TV lupatarkastajat?
Siirtyminen YLE veroon lopetti TV lupatarkastajien työn vuonna 2013. Muistatko TV lupatarkastajat, millaisia muistoja sinulla on heidän käynneistään?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5d6c4078-705f-43d4-829e-60744cde161e
Kommentit (47)
TV-lupatarkastaja kurkki ikkunasta ja luuli akvaariota väritelkkariksi.
Lupatarkastajia olen kahdesti huijannut ovella. Kerroin olevani lestadiolainen.
Opettivat muutenkin niin sosiaalisen kansan nuoresta pitäen olemaan avaamatta ovea tuntemattomille 😂
Muistan. Joku tietoisku oli, jossa Martti Suosalo vapisi, kun ovikello soi.
Poika kärähti aikoinaan, kun avasi oven ja salkkareiden tunnari soi taustalla. ..mulla mitään telkkaria ole. 😄
Joskus tv-lupatarkastaja työnsi kenkänsä oven väliin. Onneksi oli silloin paljon lapsia kylässä. Sanoin sille vaan, että en asu täällä ja hoitelen noita mukuloita.
On tuo ylevero siinä mielessä parempi että maksimi on 163€. Kuitenkin sama luokkaa mitä lupamaksu oli jo yli 20 v sitten.
Aina kysyi samat kysymykset, että onko TV:tä, sen jälkeen kysyi onko tietokoneetta ja onko tietokoneessa TV-kortti. Ei ollut mitään näistä. Ihan turhaa kävi aina häiritsemässä. Mutta ennemmin olisin ottanut vastaan TV-tarkastajat kun maksan Yle-veroa. Nyt suoltavat sitä paskaa 24/7, jota kukaan järkevä ei katso.
Nykyään onkin sitten se kompostitarkastaja
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan TV:t oli pienempiä. Välillä ihmiset neuvoivat laittamaan TV:n lukittavaan kaappiin jos sattuu tarkastuskäynti, saa nopeasti piiloon.
Kyllä. 80-luvulla ja sitä ennen joillakin oli TV omassa kaapissa kirjahyllyn vieressä. Kaapin sai kätevästi lukkoon ja näytti tavalliselta pikkukaapilta. Tosin en tiedä, mitä tekivät seinään meneville johdoille. Vanhoissa telkuissa oli antenni yläosan katon päällä, jota hyvin hyvin tarkkaan säädettiin, kun tuli uusi kanava tai se oli pois paikaltaan ja näkyi vain lumisadetta.
Muistan. Tuo oli heikäläisille lähestulkoon kutsumusvirka. Esim. rivitalossa saattoivat ensin hiippailla takakautta koko matkan, että kajastaako sininen valo minkään verhon takaa. Siellähän rämpi talven pakkasilla lumessa, jos vaikka saisi sillä narautettua. Luuserien homma.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niinkuin ajassa olisi menty takaisin viime vuosituhannelle tuon tarkastajan myötä. Taitaa olla hieman vaarallinen ammatti, kun vastassa saattaa olla vaikka minkälaisia metsänpeikkoja ajamassa pois tontilta ja uhkaavat suolata tarkastajan,
Vierailija kirjoitti:
Aikansa eläneitä juttuja jo kaikenlaiset tarkastuskäynnit. Niistä pitäisi jo päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu niinkuin ajassa olisi menty takaisin viime vuosituhannelle tuon tarkastajan myötä. Taitaa olla hieman vaarallinen ammatti, kun vastassa saattaa olla vaikka minkälaisia metsänpeikkoja ajamassa pois tontilta ja uhkaavat suolata tarkastajan,
Tänä päivänä tuo homma ei enää onnistu kun siellä sisällä on ties mitä pilleristejä ja viinalla päänsä sekoittaneita. Tai olihan se jo 2013 niin eli ei ihme että lupamaksun sijaan tuli yleinen vero
Vierailija kirjoitti:
TV lupamaksu oli 2000 luvun alkuvuosina 165€. Kyllä se se oli silloin varsinkin ihan tuntuva summa.
Varmasti monilla oli kiusaus jättää maksamatta. Kuitenkin aika reilu summa monelle.
Muistan ajan 1900 luvun puolella. Olin opiskelija, eikä mulla ollut telkkaria. Tarkastaja tuli, en päästänyt sisälle koska mikään pakko ei ole. Ukko kyseli että "onko se seitsemän uutiset mitä kuulen" ja lähti pois.
Perästä päin tuli sitten maksulappuja TV luvasta. Riitautin ne, koska minulla ei ollut televisiota. Vastaukseksi sain että "lupatarkastaja on viranomainen ymsyms ja uskomme tässä hänen sanaansa että sinulla on televisio".
Ihme mafiatouhua oli koko homma.
M50
Kysin että eikö osaa lukea tekstiä ovessa "Ei kaupustelua eikä kerjäämistä" ja löin oven kiinni. Suraavien kuukausien aikaan ovikello soi sillointällöin, mutta "en ollut kotona"
Itse soittelin tv-lupien perään vuonna 2008. Olin nuorena puh.myyntityössä. Hauskaa oli, kun vastasi ihmiset puhelimeen ja taustalla pauhaa vaikka Salatut elämät ja sitten kun esitteli itsensä, ja millä asialla soittaa, niin äkkiä menivät etsimään kaukosäädintä laittaakseen äänet pois tai kuiskivat "shhhhh tv kiinni tarkastaja soittaa!!!!" :D 100 soitosta 3-5 oli rehellisiä ja myöntivät, että kyllä tv on ja lupaa ei ole vielä maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Muistan ajan 1900 luvun puolella. Olin opiskelija, eikä mulla ollut telkkaria. Tarkastaja tuli, en päästänyt sisälle koska mikään pakko ei ole. Ukko kyseli että "onko se seitsemän uutiset mitä kuulen" ja lähti pois.
Perästä päin tuli sitten maksulappuja TV luvasta. Riitautin ne, koska minulla ei ollut televisiota. Vastaukseksi sain että "lupatarkastaja on viranomainen ymsyms ja uskomme tässä hänen sanaansa että sinulla on televisio".
Ihme mafiatouhua oli koko homma.
M50
Aika törkeää. Vaikka maksuja jäi maksamatta niin toisaalta niitä perittiin väärinkin perustein.
"En omista laitteistoa, jolla pystyy vastaanottamaan Yleisradion lähettämää liikkuvaa kuvaa."
Lause, jota toisteltiin aika useinkin kun opiskelijaasunnossa lupatarkastajia pyöri.
Eräs tarkastaja alkoi saarnaamaan mulle ja parille muulle solukämpässä asuvalle, että eihän se nyt pekkaa päälle ole paljon jos kolmistaan maksetaan. Napakasti vaan perustelimme, että miksi ihmeessä ottaisimme luvan jos ei kerran ole laittestoa.
Markoilla maksettiin vuonna 2001, pälli.